[TI] Bono van de Dorushoeve

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irisvtzant91

Bono van de Dorushoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 11:11

Hallo Allen.

Bono is een tinkerhengst van 3 jaar oud.
Zijn vader is Black shadow
Zijn moeder is Shakyra

<3
Afbeelding

Maandag avond was het zo ver, Ik ben mn nieuwe kanjer op wezen halen. 'T trailer laden vond hij erg vreemd maar eenmaal met biks deed hij dit super goed. Onderweg heeft hij zich niet laten horen. Wat ik eigenlijk niet gewend was omdat mijn 1e pony de hele weg stond te hinniken en al helamaal wanneer wij stil stonden. Het uitladen was ook geen probleem.
Eenmaal buiten de trailer een hoop gehinnik en stoer gedrag. Nog even los gelopen in de paddock en daarna lekker op stal gezet. Ik was trots op hem. Zijn 1e dag als hengst tussen al die merries en andere ruinen op stal en toch zich nog zo goed weten te gedragen. :o

Vanavond beginnen wij met het longeren. Ik ben erg benieuwd hoe hij dit op zal pakken.

Ik heb dit topic aangemaakt voor alle die fan zijn van de nakomelingen van Black shadow en degene die bekend zijn met mij en Bono via bokt om zo onze vorderingen en misschien wel tegenslagen bij te houden..

Soort van online dagboek waarbij ik graag allerlei adviezen van jullie zal krijgen.

*\o/*

Oona

Re: Bono van de Dorushoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:55

Ik vind hem heel knap! Hoe groot is hij?
Veel zwart.. daar hou ik van !

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:45

Stoere Bink is het al 8-) fijn dat de reis enzo goed is gegaan :)
Ben erg benieuwd naar hem op de HK :j

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:47

Mooi getekend! Alleen: heeft hij nou zo`n onderhals of vertekent de foto? (hij staat geloof ik niet helemaal recht?)

patrick1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:54

:D Wat een plaatje ik denk dat je daar zeker veel plezier aan gaat beleven :D

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:56

Prachtig paard.
Heel veel plezier met hem!

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:00

Bono is op t moment 1.52 gemeten .

Wat betrefd zijn nek ik denk dat dit een beetje vertekend is maar ik snap niet helemaal wat je ermee bedoeld hij heeft echt van zichzelf al een waanzinnig dikke nek. }:0

Wat betrefd de kleur hij js denk ik voor meer als 78% zwart vind t ook erg mooi. Gisteren heb ik hem gewassen en hij js echt pikzwart met dan witte aftekeningen :j

Hij heeft een heel rustig karakter en vond hem gister al erg aanhankelijk naar mij wat ik erg prettig vind. Ik kijk even aan of ik hem hengst kan houden aangezien wij oo een manage staan met verschillende andere paarden waar hij heel de dag eigenlijk mee in contact zal zijn.

Van t weekend wil ik foto's gaan maken en vanavond Dan voor t eerst longreren

To be continued
*\o/*

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:07

mijn ervaring en mening is juist dat je een hengst het beste veel contact laat hebben met andere paarden, dan zal je er het minste 'last' van ondervinden dat hij hengst is
die van ons kijkt niet op of om naar andere paarden, ook niet naar merries en al helemaal niet als het geen tinkers zijn :+ (die keurt hij gewoon geen blik waardig := )

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:16

irisvtzant91 schreef:
Bono is op t moment 1.52 gemeten .

Wat betrefd zijn nek ik denk dat dit een beetje vertekend is maar ik snap niet helemaal wat je ermee bedoeld hij heeft echt van zichzelf al een waanzinnig dikke nek. }:0

Met dikke nek, bedoel jij de hals, denk ik? ;)

Wat ikenindi bedoelt met onderhals, snap ik wel.
Hij heeft echter geen onderhals, maar zijn hals komt vrij diep uit de borst. Daarnaast een zware hoofd-halsverbinding en een korte nek (daarmee bedoel ik de echte nek, dus het stukje direct achter de oren). En dit geeft de indruk wat ikenindi bedoelt met onderhals, denk ik...
Ook is de overgang hals - schoft vrij kort en heeft hij in het algemeen een korte steile schoft, wat dit nog verder benadrukt.

Veel plezier met het paard. Het lijkt een stevige jongen te zijn en dat zal zich alleen nog maar meer gaan ontwikkelen door gebruik. Je zult er vast een hoop plezier mee gaan beleven.

