[H]Gelders type gezocht voor 2 Gelderse merries

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

[H]Gelders type gezocht voor 2 Gelderse merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 21:58

De beslissing is dan eindelijk toch gevallen : We zoeken voor onze beide Gelderse merries een hengst, waarmee we volgend jaar kunnen gaan dekken.

Eerst Nora (v. Walser)
Nora is een Gelderse merrie van Walser, geboren in 1995 en haar stokmaat is 1.65m
Stamboom : http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=200634

Karakter :
Nora is een erg dominante merrie, maar niet gemeen. Dit is wel de reden dat ik een een betrouwbare, brave hengst zoek voor haar. Dusverre heeft ze ons 2 nakomelingen gegeven, beide met een super karakter, maar ook beide uit een braaf vaderpaard. Ik wil de gok niet nemen om er een 'pittige' hengst op te gebruiken, puur om haar eigen dominantie.
Verder is ze enorm werkwillig, en ze wil wel altijd voor je gaan.

Exterieur :
Nora is een klassieke gelderse merrie, niet heel hoog op de benen, een goed front en zware nek.
Ze heeft 3 goede basisgangen, al zou er meer schwung in kunnen zitten. Ruimte heeft ze wel genoeg, maar van zowel van voren als achterem zou ze iets actiever mogen zijn.
Ook aangaande maat zit ze voor mijn idee op het randje, het liefst fok ik er een paard uit die niet kleiner wordt uiteindelijk.

Op stand :
Afbeelding

Haar draf :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KWTKTHCT.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-67666EYF.jpg

Ze heeft inmiddels 2 nakomelingen gekregen bij ons, 1 van Elegant, 1 van Laurentz.

Laurentz nakomeling :
http://94.100.119.228/1437900001-143795 ... _Q4Be.jpeg
http://94.100.114.100/1437900001-143795 ... _uh3K.jpeg
http://94.100.114.121/1437900001-143795 ... _oVmk.jpeg

(foto's gemaakt door Appalin hier op bokt, ze mogen dan ook niet overgenomen worden zonder toestemming)

Elegant nakomeling ( Zie hieronder)

Ik sta open voor elk advies, maar ik zeg wel alvast dat ik voor deze merrie wel echt een gelderse hengst zoek.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dan Daisy

Daisy is de dochter van Nora, uit Elegant.
Ze is inmiddels 3 jaar oud en ruim 1.70m hoog
Stamboom : http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=671547

Karakter :
Daisy is echt een allemansvriendje onder de paarden, altijd vrolijk, enorm werkwillig en ook erg vriendelijk naar iedereen, mens en dier. Inmiddels wordt ze gelongeerd en voorbereid op het 'echte' werk en laat hierbij ook veel werklust zien.

Exterieur :
Daisy is wel ietwat een 'modernere' gelderse merrie als haar moeder, maar desalniettemin verwacht men dat ze uiteindelijk ook wel 'zwaar' gaat worden.
Ze is ruim 1.70m gemeten op net 3 jarige leeftijd, maar is inmiddels al wel weer iets gegroeid. Het is dus een flinke merrie
Daisy heeft 3 goede basisgangen, met goed achterbeen gebruik.
Verder is ze nog niet naar de keuring geweest, maar dit staat voor volgend jaar op de agenda.
Eventuele verbeterpunten zouden zijn : Actiever voorbeengebruik, iets meer schwung in het algemene gangwerk

Op stand :
Afbeelding

Helaas heb ik geen goede bewegingsfoto's, maar die hoop ik dit weekend te schieten. Wel meer foto's :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EOCAZIRX.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OALNCEAN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8BSLSFH7.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NI3EJXZ8.jpg

Hier wel een foto van een half jaar terug toen ze nog erg wiebelig was :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-43AU4IZG.jpg
Hier kun je haar draf wel zien.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik ben erg benieuwd naar jullie fokadviezen, zelf heb ik natuurlijk ook wel een idee al, maar ik wil toch meer meningen zien en zo meer opties openhouden.

Omdat ik heel vaak lees : Fok niet, want de markt is al zo slecht enz enz ; wil ik toch even zeggen : De veulens zijn in eerste instantie voor de verkoop, maar mochten ze niet verkocht zijn bij het afspenen dan gaan ze hier gewoon de opfok in. Ik weet waar ik mee bezig ben, dus ik zou liever goede fok adviezen zien dan adviezen om niet te fokken.

Misschien ook goed om toe te voegen :

Daisy wordt volgend jaar ook PROK gekeurd, alles erop en eraan, maar dit is nog niet gedaan.
Nora is ook niet eerder PROK gekeurd , maar we gaan wel kijken of we dit niet alsnog laten doen.

MariekeA

Re: [H]Gelders type gezocht voor 2 Gelderse merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:25

Ik zou voor Nora echt voor Chablis gaan.

