hoe spelen jullie met je anda

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoe spelen jullie met je anda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 09:16

Ik ben benieuwd hoe jullie met je anda spelen.

Voor mijn 3 jarige wordt het tijd dat hij wat gaat doen en leren en het spelen met hem vind ik best lastig, hij snapt veel niet, wacht dan af en wordt dan een beetje pissig...ik wil het juist niet afdwingen..

Maar longeren bv zonder lijn in een longeerbak gaat heel goed, maar het omdraaien dat gaat hij maar niet snappen en brengt dan een conflict. Zolang hij maar op zijn favoriete kantje kan lopen, stoppen, achterwaarts, balkjes etc is het goed, maar dat draaien...

Ik wil graag veel spelletjes met hem gaan doen om hem spelenderwijs veel te gaan leren voordat ik zadelmak ga maken...

Maar heb niet zoveel fantasie wat je met een anda kunt doen..alles dus zonder dwang, dus geen joint up en zo, maar varianten ervan waarvan ze met aandacht juist de lol er van in zien en dan toch onder appel komen te staan, dus weer wel

Misschien leuk als het met foto's kan worden geillustreerd.

Stel je doet het onder het zadel ook welkom, maar zonder zadel even wat meer welkom.

Angela

Re: hoe spelen jullie met je anda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:12

Het draaien moet je ze echt in stapjes leren. Ik zou dat persoonlijk wel een de longe doen. Dus vanuit de favo kant eerst stilstaan op de cirkel, dan loop je erheen, draait je paard in een hele grote cirkel de juiste kant op, en loop dan een stukje mee met veel "braaf, super, goed zo!!" naar de moeilijke kant. Dan ga je met het lopen langzaam steeds meer afstand nemen tot je ook die kant kunt longeren. Als ze het aan de lijn (die toch ook wat zekerheid aan ze geeft) snappen, dan komt het loswerken vanzelf ook wel.

Als ze iets niet snappen, ga dan terug naar een vraag die ze wel snappen, en probeer dat in hele kleine stapjes uit te bouwen naar je orginele vraag. Anda's zijn slim, als ze het eenmaal snappen, snappen ze het meestal voor altijd. Vaak is het dat je een te grote stap wilt nemen. Deel dus alles op in kleine tussenstapjes die je steeds uitgebreid kunt belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:01

Wat ik moeilijk vind is dat als ik halverwege zijn lichaam kom dan gaat hij stilstaan, loop ik achterwaarts gaat hij ook, loop ik naar voren gaat hij achterwaarts en dat vind ik zonder conflicten moeilijk te doorbreken, want eigenlijk is het toch logisch dat hij het zo doet??

Dat ik zonder lijn doe is omdat hij nog steeds veel moeiten met druk op de neus en achter de oren heeft. Binnenkort met een Emiel Voest halstertje proberen. Hij is erg gevoelig op de neus.

Als ik de houding van Emiel V aanneem volgens zijn boekjes, zou hij moeten gaan draaien, maar dat doet hij dus niet....hij gaat stilstaan en wachten...Ik doe het dus fout.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:04

russel schreef:
Wat ik moeilijk vind is dat als ik halverwege zijn lichaam kom dan gaat hij stilstaan, loop ik achterwaarts gaat hij ook, loop ik naar voren gaat hij achterwaarts en dat vind ik zonder conflicten moeilijk te doorbreken, want eigenlijk is het toch logisch dat hij het zo doet??

Dat ik zonder lijn doe is omdat hij nog steeds veel moeiten met druk op de neus en achter de oren heeft. Binnenkort met een Emiel Voest halstertje proberen. Hij is erg gevoelig op de neus.

Als ik de houding van Emiel V aanneem volgens zijn boekjes, zou hij moeten gaan draaien, maar dat doet hij dus niet....hij gaat stilstaan en wachten...Ik doe het dus fout.

Nee hoor, een Andalusier wil altijd kunnen zien waar je bent en wat je doet en zal bij voorkeur naar je toe draaien of zodra je halverwege zijn lichaam bent stoppen en weer proberen in een positie te komen waarin hij je kan zien.

In hun roots en genen zit stierenvechten verankerd, dat betekent dat ze "gevaar" en "onzekerheden" graag willen kunnen zien (aankomen).