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 15:57

frenia schreef:
die van ons kijkt niet op of om naar andere paarden, ook niet naar merries en al helemaal niet als het geen tinkers zijn :+ (die keurt hij gewoon geen blik waardig := )

Hij is gekkkkk op tinkers ! Die zijn het ergst.. Als tie kon vliegen vloog hij er op zn roze wolk naartoe zeg ! hahaa :Y)

- het stukje van de hals ben ik ook gaan begrijpen.. Die is echt super dik.. En spieren genoeg.. Ik ben benieuwd wat ik er uit kan halen, ik ga even eten en dan gaan we aan t werk *\o/*

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:25

Leuk verslag en wat een prachtig paard! Super gebouwd.

Krijg stiekem ook kriebels bij dit topic als ik eraan denk dat het over 2,5 jaar (langgg :() tijd is voor mij om m'n kerel dan op te halen. :D

Ik blijf je topic volgen!

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:29

Wat leuk zeg!
Mijn ouders hebben de moeder van Shakyra ( roza van de dorushoeve)
en hebben deze zomer een veulen erbij gekocht van Shakyra x Hugo Boss

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:43

Leuk hoor zo'n topic !

Ik vind hem prachtig !!!!
Al kies ik , helaas voor jou , hihihihi , een andere hengst voor mijn merrie over 1,5 jr ! hahaha

Ik hou jouw topic dan ook zeker in de gaten !

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:48

Ik heb hier maar 1 ding op te zeggen... WOW!!
Ik vind hem echt schitterend!! Mooi dat vele zwart.

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 10:27

Hartstikke bedankt voor jullie lieve berichten . Vind ik leuk om te zien dat jullie mee willen lezen en misschien bij sommige opstakels kunnen helpen, helaas nog geen fotos maar die komen van t weekend.. heel misschien vanavond als t weer een beetje meezit.

longeren

Gisteren was dus onze eerste keer dat we zouden gaan longeren. Ik kwam op stal en werd direct vrolijk begroet door Bono. Van binnen deed ik direct een soort vreugdesprongetje. Ik dacht : Yes, hij weet echt wie ik ben.. Misschien ook wel niet. maar daar denk je op dat moment niet aan. Ik was benieuwd hoe het zou gaan als ik nog een stukje over het erf ging lopen aangezien het eergister een stuiterbal naast mij was vond ik dat we het gewoon nog is moeten doen, maar nu goed. Tot mijn verbazing ging dit PERFECT. er stond een merrie in de losgooibak en vlak daarnaast stond een merrie vanuit haar luikje naar buiten met haar hoofd. Ik gewoon de gok gewaagt en langs de merrie in de bak zo langs de andere merrie die uit der stal stond te gluren en hij gaf geen kick. Hij was op 1 meter afstand van deze merries. Hij stond er gewoon midden in . Dit vond ik zo bijzonder aangezien die de dag ervoor zo ontzettend druk was. Ik natuurlijk direct van t moment geprofiteerd en nog een paar keer langs de merries gelopen als of we dit altijd al deden. Daarna lekker gepoetst en toen t hoofdstel in. Dit vond ik erg grappig. Hij denk ik niet maarja. Hij begreep niet helemaal wat de bedoeling was van het bit, zo legde hij dus zijn tong erover heen, of ging er op proberen te kauwen.. :z

Toen alles dan uiteindelijk goed zat in zijn mond en om zijn hoofd gingen we echt beginnen. Wij naar de bak en hem op de volte om mij heen zetten. Dit even met wat tegenzin maar daarna al gauw heel braaf stappend om mij heen. Ook de draf doormiddel van de zweep dan wel.. maar ook dit begreep hij en op de stemhulp weer terug naar stap. Op een gegeven moment kwam dezelfde merrie die eerst in de bak stond weer langs, helaas verlies hij hierdoor zijn aandacht en keerde zich met een ruk om. Doordat ik terug probeerde te trekken( wat met mijn mensenkracht natuurlijk niet lukt :+ ) zette hij zichzelf in de steigerhouding en sprong naarvoor. Jippie, t touw uit mn handen en daar ging hij. Ik heb hem toen even uit laten razen en daarna heb ik hem weer naar mij toe laten komen. Heeft even geduurd maar uiteindelijk kon ik het nu besmeurde,modderige touw weer oppakken om vervolgens door te gaan. Verder heeft hij super gelopen voor de 1e keer en heb ik hier weinig commentaar op. Deze eerste keer heb ik zoon 15 minuten echt gelongeerd.

- hebben jullie misschien tips zodat hij de stemhulpen kan gaan begrijpen
- hoe te reageren wanneer hij zijn aandacht verliest

:D

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 10:29

lotte002 schreef:
Wat leuk zeg!
Mijn ouders hebben de moeder van Shakyra ( roza van de dorushoeve)
en hebben deze zomer een veulen erbij gekocht van Shakyra x Hugo Boss

Wat leuk, de oma van Bono :j

lotte002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:15

hier een foto van Roza :)

Afbeelding

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 11:59

Ahhhhh, wat leuk !! :=

Zij heeft wel veel meer wit zeg.

