Rotvraag.. Slachtprijs 10jarige haflinger 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Main

Woonplaats: In een dorpje met m'n mannetje en onze ''dierentuin''

Rotvraag.. Slachtprijs 10jarige haflinger 2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 22:18

Hallo,

Ik heb een beetje een rotvraag..
Wat is de slachtprijs voor een 10 jarige Haflingermerrie op dit moment?

Ik kan mijn oude leasepaardje terugkopen, maar ben bang dat ze naar de slacht gaat als het niet doorgaat..

Ik hoop op jullie hulp!

Mindfields

Re: Rotvraag.. Slachtprijs 10jarige haflinger 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:19

Ik geloof dat de slachtprijs momenteel niet hoger zou uitkomen dan 100 euro. PB anders Jolliegirl even, die weet daar veel vanaf!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:20

Uhm... 150euro?

Wij kregen onlangs iig voor onze Duitser van 750kilo iets van 270euro

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 02:31

Dank jullie wel. Wat zou een schappelijke koopprijs voor haar zijn nu?
10 jaar, b dressuur, verkeersmak..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 02:36

Wat wil je concreet weten? De zo laag mogelijke aankoopprijs?
Wat kan ze, hoe is de gezondheid? Wat heb je er voor over en wat vraagt de huidige eigenaar?

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 04:00

Hoorde gister van een slager dat paardenvlees op dit moment 80 cent per geslachte kilo is (dus echt alleen het vlees wat er overblijft)

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 07:55

Pauline schreef:
Wat wil je concreet weten? De zo laag mogelijke aankoopprijs?
Wat kan ze, hoe is de gezondheid? Wat heb je er voor over en wat vraagt de huidige eigenaar?

Toen ik stopte met het leasen van haar (door gedoe met stalgenoten onderling, rotsfeer etc), heb ik geinformeerd naar het kopen van haar. Toen was ze al niet meer waard dan de slachtprijs werd gezegd, alleen ik kon geen passende stalling vinden (was destijds nog afhankelijk van studiefinanciering, en heb nu een jaarcontract gelukkig). Maar omdat ik toch een inschatting wil maken wat de eigenaar zou kunnen vragen, opende ik dit topic.

Ze kan niet veel, haha! Misschien net een B-proefje, is scheef ingereden, wel redelijk verkeesmak, maar toen ik daar wegging (juli jl.) zat ze tegen hoefbevangenheid aan, maar ze is nu wel flink op dieet gezet. Ze is braaf bij de hoefsmid, en 10 jaar oud en 't is een merrie.

Wat de huidige eigenaar vraagt moet ik nog even afwachten, hij belt mij als het goed is vandaag terug. En wat ik er voor over heb... ik zal alles uit de kast halen om haar te kunnen krijgen! :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:22

Slachtprijs is het gewicht - 1/3e x kg prijs.

Hoe zwaar denk je dat de merrie is? Rond de 500kg?

Dan kom je uit op:

500 - 1/3e = 166,67

500 - 166,67 = 333,33 x 0,80 = E266,66

De prijs zou dus uitkomen op zo'n E266,- geslacht gewicht.
Als het om slachtprijs gaat is afstamming,leeftijd en opleidingsniveau niet van belang ;) ,zo te horen denk ik dat de huidige eigenaar blij mag zijn als iemand het paard wil kopen.

Redelijke prijs zou dan rond de E300,- liggen...verdiend hij er ook nog iets aan :o

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 09:01

Ik heb net contact gehad met de eigenaar.. hij wil er 1500 EURO(!!!) voor...
Een oud stalgenootje (heeft goed contact met de eigenaar) gaat nu een goed woordje voor me doen, want dit vindt zij ook absurt! Zoals zij zegt ''Ik ga alles op alles zetten om haar bij jou te krijgen''...

Nu afwachten of de eigenaar mee wil werken....

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:04

Als hij er €1500 voor wil hebben gaat de pony ook niet zomaar naar de slacht hoor ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:07

Idd wat Tantesabien zegt, als ie dat geld vraagt gaat ie niet naar de slacht hoor...

