Wel of niet naar de hengstenkeuring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Webshop

Wel of niet naar de hengstenkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 23:19

Wie heeft ervaring met een 2,5 jarige hengstenkeuring?
Wie weet er wat de kosten zijn en wat je er allemaal voor moet doen? Heb me er al wel een beetje in verdiept, maar jullie hebben vast meer info en meningen over hoe en wat.

Groetjes,

Albert

Re: Wel of niet naar de hengstenkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:23

Welk stamboek?

Webshop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 23:26

De hengst is van de Bryolieta-stam.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:27

Welk stamboek is de vraag ;)

Webshop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 23:33

Haha dat bedoel ik, ik weet er nog veel te weinig van haha. Kwpn zou ik het liefst willen...

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:34

Dan zal het vast een KWPNer zijn, denken jullie ook niet?

Webshop, heb je een link van paardenfokken.nl met de afstamming?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:34

Als je hem voor de keuring wilt doen ben je al veeel te laat.

Webshop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 23:36

Hij is pas 6 maanden oud haha. Zijn gewoon een paar vragen, omdat ik er meer over wil weten en wil kijken of ik een hengstveulen ga kopen enz. Heb een leuke op het oog vandaar.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:38

Wat is de afstamming?

Webshop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 23:42

ToulonXConcorde

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:46

Ja, ok, maar verder? Vandaar dat ik vroeg of hij op paardenfokken staat.

Webshop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 23:51

Nee kan hem niet vinden. Wat wil je weten? Moeder van het veulen is Riolita. Vader van de moeder is Concorde.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:53

Nou, ik wil in zo'n geval altijd de hele moederlijn weten. Maar misschien staat Riolita er wel op.
Inmiddels gevonden, wel allemaal goeie predikaten. Je zou van alle paarden even moeten nazoeken wat ze aan de fokkerij hebben bijgedragen. Dat je aan zou komen met een jonge hengst uit deze stam, is nog lang geen garantie tot goedkeuring.
Laatst bijgewerkt door In_Black op 14-10-11 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:55

Geen hengstveulens kopen voor de keuring als je er geen verstand van hebt, zal je veel geld, tijd, energie en teleurstelling schelen! Gewoon een mooi veulen zoeken, er lopen er zat voor weinig geld.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 23:58

Ik vond het ook al een beetje ondoordacht, Henkjan. Maar ik vond het wat sneu om dat te zeggen. Je hebt wel gelijk.

Webshop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 00:04

Hm, zit al 3 weken dag en nacht van alles op te zoeken, maar ja hoe moet ik er nou meer over te weten komen? Maar denk ook wel dat jullie gelijk hebben....Denk ook niet dat ie meteen wordt goedgekeurd, zo realistisch ben ik wel. Maar daarom vraag ik me af of het uberhaupt de moeite waard is om hem te laten keuren en er veel geld en tijd in te stoppen of hem te castreren. Liep er ook toevallig tegenaan. Heb liever een paard met een goede bloedlijn...En nu is qua prijs een gunstige tijd lijkt me..

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 00:16

Omdat het voor jou een vreemd terrein is, zul je alles moeten uitbesteden, dat is al het eerste nadeel en gaat je veel kosten brengen.
En kwa prijs een gunstige tijd, dat gaat voor de echte goeie paarden nog steeds niet op. Toppers in de dop zijn en blijven prijshoudend.

Ik pas mijn post nog even aan, nadat ik even verder in deze tak van de Briolitastam ben gaan spitten. Als je kijkt hoe de moeder van Riolita heeft gefokt, echt dan kijk je je ogen uit. Verder is de lijn naar de oorsprong van deze stam mooi kort, dus het is niet generatie honderd-en zoveel.
Dus tja, of het veulen HK-waardig is valt nu natuurlijk nog niet helemaal te bezien, maar wanneer je zo'n dier voor een bedrag waar jij je in kunt vinden in handen kunt krijgen, zou ik niet aarzelen. Dit is zonder meer een prima merrielijntje.

Webshop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 10:58

Oke toch nog wel een positief advies. Ik weet inderdaad dat ik alles moet uitbesteden. Ik ga er nog even verder over denken, hij is toch niet meteen verkocht. Wil ook even de keuring afwachten, want een half broer van hem wordt binnenkort gekeurd, ook interessant om te weten wat die doet.
Dank voor jullie reacties.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:34

Met zo'n superoma hoef je in ieder geval niet bang te zijn voor het papier. Ik zou mij alleen wel afvragen waarom ze zo'n interessant hengstveulen wegdoen. Misschien kun je het beste een kenner meenemen tijdens het bezichtigen? Het is niet voor veel mensen weggelegd om talent te herkennen en nog minder die dat ook in veulens kunnen zien.

Webshop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 17:01

Dank voor je reactie. Hij wil liever niet kwijt, heeft ook andere veulens, maar zal af en toe iets moeten verkopen. Het is ook geen goedkoop veulen.
Ja dat is waar, maar moet ik wel een kenner vinden haha.
Zal eens rondvragen.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:49

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 15:42

Webshop schreef:
Dank voor je reactie. Hij wil liever niet kwijt, heeft ook andere veulens, maar zal af en toe iets moeten verkopen. Het is ook geen goedkoop veulen.
Ja dat is waar, maar moet ik wel een kenner vinden haha.
Zal eens rondvragen.

In de directe moederlijn zitten geen sport en gezondheid predicaten, die zijn op dit moment voor een koper belangrijker dan keuring predicaten, dus ik zou nooit veel geld voor dit veulen betalen

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:40

Ach hou toch op! Je kent deze paarden niet eens, dus wat weet je er dan van? Alsof paardenfokken alle informatie vermeldt. Ik kan er zo een paar opnoemen waarvan de informatie niet klopt. Geen sportpaarden? Nee, inderdaad, deze merrie's werden/worden alleen voor de fokkerij ingezet. De fokker liet ze zelden prokken of in de sport lopen. En er komen, als je iets verder kijkt dan je neus lang is, genoeg nationale en internationale sportpaarden langs uit deze lijn.

Topicstarter, ik zou het KWPN eens bellen om een nakomelingenoverzicht op te vragen van Fiolita en/of Riolita. Als je meer wil weten over Fiolita, kijk eens op www.stoeterijdeen.nl . Daar staan contactgegevens van G. Deen ;)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:45

Ik vond het ook een rare reactie. Klik eens Fiolita aan en dan de nakomelingen.
En niet elke fokker werkt Paardenfokken steeds bij. En niet iedereen brengt de fokmerries in de sport uit. En tot slot doet ook niet elke fokker aan PROK.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:48

In_Black schreef:
Ik vond het ook een rare reactie. Klik eens Fiolita aan en dan de nakomelingen.
En niet elke fokker werkt Paardenfokken steeds bij. En niet iedereen brengt de fokmerries in de sport uit. En tot slot doet ook niet elke fokker aan PROK.

Toch is dat wel belangrijk om te weten als je een veulen koopt. Want als je er 3 jaar voor gezorgd hebt en hij is niet goed dan is hij niets meer waard. Dat is de realiteit en daar heb je mee te maken, of je het nu wel of geen leuke reactie vindt