veulen opvoeden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo20

veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 23:36

haaii, ik wil waarschijnlijk een fjorden veulen gaan kopen, (ik wil niet van die reacties van waarom een veulen je kan ook een ouder paardje nemen, want ik heb al een pony van rond de 18 jaar) en ik vroeg me af vanaf welke leeftijd je mag gaan lopen en wat poetsen, want de meeste mensen zeggen dat je daar al heel vroeg mee kon beginnen maar nou wil ik jullie ervaringen weten :)
en vanaf welke leeftijd je kan gaan longeren want sommige zeggen 2 jaar en andere weer 3 jaar, en ik vroeg me ook af vanaf welke leeftijd je het beste kan gaan beleren(ik weet dat het nog heel lang duurt vooral als ik een veulen aanschaf), maar volgens mij is dat 4/5 jaar, maarja anderen hebben daar weer anderen meningen over. als ik een veulen neem komt ie in de wei te staan met 5 andere pony's overdag op het gras en savonds in de paddock, dat is toch een goede leefomgeveing? maarja ik heb dus ook alle geduld om het veulen gewoon zijn gang te laten gaan, want ik ben niet zo van dat alles meteen moet want anders denk ik er ook niet over om een veulen te kopen. maarja, voordat ik eraan wil beginnen wil ik liever eerst jullie ervaringen en tips weten :)
xxx Amigo20
Laatst bijgewerkt door Amigo20 op 24-10-11 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:40

Ik zou met een veulen gelijk beginnen met lopen en poetsen, voornamelijk het voetje geven altijd handig voor bij de hoefsmid! Mijn 2,5 jarige word 4x per week even gepoetst puur voor de ervaring, verder loop ik 1 a 2x per week een klein stukje met hem over de weg.
Longeren zou ik echt pas beginnen met op ze vroegst 3 omdat fjorden wat langer doorgroeien.

Beleren zou ik afhankelijk van de onwikkeling van het paard op 3,5 a 4 jarige leeftijd doen.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 23:45

oke, bedankt, maar als ik een fjorden veulen neem komt ie dus met 3 shetlander jaarling hengsten, 1 tweejarige haflinger, en mijn pony van 18 te staan, en dan komt het veulen dus overdag op het gras met die paarden en savonds in de paddock met die paarden, is dat een goede plek om op te groeien voor zo een fjorden veulen? :o

Amigo20

Re: veulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 23:45

owjah de haflinger en de pony zijn ruinen ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:46

Ik heb in 2010 2 haflinger veulens gekocht.

Ik zag in je profiel dat je 13 bent maar daar zal ik maar niks over zeggen.

Ik wil je alleen laten weten dat een veulen echt niet makkelijk is om zelf op te voeden
fjordjes zijn best koppig en ze kunnen ookal zijn ze nog baby heel erg sterk zijn.

In princiepe is een klein stukje wandelen (kwartiertje ofzo niet erg voor een veulen en kan dat best.
Maar het is het beste om niet al teveel met het veulen te doen want hij moet ook jong zijn en lekker met leeftijdsgenoten kunnen genieten in de wei.

Ik was 21 jaar toen ik ze kocht ik heb dingen met ze mee gemaakt waar veel mensen ontzettend van zouden schrikken . Veulens kunnen leuk en lief zijn maar naarmaten ze ouder worden en veel zelfvertrouwen krijgen kunnen ze ook wellis gevaarlijk zijn. Een dierenarts is ontzettend nerveus en bang geworden van mijn veulens en wilde niet meer komen. Heb ze ook met 8 maanden laten castreren .

Het kan allemaal heel leuk zijn en een mooie ervaring ik heb ervan genoten om ze te zien groeien
maar ook veulens en jaarlingers kunnen dingen doen die niet zo leuk en aardig zijn tegenover mensen
onthou dat goed!

Ik zal in elk geval nooit meer aan veulens beginnen
heb er nu nog 1 vd 2 gehouden de andere heb ik verkocht wegens geen klik .

Je mag me altijd pb sturen ik zal eerlijk antwoorden als je nog vragen hebt

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:53

Shilady, dat stukje was ik helemaal vergeten te vermelden. Dat het inderdaad heel gevaarlijk kan zijn en dat je, je nog snel vergist in hoe sterk z'n kleintje is.