Het is een kwestie van aanwennen en daarbij veel tijd nemen. Pets je ze namelijk een keer onnodig tegen het lijf dan kun je ze daar een tijd niet meer aanraken en zal ie vluchten.

Grondwerk en freestyle volgens boekjes werkt meestal niet zo goed bij deze dieren zijn ze veel te slim voor ;-).

Wel zijn ze open naar je toe als je werkt volgens je gevoel, dus weg met de boekjes en video's en speel maar eens met in je achterhoofd dat je een flamenco danst..... stoer en opwindend. Dat vinden ze veel leuker.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:20

Spelen vinden ze erg leuk
Als ik gekke bokkensprongen maakt doet Labrus dat ook :')
Dan hoor ik een boel herrie achter me
Enge dingen gaat ze iid juist op af ..
Blijkbaar vind ze mij ook eng want ze komt altijd meteen naar me toe als ze me ziet :+

Wel heb ik haar aangeleerd dat ze niet te veel in mijn ruimte mag komen
In het begin sprong ze op mijn nek als ze ergens van schrok
en ik heb er zelf een keer onder gelegen toen ze me van angst omver liep
1 kant longeren (met lijn) ging ook niet zo goed
Ze liet niet toe dat ik aan de rechterkant van haar stond.
Dat heb ik op kunnen lossen met behulp van een paar parelli lesjes het zg "parkeren"
daarna pas mocht ik haar rechtsom vragen
Sindsdien geen problemen meer gehad en nu is ze aardig bomproef en dat terwijl ze toch heel bang van alles was

Dan ongeduldige heeft zij trouwens ook wel
Spaanse pas leren gaat ze heel hard van stampen :+
Stappen aan de lange lijnen vind ze wel aardig maar daarna moet ze even afreageren door heel hard te gaan rennen
Dat klassieke gedoe aan de kaptoom vind ze ook maar truttig
ze houd meer van actie dan kan ze lekker ontladen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 23:02

Monya, hij is zo anders dan mijn kwpn ruin, die ook heel erg sensibel is, maar zo anders. Dat ik dus moet leren alles over een andere boeg te gooien. Zo een input van jouw had ik net even nodig, want ik ben nl ook niet van de boekjes op een of andere manier kan ik mij daar nooit toe zetten.

Duidelijke verklaring van dat willen zien..dat snap ik wel, want dat is ook zo. Dat zie je echt aan hem.

Heel interessant ook voor mij om een nieuwe manier te ontdekken.

Ik denk dat ik maar eens gek ga doen..kijken wat er komt :D

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:04

russel schreef:
Monya, hij is zo anders dan mijn kwpn ruin, die ook heel erg sensibel is, maar zo anders. Dat ik dus moet leren alles over een andere boeg te gooien. Zo een input van jouw had ik net even nodig, want ik ben nl ook niet van de boekjes op een of andere manier kan ik mij daar nooit toe zetten.

Duidelijke verklaring van dat willen zien..dat snap ik wel, want dat is ook zo. Dat zie je echt aan hem.

Heel interessant ook voor mij om een nieuwe manier te ontdekken.

Ik denk dat ik maar eens gek ga doen..kijken wat er komt :D

Het ras is ook anders, en ze kruipen onder je vel, niet letterlijk, maar figuurlijk, je zult zien dat een ander sensibel paard niet te vergelijken is met een fijne PRE. Ze denken met je mee, zijn op je gericht, licht eenkennig, werklustig, allemaal termen die bij andere rassen ook genoemd worden maar niet te vergelijken zijn.

Het is een beetje zoals het hebben van kinderen, je hebt geen idee hoe dat is totdat je zelf mama bent, zo is het met een PRE. Als je er geen hebt kun je je eigenlijk geen voorstelling maken.

Je hebt nog een ontdekkingsreis voor je ;-).

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:16

En ondanks Frío geen raszuivere PRE is maar een crusado herken ik Monya haar omschrijving vrijwel helemaal.
Die ontdekkingsreis is geweldig, soms confronterend. Maar zo leerzaam.

Grondwerk is inderdaad lastiger dan bij andere paarden. Het ene moment deed ik te veel en stond Frío letterlijk van ergernis te stamvoeten, het andere moment stond ie afwezig te zijn en moest ik juist meer dan verwacht doen. Zoeken naar de balans.

