Fjord van bijna 10 nog nooit op gereden!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bir

Fjord van bijna 10 nog nooit op gereden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 10:52

Ik heb een fjord gekocht van bijna 10 jaar die nog nooit een zadel heeft gezien. Aangezien haar veulen er nu van af is wil ik met haar beginnen te beleren. Het is een braaf dier en niet gauw onder de indruk. Ik heb er vanmorgen een zadel op gehad en tot mijn verbazing deed ze er niets op uit!!! :D
Wie heeft ervaring met ht inrijden van oudere paarden? Ben erg benieuwd hoe ze het gaat doen.....

marianne1980

Re: Fjord van bijna 10 nog nooit op gereden!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:07

Fjord hè? Opstappen en rijden!! Haha!!
Nee hoor, vooral niet denken dat ze helemaal niks doet, want je weet het nooit!! Ook al is ze braaf!!
Ik zou inderdaad een beetje longeren met een zadel op om te kijken of ze daar op reageert, eventueel met je beugels naar beneden (niet zo laag dat ze tegen dr benen klapperen). En dan samen met iemand, zeker niet alleen, eens opstappen. Degene houd d'r vast en als het kan nog iemand aan de andere kant om te "hangen" zodat je zadel niet schuift. Eigenlijk begin je net met d'r alsof je een jong paard in gaat rijden, ondanks d'r leeftijd moet ze natuurlijk nog alles leren!
Succes!!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:12

Ik sluit me bij m'n voorgangster aan. Ondanks dat ze al wat ouder is, kan ze net zo reageren als een jong paard. Dus met rust en beleid beleren, dan heb je er het langst plezier van. Doe het samen met iemand die ervaring heeft in het beleren als je dat zelf niet hebt.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:55

en je weet zeker dat er bijna nooit op gereden is?

En zolas hier boven al word aangegeven, ook oudere paarden kunnen alsnog streken hebben.
want is er een reden dat ze nooit beleerd is?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:12

Ik zal maar even waarschuwen, ik ben een doemdenker... Niet als een persoonlijke aanval opvatten, ik ben gewoon vaak ontzettend bezorgd en zie overal gevaren.

Het is goed mogelijk dat iemand ooit heeft geprobeerd er een zadel en ruiter op te knallen, en dat dit mis is gegaan. Het paard heeft het zadel wel geaccepteerd (vandaar mischien dat ze daar bij jou geen reactie op gaf) maar zodra men probeerde op te stappen ging het mis. Men is verder gaan klooien zonder hulp, heeft het paard laten winnen, en tja, toen... Ach weet je wat, we maken er een fokmerrie van, en als iemand 'm koopt zeggen we gewoon dat ze nooit is ingereden. Met een beetje geluk komen we daar mee weg.

Het gevaar van zulke paarden is, ze lijken heel braaf, alles gaat super, baasje blij, oh longeren en zadel erop gaat zo makkelijk! Kom we gaan erop zitten! En dan beland je dus bij het punt waar het paard helaas heeft geleerd volledig uit zijn stekker te gaan, omdat 'ie weet dat hij het kan winnen. Zulke paarden zijn levensgevaarlijk, dus TS, wees alsjeblieft voorzichtig. Dit scenario hoeft natuurlijk niet voor jou paard te gelden, maar het komt vaker voor dan je denkt. Hou er iig rekening mee.

