Wat zouden jullie voor deze (afgekeurde :() arabier betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_chico_

Wat zouden jullie voor deze (afgekeurde :() arabier betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 21:58

Hoi hoi,
Ik heb jullie hulp nodig! ..
Om een lang verhaal kort te maken, er stond tijdelijk een arabische ruin bij mij ipv mijn andere ponytje..
Zijn naam is Al-Nus Rabirh Rih, hij is 11 jaar oud en meet ongeveer 1,43m. Nu was het de bedoeling hem te verkopen voodat mijn andere ponytje terug zou komen. Heb ik eindelijk een leuk baasje voor hem gevonden, wordt hij vandaag afgekeurd! Je raad het al, pony moet terug :(
Hij is eigendom van mijn nicht, maar daar voelt hij zich op stal gewoon niet op zijn plaats :( Ik zit eraan te denken hem over te kopen.. En heb al diverse malen de grap gemaakt van als hij toch wordt afgekeurd koop ik hem wel! Het is een super leuk dier, en je kan er alles mee doen :)
Hij staat ingeschreven bij het AVS, helaas heb ik weinig verstand van zijn stamboek..
Rhadja is afgekeurd op zijn linker voorbeen, maar ik heb nog nooit iets aan hem gemerkt..
Wat zouden jullie voor zo'n 11 jarige pony betalen? (hij is btw verkocht voor 1500 euro)

Heel erg bedankt alvast voor de reacties :)
Misschien kan ik deze lieve schat dan toch zelf houden :)

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:01

Het is een leuk dier, misschien dat je m voor vriendenprijs van je nicht kan overkopen, voor 800 euro???

Zelf heb ik ook een afgekeurde arabier, maar ik heb hem gekregen, want ik had hem als jaarling gekocht en toen verkocht toen hij bijna 8 jaar werd, dus ze weten zeker dat ik geen gekke dingen doe met hem en dat ik van mijn paard hou, en nu is hij alweer 2 jaar terug in mijn bezit en hij gaat nooit meer weg.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 03-10-11 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

mieske

Re: Wat zouden jullie voor deze (afgekeurde :() arabier betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:03

Wat is er mis met zijn been dat hij afgekeurd is ?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:04

Wat is er dan geconstateerd?
Dat maakt wel uit voor de prognose en waarde.

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 22:33

mieske schreef:
Wat is er mis met zijn been dat hij afgekeurd is ?

Ik heb de details nog niet gehoord... Ik ga zo even rondbellen :)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:38

ik zou toch eerst willen weten wat de reden van afkeuring is en in hoeverre het gevolgen heeft voor zijn toekomst. ik vind persoonlijk €800,- nog best veel voor een afgekeurd paard. Zou het persoonlijk schappelijker vinden als ze het paardje schenkt aan je in ruil voor een goed tehuis. papieren kan ze eventueel zelf houden gezien je daar toch niks aan hebt. dat kan voor haar een stukje zekerheid zijn dat je het paard in geval van "flauw worden" niet zomaar door verkopen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:40

als je niet weet waarop de pony is afgekeurd kunnen wij ook geen prijsschatting maken..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:41

Ik ben het helemaal met Pashon eens. Kan ik niets meer aan toevoegen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:43

slachtprijs

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:45

Is hij echt afgekeurd of was het een aankoopkeuring en dus een negatief aankoopadvies?

Daar zit namelijk best verschil tussen. Maar vooral is het eerst belangrijk om te weten wat er niet goed zit in het been. Dan pas kun je meer zeggen.

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 22:50

Freggel schreef:
Is hij echt afgekeurd of was het een aankoopkeuring en dus een negatief aankoopadvies?

Daar zit namelijk best verschil tussen. Maar vooral is het eerst belangrijk om te weten wat er niet goed zit in het been. Dan pas kun je meer zeggen.

Het was een aankoopkeuring :) Ze zouden hem houden mits hij goedgekeurd werd.. Helaas dus :(
Ik ga nu even bellen, hopen op meer details ..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:55

http://www.avsweb.org/?c=106&id=1106
Zijn moeder is de oma van een merrie die het heel erg goed doet qua nakomelingen. (Rigona) en zijn vader staat nog ter dekking bij de Kossack Stud en heeft een 2e premie.

Nikel was bred at the Russian State Stud Tersk; he raced for three years but owing to an injury he made only 8 starts from which he was 2 times first and 2 times second (3/8(2-2-0)). He is an son of Kumir, a stallion who is known for his athletic offspring. Nikel bred for two years at a small stud in Russia and for one breedingseason at Tersk Stud, before he was sold in the Tersk Holland Sale.

Since that time he is owned by the Kossack Stud and except the last four years lease in France, where he is very successful, he always stood as a sire in Holland.