Vrijheidsdressuur is ook geen succes. Als je net een beloning kreeg voor iets hoef je daarna toch niet ineens meer te doen vindt Frío. Dus dat wat hij deed wordt nog fanatieker gedaan, maar beslist niets meer dan dat.

Spelen is bij Frío vooral losgooien en lekker uit zijn stekker mogen gaan. Onder het zadel en aan de hand is hij daar veel te beleefd voor. Dus af en toe peesbeschermers en springschoenen om en los. Beetje uitdagen en dan soort tikkertje waarbij hij dus echt even alles eruit kan en mag gooien. Op mij af komen denderen en ineens vol in de ankers, opzij wegspringen en weer heel hard wegrennen. Lekker uitdagen en druk zijn. Heeft hij op zijn tijd echt nodig.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:22

Wat is spelen ?

Bij mij is spelen het los laten in de paddock en hem even volle aandacht geven, daar hoeft je paard niks aan te leren dat gaat als nature en vanzelf. Het spelende wijs dingen aan leren is gewoon na wat hij doet wat je vraagt als een gek blij gaan staan doen en staan juigen en klappen of welke manier je ook denkt je paard leuk vind om hem enthousiast te maken. Maar dat is in mijn ogen niet spelen maar spelende wijs op een enthousiaste manier beginnen met iets nieuws in de vorm van wat later toch echt werk moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:03

Ik bedoel niet losgooien, want dat doe ik met mijn andere paard erbij en samen hebben ze dan dikke lol, ik bedoel meer gewoon spelenderwijs dingen leren, of in de vorm van NH achtige dingen. Dus niet zo zeer laten rennen en bokkesprongen laten maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 23:53

Russel, misschien vindt je het leuk om Parelli te doen? Ik ben daar mee begonnen omdat ik ook iets wilden doen met mijn jonge paard en eindeloos longeren vind ik niet bevorderlijk voor lichaam en geest. We vinden het beide erg leuk om op die manier te spelen en te leren. Daarbij hebben we er heel veel profijt van, het heeft onze band nog meer versterkt en we hebben een hele goede basis liggen om straks te gaan rijden. Ik ervaar het ook als fijn om een leidraad te hebben en dus ook een plan. Niet dat ik daar perse aan vast wil houden, maar het geeft me wel een doel voor die dag of voor langere termijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:33

Ìk vind het moeilijk om steeds nieuwe spelletjes te verzinnen. Ik merk dat hij in de laatste 3 maanden best wel volwassener is geworden..en ik wil volgend jaar zadel mak gaan maken, zo saai he voor het dier als hij alleen maar met paarden buiten staat.

Maar hij is wel erg flegmatiek hoor :D , mag wel wat meer pit in zitten, die maakt zich nergens druk om...en als ik gek doe, staat hij mij aan te kijken "mens wat doe je raar"....
met longeren, zonder lijn doe ik dat altijd is het ook een hoop geslof en als ik hem wat oppor wordt hij boos, sloft door met zwiep staart en een boze blik... :(:)

Dus extra uitdaging is gewenst....wordt nog wat denk ik dan, als hij maar wel gaat lopen als ik er op zit... 8-)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:38

Ik merk dat Candor altijd enorm groeit van complimentjes, hoe meer SUPER!'s hij krijgt, hoe beter hij zijn best loopt te doen. Anda's zijn een soort keizers, en dan van die soort die graag horen hoe goed en geweldig ze wel niet zijn. Veel complimentjes maakt vaak dat ze ook meer plezier krijgen in wat ze doen :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:49

Nou dat merkte ik ook aan mijn paard Russel. Hij wilde aan het werk, een taak hebben. Met Parelli kan ik dat geven. Daarmee raakt hij niet alleen lichamelijk energie kwijt, maar ook geestelijk wordt hij aan het werk gezet met die spelletjes. En voor mij is het wel makkelijk dat ik niet elke keer zelf wat moet gaan verzinnen, want op een gegeven moment was ik wel door mijn fantasie heen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:47

Parelli moet ik mij maar eens in gaan verdiepen

Ja, je moet ze vleien... :(:) maar ze zijn ook zo leuk...net grote honden..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:48

monya schreef:
russel schreef:

Nee hoor, een Andalusier wil altijd kunnen zien waar je bent en wat je doet en zal bij voorkeur naar je toe draaien of zodra je halverwege zijn lichaam bent stoppen en weer proberen in een positie te komen waarin hij je kan zien.