Schakel ook proffesionele hulp in. Niet alleen met bovenstaande mogelijkheid in je achterhoofd, maar omdat het gewoon nodig is. Persoonlijk (als doemdenker) schrik ik me kapot dat je er zomaar een zadel op legt. Wat als het paard het niet oké had gevonden? Wat als ze door het lint was gegaan? Dan haal je in je eentje niks uit, en het paard heeft weer wat geleerd. Namelijk: Zadel is eng, moet reageren door bokken/stijgeren etc.
Zie zo'n angst er maar uit te krijgen. Niet doen dus, je kan het jezelf ontzettend moeilijk maken op deze manier. Houd je paard zo groen en neutraal mogelijk tegenover dit soort dingen, tot je hulp van een prof hebt.
Ik begrijp ook dat je geen ervaring hebt met beleren? Dan zowiezo niet alleen doen. :n

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:19

Ik ben 1 van mijn merries (4 jaar) ook langzaam aan het beleren.
De eerste keer dat ze een zadel op kreeg, ook geen enkele reactie.
Een week later singel er aan gedaan, ook weer geen reactie.
Toen singel strak getrokken, ook geen reactie.
Toen is mijn zoontje er op gaan hangen, vond ze ook prima.
Later gaan zitten, nog steeds braaf.
Rondjes lopen, ook leuk.
Staat nu even weer stil vanwege tijdgebrek, maar zij vond tot nu toe alles best.
Dus tja de 1 is makkelijker dan de ander.
Mijn schoonvader zei eens (weet niet of het waar is) dat merries die veulens hebben gehad qua beleren makkelijker zijn, omdat de veulens ook altijd al op de rug hangen.
En ze dus dingen op hun rug niet meer zo eng vinden.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:24

Ik heb zelf een tijdje geleden er nog een van 11 jaartjes beleerd. (kon ook nog niks!)
En die was zoon beetje zadelmak geboren. wat mij betreft heeft het veel voor en na delen (in mijn geval) In rijden ging super makkelijk, gaf geen kik, heeft tot nu toe nog nooit gestaakt of gebokt, nadeel is dat het door rijden niet zo vlot gaat, ze doet er net wat langer over om dingen te leren..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:31

Ik ben het volkomen eens met Gypsy. Weet ook precies wat ze bedoeld...
Doe er wat mee TS! wees voorzichtig en nooit alleen!

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:33

ik ook ben het ook helemaal met Gypsy eens ga eerst op onderzoek uit waarom ze op deze leeftijd als fokmerrie gebruikt is en nooit voor andere doeleinden????

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 15:40

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal offtopic berichten verwijderd

bir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 16:56

De merrie is niet berdeden omdat ze als knuffelpony was aangeschaft voor een gehandycapt kind. Zij kreeg de pony met 2jaar (pony 2jaar!) Zelf kon ze alleen maar aaien. Maar dat is het verhaal wat ze mij bij verkoop vertelden. Maar idd ik dacht ook al dat ermee geprutst is! Ik doe op elk geval voorzichtig en niet alleen!!!! Bedankt voor jullie meedenken... ik hou jullie op de hoogte!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:24

Bij de Fjorden komt het nog geregeld voor dat er merries niet gereden zijn, maar enkel voor de fokkerij ingezet. Weet nog een aantal kuddepaarden te lopen :j...wat voor afstamming heeft de merrie?

Maar verder, tja, meeste fjorden zijn wel behoorlijk koelbloedig. Heb er al de nodige beleerd in de afgelopen jaren en moet zeggen, heb eigenlijk bijna nog geen een gehad die meteen vanaf moment 1 op rodeostand overging. Ze lieten het zich wel braaf overkomen. Meeste 'protest' volgde vaak als ze al een ruim jaar onder het zadel waren en wisten wat er van hen verwacht werd. (maar ik ben ook heel makkelijk met de jonkies, als die aangeven er eventjes genoeg van te hebben gaan ze ook gewoon weer op weiderust tot ze weer bij me komen en mee willen..moet het wel leuk houden)

Oudere paarden zijn vaak veel sneller in wat ze kunnen, omdat ze hun eigen lichaam beter kennen en onder controle hebben en geestelijk meer aan kunnen. Maar....nadeel van oudere paarden is ook dat er ondertussen al natuurlijke problemen ingeslopen kunnen zijn. Een ouder paard beleren is niet per definitie makkelijker of moeilijker dan een jong paard, wel anders...