Ik vind persoonlijk dat de halsvorm van Nora echt wel beter mag. Ze heeft wel een flinke nek, maar de spieren zitten voornamelijk aan de onderkant door de lage hals inzet.
O.a. het Normann/Goudsmid/Zep-bloed zou dit kunnen verbeteren (aansluiting en vader en moederlijn met Chablis) . Chablis zelf heeft ook een functionele hals die makkelijk afbuigt.
Nora lijkt op de foto ook wat onderstandig voor en zou wat mij betreft iets hoogbeniger mogen.
De scheut rijpaard-bloed van Chablis zou wellicht ook wat meer souplesse kunnen brengen.
De moederlijn van Chablis zal Natas wel reclame voor maken :D

Wel heb je via Commandant/Wachtmeester aansluiting met Linvasion-bloed met deze hengst.
Linvasion vind ik niet geweldig, maar die zit dus wel een heel stukje weg.

Hoewel de hengst uit een laat rijpe stam komt, is hij inmiddels 167/168 cm, dus de maat zou ik niet bang voor zijn. Mede omdat zelfs de Laurentz-nakomeling over de 160cm is.

Verder vind ik dat Nora's hoofd iets eleganter zou mogen en ik denk dat Chablis daar ook aan bij kan dragen.

Ik heb de hengst, zoals je weet, in Didam gezien deze maand en hij was echt superbraaf. Stond op het voorterrein op rust naar de merries om hem heen te kijken.

Verder denk ik dat je met Chablis iets moderner fokt en dat dat met het fokdoel (verkoop) verstandig zou zijn.

Ik weet dat je zelf ook over Dior nadenkt. Gezien de afstamming van beide denk ik dat je er dan rekening mee moet houden dat het een vrij tuigtypische Gelder wordt. De vraag is of je dat wil en of dat verstandig is met je fokdoel. Een mooie hengst die zeker weer met de juiste merrie wat kan toevoegen, maar ik zou hem niet op Nora gebruiken.

Daisy moet ik nog eens naar kijken.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:33

MANNO *\o/*

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:34

Hmm, ik denk dat ik voor Daisy over Vitens zou denken.
Wederom een flinke scheut Goudsmid bloed om de halsvorm te verbeteren.
Behoud/verankeren van lengte in het lijf. Goed voorbeen.
Mooi Gelders type.

Ik denk nog even verder.
Overigens is ook maar een leek hoor, maar ik probeer maar gewoon hardop te denken, dus schiet er rustig op :D

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:34

Manno is niet Gelders, maar tuigpaard en geeft bij deze merrie geheid een tuigtypisch veulen. Absoluut niet doen dus!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 14:58

@ Marieke : Leek of geen leek, je komt aardig professioneel over in je antwoorden :)

Zoals je al weet zat ik inderdaad bij Chablis iets te twijfelen over de stokmaat. Op het papier stond namelijk dat hij 1.64m was, maar inmiddels is dat dus 1.68m volgens mij.
Zeker voor het verkoopdoel zou er een modernere hengst op kunnen ja, Nora is echt nog klassiek, vandaar ook dat ik zelf de laatste tijd toch ook wel aan Chablis zat te denken.

Dior is erg leuk ja, ik heb hem ook wel ergens op de lijstjes staan, maar ik moet eerlijk zeggen dat hij wel verder naar onderen staat op het moment.

Ik heb inderdaad ook aan Vitens zitten denken, voor Daisy. Die staat eigenlijk op een eerste plaats, omdat hij inderdaad een mooi gelders type heeft, een mooie maat en goed beenwerk.

@ Meliszy : Haha, Manno is zeker een goede tuigpaardhengst, we hebben hier op stal er heel wat nakomelingen van staan, maar ik zoek toch liever een Gelders type !

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:59

Meliszy schreef:
MANNO *\o/*

Er wordt gevraagd om Gelders niet om een Tuigpaardhengst. Verder is enige onderbouwing ook wel leuk als je advies geeft.

Ik ga met het advies van Marieke mee.

Aansluiting met het L'Invasion bloed via Wachtmeester is minder erg. Wachtmeester heeft geen hoefkatrolonsteking gekregen. En er zijn idd al weer wat generaties tussen.

Voor Daisy kan eventueel ook Alexandro nog. Actiever achterbeen dan Vitens en ook een mooie halsvorm. Via Koss ook het bloed van Goudsmid. Alexandro heeft mij een hele brave gegeven.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:21

Ook mijn Alex is zeer braaf. Maar ik denk dat je met Vitens bij Daisy de lengte en het type meer kan verankeren. Daarbij denk ik dat er weer genoeg Alexjes aangeboden zullen gaan worden.
Maar op zich geen verkeerde match.

Wachtmeester en Commandant vind ik kwa type ook al een stuk beter dan papa/opa Linvasion zelf.
Er zit natuurlijk ook weer een merrie achter :D.

