Paspoort?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KusNiek

Paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 22:25

Hallo Bokkers,

Ik heb een vraag:

Ik heb n Fries gekocht bij Ravensbos in Valenburg a/d geul. Nou betreft t een jong paard van 2,5 inmiddels heb ik hem laten castreren en de tandarts is geweest. Nou is het verhaal dat deze fries geen stamboom heeft. Nu dacht ik aangezien hij al 2,5 is dat hij al wel een paspoort zou hebben.. Nu is dit dus niet het geval. Hij heeft zelfs nog geen chip. Eerst probeerde ze mij de kostenvan de chip in mn maag te splitsen maar daar ben ik niet mee akkoord gegaan gezien het feit dat ik vind dat hij allang gechipt had moeten zijn! Nou komt volgende week de veearts om hem te chippen. Dan moet er een paspoort aangevraagd worden. dus ik vroeg wanneer ik dan eindelijk de papieren krijg. Zegt ze dat t volledig aan mij ligt omdat ik t aan moet vragen.. Ligt t nou aan mij of moet zij daar zorg voor dragen?? :j Hij staat overgens nog bij de stoetterij zolang ik geen papieren heb!
Er zijn inmiddels al verschillende dingen voorgevallen waar ik mijn twijfels over heb.. Laat ik het zo zeggen..ik heb er nu een paard gekocht maar wanneer ik in de toekomst nog eens een fries zou willen kopen word het zeker niet deze stoetterij!

Kortom ik vind t allemaal maar een vreemde gang van zaken!

Als nou toch blijkt dat ik t zelf moet gaan doen.. Iemand enig idee hoe ik dat dan zou moeten doen? en wat de kosten ervan zijn? Voor nu kom ik alleen maar sites tegen waar ik m moet laten registreren en dan lid moet worden a 107,80 per jaar!!!! :+

Alvast bedankt voor de info!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:36

Erg vreemd. Ravensbos is volgens mij een best bekend en professioneel bedrijf. Vreemd dat er nooit over gepraat is dat het dier niet gechipt was en dus ook geen paspoort had/heeft. Als ik me niet vergis is dit verplicht vanaf dat een paard een maand of 7 oud is.

Nou dat terzijde, heeft het paard geen papieren en kan het paspoort overal aangevraagd worden normaal doet een dierenarts deze papieren opsturen naar een paspoort uitgevende instantie. In ieder geval dat was in alle gevallen hier dan. Dan krijg je vanzelf het paspoort thuisgestuurd met de rekening. Ik weet niet of jouw adres is opgegeven of die van de stoeterij?
Geloof dat als je een paspoort aanvraagt bij het KNHS dat je 35 euro moet betalen voor het paspoort. En zover ik weet ben je nooit verplicht om lid te worden als je alleen maar een paspoort aanvraagt. In ieder geval je hebt de keuze waar je het aanvraagt.
Kan dus bij KNHS, KFPS, NRPS, KWPN nouja alle stamboeken mogen een paspoort uitgeven. Dus je zou kunnen uitzoeken waar het het goedkoopst is en dat is volgens mij bij de shetlandstamboek.
Maar het paard is dus inmiddels gechipt? Deze papieren die de dierenarts ingevuld heeft die zijn dus nog niet opgestuurd?
Heb jij die in je bezit?
Verder als jij het aanvraagt sta jij vermeld als fokker/1e eigenaar vermeld. Doet de stoeterij dit staan hun daar. En zou je dat later weer moeten veranderen volgens mij. Moet niet maar dat kan.

Sjolvir

Re: Paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:41

Zeer bijzonder....
Dier had allang een chip moeten hebben en paspoort, komt bij mij de vraag boven, waar ze die opgeduikelt hebben.

Had je nog naar chip en paspoort gevraagd voor je hem kocht?
En bij een keuring checkt dierenarts als het goed is ook altijd chipnummer, dus was dan ook wel aan het licht gekomen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:49

Je hebt geen fries gekocht. Een fries heeft KFPS papieren en heeft een paspoort.
Je kunt wel lid worden van het stamboek maar zij zullen dit paard niet registreren.
Als je een echte fries wilt hebben zou ik de koop ongedaan maken.

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 14:15

friesiszwart schreef:
Je hebt geen fries gekocht. Een fries heeft KFPS papieren en heeft een paspoort.
Je kunt wel lid worden van het stamboek maar zij zullen dit paard niet registreren.
Als je een echte fries wilt hebben zou ik de koop ongedaan maken.

