Hengstenkeuze voor mijn merrie.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rellas

Hengstenkeuze voor mijn merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 23:50

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of jullie tips hebben die mij kunnen helpen om een hengst te kiezen voor mijn merrie.

afstamming : Jungh.n.gek. ( v.v. Fidermark)
Rilana (v.m. Rubinstein I )

Afbeelding
Afbeelding
( hoop dat de foto's zo lukken )

Er zijn een paar "verbeterpuntjes".
Ze heeft een steil hoefje. Dus misschien een hengst met bredere hoeven i.p.v. smallere?
Een hengst die wat cooler in het hoofd is. De merrie is erg pittig, eigenwijs en een sterke eigen wil. ( niet verkeerd maar een hengst met deze karaktertrekjes is misschien een beetje TE karaktervol.
De merrie is zelf 1.63 hoog en voor mij is ongeveer de max. 1.68 dus veel hoger hoeft het niet ;).
Voor de rest heb ik weinig verstand van de puntjes die aangevuld moeten worden dus ook hier graag tips in indien mogelijk!

Alvast bedankt !

NatasjavE

Re: Hengstenkeuze voor mijn merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 09:11

Niet fokken!

Ongelijke voeten en met name met een ongelijke voetas is ook erfelijk. Ongelijke voeten geven een vergroot risico op blessures.
Het is ook niet zo dat het probleem opgelost is door een hengst te geruiken met brede hoeven. De oorzaak van het smalle voetje ligt anders. Het kan zijn dat de merrie lange benen heeft en een te korte hals waardoor ze als veulen een graasvoetje heeft ontwikkeld. Lange benen en een korte hals is ook erfelijk.
Het kan ook zijn dat er een hoefkatrolprobleem in het smalle voetje zit(zonder zichtbare kreupelheid) en dat het veulen dat voetje ontlast waardoor er een bokvoetje onstaat. Hoefkatrol onsteking is ook erfelijk.
Er zullen nog wel meer reden voor het onstaan van een bokvoetje zijn maar bedenk: ook dat zal erfelijk kunnen zijn.

Daarnaast heeft de merrie een niet goedgekeurde vader...ook niet erg interessant. Zelfs zal je dan zeggen ik fok voor mezelf maar stel dat je moet verkopen? Wat dan?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:18

Hoe oud is deze merrie? Ik schrik een beetje van die steile voorvoeten en adviseer je eigenlijk om hier eens een zeer goede hoefsmid naar te laten kijken. Dit is écht niet nodig en een goede hoefsmid zou deze voeten, al is het maar een beetje, wijder kunnen zetten. IJzer eronder dus, volgens mij heeft ze dat nl. niet? Steile hoeven zijn nooit goed en als er inderdaad sprake is van ongelijke voeten betekent dit dat ze de voorbenen ongelijk belast. Dit hoeft verder geen problemen om te leveren bij deze merrie (nog niet en misschien nooit niet, maar kan wel degelijk), maar bewust het risico lopen om een paard te fokken die er wel last van kan krijgen raad ik je echt sterk af. Ongelijke voeten wijsen nl. gewoon op been- en hoefproblemen. Zeer steile hoeven zijn blessure gevoelig, omdat het oppervlakte waarop het gewicht verdeeld kleiner is en het afrollen van deze voeten gaat anders, waardoor de pezen extra belast worden.

roedie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:59

Ik vind niet fokken een beetje overdreven, maar idd een hoefsmid ernaar laten kijken kan geen kwaad. Bij de hengstenkeuze dug goed kijken naar de vorm van de hoeven. Door geleidelijk en wat vaker bekappen kun je het een en ander corrigeren. Wat meer van de verzenen afhalen en niet te veel aan de voorkant. Dit kun je niet in een keer doen, want dat is niet goed voor de pezen.
De merrie hoeft het niet door te geven, maar daar kom je pas achter als je er een veulen mee fokt.
Verder heeft ze niet een te korte hals dus het graasprobleem is het niet.
Ik zou ook een hengst kiezen die goed in het rechthoeksmodel fokt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:28

roedie23 schreef:
De merrie hoeft het niet door te geven, maar daar kom je pas achter als je er een veulen mee fokt.
Dan ben je wel te laat, hoor :=

Ik denk dat het belangrijker is om de oorzaak te achterhalen. Beenproblemen moet je sowieso nooit het risico willen lopen wbt doorfokken. Bekappen en corrigeren is slechts een ondersteuning om de gevolgen aan te pakken. Het helpt niks aan de oorzaak.

roedie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:09

Klopt, maar niet fokken is wel heel rigoreus. Daarbij hoeft een smalle stijle voet niet altijd een beenprobleem te zijn.

