Haflinger hengst voor mijn merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MadelonSunny

Haflinger hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 19:54

Hee allemaal,

Ik ben van plan om volgend voorjaar mijn Haflinger merrie Sunny te laten dekken.
Naam: Sunny Sunshine
Leeftijd: 15
Stamboom: Onbekend
Ik wil het veulen houden en ik weet dat de paardenmarkt op het moment heel slecht is maar daar zal ik dus niet mee te maken hebben ;)
Sunny wordt een dagje ouder en ik wil zo graag een veulen van haar waar ik later heerlijk buitenritten mee kan rijden en lekker kan dressuren en springen. Ik wil later kunnen zeggen van; hé, dat doet Sunny ook altijd! Ik denk dat nu wel duidelijk is dat ik echt een veulen van haar wil.
Ik heb nog getwijfeld of ik der door een NRPS/Welsh NWR/Welsh Cob zou laten dekken maar ik wil toch liever een volle haflinger.
Maargoed, een lijstje met wat dingen die ik in een hengst zoek.
- Lief, eigenwijs, nuchter maar toch nieuwsgierig karakter, liefst een lekkere kroelkont.
- Een grote hengst (min. 1.50m)
- Een modern type
- Bewezen in de dressuursport (het liefst min. M1 maar is geen must)
- Goede springtechniek
- Goedgekeurde hengst
- Looplust/graag willen werken

Punten die ik wil behouden.
- Lieve en nuchtere karakter
- Springtechniek
- Behang

Punten die ik zou willen verbeteren
- Beter beengebruik
- Hoogte (liefst een hengst van minimaal 1.50m)
- Dressuur-aanleg
- Galop

Foto's;
Draf-foto onder het zadel
Afbeelding

Draf-foto
Afbeelding

Ik heb helaas niet een goede standfoto. Als jullie der graag in stand willen zien kan ik wel even een goede maken ;)
Meer foto's staan in mijn profiel.

Volgens mij is mijn lijstje zo aardig compleet.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de perfecte match te vinden.
Ik wil sowieso bij een aantal hengsten gaan kijken om te kijken of er een 'klik' is.

farahtjuh

Re: Haflinger hengst voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:10

Nogales is een goeie hengst ( ook veelzijdig )

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:42

Allacher is een perfecte veelzijdege hengst, dressuur en mennen.,heeft een mooi donkere kleur.
Ons Allacher veulen van verleden jaar kan super bewegen en is zeer lux.

Abel heeft een lichte kleur,heeft zeer ruime gangen en is super in de dressuur en vererft zijn maat.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 21:50

Nogales vindt ik niet zo heel interessant ;)

Allacher heb ik inderdaad over nagedacht maar het dekgeld ligt voor mij te hoog. € 300,- excl is voor mij de max en Allacher is € 350,-

Abel ken ik nog niet, maar voor wat ik nu van hem kan vinden is het een prachtige hengst!
Weet je toevallig waar hij staat?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:52

Misschien overheen gelezen maar: Heeft ze al ooit een veulen gehad?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:52

Nou zou ik voor 50 euro meer een goede, bewezen hengst niet laten staan...

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 22:06

Jaa ze heeft 4 jaar geleden een veulen gekregen van een friese hengst ;)
Anders zou ik der op deze leeftijd niet meer laten dekken. Ik denk dat je dat bedoelt? :P

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 22:08

Amalarab schreef:

Sunny heeft verder geen stamboom dus voor de goede stamboom doe ik het niet en er zijn zat andere goede hengsten voor z'n 250/280 euro. :) En ik ben ook maar een student dus ik moet gewoon en maximale prijs hebben. Helaas, anders wist ik het wel hoor, haha :P

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:09

SunnyJazz schreef:
Jaa ze heeft 4 jaar geleden een veulen gekregen van een friese hengst ;)
Anders zou ik der op deze leeftijd niet meer laten dekken. Ik denk dat je dat bedoelt? :P

Ja haha, inderdaad dat bedoelde ik. :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:20

SunnyJazz schreef:
Amalarab schreef:

Sunny heeft verder geen stamboom dus voor de goede stamboom doe ik het niet en er zijn zat andere goede hengsten voor z'n 250/280 euro. :) En ik ben ook maar een student dus ik moet gewoon en maximale prijs hebben. Helaas, anders wist ik het wel hoor, haha :P

even heel gemeen.. maar toch een welgemeende nieuwsgierige vraag. Waarom een veulen? Want begrijp dat je het allemaal zelf bekostigd?
oja mijn verbeterpunt zou zijn: betere hals hoofd verbinding. Bovendien lijkt haar me croupe te bol. (of te dik?)
Vind haar niet echt groot lijken. Dus weet niet of je met een kleinere "ouderwetsere" bouw met een luxere grote hengst niet zo'n hele mooie combi is. Het is niet zo dat het veulen automatisch het midden opzoekt. Bovendien vind ik je lijstje toch wel passen bij de midden tot hogere prijsklasse.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 21-10-11 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 22:28

Knert schreef:
SunnyJazz schreef:

even heel gemeen.. maar toch een welgemeende nieuwsgierige vraag. Waarom een veulen? Want begrijp dat je het allemaal zelf bekostigd?