Nou de koop ongedaan maken vind ik wat gortig! Hij is wel degelijk een fries alleen er klopt iets niet aan de manier van doen.. Bij de kering kwam indd aan t licht dat hij geen chip heeft.. deze krijgt hij deze week.

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 14:42

Ik heb info ingewonnen bij het fries stamboek. Zij vertelde mij dat elk paard in NL vanaf 7 maanden verplicht geent moet worden. Wanneer dit niet gebeurt is komt er voor elk jaar een wettelijke boete bij. Ik heb net gebeld naar Ravensbos en verteld dat ik die kosten niet ga dragen want het is laks van hun. Ze zou het gaan regelen zei ze. De ouders van mijn Fries hebben allebei een stamboom. ik vind t hele stamboek verhaal niet spannend omdat ik hem heb laten ruinen. maar dat hij geen paspoort heeft vind ik een kwalijke zaak. De veearts zei dat t geen probleem is.. Maar dat Ravensbos zorg moet dragen voor het paspoort.!!

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-11 19:08

KusNiek schreef:
Ik heb info ingewonnen bij het fries stamboek. Zij vertelde mij dat elk paard in NL vanaf 7 maanden verplicht gechipt moet worden. Wanneer dit niet gebeurt is komt er voor elk jaar een wettelijke boete bij. Ik heb net gebeld naar Ravensbos en verteld dat ik die kosten niet ga dragen want het is laks van hun. Ze zou het gaan regelen zei ze. De ouders van mijn Fries hebben allebei een stamboom. ik vind t hele stamboek verhaal niet spannend omdat ik hem heb laten ruinen. maar dat hij geen paspoort heeft vind ik een kwalijke zaak. De veearts zei dat t geen probleem is.. Maar dat Ravensbos zorg moet dragen voor het paspoort.!!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:38

Je hebt hem al gekocht, zeg je.
Het is toch normaal, dat je bij aankoop van een paard vraagt of er een paspoort is, en of je dit mag inzien?
Wettelijk gezien heb je dit ook nodig bij het vervoer. Zolang er geen paspoort is, mag hij niet worden vervoerd.
Chippen en een paspoort kost overigens rond de 35 euro dus het gaat je de kop niet kosten. Omdat het paard geen stamboekpapieren heeft en is gecastreerd, maakt het niet uit door wie je hem laat chippen.

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 12:14

Nee klopt.. Bij aankoop zei ze dat hij een paspoort had heeft er ook een laten zien dat dus niet van hem bleek te zijn. En bij de keuring bleek dat hij nog geen chip had.. Dus ik zei meteen dat ik het vreemd vond en toen zei ze lacherig ja k heb er zoveel staan dat hou ik allemaal niet bij :S De kosten maak ik me niet zon zorgen over maar het is het principe..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:20

Wat een apart verhaal zeg! Ik hoor ook niet zulke goede verhalen over die stal, maar dat terzijde.

Goed van je dat je er achteraan gegaan bent! En wat een rare reactie van die vrouw, ookal heb je nog zoveel paarden, je zorgt gewoon dat alles in orde is, klaar! En helemaal als je je paarden te koop hebt staan..

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 02:57

Dit is typisch Ravensbos helaas. Jammer genoeg spreken ze vaak niet de waarheid en doen ze zich beter voor dan dat ze zijn.

Ik zou J. zelf laten chippen. Paspoort kan jezelf aanvragen, heb je hem ook gelijk op je eigen naam staan.
Kosten verschillen hierbij per stamboek. Bij het KNHS is het rond de 37,50.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 03:13

vreemd verhaal,
hopelijk wordt het snel opgelost TS want dit kan natuurlijk niet.
wat zei de DA er van dat hij niet gechipt was?

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:04

Ik heb mijn fries ook daar gekocht.... Ik moet zeggen, perfect.. ik zou daar zo weer een fries bij kopen!
De kosten zijn inderdaad 107 euro ongeveer om hem bij het KFPS te laten registreren. Daarvan krijg je dan ook zijn paspoort.
Dat hij verder geen papieren heeft, is niet zo opvallend, komt wel meer voor bij friesen, wel is het zo dat hij daarom nooit opgenomen kan worden in het officiele stamboek...

Ik weet natuurlijk niet wat je voor hem moet betalen, maar kijk daar wel kritisch na. Hij is toch minder waard zonder papieren. Ook als je hem ooit wilt verkopen...

