Kan een hengst zonder stamboom dekhengst worden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

truitje

Kan een hengst zonder stamboom dekhengst worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 14:00

Hoi, ik heb 2 vragen:
1. Kan een hengst, waarvan de vader een E-pony NRPS is en de moeder een KWPN- paard, een dekhengst worden? Zo ja, hoe? Ouders zijn wel bekend, maar er zit geen stamboekpapier bij (dus volgens paspoort stamboom onbekend)
2. Hoe gaat het dekken te werk? Laat je een dierenarts sperma afnemen bij zo'n fopmerrie? moet je hem dan naar de dierenarts brengen?

newt

Re: Kan een hengst zonder stamboom dekhengst worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:07

1 ja tuurlijk kan het een dekhengst worden, maar een gecertificeerde dekhengst word het niet.

Wanneer je er een papier bij wil kan dat, dan moet je de naam van de vader en moeder sturen naar KWPN/NRPS deze nemen DNA af en zullen kijken of dit klopt. Kost veel geld, maar als je het graag wil tja waarom niet.
Daarna vervolgt nog het feit dat je hengst gekeurd moet worden op Röntgen/Klinisch/Cornage en sperma onderzoek. Dit word via een door KWPN/ of NRPS ggk veterinair bedrijf gedaan
Vervolgens moet je naar de keuring met je hengst en beoordeeld de commisie van het NRPS/KWPN of deze door mag naar een volgende ronde en zo een stapje dichterbij om een mogelijke GGK dekhengst te worden

Kost veel inzicht tijd en bovendien erg veel geld

Daarnaast de vraag waarom zou je willen dekken met een hengst zonder papier? Waarom heeft deze überhaupt geen papier terwijl alles bekend is?

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 14:28

en wat is " veel geld?"

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:36

Met €10.000 ben je er denk ik niet.

Maar waarom zou je willen dekken met een papierloze hengst?

En KI gaat idd zo te werk, niet bij de dierenarts maar bij een hengstenhouder. Dan moet je ook betalen voor het gebruik van de fopmerrie.

De andere opties zijn gewoon aan de hand dekken, waarbij de merries naar de hengst kunnen komen (en daar vaak ook langer blijven staan), of waarbij de hengst naar de merrie gaat, en je dus met je hengst moet reizen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:38

Geen goedgekeurde voor goedkeuring is papier vanbelang om iets over nafok te kunnen voorspellen en inteelt te voorkomen ;)

En enorm duur zoals gezegd en de kans is 1 op 1000? Als niet kleiner is ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:39

je zal moeten kijken of je je hengst ergens in een stamboek in kan schrijven. Of hij dus aan de eisen van dat stamboek voldoet.
Vervolgens moet je kijken of hij wat aan dat stamboek toe te voegen heeft.
Dit werkt zo met de meeste europese rassen/stamboeken.

Echter veel amerikaanse rassen/stamboeken kennen heel het begrip "goedkeuren" niet en daar mag elke stamboekhengst elke stamboek merrie dekken voor een stamboek veulen. Maar ook hier blijft: Heeft de hengst wat toe te voegen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:54

Eigenlijk volgens EU wetgeving mag iedere hengst geregistreert in een stamboek dekken en moet zijn nakomeling opgenomen worden in dat stamboek ... dus niet alleen maar amerikaanse stamboeken/registers.

MAAAAR het Stamboek is vrij om hun regelment op te stellen en eisen op de dekhengsten en hun 'goedkeuring' voor dekdienst binnen dat stamboek op te stellen.