Ook nu gaan hier nog geregeld wat oudere paarden bijvoorbeeld voor het eerst voor de wagen en die lopen weg alsof ze nooit anders gedaan hebben (en we weten echt wel zeker dat ze het niet kennen)....dat is ook het karakter van een koudbloed, vertrouwen in de baas.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 15:48

bella haar vader is Holmar.

Ik heb nieuws voor jullie:
Opgezadeld ging alsof ze nooit niets anders heeft gedaan. ook het hoofdstel!! we zijn toen naar de bak gelopen dat ging ook prima! eerst ff rondgetapt ging ook goed!Nog eens aangesingelt ,ging ook goed! Dan gelongeerd... rechts om ....links om..... super!!!! Toen dachten we al.... die kent meer! Geen 1x gebokt ook niet toen de beugels aan het rondbangelen waren....Toen ging mijn vriendin erover hangen.... ook niets, geen reactie!!!! uiteindelijk hebben we aan de longe met ruiter gestapt en gedraft . ging prima! Alleen is ze wel heeeel erg zuur als je ze met je kuit aandrijft!Ik denk dat er ooit op gereden is maar dat zij het spel gewonnen heeft en haar ruiter gelanceerd heeft! Je kunt dan bij verkoop beter zeggen dat er niets mee gedaan is, asl dat je zegt "ze is verprutst!!" Waarom vertellen mensen niet de waarheid??? Voor een paar rot centen.....! Maar toch viel het tot nu toe niet tegen!!!

Larosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:01

Ja het ligt ook aan het paard, maar dieren geven gelukkige iedere dag nieuwe kansen.
en ligt ook aan de gemoed gesteldheid van de ruiter, als je het verwacht gaat het bijna geheid gebeuren ook..

heb veel 3/4 jarige ingerijden, de ene bokte de bak met me af en de ander deed niks.
de ene stond bijna constant op 2 benen en de ander deed geen stap fout..

zoals ik lees is ze al zadelmak, je moet rijden leuk voor haar maken laten zien dat er niks ergs aan is en dat jullie geen van beide winnen maar samen moeten werken.. kan wel veel tijd en werk in gaan zitten..

maar wens jullie heel veel plezier samen!!
tis dat je zover weg woont anders had ik wel een handje komen helpen :P

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:03

Dus je bent zomaar met een vriendinnetje erop gaan zitten? En hebt vervolgens het beest compleet overdonderd?

je hebt geluk dat je niet in het ziekenhuis ligt meid, echt. Dit valt imo onder de categorie stomme acties. Je had het onder professionele begeleiding moeten doen. De volgende keer dat je erop gaat, doe het alsjeblieft rustig aan en dan WEL onder begeleiding. Je kunt een paard overdonderen zoals je nu hebt gedaan, maar dan word het een soort tikkende tijdbom. Vroeg of laat gaat het mis.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:05

Ik ken wel meer fjorden die geen bal geven om het zadel en hoofdstel en waar je zo op kan stappen.
Dat ze zuur doet bij het aandrijven hoeft niet te komen van eerder inrijden... dat kan ook komen omdat ze het niet prettig vindt dat je aandrijft op haar buik (het is ook nog een merrie) en dat gevoel niet kent dus dat aangeeft dat ze dat niet echt prettig vindt.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 18:21

Gypsy ik begrijp je reaktie maar geheel onervaren ben ik niet. Ik ben 43 jr. en heb meerdere paarden van niets tot M en Z gereden . Ik ben tevens gediplomeerd instructrice. En als je het goed leest heb ik haar eerst gelongeerd. Ik heb ook jonge paarden voor derden ingereden maar daarmee ben ik gestopt omdat ik toch voel dat je wat trager wordt en ook niet meer zo makkelijk kunt vallen zonder er lang pijn van te hebben. Teminste zo ervaar ik het!
Maar toch bedankt voor je medeleven...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:27

