[TI] Zijn tinkers altijd koppig of brutaal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yasmintje

Zijn tinkers altijd koppig of brutaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 18:04

Ik vraag het me af ...
Ik ben wat op de uitkijk naar een tof, bomproef barokke paardje, iets speciaals/tof .
Ik heb al ervaring met welsh cobs en weet dat die soms frustrerend na een vermoeide dag en brutaal kunnen zijn (natuurlijk niet altijd!), waardoor ik hem ook heb weg gedaan.
Een goede vriendin van me had enkele jaren geleden een tinker ruin, zij zelf is een struize dame met heel wat kracht, maar voor haar werd het brutale, sterke toch ook teveel en heeft ze hem verkocht.
Vandaar de vraag aan de kenners :j
Ben benieuwd ...

Groetjes

Evelyne79

Re: Zijn tinkers altijd koppig of brutaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:12

ieder paard neemt een loopje met je als je die niet consequent behandeld.
Ik rij een eigenwijze maar superwerkwillige tinkerruin.
Ik heb hem mee beleerd onder het zadel toen hij bijna 4 werd en nu is hij 8 en zit VOL maar dan ook VOL in de pubertijd.
Hij is me dus flink aan het uitproberen, dit kan ik alleen maar ondervangen door consequent te zijn. Het is dat ik hem al 4 jaar ken maar anders had ik hem achter het behang kunnen plakken ( nou ook wel eens maar ik weet wat ik in het vat heb)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:42

Die van mij is ook ontzettend eigenwijs en ook erg brutaal/dominant en vooral ook slim.. Je moet heb heel erg consequent maar eerlijk behandelen en dan heb je er geen kind aan.
Maar er zullen vast ook bravere tinkers zijn hoor :)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:47

Mijn tinkermerrie kan soms koppig zijn als ze haar dag niet heeft (wat niet heel vaak voorkomt), maar brutaal is ze zeker niet. Ze is een werkwillig paard wat door het vuur gaat voor je. Denk dat dat per paard verschilt.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:51

Ze kunnen weleens maling aan je hebben ja :P
Ze weten dat ze sterk zijn.
Kende er eentje die liep standaard door alles heen of omver.
5 lagen stroomdraad, stevig houten hek, stenen walletje... alles kapot :')
Ze kregen hem maar niet opgevoed.
Ken ook een veulenopfok die wil nooooit geen Tinkers meer erbij hahaha.
Verder blijven het wel machtig moooie paarden om te zien natuurlijk!

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:53

Ieder paard is weer anders. Zo kun je zeggen; arabieren zitten vol met pit en temperament. Maar ik heb wel een aantal arabieren gezien die sloom waren en die je zelfs aan moest drijven. Het hangt er gewoon af hoe het paard is, ieder paard is weer anders. Er zijn genoeg tinkers die super lief zijn en niks doen, maar er zitten ook koppige bij en eigenwijze. Hangt er inderdaad van af hoe het paard jou ziet, als 'ie je niet als leider ziet, dan kan het paard vervelend gaan doen zoals sterk zijn etcetc. Maar als jij een leider bent, heb jij een protsje goud in bezit :) Succes met de zoektocht.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:59

Nee, net als bij alle andere dieren, heeft ook iedere tinker zijn eigen karakter. Wel is het zo dat je binnen bepaalde rassen vaker bepaalde eigenschappen zal zien, maar ze dan ALLEMAAL zo'n stempel te geven...
Ga op zoek, probeer meerdere malen uit, laat het bezinken, slaap er een paar nachten over, kijk met je verstand en laat je niet leiden door een 'verliefdheid' en bovenal wees eerlijk tegen jezelf! Denk niet van oh dat is even wennen dat gaat wel over als ie eigenlijk net iets te sterk is.
Voor jou staat vast ergens dat ideale paard te wachten, misschien een tinker, misschien wel iets totaal anders!
Ja ik ken eigenwijze tinkers tuurlijk, maar ik ken nog veel eigenwijzere shetlanders. De tinker die ik t meeste rijdt is vooral heel speels, altijd in voor een lolletje. Zo duwt ie zn neus tegen je rug aan als ie aandacht wil en je bent met zn buurman bezig. Je zou het als brutaal kunnen bestempelen, maar hij bedoeld het lief even 'nee' zeggen en hij doet een stap achteruit... Tis maar hoe je het ziet he..

