Probleem aangalopperen fries

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BBubba

Probleem aangalopperen fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 22:44

Beste bokkers,

Ik zit nu al een aantal weken met een probleem, ik zal even bij het begin beginnen...

Half augustus heb ik een friese merrie gekocht die net 3 maand onder het zadel was, maar ik dacht oo dat moet goed komen en aangezien haar lieve karakter.....
In het begin ging het redelijk, ik vroeg niet zoveel van haar, en 1 x in de week kreeg ik (toen nu want nu les ik vaker!!!) les.
Tot 2 weken geleden ze vanuit het niks begon te bokken, ze begon haar hals op te zetten en liep niet meer mooi nagevelijk.
Het bokken werd steeds erger vanuit stap draf, en helemaal in de galop... ( eerst een bok met 1 been, nu echt bokken)
Ze deed dit eerst als ik been gaf, later voornamelijk bij het aanspringen in de galop..

Nu hebben we het bokken eruit bij de stap en draf, maar de galop blijft een drama. Daarnaast pakt ze ook het bit vast en loopt totaal niet over de rug, en daarnaast gaat ze ook ontzettend hard en kan je haar op de buitenteugel niet terugnemen, alleeen maar door beide teugels krachtig terug te halen.

Mijn instructrice, die me nu 3x in de week lesgeeft (of dat ze zelf rijd) denkt dat ze of te weinig kracht heeft om haar achterhand er goed onder te plaatsen of dat ze misschien iets mankeert... |(

Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben of dit eerder hebben gehoord?
Ik maak me toch wel een beetje zorgen... ;(

Graag advies!! Bedankt alvast.....

rooswita

Re: Probleem aangalopperen fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:48

Galop blijft altijd een behoorlijk trainingspunt bij friesjes hoor. heb zelf 2 friezen opgeleid en allemaal in het begin probleem met galop. Wat ik gedaan heb is van uit stap aangaloperen zodat ze niet zo onder me vandaan gingen rennen. en verder wat je instructrice ook zegt, zorgen dat de achterhand sterker wordt. Dan gaat het galoperen vanzelf beter.

DAt harde gaat bit vast pakken ect. lijkt me ook een geval niet sterk genoeg achter. In je training veel over de rug rijden en laag instellen.

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 22:53

Bedankt voor de tips ik ga het zeker bespreken met mijn instructrice!
Ja stap en draf gaat nu wel heel erg goed, ze loopt lekker ontspannen en nagevelijk.
Alleen zodra we een keer aangalopperen is ze helemaaal de wegkwijt, net of ze zich dan compleet opgejaagt voelt. Ze wil niet meer stoppen en bokt steeds...
Maar dat vanuit de stap aangalopperen daar moeten ze toch ook erg veel moeite voor doen?
Ik bedoel dan voornamelijk 'sterk' voor zijn?

Bedankt!

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:12

Hé hoi, en zo zie je elkaar in je volgende topic terug! Hier met wop precies hetzelfde probleem gehad. Wij zijn weken om moedeloos van te worden door de bak gecrossed met een paard die haar rug zover wegdrukte dat ze zich zelf op de rem gooide. Met elastieken proberen te rijden maar daar ging ze ook doorheen. Wij zijn om haar sterker te maken buiten kilometers gaan maken. Het is een zwakte probleem die denk ik dan toch meerdere felle baby's hebben. Heeft ook met handigheid van de ruiter te maken maar ik ben een paardrijautist. Elke keer een seconde te laat met alles! Hihihi. Onze instructeur raade ons het buitenrijden aan om haar sterker te maken op de lange rechte stukken. En om het voor haar ook leuk te maken. En ik moet zeggen dat het werkt! Na een half jaar crossen door de bossen zijn veel beginproblemen in de bak opgelost. Ze moet gewoon kracht in de achterhand krijgen! En vergeet niet dat felle van oege afstamd! De grote vechtersbaas onder de verervers. Oege geeft de pit die je nu tegenkomt! Het zijn knuffelkonten met pit. Precies zoals het moet, alleen moeten ze met, en niet tegen je vechten! Wederom jammer dat we niet bij elkaar in de buurt wonen. Onze dames kunnen samen goed door een deur! Hihihi

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:14

jah klopt ze moeten er ook wel meer moeite voor doen, maar de meeste friezen rennen zo aan in galop zeker in het begin. En ik heb toen paar keer vanuit stap direct in galop zodat je ze nog enigszin de achterhand er weer bij kan rijden.

lange rechte stukken galoperen is inderdaad ook een idee. Dan maak je alles weer los en dan proberen dat ze elke pas zoveel mogelijk wel over haar rug blijft lopen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:20

Hoe oud is je paard?