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:17

Ik zou niet met deze merrie fokken,
alleen al omdat ze geen 'interessant' papier heeft.
En over de hoeven, ik zou weinig aan de beenstand proberen te veranderen.. krijg je alleen maar blessures van..

Even terug over het fokken..
Koop anders een leuk veulen, of 3-jarige.. staan er nu zat te koop, en dan zie je wat je hebt.
Bij een veulen fokken is het altijd maar de vraag wat je krijgt..
Ook blijf ik erbij dat je moet fokken om te verbeteren en niet om te vermeerden..
sorry :o

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:25

roedie23 schreef:
Klopt, maar niet fokken is wel heel rigoreus. Daarbij hoeft een smalle stijle voet niet altijd een beenprobleem te zijn.

Maar dat is het vaker wel dan niet! Waarom dan dat risico lopen als je kijkt wat er nu aan 'goeds' op de markt is en dat al niet aan de straatstenen kwijt kan. Liever te rigoreus dan te slap. Als het er eenmaal is loopt het rond en kun het niet meer terugstoppen, erg fijne gedachte als je het diertje later met allerlei fratsen en centen aan de gang moet houden terwijl je beter wist en voor diezelfde centen een paard kunt kopen waarvan je helemaal nakunt gaan dat er géén (been)problemen zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:53

Ja en als het nou een merrie was met een hele goede afstamming of zelf een bijzondere sportprestatie. Dan zou je een gok kunnen wagen.
TS zal ongetwijfeld heel blij zijn met haar paard en voor haar onvervangbaar zijn....voor fokken is net effe meer nodig.

Rellas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 19:57

hallo allemaal.
bedankt voor alle reacties.
Ben een tijdje niet online geweest vandaar dat ik zo laat reageer.

De enige reden waarom ik mij dit afvroeg is omdat ik zelf graag een veulen van haar wil. Iets wat niet de verkoop ingaat en dus ook de markt niet vermeerderd.
Hierdoor interesseert het mij dus ook niet heel erg dat het papier niet interessant genoeg is. Mij gaat het om het karakter en de eerlijkheid van het paard.
De foto's zijn al van een tijdje terug. Er wordt nu druk aangewerkt om haar te corrigeren zover mogelijk( alleen op een heel rustig tempo om dus blessures te voorkomen. wel wetend dat dit nooit normaal gaat worden). Maar alles rustig aan omdat dit gewoon simpelweg niet in een keer kan. Ik kan met mijn merrie niet meer rijden. Dus dacht ik dat er misschien een mogelijkheid was tot fokken. En ik zoek eerst alles uit voordat ik uberhaupt iets ga doen.
En Meissieline, wij hebben twee jaar geleden een veulen gekocht. Prachtig dier met WEL een interessant papier maar die lag na drie weken dood in haar stal. Dus ook hier is een risico mee.
Ik ga heus niet zo maar met mijn merrie fokken. Als ik een besluit had genomen had ik hier niks gevraagd en het gewoon gedaan :) .
Maar toch ben ik heel blij dat er mensen gereageerd hebben zodat ik dit weer met mijn veearts en hoefsmid kan overleggen! En er nog meer over na denken. Voor mij is prioriteit 1 dat mijn merrie het aan kan met haar beenwerk. Dat eventueel een bokkepoot erfelijk is ben ik me van bewust. Maar toch blijft het lastig. Maar de merrie is nog maar 11 en is niet meer in staat tot dagelijks rijden. Dus vandaar mijn idee tot fokken mits het mogelijk is.

Maar super bedankt voor alle reacties en ik neem alles serieus in overweging. Ik hoop ook dat mensen gewoon reacties blijven geven, mits zij fatsoenlijk antwoord geven met argumenten :).

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:02

ik zit te denken aan uphill of oscar iets in de richting?

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:25

Ik zou ook niet fokken met deze merrie. Hoe jammer het ook is dat ze pas 11 is en niet meer bereden mag worden. Laat haar dan als gezelschap voor een ander paard door het leven gaan.
De voorvoeten zijn erg steil. Daarnaast vind ik de achterbenen ook wat strak en steil. Ze lijkt een korte rug te hebben en de halsaanzet mag van mij wat forser en mischien iets meer horizontaal. Komt me zo nog geen hengst te binnen schieten.

