[H] Voor KWPN keurmerrie Gribaldi x Jazz

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chrisje_83

[H] Voor KWPN keurmerrie Gribaldi x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 11:12

Voor mijn KWPN keurmerrie zoek ik een geschikte hengst. Maar dat is nog niet zo heel simpel. Liefst een hengst die Gribaldi of Jazz vrij is en anders met duidelijke onderbouwing om lijnenteelt toe te passen. Zelf ben ik daar namelijk helemaal niet in thuis en ben ik daar dus een beetje huiverig voor. Ook zit ik niet goed genoeg in het wereldje van de KWPN hengsten, maar meer in die van het NRPS. Hulp is dus wel een beetje noodzakelijk ;)

Mijn merrie is een Gribaldi x Jazz x T.C.N. Partout (voor exacte bloedlijn zie mijn profiel met link).
Mijn merrie is van 2005 en meet momenteel zo'n 1.68 m. In 2010 is zij opgenomen in het stamboek en meteen Ster verklaard, op de CK voorlopig keur en afgelopen september heeft zij de IBOP behaald waardoor zij keur is.

Wat ik wil verbeteren op mijn merrie is meer maat en formaat, eigenlijk gewoon meer massa en body als het ware. De rug is goed, het enige wat verbeterd zou mogen worden aan de bovenlijn is de hals en het verloop hals/schoft.

Kwaliteiten van mijn merrie zijn haar gangen, achterhandgebruik en expressieve manier van bewegen. Haar benen, goed gevormd en gesteld en haar bovenlijn (m.n. rug/lendenen).

Karakter is op zich goed, neigt veel met karakter richting de Jazz-kant. Dus af en toe wat "spoken zoeken". Wel heel eerlijk verder!

Ik heb zelf al wel wat rondgekeken en gedaan voor geschikte kandidaten voor mijn merrie, maar ik twijfel gewoon nog veel te veel!
x Wup (is helaas alleen NRPS ggk)
x Westenwind
x Dreamcatcher
x Lord Leatherdale

Dit is mijn merrie:
(foto dateert uit 2010 tijdens stamboekopname)
Afbeelding
Afbeelding

Onder het zadel tijdens IBOP september 2011:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OECCXZLZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N86FXOUU.jpg

Dus wie geeft mij advies, wel goed onderbouwd met waar de hengst op verbeterd en/of te kort komt en zeker ook hoe de hengst qua karakter is.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 03-12-11 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

sunny44

Re: [H] Voor KWPN keurmerrie Gribaldi x Jazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:56

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:03

Volgens mij is Hofrat een kleinzoon van Gribaldi. Of ik moet het verkeerd hebben gezien...

Bij een nakomeling van een NRPS hengst kun je een register A papier krijgen. Met zo'n nakomeling kun je op 3 jarige leeftijd naar de stamboekkeuring. Ik zou me daar in elk geval niet door tegen laten houden.
Maar ik ga ervan uit dat je binnen het KWPN ook zat hengsten hebt die goed aansluiten op jouw merrie en die ander bloed voeren.
Van Uphill heb ik toch ook al mooie nakomelingen gezien met sterke bewegingen en maat.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 14:08

Diane, dat dacht ik dus ook te lezen een kleinzoon van Gribaldi..... ;)
Blijft het dan register A of kan het uiteindelijk ook gewoon stamboek worden?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:42

Ja hoor, als je register A veulen het goed doet op de stamboekkeuring komt ie gewoon in het stamboek KWPN. (De vader moet wel voldoen aan de eisen van het KWPN, maar dat is bij NRPS hengsten nooit een probleem). Kan ook predikaten krijgen (ster, keur, etc).

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:49

Wat stom. Helemaal Gribaldi zover achterin over het hoofd gezien.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 15:00

Diane, dat wist ik niet. Bedankt!! Maar moet dat veulen dan niet al de IBOP lopen voor het Ster verklaard kan worden?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 15:01

sunny44 schreef:
Wat stom. Helemaal Gribaldi zover achterin over het hoofd gezien.

Geeft niet, moet wel zeggen dat het een aansprekende hengst is! Maar wil het liefst echt een hengst die vrij is van Gribaldi en Jazz.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:02

Ik heb destijds voor mijn merrie de exterieur-indexen en verrichtings- en afstammelingenrapporten van hengsten uit zitten pluizen. En aan de hand daarvan heb ik een aantal hengsten overgehouden en een uiteindelijke keus kunnen maken (ook nog advies gevraagd aan een ervaren KPWN-fokker).

Zelf zou ik denken aan Uphill, echt al veel leuke en kwaliteitsvolle nakomelingen van hem gezien :j
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 30-11-11 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:08

Heb je ook een filmpje van je merrie? Met hengsten als Wup en LL heb je wel een sterke beweger nodig :)

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 15:12

Pletje, waar basseer je dat op? Filmpje zou ik moeten maken. Wil je dan een filmpje los of onder het zadel?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:17

Waar ik dat op baseer? Omdat LL en Wup zelf geen echte krachtige bewegers zijn :) En persoonlijk zou ik geen beweging in willen leveren. Ik zeg niet dat je merrie geen krachtige beweger is, ik vraag alleen om een filmpje om je een goed advies te kunnen geven aangaande Wup en LL :) Want die hengsten vind ik verder wel interessant!