Als ie nog maar net onder het zadel is. Is het hoogstwaarschijnlijk dat je teveel van hem vraagt. Vind het nogal wat 3 keer les en dan stapt je instructie er ook nog een paar keer op. Geef hem eens een tijdje rust om het lichamelijk en geestelijk te verwerken waar jullie allemaal mee bezig zijn geweest. Klinkt mij in de oren als dat jullie veel te snel willen gaan met een jong paard.

Jannekepl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:21

Is het misschien een probleem dat veroorzaakt wordt door een niet goed passend zadel?
Ik heb namelijk met mijn jonge friese merrie ook problemen gekregen een aantal weken nadat ik haar gekocht had. Het bleek bij mij veroorzaakt te worden door het zadel dat veel te smal was voor haar.

Succes!

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:31

Paard is nu rond de 4.5 jaar. ik vindt het juist knap dat ze 3x per week is gaan lessen. Ze had ook zelf kunnen gaan pielen en proberen. Nu worden ze beide tenminste goed begeleid. 3 a 4 keer per week met mate rijden zou geen probleem moeten zijn. Zadel zou idd ook een optie zijn maar ik ga ervanuit dat een goed instructeur ziet en voelt of het zadel het probleem is. de mijne zag het in ieder geval binnen 10 minuten de eerste les. Misschien ben ik verwend!?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:55

Dan nog is het zwaar voor een jong paard wat net onder het zadel is. In een les doe je altijd meer dan als je zelf aan het rijden bent. Zou de galop voorlopig gewoon even vergeten en je paard sterker maken in de stap en draf. Dan komt de galop vanzelf wel weer goed.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:17

Zelfde probleem hier met mijn bijrijdfries en ik zie het eigenlijk bij alle Friezen die bij ons op de manege staan. Maar het komt bij alle Friezen ook goed.
Zelf rijd ik een Friese merrie van 4,5. Flegmatiek type met vooral buiten enorme uitbarstingen van kracht en snelheid.
Helft van de week gaat ze lekker op buitenrit en de andere helft dressuurlesjes.
Toen ik haar net reed wilde ze totaal niet lopen, vooral niet met sporen en dergelijke. Dus deze zomer alleen maar met haar naar buiten geweest voor de conditie en ook zodat ze goed aan het been zou worden, uiteraard zonder sporen.
Nu loopt ze goed aan het been zonder sporen maar ik rijd haar wel met een zweepje maar die gebruik ik alleen om haar aandacht te krijgen...ze wil nog wel eens een beetje afdwalen binnen en buiten.
Goed de galop....buiten had ze het heel snel door maar had ze moeite met het verzameld galopperen. Gaat inmiddels veel beter.
Binnen ben ik nu twee maanden met haar bezig. In het begin galoppeerde ze helemaal niet; ze ging hard draven en pakte ook haar bit vast. Ik heb gemerkt als ze dat doet dat ik dan mijn hand zacht moet maken, zodra de druk verminderd. Als de druk verminderd laat zij los en is ze weer te remmen.
Ik heb haar altijd gewoon in de les laten meedraven als de rest van de paarden galoppeerden. Dan maakte ik een beetje ruimte voor haar door haar een beetje in te houden en dan probeerde ik haar aan te laten springen op een volte of anders in een hoek. Klein tikje erbij met de zweep voor de extra impuls. Ze begon met heel ongecontroleerd aanspringen maar dit werd langzaamaan echt steeds beter. Na een week of 4 begon het kwartje te vallen en ze begint nu te begrijpen dat als ik ga zitten en mijn binnnenbeen iets naar achter leg, dat we gaan galopperen. Ik vind het echt heel leuk om te zien hoe ze opeens iets begint te begrijpen.
Ik heb ook veel profijt van de dressuurlessen met buitenrijden..ze loopt beter verzameld en begint gecontroleerder te galopperen.
Bokken doet ze heel soms met aanspringen in galop als ze het lollig vindt maar dat hoort bij een jong paard.
Dus beetje bij beetje gaat het steeds beter eigenlijk maar ik merk wel dat ze best veel tijd nodig heeft om dingen te snappen. Maar als ze het snapt dan gaat ze er echt ook helemaal voor. Heel leuk.
Dus blijven lessen, en blijven volhouden. Galopperen komt echt wel, zeker als de achterhand sterker wordt. Maak je er vooral niet te druk over en uiteraard uitgebreid belonen als ze aanspringt! Heb het idee dat Friezen misschien nog meer dan andere paarden heel goed reageren op beloning.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:22