Kosten om een papierenloze hengst met bekende afstamming ggk te krijgen:
- lidgeld gekozen stamboek: +/- 100 euro
- stamboek registratie ... ERG afhankelijk van stamboek maar neem aan +/- 150 euro
- DNA ouderschapstest op hengst, zijn vader en zijn moeder ... wordt door stamboek geeist en via stamboek gedaan ... ?+/- 500 euro
- medische keuring in aangeduiden kliniek (Utrecht) ... +/- 600 euro
- training voor de hengstenkeuring ... +/- 700 euro PER MAAND ... minstens 2 maanden nodig = 1400 euro
- inschrijving in de hengsten keuring ... hierook vallen de prijzen zeer uitelkaar ... +/- 1500 euro
- hengsten keuring zelf ... +/- 500 euro per keer (weet dit niet zeker ivm NL stamboeken)
- indien ggk dekbewijzen ... +/- 500 euro ... hierook erg verschillend van stamboek naar stamboek
- dit allemaal buiten de geeiste inentingen, medische testen (EVA, sperma, enz), hoefsmid, tandarts, kosten gerekend ... +/- 500 euro

dus op zijn minst bij je +/- 6000 euro kwijt ... ZONDER ENIGE GARANTIE DAT HIJ GGK WORDT!!!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:06

De kosten gaan bij goedkeuring KWPN ggk dekhengsten eerder richting de 25-30.000 euro.

Daarom zou ik liever verkopen bij de veiling na 2e bezichtiging ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:21

alexandravdl schreef:
Kan een hengst, waarvan de vader een E-pony NRPS is en de moeder een KWPN- paard, een dekhengst worden? Zo ja, hoe? Ouders zijn wel bekend, maar er zit geen stamboekpapier bij (dus volgens paspoort stamboom onbekend)

Nee, althans, zo goed als zeker niet. Als het paard goed genoeg was geweest om wellicht goedgekeurd te worden als dekhengst, dan had de fokker er echt wel voor gezorgd dat er een stamboekpapier bij had gezeten.

"gewoon" dekhengst zijn kan iedere hengst. Dat is dan namelijk gewoon een hengst die merries dekt. Gezien de huidige paardenmarkt kan ik me alleen niet voorstellen dat er iemand met een onbekende hengst zou willen fokken.. dus eigenlijk is daarbij ook het antwoord nee (kan geen dekhengst worden).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:39

Bij het KWPN nemen ze afstamming zeer zwaar mee. Ik neem aan dat dat voor andere stamboeken ook geldt.
Ik zou de moeite niet nemen om aan een goedkeuringstraject te beginnen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:02

Tja, wat zou je doel zijn met deze hengst? Dekken voor een stamboek wordt lastig zoals mijn voorgangers aangeven. Dekken voor de lol, dus zonder papier, bij merries van vrienden en kenissen die 'gewoon' een veulen willen kan altijd als je hengst vruchtbaar is (en dat is vaak wel zo). Maar of dat verstandig is is een tweede.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:06

Een hengst goedgekeurd is al een lotterij, een hengst waar zo'n berhaal aan zit als aan die van u is de kans op goedkeuring bijna 0.

Ik zou het dus niet eens proberen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:12

newt schreef:
De kosten gaan bij goedkeuring KWPN ggk dekhengsten eerder richting de 25-30.000 euro.

Daarom zou ik liever verkopen bij de veiling na 2e bezichtiging ;)

Waar haal je deze bedrag uit?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:37

Uit het feit dat ik daar ervaring mee heb.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:42

Waarom zou je gaan dekken met deze hengst? er is een overschot aan paarden in deze tijd.

En als je toch perse wil gaan dekken dan moet je hengst wel een hele goeie zijn en zich bewezen hebben wil er vraag naar zijn.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:47

Ouderschapstest voor 500 euro? Is dat bij het KWPN zo, want ik heb een aantal jaar geleden voor mijn NRPS merrie zo'n zelfde DNA ouderschapstest laten uitvoeren. Daar was ik ik meen 80 euro voor kwijt (voor de merrie zelf en haar moeder). DNA van de vader was al bekend dus dat hoefde alleen vergeleken te worden en niet meer los geregistreerd.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:06

newt schreef:

Ah zo!

Heb al bedragen van 5000 tot (nu) 30000 euro al gehoord en voorbij zien komen.
Zal wel aan de individueel liggen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:40

Peterina schreef:
newt schreef:

Ah zo!

Heb al bedragen van 5000 tot (nu) 30000 euro al gehoord en voorbij zien komen.
Zal wel aan de individueel liggen.