Ik zou verder proberen te onderhandelen met de betreffende persoon (een vrouw denk ik ;)) dat als je zelf de chip moet betalen er wat van de prijs afgaat, of bv samen laten voegen met een klinische keuring. Even proberen om wat te regelen!

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 20:55

Lieke7787 schreef:
Ik heb mijn fries ook daar gekocht.... Ik moet zeggen, perfect.. ik zou daar zo weer een fries bij kopen!
De kosten zijn inderdaad 107 euro ongeveer om hem bij het KFPS te laten registreren. Daarvan krijg je dan ook zijn paspoort.
Dat hij verder geen papieren heeft, is niet zo opvallend, komt wel meer voor bij friesen, wel is het zo dat hij daarom nooit opgenomen kan worden in het officiele stamboek...

Ik weet natuurlijk niet wat je voor hem moet betalen, maar kijk daar wel kritisch na. Hij is toch minder waard zonder papieren. Ook als je hem ooit wilt verkopen...

Ik zou verder proberen te onderhandelen met de betreffende persoon (een vrouw denk ik ;)) dat als je zelf de chip moet betalen er wat van de prijs afgaat, of bv samen laten voegen met een klinische keuring. Even proberen om wat te regelen!

Ik heb m vorige week donderdag naar huis gehaald. Ik heb 2500 euro voor m betaald daarbij moet nog 315 euro castratie en 65 tandarts 100 euro stalling voor n maand + transport naar huis. dus totaal: ruim 3000 euro Ik heb m daar een maand laten staan omdat ik in 3 termijnen heb betaald en er kwam een operatie aan mn baarmoeder tussen.
Ik ben met hun overeengekomen dat hij in februari/maart 2 weken terug mag om zadelmak te maken.
Ik ben blij dat hij thuis is.. Ik heb het chippen niet zelf betaald dat hebben hun gedaan. T paspoort komt één deze dagen bij mij binnen en heb 41,60 moeten betalen.. T gaat me ook niet om de kosten t gaat me alleen over de manier waarop en dat heb ik haar ook gezegd. Verder wil ik niet de indruk wekken dat ik geheel ontevreden ben over Ravensbos hoor tis niet mijn bedoeling om iemand door t slijk te trekken.. Ik had alleen graag een andere behandeling gewenst. Ik voelde me gewoon niet serieus genomen. en vind het erg jammer dat hij bijna 3 word en nog zo schuw en bang is.. Verder ben ik heel erg blij met mn paardje nu begint t echte werk pas, maar komt helemaal goed.. Ik zou misschien nog eens een fries kopen daar maar dan ben ik wel beter voorbereid.. Over t paard kan ik niets kwaads zeggen.. alle paarden die er staan zijn keurig verzorgd en zien er goed uit...Nogmaals ik haal niemand door t slijk!!

Bij deze ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:03

Vind het een hoop geld voor een paard zonder papieren. Mag een dierenarts eigenlijk wel castreren als een dier geen chip heeft? Is hij bij hun gefokt of al eerder vervoerd? Heel apart en ik had hem geloof ik laten staan.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:20

Voor zoveel geld had ik hem ook niet willen hebben. Maar daar ging het niet over :+

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:18

schuw paard en dan in 2 weken inrijden???

Overigens heb je veel te veel betaald voor een 2,5 jarig onbeleerd,schuw, papierloos paard. Hopelijk is ie wel mooi met mooie lange manen.

irishcobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:15

heb helaas ook geen goede ervaringen bij stoeterij ravensbos gehad en heb inmiddels nog meer mensen daar over gehoord.

ook ik vind dat te duur voor een 2,5 jarige zonder papieren .
maar uiteindelijk gaat het erom wat jij ervan vindt .
als jij er een goede klik ermee heb en het desbetrefende paard voor jou helemaal aan je eisen voldoet dan is het toch goed.(hoeveel hij uiteindelijk ook gekost heeft)
voor ons mischien te duur voor jou is hij het waard.(en daar gaat het uiteindelijk om).

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:59

Ania schreef:

Overigens heb je veel te veel betaald voor een 2,5 jarig onbeleerd,schuw, papierloos paard. Hopelijk is ie wel mooi met mooie lange manen.

Ik denk dat je eerder meer betaald voor mooie gangen dan lange manen ;).....