Hoelang is zij op deze foto al onder het zadel ?

:wave:

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:34

Hoi Iris,
Leuk om je verhaal te lezen! Voor de eerste keer lijkt het me best goed gegaan toch? Verbaast me ook niet dat je hem niet hield toen hij wat aandacht aan de dame wilde geven, wat een stoere vent is het!
Ik denk dat het longeren met stemhulpen vanzelf beter gaat. Je geeft nu neem ik aan eerst de stemhulp en dan een hulp met de longeerzweep als hij het nog niet snapt. Hij zal de link wel gaan leggen denk ik :) Als hij braaf is als je met hem wandelt kun je misschien ook met hem aan de hand oefenen? Als je zelf begint te draven en het stemcommando geeft, snapt hij vast wat de bedoeling is.
Als hij beter naar je stemcommando's luistert kun je daarmee ook zijn aandacht opeisen als hij afgeleid raakt. Je moet er denk ik wel heel op tijd bij zijn, en zet dan juist een overgang in. Voor de koets is het fijn om je paard te leren attent te zijn op het commando "let op!". We roepen dan eerst "let op!" voordat we iets gaan doen (bijvoorbeeld het commando "draf"), dus je kunt hem misschien ook leren om attent op jou te zijn bij het commando "let op!".
Ben benieuwd naar het vervolg :)

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 14:56

Gwahir schreef:
Voor de koets is het fijn om je paard te leren attent te zijn op het commando "let op!". We roepen dan eerst "let op!" voordat we iets gaan doen (bijvoorbeeld het commando "draf"), dus je kunt hem misschien ook leren om attent op jou te zijn bij het commando "let op!".
Ben benieuwd naar het vervolg :)

Dat let op is iets waar ik me helemaal in kan vinden. Uit t niets heb ik dit gebruikt bij mijn oude pony en het werkte altijd, Dit ging dan ook echt helemaal vanuit t niks.. ik zei dan ineens let op.. terwijl ik t niet eens wist.. snap je wat ik bedoel te zeggen. om zijn aandacht te trekken altijd let op.. of "kijk is " en t werkte ook altijd.

Wat je verteld met de stemhulp eerst zeggen en dan pas de zweep zo doe ik het inderdaad.. T stomme is.. dat hij het "hoooo Stap" al heel snel door had...

Hmm vreemddd :j

hahaa.. wat ze willen leren leren ze het snelst he ! :+

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 13:22

Vanavond wil ik hem gaan longeren met zadel op aangezien hij al erg braaf loopt.

Mocht hij het zadel direct accepteren zal ik ook proberen om er een beetje aan te gaan hangen.

Mocht ook dit goed gaan ga ik in t weekend verder met longeren met zadel op en dan voorzichtig erop gaan zitten.

Ik ben weer benieuwd !

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:00

Pas op dat je niet TE snel gaat met hem he...
persoonlijk zou ik hem eerst nog weekje of langer aan de longe houden en zorgen dat die vanaf de grond al wat beter naar je luisterd, je geeft in eerdere berichten aan dat dat nog een struikelblok voor jullie is.

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 15:45

de 1e keer ging het 1 keer verkeerdr, hierna ging het beter en beter..

Maar idd ik zal het in mijn achterhoofd houden :)

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:29

Zou je 'm niet eerst wat meer zich thuis laten voelen en je relatie met hem gaan opbouwen voordat je hem zo snel aan het werk zet? :)
Rust, tijd en het opbouwen van een band op basis van wederzijds respect en vertrouwen geeft je de beste basis waar je de rest van jullie leven samen wat aan hebt. Dat bereik je in mijn ogen niet door nu in zo’n snel tempo met hem aan de slag te gaan. Leer elkaar eerst kennen, het dier is pas 3 jaar oud, je hebt nog tijd genoeg... :)
Het nu zo snel met hem aan de slag gaan en hem overdonderen kan op den duur juist een enorm grote terugslag geven waardoor blijkt dat een wat "rustiger aan methode" uiteindelijk sneller zou zijn geweest...

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 16:35

Ik snap heel goed wat je bedoelt maar hij moet lopen, hij moet bewegingen, en zelf heb ik de ervaring en denk ik dat ik er goed aan doe om veel met hem bezig te zijn.. Ik ben juist van mening dat hoe meer ik hem bezig houd, des te minder hij bezig is met de dingen om zich heen,

Daarnaast knuffelen en poetsen wij ook heel wat af hoor :), wanneer ik weg loop hinnikt hij alsof hij wil zeggen laat me niet alleen. Dat is toch prachtig :)