Help Andalusier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Help Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 15:49

paardje2013

Re: Help Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:53

ik vind het vrij goedkoop voor een andalusier, maar verder heb ik er niet zo veel verstand van

DivaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:55

Ik vind hem behoooorlijk goedkoop...

verkocht een 5 jarige donkerbruine SUPERmooie andalusier, B+ aantal punten en klinisch ggk voor het dubbele.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:55

Hij heeft geen stamboek papier toch? Mooie prijs.
Denk ook niet echt netjes gereden.
Laatst bijgewerkt door kohtje op 26-10-11 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:56

Lijkt me iets te mooi om waar te zijn.
Zeker voor een palomino...
Kan zijn dat het geen raszuivere PRE is maar een een Cruzado. Hoeft natuurlijk geen probleem te zijn.

Je kunt toch eerst gaan informeren en als je heel veel interesse hebt een keuring laten doen? Ook goed naar zijn karakter kijken.
Als het een hele goede PRE hengst was geweest hadden ze hem zeker niet geruind, zeker niet met zijn kleur. Kan zijn dat hij toch wat lastig was of dat hij voor de fok niet geschikt was.
Nogmaals hoeft allemaal geen probleem te zijn hoor. Er zijn ook gewoon heel veel paarden op de markt nu waardoor de prijs naar beneden gaat.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:58

Als het een raszuivere P.R.E. is, is het een koopje. Die zijn er al zelden voor dat bedrag en zeker niet in zo'n zeldzame kleur.
Vermoedelijk een crusado. Want ze hebben het over een Andalusiër met Spaans paspoort. Maar ook die zijn in deze kleur weer duurder.
Dus ik zou zeer kritisch zijn als je hier gaat kijken.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 15:59

bethje31 schreef:
Lijkt me iets te mooi om waar te zijn.
Zeker voor een palomino...
Kan zijn dat het geen raszuivere PRE is maar een een Cruzado. Hoeft natuurlijk geen probleem te zijn.

Je kunt toch eerst gaan informeren en als je heel veel interesse hebt een keuring laten doen? Ook goed naar zijn karakter kijken.
Als het een hele goede PRE hengst was geweest hadden ze hem zeker niet geruind, zeker niet met zijn kleur. Kan zijn dat hij toch wat lastig was of dat hij voor de fok niet geschikt was.
Nogmaals hoeft allemaal geen probleem te zijn hoor. Er zijn ook gewoon heel veel paarden op de markt nu waardoor de prijs naar beneden gaat.

Ja, ik dacht ook al geen raszuivere.
Maar dat hoeft ook niet. Of is dat een probleem?
Ik ben niet echt een wedstrijdruiter.
Zoek gewoon een paardje waar ik van kan leren, en aangezien hij toch al wat kent.
Ik zou wel graag gaan kijken, maar ik ken zo weinig van het ras... En ben bang dat ze mij dan misleiden. :)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 16:00

BrankaZ schreef:
Als het een raszuivere P.R.E. is, is het een koopje. Die zijn er al zelden voor dat bedrag en zeker niet in zo'n zeldzame kleur.
Vermoedelijk een crusado. Want ze hebben het over een Andalusiër met Spaans paspoort. Maar ook die zijn in deze kleur weer duurder.

Kan je mij dan het verschil uitleggen van een raszuivere of een crusado?
En als ik zou gaan kijken, waar moet ik dan zeker op letten?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 16:02

kohtje schreef:

Hoezo niet?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:02

Ik vind het ook erg goedkoop, destemeer omdat hij een flinke maat heeft én een apart kleurtje :)

En "in bezit van Spaans paspoort", wat voor Spaans paspoort? Hoewel ik hem ook voor een niet raszuivere Andalusiër aan de goedkope kant vind.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:04

Gewoon bellen, gaan kijken/rijden, laten keuren bij interesse en dan kun je niet opgelicht worden lijkt mij.
Knap paard! Misschien staat er een typfout en is het paard 17 ipv 7 :D

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 16:04

Heino schreef:
Ik vind het ook erg goedkoop, destemeer omdat hij een flinke maat heeft én een apart kleurtje :)

En "in bezit van Spaans paspoort", wat voor Spaans paspoort? Hoewel ik hem ook voor een niet raszuivere Andalusiër aan de goedkope kant vind.

Ja, ik vind dat ook.
Maar het is een handelsstal in Andalusiërs want ik heb nog een aantal andalusiërs van haar op de verkoopsite zien staan.
Allemaal rond die prijs. Eentje is duurder, 8000€

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:06

Een Cruzado is een kruising; Andalusier X iets anders. Maar als je dat niets uitmaakt zou ik zeker eens gaan kijken! Ik vind m echt heeeel erg mooi, bijzondere kleur en mooie maat! Ik zou 'm wel laten keuren, want zoals gezegd is het zelfs voor een kruising wel weinig geld. Sjah, en misschien heb je wel een mazzeltje hiermee!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:06

Tja als je hem leuk vindt kan je altijd gaan kijken natuurlijk :) Ook al blijkt het geen raszuiver dier te zijn, als je die klik heb dan heb je 'm. Zou hem hem wel uitgebreid laten keuren.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:07

Ik vind wel dat hij 'apart' gereden wordt zeg.. pelham erin, en met flink wat spanning in elkaar getrokken... weet niet of je die 'erfenis' over wilt nemen?