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 19:18

Bedankt allemaal al voor de intressante en niet aanvallende antwoorden :)
Ik probeer eerlijk tegen mezelf te zijn, ik heb namelijk wat lichamelijke letsels(nek/rug/knie), opgelopen door een ongeval enkele jaren terug, waarvan ik soms veel pijn kan hebben en heel moe van word, ik weet dat het elk jaar slechter word en dat het de laatste tijd sneller gaat.
Daardoor besef ik dat ik misch binnen enkele jaren niet meer kan rijden.
Ik heb nog een heel toffe, lieve tuiger merrie staan van 2 en half, ze moet dus nog ingereden worden volgend jaar, en pas een jaar daarna kunnen we er al wat mee.
Ik heb niet op haar aan te merken van negatieve punten qua karakter, omgang enz...
Maar misch tegen dat ik iets aan haar heb kan ik niet meer echt rijden, misch is ze dan niet geschikt om af en toe eens wandelingen met te gaan doen wanneer het goed gaat ... geen idee.
Daarom heb ik nog niet beslist weer een ander te kopen.
Maar kijk ik wel geregeld rond en zou ik ook durven te gaan proberen of ik mij er goed bij voel, vooral met oog op de toekomst!
Paarden uit mijn leven houden is geen optie
;) :D
Ik heb geen intentie's en tijd meer om echt terug in de sport te gaan, omdat ik ook weet dat ik dat niet meer zou kunnen in de toekomst en dan wil ik ook tot rust kunnen komen met mn paarden

Groetjes

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:23

Ik heb ook een tink meisje en zij is heel lief.. Het is met alle dieren het zelfde, zorg dat je eerlijk en consequent bent en dan zal de rest een stuk gemakkelijker gaan.

Ginger is 13 jaar en ik stuur geregeld mijn buurmeisje van 7 met haar aan de slag. Ze probeert altijd alles voor je te doen, alleen soms moet je met grondwerk je positie als alfa even weer neer zetten. Ginger is trailer getraumatiseerd en wil voor je zo graag het proberen dat ze met laden echt helemaal staat te shaken en zwetend van de trailer af komt. Ook zal ze niet maarzo bokken oid. Dit doet ze alleen als je onredelijk bent.

Ik denk persoonlijk dat als jij naar een paard op zoek zal gaan je moet kijken naar een merrie, die zijn over het algemeen wat minder "brutaal" dan de jongens, is mijn ervaring.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:27

Ik weet dat toen ik ging kijken naar een stalling en vertelde dat ik een tinker wilde,ze zoiets hadden van oh nee zo'n eigewijze knol?
tegendeel wordt bewezen:mijn merrie is zo aardig,die probeert niet eens je te treiteren.ga zo met een halstertje de straat op om te wandelen,eigenlijk al vanaf het begin.
Nu krijg ik heel andere woorden te horen over mijn meissie.als ze goed ingereden is dan mogen ze haar zelfs gebruiken van mij in de lessen mochten ze dat willen!

ieder dier is anders,maar t is wat je er zelf van maakt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:43

Brutaal is niet rasgebonden, dat is afhankelijk van de opvoeding die een paard wel of niet heeft gehad. Mijn beide Tinkers zijn allebei allesbehalve brutaal.
Wat is koppig? De één noemt een paard met een eigen mening koppig terwijl de ander een paard wat een volledig eigen plan trekt 'ietwat eigenwijs' noemt. Mijn beide paarden hebben een mening, die mogen ze ook vertellen. Ik werk mét ze, ze werken niet voor me. We moeten het samen leuk hebben, binnen de door mij gestelde (harde!) grenzen.
Ik heb twee beleefde, vriendelijke, kindsmakke paarden met allebei een eigen karakter en een mening die ze kwijt mogen. Jessie is op zichzelf terwijl Flynn het liefst in je broekzak woont.
Maar koppig en brutaal? Absoluut niet.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:48

Hangt natuurlijk van paard tot paard af maar mijn tinkermerrie kan af en toe erg sterk zijn, haar bijnaam is dan ook de Tank :+ Inderdaad erg consequent zijn :)

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:58

Ivm je klachten misschien een IJslander? Hoef je niet licht te rijden (even heel kortzichtig gedacht) en je hebt er schatten tussen zitten.

yasmintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 20:52

sammyvriend schreef:
Ivm je klachten misschien een IJslander? Hoef je niet licht te rijden (even heel kortzichtig gedacht) en je hebt er schatten tussen zitten.

Nog geen ervaring met.
Maar ze zijn heel klein he?
Ik ben slank, 1m75 met lange benen dus ... :\

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:20

Gewoon een bokker zoeken waar je eens mag proefrijden?

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:35

de mijne is echt een doetje. Maar hij is dan ook nog maar 1.5 jaar. Wel eens brutaal, maar gewoon consequent zijn (maar dat moet je trouwens met bijna elk paard). Hij is wel behoorlijk sterk (een half jaar geleden ging hij nog al eens met een aan de loop), maar nu reageert hij al heel goed op stemhulpen, dus geen last meer van.
Ik had eerder nooit wat met tinkers, maar sinds ik die van mij een jaar geleden ontmoette, ben ik verliefd! Zijn super beesten!!