Mooi geformuleerd. :j

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 23:57

shilady
haha jah, ik weet dat het heel erg lastig is om een veulentje op te voeden, en ik weet ook dat ze echt mega sterk kunnen zijn ondanks dat kleine lichaampje haha, en ik weet zekers dat ze echt heel veel kunnen groeien als je kijkt hoeveel de haf van mijn zus gegroeit is, maarja, ik wil ook liever eerst ervaringen van mensen horen, maar mijn leeftijd zegt niks hoor haha, ik ben opgegroeid met paarden toen ik heel klein was reed ik al paard, maar ik wil juist een veulen, niet omdat ze zo sgattig en klein zijn maar zodat je er een band mee op kan bouwen en een vriendje voor het leven hebt en je weet wat er in zijn verleden isgebeurd want mijn andere pony van 18 is voor sommige normale dingen heel erg bang, want hij is waarschijnlijk in zjin verleden mishandelt, en als ik het niet alleen aankan ben ik best bereid hulp aan iemand anders te vragen :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:08

Ik zou het ook nooit meer over doen hoor jespri en amigo
ik kan je wel pb sturen als je wil weten wat mijn stouterts hebben gedaan om de da zo bang te maken ...
Het zegt veel als een dierenarts bang word van 2 jonkies en niet meer terug wil komen...
Veulens zien groeien en ontwikkelen is hardstikke prachtig maar niet elk veulen is een halvegare die never nooit iets geks in zn hoofd zal halen naarmate hij groter word en zelfvertrouwen krijgt. Die diertjes hebben heel snel door hoe jij in je schoenen staat en zullen toch proberen om te kijken hoe ver ze bij je kunnen gaan ookal zijn ze nog zo jong en schattig.

Heb ze uiteindelijk een paar maandjes weg laten brengen naar mensen die er veel verstand van hebben en binnen notime hadden ze ook een goede basis gekregen en kon ik na 2 maanden dat ze weg waren geweest eindelijk een beetje met ze aan de slag . Ik was een leek kwa veulens en ben aan iets begonne waar ik niet veel verstand van had. Heb er echt heel erg van geleerd en ben blij dat ik mensen heb kunnen vinden die ze op het goede pad hebben gebracht en het uiteindelijk goed met mijn mannen is gekomen :) Heb gewoon mn verantwoordelijk heid genomen en het voor veel centjes kunnen oplossen.

Dus eigenlijk is mijn advies niet doen

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:11

Inderdaad als je zelf tegen dingen aan loopt gewoon hulp in schakelen niet te lang blijven aan kijken :j
Das heel wijs van je.

Ik hoop dat je een leuke kan vinden !
Zijn niet duur meer. Als je ga bezichtigen vragen of ze het veulen los laten lopen buiten en kijken of jij hem goed te pakken krijg.. Anders koop je dalijk meschien een veulen wat meschien haast nooit in de hand is geweest.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:13

Met die insteek heb ik ook mijn veulen aangeschaft, om dan later een leuk rijpaard te hebben.
Maar kwam wel van een koude kermis thuis. Moet mijn kleine zo streng aanpakken (dat ik soms denk of ik m niet mishandel :o (even niet heel bokt over me heen: valt wel mee hoor, maja ben niks gewend met een zenuwlijer kwpn))

Heb dan wel een kwpn x appaloosa (maar volgens mij met fjordenkarakter), maar is gewoon hardstikke knetter (in rustige zin van het woord). Ben zodoende met 8 maanden begonnen met beetje poetsen en heel af en toe een wandelingetje maken. En daarbij bezig geweest met mijn eigen ruimte duidelijk te maken.
Nu ze ruim een jaar is is ze al een keertje klein stukje meegeweest als handpaardje, en verder 1 a 2 x per 2 weken een wandelingetje met mn beide dames tegelijkertijd.
En bijna iedere dag bezig om te laten weten dat ik toch echt het laatste woord heb en ik niet over me heen laat walsen (ze heeft nogal wat grapjes) :')

Denk dat ik pas ga longeren als het tijd wordt om zadelmak te maken, rond 2,5 jaar (heb dan ook geen fjord) . Dan kan ze daarna nog mooi een winter staan en dan rond 3.5 rijden. Maar moet zeggen dat die van mij al vanaf de 1e x al verkeersmak is dus zodoende neem ik haar ook regelmatig mee voor een rondje waar ik ook stukjes draaf zodat ze daar ook al stemhulpen leert.
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 25-10-11 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:14

Ik snap wat je bedoelt hoor ladypaard :j
maar anders zit je na een tijdje met de gebakken peren als je hem niet aanpakt ;)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:16

Ik zie graag je pb te gemoed ben nu toch wel erg nieuwschierig.

Ik heb nu 2x een jonkie gehad beide gekocht toen ze rond de 2 waren waarom? Omdat ze al een goede basis hadden. Ondaks ik wel wat ervaring had (heb 4 jaar op een kleinschalige frieze fokkerij gelopen) heb ik bij me 1e (fries) begeleiding gezocht. Helaas was zij toch te sterk voor mij met rijden waardoor ik haar heb verkocht op 5 jarige leeftijd (heeft in training gestaan bij andere, maar bleef voor mij te sterk. Kon het niet aan mede door een blessure). Nu heb ik weer een 2,5 jarige dit is een welshxhaflinger en merk dat ik toch net even die extra ervaring nodig had, kan er nu namelijk erg goed mee overweg.

