Hoe duidelijk maken dat ...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Hoe duidelijk maken dat ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 18:32

Hoe kan ik een vriendin van mij duidelijk maken dat het veulen wat ze gefokt heeft (genetisch gezien) NIET van de hengst KAN zijn waar ze mee gedekt heeft???

Ze heeft namelijk een vos merries, gedekt met Vos hengst. Vos x vos = altijd vos.
Laat ze nu net een bruin veulen hebben....

Het is overigens niet de minste hengst (waar ze denkt mee gedekt te hebben) en ook de merrie niet de minste merrie (hengsten moeder). Ze wilden graag een hengst veulen fokken (en die heeft ze gekregen) en waar ze er over een paar jaar mee naar de keuring wil.

Ze wil het niet in zien en noemt nakomelingen van dezelfde hengst die ook bruin zijn (maar dan ook uit een bruine moeder....). Wie kan mij helpen het haar duidelijk te maken of tips te geven om haar het te laten inzien?

Niet ten nadelen van haar uiteraard, ik wil haar alleen helpen en er zo vroeg genoeg achter komt (en niet straks op de keuring als er DNA getest wordt) en eventueel om er mee naar de hengstenhouder te stappen.

Ik heb overigens bewust geen namen van hengsten genoemd. ;)

emma525

Re: Hoe duidelijk maken dat ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:33

Waarom is vos x vos altijd vos? Vos kan tevens ook de dominante zijn.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 18:35

emma525 schreef:
Waarom is vos x vos altijd vos? Vos kan tevens ook de dominante zijn.

Nee, vos x vos = gewoon simpel weg altijd vos. Vos is absoluut niet dominant, maar recessief.

vos x vos kan dus gewoon echt geen bruin veulen geven!!!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:36

Klopt vos x vos is altijd vos.
Andrs wat gegevens over kleurengenetica aan haar geven?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 18:38

Avelienvd schreef:
Klopt vos x vos is altijd vos.
Andrs wat gegevens over kleurengenetica aan haar geven?

Heb ik gedaan, maar ik denk dat ze het niet wil in zien. Zelfs mijn rapportage over kleurgenetica er bij gepakt, maar dan nog niet.
Ze blijft dan de andere bruine nakomelingen van de hengst noemen.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:39

Ik zit zelf niet in de genetica, maar als vos recessief is, is het inderdaad onmogelijk. Misschien eens een biologie boek erbij pakken ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:41

Klinkt alsof er dan vaker gerommeld is...

Als ze verstandig dan laat ze meteen een DNA bepaling doen.

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:45

het kan zeker wel wij hebben het ook gehad
vos gedekt met een vos door natuurlijke dekking waren er zelf bij
maar er kwam een bruin veulen!!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:47

lisa_sjouke schreef:
het kan zeker wel wij hebben het ook gehad
vos gedekt met een vos door natuurlijke dekking waren er zelf bij
maar er kwam een bruin veulen!!

Is die dan niet toevallig later of eerder ongezien gedekt door een andere hengst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:47

DNA testje doen .Want o wee die wetten van Mendel

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 18:47

Vos is inderdaad recessief (ee = vos, Ee = zwart, EE = zwart), dus alleen een vos veulen is mogelijk en geen bruine zoals nu zo is.

Overigens is het wel een fijn, mooi en goed veulen. Daar niet van, maar geen veulen van die hengst.

Of er vaker mee gerommeld is, weet ik niet. Weet ook niet of het bewust gegaan is of ergens in het proces fout gegaan. Kan natuurlijk altijd ergens een schakel zijn die niet verlopen is zoals het zou moeten. De bruine nakomelingen die ze noemt zijn overigens wel uit bruine of zwarte moeders. Dan kan het natuurlijk wel.

DNA test heb ik ook genoemd, maar zij zelf twijfelt niet en vind het dus niet nodig. Voor DNA test heb je alleen plukje manen nodig toch? En dan op sturen naar het stamboek, KWPN in dit geval? Anders pluk ik er zelf gewoon een plukje manen uit.

Lisa; genetisch gezien is het echt onmogelijk. Weet je zeker dat het geen vos is inplaats van een bruine? Donkere vos kan namelijk wel op bruin lijken. Dit veulen heeft echter echt zwarte benen, manen en staart en een licht bruine kleur. Echt bruin dus en geen donker vos (koffie of zweet voos bijvoorbeeld, dat is dit veulen niet).