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:51

Ik heb ook een tinker, en ze is erg eigengereid, maar zal nooit bokken of steigeren. Ze is inderdaad wel heel sterk, maar het rijden gaat steeds beter. Ik was een erg onervaren ruiter toen ik haar kocht, en dat heeft wel wat moeite gekost aan het begin (nu 2 jaar terug), maar ik laat wel gerust mijn kinderen van 4 en 6 op haar door de bak stappen (los als ik eerst heb gereden). Ze loopt ook net zo braaf met die hummels van mij mee aan de hand naar stal. Een voordeel vind ik dat ze het net zo goed vindt als ik 1 keer in de week kom rijden als 4 keer (ze staat op een wei, de stal gaat ze 's avonds bijna nooit in, geen zin in). Je merkt bijna geen verschil daarin. Ik denk dat het ook wel wat zegt dat Tinkers veel gebruikt worden op maneges voor gehandicapten, ze houden rekening met de ruiter.

Overigens geldt dit natuurlijk niet voor elke Tinker, ik zou (als je het doet) goed op zoek gaan en veel uitproberen, dan weet je het zeker.

Succes

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:03

Ik heb een hengst en een merrie van beide 4 1/2 jaar oud. De merrie is wel wat brutaler/dominanter, maar met consequent BLIJVEN optreden, niet harder dan nodig, blijft ze respectvol en zacht naar je.
De hengst is echt een heel zachtaardig en werkwillig dier voor mij en de trainer, maar voor anderen wel wat lastiger omdat hij niet weet wat hij aan anderen heeft. Hij is dan óf best dominant bij mensen die hij een beetje kent en uit wil proberen wat hij aan ze heeft (niet opzij of achteruit willen gaan en met zjjn schouder naar je toe stappen) óf nogal heet bij mensen die hij niet kent en niet zo vertrouwt.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:04

Mijne is wel wat koppig, maar niet brutaal of dominant. Er zijn vast wel tinkers te vinden die minder koppig zijn.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:08

yups, net zoals alle fjorden lompe goedzakken zijn.
haflingers zijn erg geschikt als kinderpony's, arabieren zijn nerveuze renners.
geldersen zijn lompe boerenpaarden en all trekpaarden zijn zo mak als een lammetje
duuwwss.

even serieus.
je hebt tinkers in alle soorten karakters.
kijk daarom lekker rond en probeer verschillende paarden, dr zit er vast wel 1 tussen die past bij jouw wensen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:49

Wij hebben meerdere tinkers op stal en een aantal hebben inderdaad een behoorlijk eigenzinnig karakter :j Daarentegen staan er ook tussen die super gemakkelijk zijn en ideaal om lekker recreatief mee te keuvelen. Ook aangespannen is geen enkel probleem.
Oftewel, ga proefrijden, testen, kijken, voelen etc. en je loopt geheid tegen een tinkertje aan die aan je eisen voldoet!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:55

Mijne is niet koppig, mijne wenst alleen met respect behandeld te worden, zolang je dat doet en daarbij duidelijk bent is er niks aan het handje, maar ga je dingen van haar eisen dan wil ze nog wel eens de draak gaan uithangen. Sommige mensen zien dat als koppig, ik zie dat als een perfecte leermeester over hoe ik een ander wezen met respect dingen kan laten doen zoals ik ze graag zie...

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:53

_Lot schreef:
Mijne is niet koppig, mijne wenst alleen met respect behandeld te worden, zolang je dat doet en daarbij duidelijk bent is er niks aan het handje, maar ga je dingen van haar eisen dan wil ze nog wel eens de draak gaan uithangen. Sommige mensen zien dat als koppig, ik zie dat als een perfecte leermeester over hoe ik een ander wezen met respect dingen kan laten doen zoals ik ze graag zie...

:D precies mijn gedachten.
Dat geldt overigens voor alle rassen.
Mijn tinker laat juist heel goed zien als ik het niet goed doe.
Hij is juist erg meegaand zolang ik maar samen werk en niet dwing maar vraag. :j

jilleke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:07

Ik heb een Irish cob ruin van 4 jaar..Het is echt een schatje en echt super braaf,kan er alles mee doen:D..Vorige week had hij zijn eerste streek dat hij ineens geen zin had om over hindernissen heen te springen ( Uiteindelijk wel), maar dat mag ook wel, er moet wel uitdaging in zitten haha:D..

cobfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:08

Ik heb hier een ruin staan die nu 6 is, maar hij heeft echt nog nooit brutaliteit getoond of eigenwijs geweest. Hij is juist ontzettend meegaand. En ik heb hem al vanaf zijn geboorte dus niet zomaar effe. Hij is dan misschien wel een uitzondering maar ze bestaan dus wel degelijk. Dat is dan ook gelijk de reden dat hij nog hier is, want in mijn stoeterij heb ik niet zoveel aan een ruin.

Wel moet je ieder paard leren dat jij de leider bent en je moet die leiderschap verdienen en waard zijn. Klinkt misschien ingewikkeld maar dat is het eigenlijk niet: gewoon zorgen dat hij braaf achter je loopt -stil staan bij het opstappen enz. Dus als je op een normale(duidelijke) manier met je paard omgaat dan ben je er eigenlijk al. Uitzonderingen daar gelaten.