Hij is verder wel bloedmooi, alleen vind ik hem qua bouw niet echt een andalusier om te zien? Het barokke zie ik er nou niet echt in terug...

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:08

Je kan kijken, iemand mee nemen die er verstand van heeft, en hem eventueel röntgenologisch en klinisch laten testen.
Hoe belangrijk is raszuiver voor je?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:08

_Michelleee schreef:
kohtje schreef:

Hoezo niet?

Vind jij hem lekker ontspannen lopen ?
Ziet er een beetje uit dat hij veel kunstjes kan.
Neemt niet weg dat ik hem bloedmooi vind.
Laatst bijgewerkt door kohtje op 26-10-11 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 16:08

Mloes schreef:
Een Cruzado is een kruising; Andalusier X iets anders. Maar als je dat niets uitmaakt zou ik zeker eens gaan kijken! Ik vind m echt heeeel erg mooi, bijzondere kleur en mooie maat! Ik zou 'm wel laten keuren, want zoals gezegd is het zelfs voor een kruising wel weinig geld. Sjah, en misschien heb je wel een mazzeltje hiermee!

Ook rontgenologisch?

heavenley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:09

leuk paard klinkt super...denk idd geen papier..pas op met gebreken zeker door de kleur maar je weet nooit...pasop veel (rommel)komt naar nederland...heb er zelf 2 gehad...
1 was TOPPIE andere leuk dier maar....

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:10

_Michelleee schreef:
Mloes schreef:

Ook rontgenologisch?

Zou ik wel doen, voor 150 euro heb je er 10 foto's bij

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 16:10

Hoezo niet?[/quote]
Vind jij hem lekker ontspannen lopen ?
Ziet er een beetje uit dat hij veel kunstjes kan.[/quote]

Nee, ontspannen niet.
Je paard laten ontspannen doe je zelf..
Maar die vrouw is ook niet echt de eigenares, want het is een handelsstal denk ik.

heavenley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:10

crusado is vaak andalusier x andalusier alleen geen goedgekeurde papa waardoor je ergeen papier bij krijgt

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 16:12

Limonade schreef:
Je kan kijken, iemand mee nemen die er verstand van heeft, en hem eventueel röntgenologisch en klinisch laten testen.
Hoe belangrijk is raszuiver voor je?

Op zich maakt dat niet echt uit vind ik.
Het is niet zo dat ik persé een Andalusier wil.
Vind dit gewoon een heel mooi paardje dat behoorlijk wat kan.
Ik zoek gewoon echt een paardje dat al wat kan, waar ik van kan leren.
En natuurlijk een brave.
Raszuiver of niet, als er niet veel verschil in is, is er geen probleem.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:12

_Michelleee schreef:
BrankaZ schreef:

Kan je mij dan het verschil uitleggen van een raszuivere of een crusado?
En als ik zou gaan kijken, waar moet ik dan zeker op letten?

Raszuiver: ouders zijn beide in het stamboek opgenomen P.R.E.'s.
Crusado: 1 van beide ouders is geen in het stamboek opgenomen P.R.E., kan dus wel een niet geregistreerde/niet goedgekeurde P.R.E. zijn maar ook een compleet ander ras.

ashley1 schreef:
Ik vind wel dat hij 'apart' gereden wordt zeg.. pelham erin, en met flink wat spanning in elkaar getrokken... weet niet of je die 'erfenis' over wilt nemen?

Hij is verder wel bloedmooi, alleen vind ik hem qua bouw niet echt een andalusier om te zien? Het barokke zie ik er nou niet echt in terug...

Tja, in Nederland krijg je ook genoeg rijtechnische 'erfenissen'. Hier zijn er ook zat ruiters die een paard in elkaar kunnen trekken.
Zelf een crusado en die kon totaal niet tegen druk in zijn mond. Daar heb ik mij en mijn rijstijl op moeten aanpassen. Maar ik heb er wel vreselijk veel van geleerd en heb een geweldig paard.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:12

Een raszuivere PRE (Pura Raza Espanola) heeft twee PRE ouders zeg maar. Een Cruzado heeft een goedgekeurde PRE ouder en een niet PRE ouder, Arabier ouder bijv... Cruzado kan eigenlijk een mix van alles zijn maar er zit wel een goedgekeurde PRE in.
Belangrijk dat je de papieren even goed bekijkt, vraag om een kopie en onderzoek de ouders.
Qua rijden doet een cruzado echt niet onder voor een PRE. Ik heb op beiden gereden en ik vond de Cruzado's wat harder en pittiger vreemd genoeg. Misschien omdat er arabier zat in de cruzado's waar ik op heb gereden. Maar PRE's zijn ook geweldig hoor, meer dat vierkante en barokke maar ook gevoeliger...