Omdat ik dolgraag een opvolger van mijn haflinger wil. Ik weet dat er meer kosten bij komen maar mijn paarden staan bij mijn opa en oma (zomers 24/7 buiten). Ik betaal geen stallingskosten. Het veulen zal een half jaar in opfok gaan en daarna terug naar huis. Bij deze kosten kan ik niet een dure hengst hebben ;) En waarom een dure hengst als er ook goede minder dure hengsten in nederland rondlopen? Ik heb in februari 2010 een welsh pony van 10 maanden gekocht. Ze kost me naast ontwormen, inenten, stamboekkosten en keuringen niks. Dus waarom geen veulen van mijn eigen haflinger? De enigste kosten die er meer zijn is een half jaar in een opfok en keuringen zal ik met het veulen niet gaan lopen dus dat scheelt ook weer.
Tevens heb ik 4 jaar geleden een veulen van haar gehad, heeft me niks extra's gekost ;)
Ik bof met een opa en oma met een boerderij, als ik dat niet had zou ik geen veulen kunnen nemen dus waarom niet? :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:32

SunnyJazz schreef:
Omdat ik dolgraag een opvolger van mijn haflinger wil. Ik weet dat er meer kosten bij komen maar mijn paarden staan bij mijn opa en oma (zomers 24/7 buiten). Ik betaal geen stallingskosten. Het veulen zal een half jaar in opfok gaan en daarna terug naar huis. Bij deze kosten kan ik niet een dure hengst hebben ;) En waarom een dure hengst als er ook goede minder dure hengsten in nederland rondlopen? Ik heb in februari 2010 een welsh pony van 10 maanden gekocht. Ze kost me naast ontwormen, inenten, stamboekkosten en keuringen niks. Dus waarom geen veulen van mijn eigen haflinger? De enigste kosten die er meer zijn is een half jaar in een opfok en keuringen zal ik met het veulen niet gaan lopen dus dat scheelt ook weer.
Tevens heb ik 4 jaar geleden een veulen van haar gehad, heeft me niks extra's gekost ;)
Ik bof met een opa en oma met een boerderij, als ik dat niet had zou ik geen veulen kunnen nemen dus waarom niet? :)

oke vraag beantwoord :D je hebt het er maar goed mee!

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 22:35

Knert schreef:
oja mijn verbeterpunt zou zijn: betere hals hoofd verbinding.
Vind haar niet echt groot lijken. Dus weet niet of je met een kleinere "ouderwetsere" bouw met een luxere grote hengst niet zo'n hele mooie combi is. Het is niet zo dat het veulen automatisch het midden opzoekt. Bovendien vind ik je lijstje toch wel passen bij de midden tot hogere prijsklasse
.

Ze is 1.42m en een echte boeren haflinger. Ik wil graag een grotere haflinger. Het veulen hoeft echt niet persé modern te zijn. Ik hou juist van het boeren type maar omdat Sunny echt flink stevig is en ik toch in de toekomst wat wil dressuren wil ik een wat minder stevig veulen.
Maar wat zou jij dat als tip geven? Wat voor hengst zou wel bij haar passen?
Dit zijn de tips die ik zoek, daarvoor open in dit topic ;) Ik zie zelf ook wel welke haflinger modern en groot is :P
Het is trouwens een lijstje van wat ik het liefst zie maar als dat niet mogelijk is met mijn max budget van 250/300 excl pas ik me daar op aan ;)

Wat vind je trouwens van Liz Neidhart en Starwiek?

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 22:36

@Knert Haha zeker! :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 03:46

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:24

SunnyJazz schreef:

Allacher heb ik inderdaad over nagedacht maar het dekgeld ligt voor mij te hoog. € 300,- excl is voor mij de max en Allacher is € 350,-

Abel ken ik nog niet, maar voor wat ik nu van hem kan vinden is het een prachtige hengst!