*Gaat zich in een hoekje zitten schamen*
Dat had ik niet uit de op opgemaakt. :o
Had het ff gezegd joh. :+
*Stopt blad weer voor haar mond.*

bir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 20:31

niet erg hoor! Was idd onduidelijk ..... }:0 ;)

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:43

Mijn merrie was 5,5 en dat ging vlot. Merrie van iemand die ik ken was er 7 als ik me niet vergis en dat ging bij mij ook vlot. (vorige poging was mislukt, maar dat lag absoluut niet aan het paard)

Zelfde regels als de jonkies eigenlijk, alleen heb ik de indruk dat ze rustiger reageren. Enige nadeel, ze hebben meer conditie, zijn sterker en minder snel onder de indruk. Dus als je ze 'overdonderen' wilt, kun je een fellere reactie verwachten. Maar dat heb je echt zelf in de hand.

Feit is wel dat er vaak al wel aan geprutst is als ze op latere leeftijd niet zadelmak zijn. Maar dat hoeft geen belemmering te zijn. Ik was met die 7-jarige 'zo' weg en de vorige kon "niet eens een voet in de stijgbeugel krijgen bij dat moordmachien na 3 maanden werk"(en daar geef ik het paard volledig gelijk in). Maar hou het wel in je achterhoofd dat ze soms anders kunnen reageren...

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:22

Haha, ff foutje Gypsy, het was geen pennyponymeisje van 12!! :D

Met jonge Fjorden inrijden nooit problemen gehad. Opstappen en rijden zeg maar..
@ Bella; inderdaad na een jaar gaan ze je proberen ;)

Ik ben wel vorig jaar te pletter gevallen van een oudere Fjord waarvan ze zeiden dat tie stikbraaf was met rijden, daar kan je je dus ook flink op verkijken!! Ook eerst gelongeerd, vond helemaal niks eng, stap, draf, galop.. Dan denk je inderdaad oooo, het gaat wel!! Iemand vasthouden, opstappen niks.. Totdat ik mn rechtervoet in de beugel deed..... Ik ben niet gevallen maar gepleurd, 20 minuten "weg" geweest (maar wel gepraat, Fjord gelongeerd, op stal gezet en afgezadeld..) Dat is toch best heel eng hoor!!

Dus echt; zeg nooit nooit want je weet het gewoon echt niet!!!
Maar mooi dat ze het eigenlijk gewoon "doet" :D

Veel plezier met dr!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 13:48

Geen ervaring met Fjorden, maar wel twee ponies ingereden die 17 waren. Leeftijd zegt helemaal niks.
De ene was opstappen en wegrijden en meteen mak voor kinderen, de ander was lastiger en is altijd een beetje feller gebleven.

xxonbekendxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:16

Ik heb een fjord naast m'n huis staan ook van ongeveer 10 jaar, en ik heb die 2 jaar geleden ongeveer zelf beleerd zonder zadel en bit! :j de eerste keer dat ik erop ging deed ze niks, ik kon er gelijk mee weg stappen. :P ze heeft me er ook nooit proberen af te gooien.. :n ik kan er alles mee doen, ik rij nu bitloos (heb ik altijd gedaan en zonder zadel) en ik kan stap, draf en galopperen, gaat nog steeds echt super! :j
Afbeelding Dit is haar.. <3 een merrie ze heet Polly. :)
Die eigenaren deden er niks mee dus ik stelde voor om wat dingetjes met haar te proberen, nooit spijt van gehad. ;)

bir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 18:38

We hebben onze Yinskje vandaag ook weer onder het zadel gehad. Ze deed het goed! Ik ben er tot nu toe erg blij mee! We hebben haar nog niet van de longe af gehad maar dat zal binnenkort wel gebeuren!

bir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 21:02

Ze doet het goed!!!! Kan niet veel maar stapje voor stapje komt het! om de dag 10min. Gaat super! Vandaag voor het eerst zonder longe gereden! Ben erg blij! Het is toch een gok als je zoiets koopt!