Waarom wil iedereen toch zo hard met zijn paard gaan:? . Geef ze eens de tijd. Het niet aan het been zijn heeft met een jong paard niks te maken met flegtmatiek zijn. Maar meer met het niet begrijpen van de ruiter/amazone. Geef ze de tijd en dan heb je veel meer plezier aan je paard.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:35

Je moet ook niet haasten..dat zeg ik toch ook niet? Je moet gewoon lekker rustig aan de slag gaan en ik heb persoonlijk gemerkt dat het vanzelf komt. Als ik mij dus aanpas aan haar tempo en me dus niet enorm druk maak als dingen niet meteen lukken dan gaat het prima. Ik moest dat alleen van haar leren want ik heb nooit eerder op friezen gereden maar altijd op van die kleine snelle paardjes. Dit is toch echt heel wat anders vind ik.
Misschien is flegmatiek niet het goede woord, ze is ook echt niet sloom, maar ze is gewoon een heel rustig type. Ze maakt zich niet zo druk over wat anderen doen, is niet snel bang buiten en zal zichzelf niet snel voorbij lopen. En ze is niet zo alleen maar omdat ze jong is hoor..heb ook veel drukkere jonge Friezen gezien.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 13:35

Hier nog iemand met een fries!
Heb in het begin niet zoveel problemen gehad met galop, maar toen ik iets meer van haar ging vragen begon ze wel met streken! Heb een tijdje gehad dat ze nauwelijks in galop wou. Nou mij best, gaan we een paar weken niet galloperen! Na een paar weken maar eens gekeken of ik weer kon aanspringen - en ja hoor! Ze sprong aan! Ik blij natuurlijk!!!!

Heb ook een tiijdje gehad dat ze steeds op 1 kant (rechts) verkeerd aansprong, dus heb een tijdje alleen links gegaloppeerd en dat werkte ook alweer zoals gewenst.

Mijn tip is dus ook: Ga je eens een paar weken bezig houden met alleen stap en draf. Ga dan na een week of 3 a 4 eens een klein stukje (volte) galopperen op alleen de goede kant. Hou dit een week vol en dan na 4 a 5 kun je ook proberen op de moeilijk kan (dus dan beide kanten maar niet direct na elkaar, laat er minstens 10 a 15 min. of meer tussen) Ik denk dat je dan veel meer bereikt dan op de manier zoals je nu bezig bent!

En laat idd ook even de mond en het zadel nakijken. Misschien ook even helemaal lichamelijk laten nakijken.