In hun roots en genen zit stierenvechten verankerd, dat betekent dat ze "gevaar" en "onzekerheden" graag willen kunnen zien (aankomen).

Het is een kwestie van aanwennen en daarbij veel tijd nemen. Pets je ze namelijk een keer onnodig tegen het lijf dan kun je ze daar een tijd niet meer aanraken en zal ie vluchten.

Grondwerk en freestyle volgens boekjes werkt meestal niet zo goed bij deze dieren zijn ze veel te slim voor ;-).

Wel zijn ze open naar je toe als je werkt volgens je gevoel, dus weg met de boekjes en video's en speel maar eens met in je achterhoofd dat je een flamenco danst..... stoer en opwindend. Dat vinden ze veel leuker.

Interessant om te lezen dat grondwerk niet zo goed werkt. Mijn vurige Lusitano Veiga merrie is afgericht via Parelli.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LEB4DACP.jpg
Voorheen was ze explosief en dominant, nu rij ik haar zonder zadel op straat...
Ik las in het boek van KF Hempfling dat spelen met paarden niet goed is. Dat paarden je dan meer en meer gaan uitdagen en respect verliezen voor hun mens. Ik ken daar een heel mooi voorbeeld van. De hengst viel de dame op de duur aan bij de zogenaamde spelletjes, nochtans was dit iemand die les geeft in paarden trainen ...
Spel is gevaarlijk, je moet goed weten dat je met een dier bezig bent die vele malen sterker is, consequentie hebben ze veel meer aan. Als ik durf te spelen met mijn dominante merrie, dan kan ze dat niet zo goed plaatsen, gegarandeerd dat ze me de volgende uren terug komt imponeren als ik dan niets vermoedend terug de weide in kom. Ooit stond ze eens in een circel passage te dansen met de oren plat rondom me, omdat ik de dag voordien even 'meegelopen had' met 'haar' kudde, dat was heel in het begin dat ik haar had. Ik was te geamuseerd door het schouwspel om bang te zijn, maar ze had het duidelijk op mij gemunt.
Bij mij werkt de methode van Chris Irwin gigantisch, ik ben die man al heel vaak dankbaar geweest :D .

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:53

Mijn anda daagt me ook uit hoor.. Vindt het juist leuk om mij uit te dagen in het enge boemanspelletje..

Doe net of ik op hem af ga sluipen, waarop ie normaal al bokkend, rennend om me heen vliegt.. Of juist heel trots zwaaiend met z'n hoofd om mij heen gaat lopen.. En ik heb nog nooit gemerkt dat ie daarin gevaarlijk werd..
Uitdaging, spielerij, belonen als ze netjes op je afkomen en weer opnieuw beginnen.. heerlijk om zo bezig te zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 10:14

Ik heb eens op chris Irwin gegoogled, maar interessant..

Ik heb nog maar een jonge hengst en ik moet nog maar afwachten hoe hij zich emotioneel ontwikkeld. Uitdaag spelletjes speelt hij met mijn oudere ruin, al merk ik dat dat steeds minder wordt. Nu met die winter en hier is het erg nat en hebben ze daardoor erg weinig ruimte is het zo saai en voor een jong paard....

mijn buitenbak is in renovatie, maar als die klaar is, dan denk ik dat ravotten passé is voor ze.....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:09

Jesser schreef:
Mijn anda daagt me ook uit hoor.. Vindt het juist leuk om mij uit te dagen in het enge boemanspelletje..

Doe net of ik op hem af ga sluipen, waarop ie normaal al bokkend, rennend om me heen vliegt.. Of juist heel trots zwaaiend met z'n hoofd om mij heen gaat lopen.. En ik heb nog nooit gemerkt dat ie daarin gevaarlijk werd..
Uitdaging, spielerij, belonen als ze netjes op je afkomen en weer opnieuw beginnen.. heerlijk om zo bezig te zijn..