Ow en een filmpje los én onder het zadel, is dat ook mogelijk? :D

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 15:21

Filmpje los zal ik dan vrijdag overdag even moeten maken. Filmpje van onder het zadel zal ik even het archief voor in moeten ;)
En bedankt voor je uitleg met betrekking tot Wup en LL! :j Daar heb ik wat aan!

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:40

chrisje_83 schreef:
Diane, dat wist ik niet. Bedankt!! Maar moet dat veulen dan niet al de IBOP lopen voor het Ster verklaard kan worden?

Heb het even voor je opgezocht. Het volgende staat hierover en in het KWPN selectieregelement bij opname in het stamboek;

3. Er gelden aanvullende criteria voor merries die geregistreerd staan in:
a. in het register A van het KWPN;
b. of bij het KWPN-NA;
c. of bij een KWPN erkend stamboek met overeenkomstige fokrichting
d. of bij een in het Merriekeuringsbesluit springen nader aangegeven stamboek.

4. De in lid 3 bedoelde merries dienen tevens te voldoen aan de volgende aanvullende criteria. Merries die nog niet aan de aanvullende criteria hebben voldaan, kunnen deelnemen aan de stamboekkeuring, maar worden nog niet in het stamboek opgenomen. Registratie in het stamboek heeft eerst plaats nadat aan navolgende aanvullende criteria is voldaan.

a. de merrie beschikt over een normaal gebouwd en functionerend ademhalingsapparaat en is vrij van cornage, zoals omschreven in het Veterinairreglement, tenzij de vader van betreffende merrie aantoonbaar beschikt over een normaal gebouwd en functionerend ademhalingsapparaat en vrij is van cornage zoals omschreven in het Veterinairreglement;

b. de merrie voldoet aan de normen voor röntgenologisch onderzoek, zoals omschreven in het Veterinairreglement, tenzij de vader van betreffende merrie aantoonbaar aan desbetreffende normen van het röntgenologisch onderzoek heeft voldaan;

c. de merrie is geslaagd voor een aanlegtest binnen betreffende fokrichting of discipline binnen de fokrichting rijpaard, of heeft een sportprestatie geleverd welke gelijk is aan de voor het predikaat keur vereiste sportprestatie, tenzij de vader van betreffende merrie in springen aantoonbaar heeft gepresteerd/presteert op Grand Prix niveau (minimaal één keer gestart in een Grote Prijs op een CSI**** of CSI*** met ten hoogste vier strafpunten) of de hengst is een bewezen vererver in zijn ‘eigen’ fokgebied of land (twee jaar achtereen sportindex met een positieve afwijking van tweemaal de standaarddeviatie en een betrouwbaarheidspercentage boven de 75%) of van betreffende hengst zijn minimaal zes nakomelingen opgenomen in de WBFSH rankings bij de discipline springen.

edith123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:27

voor het verbeteren van rijdbaarheid en body en eventueel extra "go" : Connaisseur

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:44

Ik zou voor Donnerhall bloed gaan, bijvoorbeeld Sir Donnerhall. Massa, kap en maat.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:49

Sunny44, goede extra info, maar dat schrijf ik ook (iets korter). De hengst moet wel voldoen aan de eisen die het KWPN ook stelt en dat is bij de NRPS-hengsten sowieso het geval. Dus is een NRPS hengst niet per definitie lastiger. Ik heb zelf een Dayano veulen uit een KWPN moeder gefokt en er zijn al zat Dayano merries de afgelopen twee jaar voorgebracht op KWPN stamboekkeuringen (met goed resultaat, er is er 1 vorig jaar zelfs kampioen van Drenthe geworden).

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:38

setteke schreef:
Ik zou voor Donnerhall bloed gaan, bijvoorbeeld Sir Donnerhall. Massa, kap en maat.

Zie mijn profiel, Cha Cha Cha is een Sorento x Gribaldi x Donnerschlag.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:31

Albert schreef:
setteke schreef:

Zie mijn profiel, Cha Cha Cha is een Sorento x Gribaldi x Donnerschlag.

Niets mis mee toch :D ?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 23:36

Absoluut niet, we zijn er erg blij mee :D
Ze is wel A reg. en moet de ibop dus nog lopen om het sterpredikaat op papier te krijgen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 09:32

Setteke, jij zou dus richting de Duitse hengsten gaan?

Sunny44 en Diane65 bedankt voor de uitleg met betrekking tot register A registratie! Nu snap ik het iets beter.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:15

Inderdaad chrisje_83 :D .
Zeker het D bloed is fijn in combinatie met wat kijkerige paarden, tenminste dat vinden wij hier thuis.
Plus vaak erg werkwillige karakters.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:26

Ik zou voor Uphill of voor Oscar gaan. Maat, beweging en voldoende front.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 23:40

Setteke, en aan welke hengst(en) zou ik dan moeten denken volgens jou?

Verder iedereen al bedankt tot zo ver!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:12