Het meedoen aan een hengstenkeuring is het duurste niet, ja het is prijzig en misschien levert het niks op de kosten zullen dan inderdaad rond de 5-6.000 liggen, maar het geen wat er vervolgens komt wanneer ze voor verrichtingsonderzoek gaan is hele andere koek. Je paard staat dan niet meer thuis maar 50-70 dagen afhankelijk van voor/najaars onderzoek, op stal van KWPN en word daarbij door ruiters aldaar gereden en getraind. Daarna vind goedkeuring plaats en heb je al heel wat kosten gemaakt maar nog niet een stal waar hij kan dekken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:18

newt schreef:

Inschrijven als goedgekeurde hengst kost 2111,40, 1 en 2 bezichteging kost 212,50. Tel daarbij training (700 per maand) en verrichtingonderzoek (pak hem beet 2000,-- euro) het zijn nogal bedragen maar ik kom niet aan 25.000,--euro.

Edit,.verichtingsonderzoek is 63 euro per dag. 4410,-- euro Tja...tis nogal wat.

Maar goed. Stel dat een hengst zonder stamboom goedgekeurd gaat worden? Wie gaat er dan mee dekken?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:43

Als het veulen vol papier krijgt en de hengst is interesant, waarom niet?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:50

Het veulen heeft dan geen volpapier want bij paps staat ouders onbekend en je weet niets van de familie. De hengst zal voor de meeste fokkers dan al per definitie on-interesant. Want waar dek je eigenlijk mee? Komt ie uit een prestate familie? Deden ze het goed op de keuring?

En was de hengst als veulen al erg de moeite waard, dan hadden ze vast beter op het papier gepast.

En vergelijk dat met alle hengsten die beschikbaar zijn waar wel een goed papier bij zit. Je hebt als merrie houder meer dan zat om uit te kiezen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:08

Stel nou, puur even hypothetisch.... Totilas heeft geen papieren, wordt ggk, dan wordt er nog steeds mee gedekt, ben ik van overtuigd.
In het geval van ts weet ze wie de ouders zijn, dus wellicht is de afstamming via DNA op papier te krijgen. Neemt niet weg dat het paard dan wel heel veel potentie moet hebben

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:26

stef schreef:
Stel nou, puur even hypothetisch.... Totilas heeft geen papieren, wordt ggk, dan wordt er nog steeds mee gedekt, ben ik van overtuigd.
In het geval van ts weet ze wie de ouders zijn, dus wellicht is de afstamming via DNA op papier te krijgen. Neemt niet weg dat het paard dan wel heel veel potentie moet hebben

Als ze de ouders weet kan ze via DNA inderdaad de afstamming proberen te achterhalen.

Als bij Totilas de ouders onbekend waren zouden er zeker mensen bij dekken. Zwart en Grand Prix. Maar hij zou niet z'n balboekje zo volgekregen hebben als dat hij dat nu had. En ook niet zulke kwaliteitsvolle merries.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:33

Zou om te beginnen je keuze maken van welk stamboek, NRPS of KWPN.
Wat staat er in zijn paspoort ??
Ik lees in de openings post, afstamming onbekend.
Dus om veel teleurstellingen te voorkomen en geld te besparen, ruinen en niet dromen van een dekhengst.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:22

NatasjavE schreef:
newt schreef:

Inschrijven als goedgekeurde hengst kost 2111,40, 1 en 2 bezichteging kost 212,50. Tel daarbij training (700 per maand) en verrichtingonderzoek (pak hem beet 2000,-- euro) het zijn nogal bedragen maar ik kom niet aan 25.000,--euro.

Edit,.verichtingsonderzoek is 63 euro per dag. 4410,-- euro Tja...tis nogal wat.

Maar goed. Stel dat een hengst zonder stamboom goedgekeurd gaat worden? Wie gaat er dan mee dekken?

Dit zijn meer richting van de kosten die mij zijn medegedeeld.

In Duitsland is blijkbaar de verichtingsonderzoek (HLP ... 70 dagen) een stuk goedkoper dan in Nederland want daar kost het 'maar' 3000 euro.