Er is een reden dat ze niet meer bereden mag/kan worden, vraag jezelf dan heel goed af of het dan wel eerlijk is om haar te laten dekken. Een dracht is ook zwaar voor een paard en hebben ze problemen met de beenderen dan kan dat met de dracht alleen maar erger worden. Ze kan ook nergens last van hebben maar dat is gokken, iets wat je niet wilt voor je merrie lijkt me. Overleg heel goed met je dierenarts en hoefsmid voordat je de keuze maakt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:08

Een dierenarts zal jou nooit zeggen dat je niet moet fokken, dat is zijn taak niet. Hij zal enkel zeggen of het lichamelijk mogelijk is. En dat antwoord kan ik je ook geven. Lichamelijk, dwz kan ze drachtig worden zal het best kunnen. Maar dat wil nog niet zeggen dat het verstandig is. Als je al het advies heb gekregen om d'r in te laten slapen en als dit een merrie is die om de haverklap blessures heeft of had dan weet je gewoon diep down in je hart dat je dit niet moet doen. Je moet je afvragen of je zin heb in twee van dit soort paarden, ga je er dan een derde bij fokken in de hoop dat het dan wel goed gaat?

En nee het is echt niet het antwoord dat je het graagst had gehoord, maar wel de meest eerlijkste. Je houd van je merrie, je geeft om d'r, je wil er iets van 'hebben', maar als dit soort punten zijn puur sentimenteel. Een veulen vervangt de merrie niet, niet qua karakter noch qua uiterlijk. Het zal een compleet ander paard zijn, geven (houden van) kunnen je uiteindelijk om elk paard gaan doen. Het meest eerlijke en het meest juiste naar deze merrie, maar ook naar het 'veulen' toe is door het niet te laten komen. Koop een ander paard waarvan je zeker weet dat deze gezond is. Foto's, testjes noem maar op kun je bij een kant en klaar paard uit laten voeren. Wat je in de bakoven (baarmoeder) stopt is afwachten hoe het eruit komt.

Wat vind je hoefsmid er verder van? Voetjes gaan inderdaad heel langszaam, zo hoort het ook. Deze voeten moeten voornl. eerst breder (ronder) worden en daar kan rustig een jaar overheen gaan. Belangrijkste is dat ze op tijd en voldoende wordt gecorrigeerd. Welk ijzer zit er onder?

Zou je deze merrie misschien kunnen betuigen? Of zou ook dat te veel belasting zijn?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:21

Waarom kun je niet meer dagelijks rijden? Ik bedoel,...wat is het voor een blessure?

Rellas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 23:26

hee sammie,
Ik ben eerlijk gezegd alleen maar blij met zulke eerlijke antwoorden. Ze komen altijd wel een beetje hard aan maar de waarheid moet vertelt worden toch ? :) ik zit ook in enorme dubio en met zulk soort antwoorden worden mijn twijfels alleen maar bevestigd. Wat mij alleen zo frustreert en toch dat klein beetje hoop geeft is dat de dierenarts zegt dat ze het makkelijk kan. En je zou toch denken dat hij ( degene die alle problemen weet ) toch de juiste beslissing kan maken? En mij niet zo in twijfel brengen.... Soms heb ik het idee dat ze alleen maar zien wat ze willen zien ofzo...en niet naar de eventuele bijkomende problemen voor de merrie kijken..terwijl dat juist mijn grootste zorg was waar ik heel precies naar gevraagd had of het in haar situatie gepast was..

Mijn hoefsmid is een geweldige man die veel liefde voor zijn vak heeft. Hij vindt dat ik qua benen wel met haar kan fokken met het risico dat het bokkepootje erfend is.. Maar hij zegt dat als ik het echt wil dat een bokkepoot op jonge leeftijd nog te behelpen is als je er op tijd bent. Dus ja dat heb je dan ook weer.

Maargoed mijn eerste zorg zal altijd mijn merrie blijven :) . Ookal heb ik weinig rijplezier aan haar gehad. Liefde krijg ik genoeg en als het daarbij moet blijven So be it.. Zolang zij maar jaren mee kan blijven gaan vind ik het prima en misschien in de loop van de jaren kom ik nog wel een keer een leuk paardje tegen :P.

Maar weer bij deze bedank ik weer iedereen voor de adviezen, de eerlijkheid en argumenten !