His products are very successful, both in the showring as well at the racetrack.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:57

afstamming doet niks ter zake hoe goed hij ook is, sorry heel gemeen misschien maar niet goed genoeg voor de dekdiensten anders was hij wel hengst geweest. Het is een ruin en daar heb je qua fokperspectief niks aan. Je kan een show voor ruinen mee lopen maar ook daar word je niet anders van zeker niet gezien hij afgekeurd is.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 23:12

Second opinion?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 23:14

zou toch even wachten met een second opinion gezien ts nog niet weet wat er mankeerd aan het diertje.

Tevens heb je verschillen in afkeuringen. Zo kan het paard afgekeurd worden voor de sport maar voor recreatief gebruik goed bevonden worden, zelfde met fok.
Afgekeurd is dus een heel ruim begrip.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 23:15

ligt eraan
waar zat JIJ aan te denken?

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 23:55

Ik heb gebeld en mijn nicht weet verder ook nog niet waarom hij (klinisch)afgekeurd is..
We zijn tot de conclusie gekomen dat hij het bij mij op stal het fijnst vond en nu terug mag komen bij mij :-D Het blijft op papier nog haar pony. Bij mij ga ik er weer recreatieve lesjes meegeven, dus niet heel belastend. We zijn allebei met deze oplossing :)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 23:59

oei ik zou toch eerst willen weten wat er aan de hand is met de pony voordat je hem inzet voor de lessen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 00:01

Ik zie dat er al een oplossing is. Voor mijn gevoel zou ik echter willen weten wat er aan de hand is, dus ik zou foto's laten maken. Dan kun je rekening gaan houden met het werk wat je hem laat doen, eventueel aangepast beslag of voedingssupplementen geven.

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:23

als hij weer terug is ga ik er zeker achteraan! Ik wil idd weten of hij er last van heeft/gaat krijgen en wat evt zijn beperkingen zijn /worden. :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:49

Pashon schreef:
afstamming doet niks ter zake hoe goed hij ook is, sorry heel gemeen misschien maar niet goed genoeg voor de dekdiensten anders was hij wel hengst geweest. Het is een ruin en daar heb je qua fokperspectief niks aan. Je kan een show voor ruinen mee lopen maar ook daar word je niet anders van zeker niet gezien hij afgekeurd is.

Ja zo zie ik het ook, goede papieren of niet, het gaat toch echt om deze dier zelf, je kan nog zulke goeie paarden hebben met goeie papieren maar als een veulen wat eruit gefokt is dat niet is dan is het niks waard, vroeger werden ze gewoon opgeruimd, zodat alleen de besten en de sterksten overblijven, deden ze ook met de volbloed arabieren in Tersk. Tegenwoordig worden ze meestal gewoon aangehouden en gecastreerd en doorverkocht als plezierpaarden, levert ie nog wat op.

Bij hele goede fokkers doen ze dat helaas nog wel eens dat als een veulen niet goed genoeg zijn in hun ogen dat ze dan naar de slacht gaan.

Zo ook met mijn arabier, hele goeie papieren en hele goeie ouders, ze wilden er een nieuw dekhengst van deze 2 fokken, maar helaas bij de geboorte vonden ze zijn kleur niet mooi genoeg (ja ze zijn heel streng) want hij heeft 4 witte benen, waarvan de voorbenen zelfs tot over de knieen komen + grote bles en witte neus, dat is zo gewoontjes, ook al was hij verder helemaal perfect, maar een buurman ervan die wilde hem wel kopen als hij afgespeend werd en zo heeft hij zijn leven gered en een half jaartje later toen hij een jaar oud werd doorverkocht aan mij, want een arabier is te klein voor zijn dochter die lange benen heeft en een serieuze dressuuramazone is met hoge wedstrijdambities.

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 00:36

Ik heb gemaild, en krijg het keuringsrapport nog van die mensen (:
Hij heeft dus een scheurtje in zijn hoef, wat niet goed zou zijn..
Het valt mij erg mee, aangezien het scheurtje niet door is en er gewoon uitgroeit.
Hebben jullie hier ervaringen mee?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:29

op een scheurtje in zijn hoef worden ze niet afgekeurd hoor. Lijkt me stug dat dat de reden is dat hij afgekeurd is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:32

Pashon schreef:
op een scheurtje in zijn hoef worden ze niet afgekeurd hoor. Lijkt me stug dat dat de reden is dat hij afgekeurd is.

Nou inderdaad, daar kijken ze nog niet eens naar bij een keuring.

Ben bang dat er meer aan de hand is..

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:35

Arabieren zijn vaak ook hard voor zichzelf. Tegen de tijd dat je merkt dat er wat is, is de schade al geschied. Zorg dat je weet wat er mis is, het ene been probleem is het andere niet natuurlijk.