Vind het moeilijk om wat over de beweging te zeggen, omdat daar geen goed beeldmateriaal van is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:29

Commandant was inderdaad een hele mooie hengst. Maar dat vond ik van L'Invasion ook hoor.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:30

De foto's die ik van Linvasion heb gezien liep hij constant met zijn rug en schoft laag en zijn onderhals er uit gedrukt.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 16:02

Persoonlijk denk ik dat Vitens interessanter zou zijn op het moment, ook omdat er dit jaar op de dag van het gelders paard enorm veel Alexandrootjes al rondliepen.

Daarbij spreekt Vitens me persoonlijk meer aan voor Dais, zal nog even goed nadenken waarom. Het is meer een soort van gevoel denk ik, maar dat is uiteindelijk niet waar je de keuze voor verkoop op moet baseren :\

Chablis voor Nora, ik zal bekennen dat ik het never niet had verwacht te overwegen, maar na hem pas op foto's en filmpjes gezien te hebben lijkt het wel een goede overweging.

Kom op met meer hengsten, heb ik meer adressen om lekkere hengsten te gaan bekijken :') _O-

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:04

Chey, fokken is gevoel en verstand. Kan niet zonder elkaar.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 18:12

Ik kreeg Rubus B als optie te horen van iemand, voor Nora. Wat denken we hier van ?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:18

Nee dat zou ik ook niet doen. Mist lengte en souplesse.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:45

Nee, zou mijn keuze ook niet zijn voor deze merrie. Te veel tuigtypisch bloed.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 18:47

Oke, als ik het mag vragen : Waarom zou tuigtypisch bloed niet kunnen speciaal ? Als ik kijk naar Bacardi en Daisy, zijn ze toch niet al te tuigtypisch ? Of ben ik nou gek ? 8)7

Ben ook nog steeds een beetje een leek denk ik :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:31

Tuigpaarden zijn vaak iets minder soepel in de rug en hebben de hals er vaak te vertikaal op staan. Het komt de rijeigenschappen tengoede als de hals iets minder vertikaal hebben.
Nou zijn Daisy en Nora inderdaad heel Gelders maar als ze beide het bloed wel voeren dan heb je wel wat meer kan die eigenschappen terug te krijgen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:32

SIRIUS! :D

moonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:37

ik zeg ook SIRIUS :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:50

Waarom Sirius en voor welke van de 2 merries? Want beide merries zijn verschillend.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:32

Iets heel anders misschien, maar wat vind je van Inspekteur voor Nora?
Super karakter, mooi lichaam en half Gelders. Ik denk dat je daar meteen een mooie bloedspreiding in kan brengen.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 22:35

Giolli en Moonday : Waarom Sirius ? Zou fijn zijn als het ook iets werd onderbouwd inderdaad en het is volgens mij ook een regel voor hier posten ;) Onderbouwende adviezen :D

@ Sizzle : Ik ken Inspekteur niet :o, ga eens even kijken :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:52

Hoe kan dat nou, hij heeft zelfs een bokt wiki :P
http://www.bokt.nl/wiki/Inspekteur

Ik weet enkel niet of hij nog dekt sinds het gedoe om het wel-niet verkopen, in-uit de sport.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:55

Zit niet zo in het Gelderse maar toen ik je omschrijving voor Nora las dacht ik wel gelijk aan Chablis. Ken de hengst van mijn stageperiode bij de hengstenhouder. Erg fijn dier. Super karakter en goede bewegingen. Kan zeker halslengte en een wat meer opwaarts gebouwd paard geven. Is van zichzelf uit erg actief van achteren dus dat is zeker een plus in jouw geval. Het is een wat laatbloeier qua stokmaat maar hij groeit rustig door!

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 23:01

Dwyne schreef:
Zit niet zo in het Gelderse maar toen ik je omschrijving voor Nora las dacht ik wel gelijk aan Chablis. Ken de hengst van mijn stageperiode bij de hengstenhouder. Erg fijn dier. Super karakter en goede bewegingen. Kan zeker halslengte en een wat meer opwaarts gebouwd paard geven. Is van zichzelf uit erg actief van achteren dus dat is zeker een plus in jouw geval. Het is een wat laatbloeier qua stokmaat maar hij groeit rustig door!

Dank je voor je onderbouwde advies :j

@ Natasja : Dank je voor je uitleg aangaande tuigpaarden !

Sorry Sizzle, meestal gaat mijn hengstenkennis van kwpnhengsten niet verder dan de Geldersen :x Ga nog eens kijken, weet ook niet of hij nog via KI beschikbaar is oid :P

Oke Lijstje tot nu toe hier voor beide op volgorde van voorkeur :

Nora
- Chablis
- Vitens
- Dior (bij goedkeuring)

Daisy
- Vitens
- Dior(bij goedkeuring)
- Alexandro P??

Ik ben zowieso van plan alle hengsten te gaan bezichtigen voor de dekking, mocht het mogelijk zijn natuurlijk. Lijkt me wel goed, sommigen zie je wel snel even op de hengstenshow, maar dat geeft toch niet een enorm compleet beeld al zeg ik het zelf.

Chablis voor Daisy, zou dat helemaal niet een optie zijn ? :)