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 15:54

anjaenrene schreef:
Hé hoi, en zo zie je elkaar in je volgende topic terug! Hier met wop precies hetzelfde probleem gehad. Wij zijn weken om moedeloos van te worden door de bak gecrossed met een paard die haar rug zover wegdrukte dat ze zich zelf op de rem gooide. Met elastieken proberen te rijden maar daar ging ze ook doorheen. Wij zijn om haar sterker te maken buiten kilometers gaan maken. Het is een zwakte probleem die denk ik dan toch meerdere felle baby's hebben. Heeft ook met handigheid van de ruiter te maken maar ik ben een paardrijautist. Elke keer een seconde te laat met alles! Hihihi. Onze instructeur raade ons het buitenrijden aan om haar sterker te maken op de lange rechte stukken. En om het voor haar ook leuk te maken. En ik moet zeggen dat het werkt! Na een half jaar crossen door de bossen zijn veel beginproblemen in de bak opgelost. Ze moet gewoon kracht in de achterhand krijgen! En vergeet niet dat felle van oege afstamd! De grote vechtersbaas onder de verervers. Oege geeft de pit die je nu tegenkomt! Het zijn knuffelkonten met pit. Precies zoals het moet, alleen moeten ze met, en niet tegen je vechten! Wederom jammer dat we niet bij elkaar in de buurt wonen. Onze dames kunnen samen goed door een deur! Hihihi

Inderdaad jammer dat we niet dichter bij elkaar wonen... Hihih...
Ja je kon wel eens gelijk hebben dat karaktertje zit er goed in maar ik zie het als een grote uitdaging..
Ik zal eens even flink in het bos gaan oefenen, wellicht helpt het.. .
Bedankt iig!!

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 15:54

rooswita schreef:
jah klopt ze moeten er ook wel meer moeite voor doen, maar de meeste friezen rennen zo aan in galop zeker in het begin. En ik heb toen paar keer vanuit stap direct in galop zodat je ze nog enigszin de achterhand er weer bij kan rijden.

lange rechte stukken galoperen is inderdaad ook een idee. Dan maak je alles weer los en dan proberen dat ze elke pas zoveel mogelijk wel over haar rug blijft lopen

Bedankt ik ga het proberen, en wie weet werkt het!

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 16:03

Bedankt allemaal voor de reacties!

Mijn paard is 4,5 jaar oud en momenteel 5 maand onder het zadel.
Nogmaals ik doe elke dag iets met haar 1 dag in de week rust.
Maar als ik een zware les heb gehad ga ik natuurlijk de dag erna alleen stap oefeningen doen of naar buiten. Om het zoveel mogelijk af te wisselen en het niet te zwaar en te saai voor haar te maken.

Wat het zadel betreft, toen ik haar net had reed ik met een knight rider zadel met zachte kussens maar dat zadel begon een beetje te wippen aan de achterkant.
Sinds deze week heb ik een Fryso Legacy zadel voor haar gekocht want ik besef me heel erg goed dat een goed zadel (goed liggend/passend) heel erg belangrijk is. Dit zadel ligt echt perfect op haar dus daar kan het ook niet aan liggen lijkt mij.

De reden dus dat ik nu 3x in de week les heb, is puur omdat ik het gewoon niet fout wil doen, en sneller dingen wil doorbreken omdat ik ze misschien zelf niet altijd zie...
Ik wil gewoon dat het zo duidelijk mogelijjk word voor mijn paard, en ja 3 keer in de week is ook heel erg veel en intensief voor haar maar die andere dagen doe ik heel rustig aan...
Het is absoluut niet dat ik te snel wil of dat ik perse wil gaan galopperen maar we lopen er gewoon tegen aan en was benieuwd wat jullie reacties zouden zijn!

Ik ben in iedergeval blij met de bruikbare tips ik ga ze zeker toepasssen, bedankt!

Mochten er meer tips zijn, of voorbeelden die zijn welkom!

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 16:04

Oja, vrijdag komt de dierenarts langs voor de zekerheid om haar even te checken.
Tandarts is inderdaad ook een goed idee, ook gezien haar leeftijd.
Bedankt Ankje11

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:09

bethje31 schreef:
Heb het idee dat Friezen misschien nog meer dan andere paarden heel goed reageren op beloning.

:j

krista123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:24

Super dat je de DA en tandarts laat kijken naar je paard, zo kun inderdaar alles na checken!
Verder zou je haar nog door een osteopaat kunnen laten behandelen? misschien zit ze ergens vast in haar lichaam? Daarnaast zou ik me ook eerst richten op de stap en draf, dat ze daarin sterker wordt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:37

BBubba schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties!