Ik denk dat 1500 idd een wat hoge prijs is in de huidige paardenhandel.
Maar 1000 euro zal ie wel moeten kunnen opleveren, als ze verder gewoon gezond is,

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:09

MMMM....ik vraag me af waarom ze anders naar de slacht zou moeten? Als de haflinger gezond is kan ze nog jaren mee en je zou er ook nog mee kunnen fokken.
Voor een gezonde Haflinger is rond de 1000 euro een heel net bedrag, wat ze als ze haar op marktplaats zou zetten waarschijnlijk ook wel kan krijgen.
Het zou dus een gun situatie moeten zijn wil ze haar aan jou verkopen voor 300 euro.
Met andere woorden, het is maar net hoe graag de eigenares een goed nieuw baasje wil voor haar merrie.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:09

Dat klinkt als onderste uit de kan :\ voor een scheef paard wat bevangen is geweest is dit meer dan een fantasie prijs.Voor dat geld kun je tegenwoordig een goed en gezond paard kopen met goed niveau.

De markt ligt op z'n reet en dit is dus absoluut geen realistische prijs.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:11

Of de huidige eigenaar leest ook mee hier en denkt: "laat ik maar beginnen met 1500,-- te vragen"

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 09:15

Tinky12 schreef:
Dat klinkt als onderste uit de kan :\ voor een scheef paard wat bevangen is geweest is dit meer dan een fantasie prijs.Voor dat geld kun je tegenwoordig een goed en gezond paard kopen met goed niveau.

De markt ligt op z'n reet en dit is dus absoluut geen realistische prijs.

Ja ik had ook zoiets van HUH... Want ze is idd bevangen geweest, en de paardenmarkt ligt plat. Kan me eigenlijk meer in jouw reactie vinden dan in de reacties daarboven (sorry daarvoor!). Ze hebben gezegd dat als ze niet verkocht wordt, ze naar de slacht zou gaan en daarom is het woord ''slachtprijs'' ook al in de mond genomen. Dus ik vind 1500 euro wel een mega hoog bedrag dan! Maarja, ze ruiken geld he ;)

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 09:16

Spiritdancer schreef:
Of de huidige eigenaar leest ook mee hier en denkt: "laat ik maar beginnen met 1500,-- te vragen"

dat zou kunnen...
Stalgenootje dacht zelf aan een bedrag van 300-400 euro, ook ivm met wat ze op t moment waard is met de platliggende paardenmarkt...

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 09:16

TanteSabien schreef:
Als hij er €1500 voor wil hebben gaat de pony ook niet zomaar naar de slacht hoor ;)

Nee ik had ook zoiets van HOE KOMEN ZE BIJ DAT BEDRAG... Want het woord ''slachtprijs'' is al in de mond genomen...

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 09:17

CM_ schreef:
Idd wat Tantesabien zegt, als ie dat geld vraagt gaat ie niet naar de slacht hoor...

Ik denk dat 1500 idd een wat hoge prijs is in de huidige paardenhandel.
Maar 1000 euro zal ie wel moeten kunnen opleveren, als ze verder gewoon gezond is,

Ze is niet 100% gezond.
Hoefbevangen geweest en is nu nog steeds veel en veel te dik..

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:34

Main schreef:
TanteSabien schreef:

Nee ik had ook zoiets van HOE KOMEN ZE BIJ DAT BEDRAG... Want het woord ''slachtprijs'' is al in de mond genomen...

Ik denk dat wanneer jij naar de eigenaar stapt en hem €500 voor de pony bied dat je hem nog mee krijgt ook.