TS, is het misschien geen optie om naar een 2 jarige te kijken die al in de hand geweest is?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:19

das ook de reden waarom ik haar niet in de kleuterklas wil hebben. En dan later als 3 jarige over me heen heb lopen.

Ze staat nu met oudere paardjes en soms jonge dingen. En wordt nu gewoon dagelijks op haar plaats gezet.
Maar heb er dan ook één die zich nergens van aantrekt. Dus spreek alleen maar over mijn paard. Wat voor mij het beste lijkt.

trouwens heb wel voor verschillende hulplijntjes gekeken voor als het mij niet meer zou lukken. Geeft wel wat rust dat ik weet waar ik hulp kan halen voor het te laat is ;)
Vind ook dat je als je een veulen neemt nooit te trots moet zijn om zo'n hulplijn in te schakelen. Dus kijk van te voren rond wat bij jou past aan opvoeding en mensen die je daarmee kunnen helpen.

(en dan bedoel ik niet een staleigenaar zoals in mijn geval die zowel handelaar als fokker is in dat jonge (kleine) spul, maar het met die van mij ook niet meer weet :+ en enkel zegt: Zucht.... als mevrouw weer wat flikt }:0 )
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 25-10-11 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:21

Jespri ik begrijp je helemaal
als ik het over kon doen had ik denk ik ook 1 van 2 gekocht
Dan zie je al goed hoe het paard uitgroeit en idd de basis zit er al goed in :j

En ik zal je vertellen om de goeie band hoef je niet persee een veulen te kopen
ik heb met een 4 jarige merrie een top band gehad en is bij mij gestorven.

Heb een van mijn veulens verkocht als jaarling omdat ik na een jaar gewoon echt geen klik voelde dus leeftijd zegt niet altijd wat!

Ik zal je even pben ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:34

ladypaard schreef:
das ook de reden waarom ik haar niet in de kleuterklas wil hebben. En dan later als 3 jarige over me heen heb lopen.

Ze staat nu met oudere paardjes en soms jonge dingen. En wordt nu gewoon dagelijks op haar plaats gezet.
Maar heb er dan ook één die zich nergens van aantrekt. Dus spreek alleen maar over mijn paard. Wat voor mij het beste lijkt.

trouwens heb wel voor verschillende hulplijntjes gekeken voor als het mij niet meer zou lukken. Geeft wel wat rust dat ik weet waar ik hulp kan halen voor het te laat is ;)
Vind ook dat je als je een veulen neemt nooit te trots moet zijn om zo'n hulplijn in te schakelen. Dus kijk van te voren rond wat bij jou past aan opvoeding en mensen die je daarmee kunnen helpen.

(en dan bedoel ik niet een staleigenaar zoals in mijn geval die zowel handelaar als fokker is in dat jonge (kleine) spul, maar het met die van mij ook niet meer weet :+ en enkel zegt: Zucht.... als mevrouw weer wat flikt }:0 )

Inderdaad nooit te trots zijn om hulp te vragen
daar heb je alleen maar jezelf en je paarden mee!

Ja die van mij staat ook gewoon met oudere paardjes gaat top :D

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 00:35

@shilady
jammer dat je geen klik had met je veulen, wel heel erg leuk dat je met je merrie wel een topband had
en ik ben zeker niet te trots om hulp te vragen haha, dat zouwel een beetje dom zijn want straks verpest je dan je hele veulen :o

@ladypaard
bedankt voor de tips ik zal zeker even gaan rondzoeken naar mensen met ervaring :D

maar ik waardeer jullie tips en meningen allemaal heel erg :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:36

Zo is het maat net amigo !
en een paar goede boeken kopen over jonge paarden en veulens daar kan je ook veel uit leren

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 00:39

jah, ik zal ff in de paardenwinkel kijken voor goede boeken :)

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:40

als ik een fjorden veulen neem komt ie dus met 3 shetlander jaarling hengsten, 1 tweejarige haflinger ruin, en mijn pony (ruin)van 18 te staan, en dan komt het veulen dus overdag op het gras met die paarden en savonds in de paddock met die paarden, is dat een goede plek om op te groeien voor een fjorden veulen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:46

Wat ik daarin wel mis is een leeftijdsgenootje.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:49

oke, maar zouden een paard van 6 maanden en een paard van een jaar dan zoveel schelen?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:44

Zeker :j

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 10:49

en wat zou ik bvb kunnen doen om dat dan te verbeteren, mischien speelgoed zoals jollybal en voerbal enzo ?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:56

Dat helpt daar niet tegen, het beste is echt een leeftijdsgenootje.
Dus minstens 2 veulentjes in de groep.

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 11:09

zou een shetlanderveuletje kunnen of is dat ietwat te klein haha