Het ene paard kan dit beter aan dan het andere. Mijn Andalusiër die komt mij zelfs uitdagen om te spelen, ze rent dan ook al bokkend weg en komt dan met het nekje gekruld uitdagend terug zo van: pak me dan, als je kan..... Maar gezien haar karakter, weet ik niet of ik er verstandig aan doe om in dit stadium mee te spelen. Ik doe het dus niet meer als is het erg verleidelijk.
Mijn Lusitano's die lijken het absoluut niet leuk te vinden, ze lijken het niet kunnen plaatsen. Ze hebben liever een rustig, consequent iemand.
Mijn paarden zijn jong en hevig. Ze moeten leren dat ze in ons bijzijn verstandig moeten zijn. Hoe graag ik het ook doe (ik reageer op dit topic omdat ik ook gek ben van spelen met paarden, maar er wijselijk over besloten heb het niet meer te doen), tijdens hun jonge jaren ga ik alleen zo consequent mogelijk om met hen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:15

Ik heb een KWPN ruin waar ik heel erg goed mee kan spelen, maar die accepteert mij als leider en is ontzettend gehoorzaam en op mij gericht, maar wel erg dominant en bazig.

Als ik dit zo lees, denk ik dat ik met mijn anda maar niet ga spelen, want ik weet idd niet wat ik mij op de hals haal..Hij heeft zo een ander karakter dan mijn ruin.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:18

Als er wederzijds respect is kan spelen volgens mij prima. Mijn crusado heeft het zelfs af en toe nodig om lekker uit zijn plaat te mogen gaan. Als zijn eerste energiebom dan geploft is kan ik met hem spelen. Vaak is hij dan ook loeischerp op mijn lichaamstaal. Na afloop hangt hij dan meestal in mijn nek. Nog even flink nablazend.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:21

BrankaZ schreef:
Als er wederzijds respect is kan spelen volgens mij prima. Mijn crusado heeft het zelfs af en toe nodig om lekker uit zijn plaat te mogen gaan. Als zijn eerste energiebom dan geploft is kan ik met hem spelen. Vaak is hij dan ook loeischerp op mijn lichaamstaal. Na afloop hangt hij dan meestal in mijn nek. Nog even flink nablazend.

Dat moeten ze doen met hun soortgenoten, niet met de mens.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:26

Zo zie jij dat. Ik niet. Ik zie het als onderdeel van de band die ik met mijn paard heb. Iets wat ik belangrijk vind omdat ik weet hoe hij aan mij hangt. Mijn paard wordt letterlijk ziek als hij denkt dat ik hem ergens achter laat. Hij heeft n.l. in korte tijd te veel eigenaren en stallen gezien.
Hij vertrouwt mij, ik vertrouw hem. En ik weet wanneer hij even lekker moet kunnen ontploffen. Op die manier hou ik onder het zadel een ontspannen paard.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 11:54

BrankaZ schreef:
Zo zie jij dat. Ik niet. Ik zie het als onderdeel van de band die ik met mijn paard heb. Iets wat ik belangrijk vind omdat ik weet hoe hij aan mij hangt. Mijn paard wordt letterlijk ziek als hij denkt dat ik hem ergens achter laat. Hij heeft n.l. in korte tijd te veel eigenaren en stallen gezien.
Hij vertrouwt mij, ik vertrouw hem. En ik weet wanneer hij even lekker moet kunnen ontploffen. Op die manier hou ik onder het zadel een ontspannen paard.

Da's mooi, maar dat bedoel ik nu net. Jouw paard is ergens mishandelt door de onzekerheid die hij gekregen heeft in het verleden, voor een paard is dat ongelofelijk stresserend. Ik probeer mijn paarden het geluk te geven van een stabiele kudde, ze mogen zich ganse dagen uitleven met elkaar, maar als wij samen werken, dan ben ik consequent en speel enkel de spelletjes die zij begrijpen, namelijk hetgene Chris Irwin me geleerd heeft ivm lichaamstaal en dominantie. Het is dan een spel in de communicatie, namelijk met lichaamstaal. Ik beheers het nog niet en blijf oefenen, want enkel als je het 100% meent kun je slagen.
Als je speelt met je paard, dan zend je zoveel info naar je paard met je lichaam dat het natuurlijk scherper gaat letten op die lichaamstaal, net zoals iemand die je veel info in korte tijd heeft, ik ga dan ook aandachtiger luisteren.
Je moet de training ook altijd als een spel in elkaar zetten, want het blijven kleine kinderen die geboeid willen worden. Als het saai wordt dan hebben zij er ook niets aan. Maar echt spelen en tikkertje spelen en zo zoals die dame (trainster) deed met haar Andalusier hengst, neen, dat is niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:18

Cambiar, ga jij naar clinics van hem om te leren?