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:52

Kan het zijn dat de hengst het zilverappel gen heeft? Dan is ie genetisch bruin maar lijkt uiterlijk een zweetvos... Vergezocht maarja. Anders kun je haar uitleggen waardoor die andere nakomelingen dan wel bruin zijn? Of dit topic even laten lezen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:53

Als het goed is ligt er een plukje manen in het archief van het KWPN, een paspoortconsulent/chipper neemt dat al mee bij het chippen.
Dat is ten minste bij de Groningers zo, maar ik kan me niet voorstellen dat het KWPN er minder zorgvuldig mee is.
Zij zijn ook verplicht om een steekproef te nemen uit de geregistreerde veulen, ik dacht dat het 5% is maar kan op een grote populatie best een ander percentage zijn, en die op DNA te laten controleren.
(regeltje van het PVE, staat in de erkenningsvoorwaarden)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 18:55

Pb anders Peterina, die heeft ook ervaring met die testen

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 18:57

De hengst draagt zeker geen zilverappel gen en is echt 100% vos, gewoon KWPN gekeurde hengst.

Ah oke, dus een mail of bellen naar het kwpn zou voldoende moeten zijn? Veulen is wel geschetst en gechipt, ik weet niet of er pluk manen mee genomen is (was er niet bij). Overigens vind ik het wel raar dat de schetsers dat niet ziet of opmerkt. Dit is toch niet een heel ingewikkelde zaak en genetisch gezien al helemaal niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:00

vos x vos is inderdaad altijd vos, tenzij 1 van de ouders een apart gekleurde vos is, en stiekum bruin. Schetsers hebben over het algemeen (no offence) de ballen verstand van kleuren.

Heb je een foto van de merrie en het veulen? En wie is de hengst? (mag via pb)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:01

Zal ze niet boos worden als jij zomaar een DNA test voor haar veulen aanvraagt??

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:02

stef schreef:
vos x vos is inderdaad altijd vos, tenzij 1 van de ouders een apart gekleurde vos is, en stiekum bruin. Schetsers hebben over het algemeen (no offence) de ballen verstand van kleuren.

Heb je een foto van de merrie en het veulen? En wie is de hengst? (mag via pb)

Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 00:17

Quir schreef:
Anders pluk ik er zelf gewoon een plukje manen uit.

Dit vind ik wel heel erg brutaal en als je dat bij een veulen van mij zou doen dan zou de hel losbreken. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat het stamboek eraan mee werkt als de aanvraag niet van de eigenaar zelf komt.

Waarom maak je je er zo verschrikkelijk druk om als zij dat niet doet?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 00:46

Anoeska27 schreef:
Quir schreef:
Anders pluk ik er zelf gewoon een plukje manen uit.

Dit vind ik wel heel erg brutaal en als je dat bij een veulen van mij zou doen dan zou de hel losbreken. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat het stamboek eraan mee werkt als de aanvraag niet van de eigenaar zelf komt.

Waarom maak je je er zo verschrikkelijk druk om als zij dat niet doet?

Omdat ik de teleurstelling wil voorkomen die het geheid gaat geven als ze er mee naar de hengstenkeuring gaat. Daarom.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 09:26

Als het een KWPN veulen is heeft de veulencontroleur dit allang ontdekt en heeft ook al DNA materiaal afgenomen. (of beter zo zou het moeten gaan)

Is het veulen een gewone bruine?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 09:35

Beetje offtopic; maar ik vind je wel erg ver gaan in je 'strijd'. Je hebt uitgelegd hoe jij denkt dat het in elkaar zit. Zij denkt dat het anders is. Maar ik vind wel dat je een grensje over gaat als je van HAAR paard een DNAtest gaat aanvragen. Straks heb je je gelijk, maar als ik het was, zou je wel een vriendin minder hebben. Waar bemoei je je mee?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 09:46

Dat klopt wel. Ik zou zeker niet gaan testen voor haar> Tis haar veulen. Laat het.

TS, Je hebt het gezegt en als zij met haar hengst straks tegen de lamp loopt....gewoon een doos tissue's kopen.
Denk maar zo het dier is nog lang geen 2,5 en de weg naar de eerste bezichtiging is nog lang.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:00

Quir schreef:
Omdat ik de teleurstelling wil voorkomen die het geheid gaat geven als ze er mee naar de hengstenkeuring gaat. Daarom.

Volgens mij heb je al genoeg je best gedaan om te bewijzen dat het niet van die hengst komt.
Als ze het niet wil inzien, helemaal prima toch? Komt ze dan vanzelf wel achter.
Maak je niet zo druk joh!

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 11:33

Beetje vreemd dat de veulenschetser het niet opgevallen is. Die zou dat toch zeker moeten weten. Ergens hier op bokt staat een topic met de genotype van kwpn hengsten. Is wel een wat ouder topic, dus als het een jonge hengst is zal die er niet bij staan. Volgens mij een topic van ceasario ?