Rellas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 23:32

Haar kogel en straalbeen zijn een soort van naar de kl*te.. Ze heeft er geen last van met rust. Alleen rijden en teveel van haar vragen ( ook door een "zware" zandbak lopen) kan bij haar niet dus ze mag de hele jaar de wei op en af en toe los in het bakje :) . Hier geniet ze enorm van en hier heeft ze echt geen pijn bij. Dit was ook bij de vraag maar ze blijkt dit al van jongs af aan ( niet erfelijk ) te hebben. En zoals ze eruit ziet en zich gedraagt kan je inderdaad geloven dat ze geen pijn heeft. Dit hebben we overigens wel uitgeprobeerd of dit daadwerkelijk zo was of dat het voor haar normaal was om hiermee te lopen. Maar ze voelt zich gewoon helemaal happy met weidegang :). Dus dan heb ik weinig keus ( wat ik ook geen probleem vind hoor! )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 23:44

Dat is wel erfelijk en waarschijnlijk dus de rede van het bokvoetje.

Ik heb er ervaring mee hoor. Mijn eerste merrie had hetzelfde, veulen mee gefokt en jawel die had ook een bokvoet en die heb ik vanwege dat feit op 7 jarige leeftijd af kunnen laten maken.

Rellas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 23:50

Wat zij heeft is niet erfelijk. Behalve het bokkepootje dan :)

Rellas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 23:50

Misschien..

Rellas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 23:51

Uhm.. dat was niet erg duidelijk. Ik bedoel het bokkepootje KAN erfelijk zijn. Maar wat zij voor de rest heeft is zeker niet erfelijk. Dat is een ding wat wel duidelijk is aan haar:)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 08:30

Rellas schreef:
Uhm.. dat was niet erg duidelijk. Ik bedoel het bokkepootje KAN erfelijk zijn. Maar wat zij voor de rest heeft is zeker niet erfelijk. Dat is een ding wat wel duidelijk is aan haar:)

En hoe weet jij dat bij haar de slechte straalbeentjes niet erfelijk is?

Er is namelijke een zeer grote erfelijke component bij het onstaan van slechte straalbeentjes.

Waarom denk je dat ze goedgekeurde hengsten hier op selecteren?

En welke hoef is het slechte straalbeentje?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:16

TS, je merrie heeft naast het bokhoefje ook nog een niet gekeurde vader. Stel dat ze het wel doorgeeft, dan heb je een paard met erg slechte voeten én een 'gat' in het papier. Natuurlijk kan het streven zijn dat paard niet te verkopen, maar ben je helderziend? De toekomst is ongewis... niets is zeker.

Als je graag een ander paard wilt, koop er dan 1. De markt leent zich er momenteel uitstekend voor! Lage prijzen en een groot aanbod. En dan weet je waar je aan toe bent. Koop bijv een merrie met een leuk papier en goede voeten :) dan kan je daar een veulentje bij fokken.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:07

Het feit dat je paardje van jongsaf aan al problemen heeft, nijgt wel naar de erfelijke richting.
Ik zou goed nadenken waarom je van dit paardje een veulen wil (ik ken het gevoel, maar zo'n keuze maak ik graag met verstand), en wat als je paard toch dezelfde afwijkingen heeft. Ga je dan voor de rest van zijn leven voor dat veulen zorgen, zonder dat je er misschien mee kan rijden. Ga je jezelf niet schuldig voelen dat je toch hebt gefokt? Het zijn doemscenario's, dat weet ik, maar er dient wel goed over nagedacht worden. Ikzelf heb ook de fokdroom van mijn merrie moeten opgeven, hoe hard ook ik een zelfde paardje wou met hetzelfde karakter, het risico op het doorgeven van een aandoening is te groot.
Laatst bijgewerkt door Debola_89 op 19-12-11 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:10

Ja, en er is een goede mogelijkheid dat het veulen niet hetzelfde karakter ls de moeder heeft.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:19

Tuurlijk is het leukste om een veulen van je eigen merrie te hebben. Natuurlijk zeg je nu ook dat dat veulen nooit weg gaat. Helaas zijn er altijd omstandigheden die je niet in de hand hebt. En dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.
Het feit dat de merrie al niet geheel correct is met daarnaast ook nog een incompleet papier zou voor mij betekenen niet met deze merrie te fokken.'
Ondanks dat jij zegt dat je het veulen nooit weg zal doen vermeerder je natuurlijk wel.
Want als je niet met je merrie fokt koop je er misschien een veulen bij. Dus als je wel fokt vermeerder je wel de paardenstapel.

Mijn advies zou dus ook zijn niet met deze merrie te fokken. Het risico is te groot.