Wel overtuigd zeggen natuurlijk dat je €500 geeft en geen cent meer omdat de pony dat domweg niet waard is ;)

Succes :(:)

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 10:33

TanteSabien schreef:
Succes :(:)

dank je wel!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:38

1500 is de prijs voor een haflinger met redelijk paier die goedgezond is, dit is dus veels te veel voor jou merrie, ik denk dat 500 euro realistischer is

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:39

Een dier is waard 'wat de gek er voor geeft, én waar de eigenaar een paard voor wil weg doen'.
De goedkope prijs voor paarden betreft vooral 'slachthandel'.
Een paard wat bevangen is geweest, is niet 'waardeloos'. Dan moet er al iets raars zijn met het hoefbeen (ernstige kanteling).
Hopelijk komen jullie er samen uit.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:47

Ok, ik snap het verhaal.
Wat ik denk is dat je ergens in het midden moet gaan zitten dan. 1500 is absurd...maar 300 euro, dat verschil is te groot.
Neem in je hoofd een maximaal bedrag, bv 750 euro (en dan inclusief de toebehoren := ).
Succes.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:07

kunt wel zeggen dat je maar 500 euro wilt geven, maar de eigenaar weet ook wel, dat hij voor jou meer waard is! anders zou je hem niet willen kopen ;) (want je kent de pony immers). Dus aan emotionele waarde is ze meer waard, is ze dat niet, dan kun je zowiezo beter voor een andere pony/paard kijken....er staan er zat in deze tijd!
Als je haar graag wilt, voor niet teveel geld, is het enige wat je kunt doen een kennis van je vragen geld te bieden. Ze vragen 1500, dus naar de slacht gaat ze echt niet hoor!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:25

De slachtprijs ligt zeer laag.
Je krijgt voor een flinke haflinger nog zeker geen 110 euro. :)

Tinky: mooie berekening maar helaas klopt die niet helemaal. je kunt namelijk nooit zeggen dat 1/3e van je paard bruikbaar is. Dit wordt pas gewogen na het slachten, en hieruit bepaald de slachter het gewicht - een percentage botten, en daar wordt de slachtprijs uit berekend.
Dan gaat er ook nog een +- 165/180 euro slachtkosten vanaf.
Wij hebben nóóit paarden die 200 euro waard zijn in slachtprijs. Dit ligt momenteel veel lager.

Een forse tinker(voorbeeld waargebeurd) weegt max schoon a/d haak : 300 kilo
300 x 0.80 ct = 240 euro - 165 slachtkosten(in nijkerk) = € 75
Reken maar uit als je paard schoon a/d haak 400 zou wegen(dat wegen haflingers,fjorden en tinkers niet...) maar dan kom je alsnog op een zeer lage prijs uit,

Dan heb je nog slacht in belgie. Als je je paard hiernaartoe laat transporteren krijg je rustig 400/500 euro voor je paard. Je weet dan alleen niet wanneer hij geslacht zal worden.

Ik denk voor de TS dat slachtprijs niet eens zo zeer belangrijk is.
Wat IS het dier waard voor jou? Wat is het dier waard wat jij de eigenaar wilt geven?
Ik zou niet altijd naar de slachtprijs kijken :)

Kijk, als de eigenaar zoals bovenstaand bijvoorbeeld staat: 1500 zou vragen. Kun je er donderop tegen zeggen dat ze naar de slacht gaat....

Bekijk gewoon wat jij wilt uitgeven voor het dier.
Als ze gezond en wel is, zou ik een 500 een schappelijke prijs vinden. De paarden liggen momenteel niet zo hoog in het geld hoor!
Hoefbevangen geweest en te dik. Dit is prima op te lossen en hoeft geen blijvende schade op te leveren.

Sta sterk in je schoenen,kies zelf een bedrag uit wat je als max. wilt uitgeven.
Stel 500 euro. Ga naar de eigenaar en bied 400 euro, geen cent meer.
Evt. zou je nu altijd nog kunnen ophogen naar die max. 500 euro.

En anders is het heel simpel : bij de slacht in nederland krijgt hij er nog geen 110 euro voor.
Dat is één ding wat ik je kan garanderen.

Waarom zeg ik dan nu : bied 500 euro.
Ik vind dat je een eigenaar niet moet afzetten en moet dwingen een gezond dier naar de slacht te brengen ''als het toch niet verkocht wordt''
Als jij het paard leuk vind, dier is vrijwel gezond, jij wilt m graag... vind ik best dat je daar wat geld voor kunt neerleggen. :)

Succes ermee, en ben erg benieuwd hoe en wat!! :)