Mijn paard is 4,5 jaar oud en momenteel 5 maand onder het zadel.
Nogmaals ik doe elke dag iets met haar 1 dag in de week rust.
Maar als ik een zware les heb gehad ga ik natuurlijk de dag erna alleen stap oefeningen doen of naar buiten. Om het zoveel mogelijk af te wisselen en het niet te zwaar en te saai voor haar te maken.

Wat het zadel betreft, toen ik haar net had reed ik met een knight rider zadel met zachte kussens maar dat zadel begon een beetje te wippen aan de achterkant.
Sinds deze week heb ik een Fryso Legacy zadel voor haar gekocht want ik besef me heel erg goed dat een goed zadel (goed liggend/passend) heel erg belangrijk is. Dit zadel ligt echt perfect op haar dus daar kan het ook niet aan liggen lijkt mij.

De reden dus dat ik nu 3x in de week les heb, is puur omdat ik het gewoon niet fout wil doen, en sneller dingen wil doorbreken omdat ik ze misschien zelf niet altijd zie...
Ik wil gewoon dat het zo duidelijk mogelijjk word voor mijn paard, en ja 3 keer in de week is ook heel erg veel en intensief voor haar maar die andere dagen doe ik heel rustig aan...
Het is absoluut niet dat ik te snel wil of dat ik perse wil gaan galopperen maar we lopen er gewoon tegen aan en was benieuwd wat jullie reacties zouden zijn!

Ik ben in iedergeval blij met de bruikbare tips ik ga ze zeker toepasssen, bedankt!

Mochten er meer tips zijn, of voorbeelden die zijn welkom!

Vind dat nogal wat voor een paard dat nog maar kort onder het zadel is.

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 21:18

FriesWytse, je vind dit nogal wat maar wat vind jij dan een goede oplossing?
Ik hoor het graag van je.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:26

Ik rijd ook een Fries die zichzelf helemaal in de knoop helpt met galopperen. Ik heb de galop een maand of 3 - 4 links laten liggen en ben mij gaan concentreren op balans. Wanneer je paard, en in het bijzonder een Fries, weinig balans heeft kan het ook niet goed galopperen door de kracht die daarbij vrij komt met de vaak grote sprongen.

Op dit moment heb ik de galop weer opgepakt en doe ik dit door telkens vanuit een hoog (maar wel met nageeflijkheid) tempo aan te gaan in de galop. Gewoon 'dom' rond galopperen in de bak, telkens kleine stukjes waarbij ik haar uitbundig beloon. Als ze terugvalt is dat niet erg, ze mist gewoon de kracht om door te gaan. Liever 3 goede, korte stukjes dan 1 lang stuk waarbij je je paard over de eigen grenzen heen laat gaan.

Ik heb hier bij wel hele goede begeleiding van mijn instructrice.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:37

FriesWytske schreef:
Zou de galop voorlopig gewoon even vergeten en je paard sterker maken in de stap en draf. Dan komt de galop vanzelf wel weer goed.

BBubba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 19:35

Hoi allemaal,

Gisteren is de dierenarts langsgeweest, en ze moet inderdaad sterker worden! Er mankeerde verder niks aan haar, wel krijgt ze nu extra aminozuren (kon ook kiezen voor anabolen maar dat zie ik niet zo zitten) zodat ze sterker kan worden.
Verder ga ik gewoon lekker veel buiten rechte stukken galopperen en de lessen meer op stap en draf concentreren.

Mochten jullie nog tips hebben hoor ik het graag... :)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:45

Als je de lessen idd houdt op meer stappen en draven, en niet 3 maal id week een uur, maar een half uurtje per les, ben je op de goede weg. Er zijn ook genoeg dingen die je kunt doen in stap en draf eventueel, die de achterhand sterker maken. Let vooral op, dat ze het leuk blijft vinden. Beter een Fries wat meer vrije tijd geven, dan een verveelde (mentaal) overbelaste Fries. Dan ben je elkaar echt kwijt. 4 maal in de week rijden, is meer dan genoeg, tis nog een peuter.