Het is aardig wat geld... Maar niemand hier heeft hem zien lopen... Wie weet heeft hij wel spectaculaire gangen :)

Kan me ook voorstellen dat je niet fijn behandeld bent voor je gevoel..
Bij mij hebben hun alle kosten betaald, zoals keuring en castratie.... al heb ik wel een fries die wat duurder was maar moet, vind ik, niet veel uitmaken..

Ben wel heeeeel erg benieuwd naar een foto van hem ;)

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 22:29

Lieke7787 schreef:
Ania schreef:

Ik denk dat je eerder meer betaald voor mooie gangen dan lange manen ;).....

Het is aardig wat geld... Maar niemand hier heeft hem zien lopen... Wie weet heeft hij wel spectaculaire gangen :)

Kan me ook voorstellen dat je niet fijn behandeld bent voor je gevoel..
Bij mij hebben hun alle kosten betaald, zoals keuring en castratie.... al heb ik wel een fries die wat duurder was maar moet, vind ik, niet veel uitmaken..

Ben wel heeeeel erg benieuwd naar een foto van hem ;)

Ik zou niet weten hoe ik foto's moest plaatsen...Kan iemand t uitleggen? Hij is echt een moppie! een mooierd en tsja teveel betaald.. Ik vond t ook veel geld en ben ook veel dingen anders gewend maar daar gaat t niet om.. Ik heb mn fries.. Beleren doen we nog niet zal pas februari worden.. hij moet eerst leren de mens te vertouwen.. en als dat allemaal goed gaat zien we verder..

Misschien heb ik wel teveel betaald maar daar gaat t niet om.. k vind indd wel dat voor t bedrag dat ik betaald heb er op zn minst een paspoort bij had gekund.. Maar goed.. die 4 tientjes maakte nu ook niet meer uit..

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:35

Of je een te duur paard hebt kan ik vanachter mijn pc niet zien ;)

Zo uit je verhaal zou je het wel zeggen maar ja, beter te duur als niet te koop :D

Met DNA kun je misschien nog papieren krijgen als je dat wilt. Is wel een dure grap.
Ongechipt zou ik persoonlijk geen enkel paard kopen. Enkel als de verkopende partij het chipbedrag van de prijs aftrekt.

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 22:51

uryanne schreef:

Zo uit je verhaal zou je het wel zeggen maar ja, beter te duur als niet te koop :D

Met DNA kun je misschien nog papieren krijgen als je dat wilt. Is wel een dure grap.
Ongechipt zou ik persoonlijk geen enkel paard kopen. Enkel als de verkopende partij het chipbedrag van de prijs aftrekt.

Ze hebben de chip ook betaald en hij is pas weggegaan daar toen hij gechipt is.. weet je ik kon wel heel erg moeilijk gaan doen maar k wilde mijn paard naar huis hebben.. en of hij nou 15 of 2500 euro gekost heeft de vriendschap van je paard is onbetaalbaar! :j Noir kan heel erg mooi lopen.. heeft zweef momenten en loopt erg statig voor zijn leeftijd <3 hoe dan ook.. hij is van mij... *\o/*

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:00

KusNiek schreef:
uryanne schreef:

Ze hebben de chip ook betaald en hij is pas weggegaan daar toen hij gechipt is.. weet je ik kon wel heel erg moeilijk gaan doen maar k wilde mijn paard naar huis hebben.. en of hij nou 15 of 2500 euro gekost heeft de vriendschap van je paard is onbetaalbaar! :j Noir kan heel erg mooi lopen.. heeft zweef momenten en loopt erg statig voor zijn leeftijd <3 hoe dan ook.. hij is van mij... *\o/*

Dat is het belangrijkste!!!! Ik zat eens te denken.... Zij halen nog wel eens paarden uit belgie ;)... Misschien dat daar de regels anders liggen... dan heb je ook de reden waarom hij geen paspoort had en/of gechipt was! Op de papieren die ik heb heb staat ook dat de mijne uit Lille (B) komt ;)

KusNiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 17:53

Afbeelding

Afbeelding

Dit is m dan! Tis echt een wereld van verschil sinds een maand geleden! hij is enorm braaf geworden een stuk minder bang en heeft al heel veel geleerd! Hij laat inmiddels een deken toe.. hoofdstel kent hij ook al en aan de longeerlijk gaat super! poetsen vind hij wel nog heel erg eng en voetjes optillen om zn hoeven uit te krabben laat hij nog helemaal niet toe dan gaat hij stijgeren.. Maar komt goed we hebben tijd genoeg... Ben echt blij met mn mannetje :j

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:17

Laat je hem op Ravensbos staan?