Jammer dat je nogales niet interesant vind
heb al veel van zijn nakomelingen gezien en gereden deze voldoen allen aan jou eisen, werkwillig lief spring wonders behang, sterke galop, ruim draf werk,
doet het goed in de dressuur wedstrijden

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:27

Abel is zeker leuk!
Ik rijd momenteel een 7jarige nakomeling van hem.
Het is een grote stevige haflinger en heel veelzijdig. (voor foto's kijk op mijn profiel of pb ;))

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 12:57

Zidore schreef:
http://www.haflinger.nl/Hengsten/Amadeo ... tibbe.html
zoon van allacher
1,49 schofthoogte
280 euro dekgeld

en die hals die je zoekt ;)

Hij staat inderdaad op mijn lijstje van hengsten die ik wel interessant vind. Ik wil sowieso een keer bij hun op stal gaan kijken. Nassau en Stakkato spreken me ook erg aan.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 13:01

farahtjuh schreef:
SunnyJazz schreef:

Jammer dat je nogales niet interesant vind
heb al veel van zijn nakomelingen gezien en gereden deze voldoen allen aan jou eisen, werkwillig lief spring wonders behang, sterke galop, ruim draf werk,
doet het goed in de dressuur wedstrijden

Misschien kan je me overtuigen ;) Ik ben bang dat hij in combinatie met Sunny een te stevig veulen geeft. Weet je waar hij staat en heb je toevallig foto's van hem en zijn nakomelingen? Ik kan namelijk niet echt veel over hem vinden.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 13:03

elmo_browny schreef:
Abel is zeker leuk!
Het is een grote stevige haflinger en heel veelzijdig. (voor foto's kijk op mijn profiel of pb ;))

Leuk beestje zeg! Weet je toevallig of de moeder van die haflinger heel stevig was?

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:14

SunnyJazz schreef:
elmo_browny schreef:
Abel is zeker leuk!

Leuk beestje zeg! Weet je toevallig of de moeder van die haflinger heel stevig was?

Nee durf ik niet zo te zeggen.
Ik zal het voor je aan de eigenaar navragen ;)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:24

SunnyJazz schreef:
Knert schreef:
oja mijn verbeterpunt zou zijn: betere hals hoofd verbinding.
Vind haar niet echt groot lijken. Dus weet niet of je met een kleinere "ouderwetsere" bouw met een luxere grote hengst niet zo'n hele mooie combi is. Het is niet zo dat het veulen automatisch het midden opzoekt. Bovendien vind ik je lijstje toch wel passen bij de midden tot hogere prijsklasse
.

Ze is 1.42m en een echte boeren haflinger. Ik wil graag een grotere haflinger. Het veulen hoeft echt niet persé modern te zijn. Ik hou juist van het boeren type maar omdat Sunny echt flink stevig is en ik toch in de toekomst wat wil dressuren wil ik een wat minder stevig veulen.
Maar wat zou jij dat als tip geven? Wat voor hengst zou wel bij haar passen?
Dit zijn de tips die ik zoek, daarvoor open in dit topic ;) Ik zie zelf ook wel welke haflinger modern en groot is :P
Het is trouwens een lijstje van wat ik het liefst zie maar als dat niet mogelijk is met mijn max budget van 250/300 excl pas ik me daar op aan ;)

Wat vind je trouwens van Liz Neidhart en Starwiek?

mijn haf komt uit zo`n combie en dat is een leuke grote, maar grovere merrie geworden.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 14:00

kinel schreef:
mijn haf komt uit zo`n combie en dat is een leuke grote, maar grovere merrie geworden.

Heb je een foto van jouw haf? :)

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:17

SunnyJazz schreef:
Zidore schreef:
http://www.haflinger.nl/Hengsten/Amadeo ... tibbe.html
zoon van allacher
1,49 schofthoogte
280 euro dekgeld

en die hals die je zoekt ;)

Hij staat inderdaad op mijn lijstje van hengsten die ik wel interessant vind. Ik wil sowieso een keer bij hun op stal gaan kijken. Nassau en Stakkato spreken me ook erg aan.

Amadeo staat niet meer bij hun op stal, maar Nassau is wel een hele goeie denk ik voor je merrie en anders Allacher.. Ook al is die iets duurder, als je wat wil verbeteren aan je merrie maakt geld niet uit denk ik zo. Allacher heeft zich dubbel en dwars bewezen

hollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:58

Wat dacht je van Winser G.
Hengst heeft een topkarakter staat naast een merrie op de trailer,
Heb zelf een 3 jarige nakomeling van hem en dat rijden gaat zo goed.
Foto's staan in mijn profiel ook van de moeder.
Merrie heet Haaijke

Is echt een aanrader. en valt binnen jouw budget.