Prok gekeurde merrie, veulen afgekeurd.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amazing_lady

Prok gekeurde merrie, veulen afgekeurd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 15:52

Wat voor een meerwaarde heeft nu eigenlijk een PROK keuring precies. Ik dacht dat als je merrie PROK gekeurd is er geen erfelijke afwijkingen aanwezeig waren. Nu heeft mijn collega en PROK gekeurde merrie, daar een veulen bij gefokt en deze nu als 4 jarige laten keuren. Deze is afgekeurd met 3tjes op het straalbeen. Had ik dus niet verwacht, omdat de moeder dus voor fokkerij goedgekeurd is.
Heb ik het allemaal verkeerd begrepen???

Talishe

Re: Prok gekeurde merrie, veulen afgekeurd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:53

Het paard heeft toch ook nog een vader? en PROK zegt alleen dat de merrie op dat moment goed is. Zou best kunnen dat ze het genetisch wel door kan geven, daar is nog te weinig over bekend.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 16:00

Is het niet zo dat een hengst op de foto's goed moet zijn om te dekken dan??

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:03

naar mij weten wordt een hengst inderdaat klinie gekeurd.
maar als bijde ouders het niet hebben kan het veulen het toch nog krijgen hoor.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:05

PROK/ Foto's geeft dus geen enkele garantie! ( Te vroeg) Afspenen, Voerbeleid, beweging, etc, etc. Dat werkt ook allemaal mee aan hoe het paard er later uit zal gaan zien ( van binnen en van buiten).
Foto's zijn een moment opname en een klinische keuring zegt al helemaal niets meer dan dat het dier op dat moment er goed bij stond.
Dus, ja een veulen uit 2 goedgekeurde ouders kan afgekeurd worden op ( been) problemen al dan niet veroorzaakt door erfelijke afwijkingen, maar mogelijk dus ook door opfok, etc.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 26-09-11 16:08, in het totaal 3 keer bewerkt

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:06

amazing_lady schreef:
Wat voor een meerwaarde heeft nu eigenlijk een PROK keuring precies. Ik dacht dat als je merrie PROK gekeurd is er geen erfelijke afwijkingen aanwezeig waren. Nu heeft mijn collega en PROK gekeurde merrie, daar een veulen bij gefokt en deze nu als 4 jarige laten keuren. Deze is afgekeurd met 3tjes op het straalbeen. Had ik dus niet verwacht, omdat de moeder dus voor fokkerij goedgekeurd is.

Mijn ouders hebben beiden geen flaporen en ik wel helaas...

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 16:25

celano schreef:
amazing_lady schreef:

Mijn ouders hebben beiden geen flaporen en ik wel helaas...

Ha ha ...

Maar wat is dan de meerwaarde van een PROK keuring boven een 'gewone' rontgenkeuring???

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:29

PROKfoto's worden vanuit andere hoek genomen en beoordeeld door da commissie (3 of 4 da's) van het KWPN. Ook zijn de klinieken die de foto's maken erkend dit te doen. Afvlakking (bijv. na OCD-operatie) in welk gewicht dan ook is voor PROK niet toegestaan, voor sport wel. Kogels worden bij PROK niet meegenomen, voor sport wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:30

amazing_lady schreef:
Ha ha ...

Maar wat is dan de meerwaarde van een PROK keuring boven een 'gewone' rontgenkeuring???

Het geeft een waarde aan, een predikaat. In principe is een PROK hetzelfde als een gewone rontgenkeuring, het is een momentopname. Alleen met PROK wordt er een predikaat aan toegekent.

En ja het kan zijn dat een PROK merrie met een GGK hengst een veulen geeft wat niet goed is.
Ik heb ook een nakomeling gehad uit mijn vroegere merrie (Elite merrie) die niet goed was. Tja waar ligt het dan aan? Geen idee, naar mijn mening goede opfok gehad, goed voer, genoeg beweging etc. Zeg het maar.
Het is niet altijd: goed x goed= goed in de fokkerij.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:33

Zoals al gezegd wordt, het is geen garantie.
Toch zie je hoe meer merries er prok zijn in de moederlijn, hoe meer kans je op een prok nakomeling hebt.
4 jaar en dan al 3 tjes op de straalbeentjes, kan ook betekenen dat dier te vroeg is ingereden en is overbelast, of gebrek heeft gehad aan goede voeding in zijn opfok tijd.
Dus hoeft niet van moeders af te komen, of van vaders.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:35

CM_ schreef:
Toch zie je hoe meer merries er prok zijn in de moederlijn, hoe meer kans je op een prok nakomeling hebt.
4 jaar en dan al 3 tjes op de straalbeentjes, kan ook betekenen dat dier te vroeg is ingereden en is overbelast, of gebrek heeft gehad aan goede voeding in zijn opfok tijd.

Die van mij was 2,5 toen dus nog onbelast en altijd Podo grow van PAvo gehad etc. Zegt allemaal niks.
Ik hecht er trouwens nog steeds veel waarde aan hoor, ook al heb ik een mindere ervaring gehad. PROK vind ik nog steeds waardevol.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 16:35

Marion71 schreef:
PROKfoto's worden vanuit andere hoek genomen en beoordeeld door da commissie (3 of 4 da's) van het KWPN. Ook zijn de klinieken die de foto's maken erkend dit te doen. Afvlakking (bijv. na OCD-operatie) in welk gewicht dan ook is voor PROK niet toegestaan, voor sport wel. Kogels worden bij PROK niet meegenomen, voor sport wel.

Dit weet ik allemaal, maar mijn vraag is: Wat is de meerwaarde?? Alleen dat predikaat?? Of de wetenschap dat er geen erfelijke factoren zijn vastgesteld.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 16:36

CM_ schreef:

Paard is pas ingereden en heeft altijd aan huis gestaan. Naar mijn idee goede voeding gehad.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:37

amazing_lady schreef:
Dit weet ik allemaal, maar mijn vraag is: Wat is de meerwaarde?? Alleen dat predikaat?? Of de wetenschap dat er geen erfelijke factoren zijn vastgesteld.

Dat is hetzelfde. Het predikaat geeft aan dat er geen afwijkingen zijn vastgesteld die een erfelijke factor kunnen hebben.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 16:56

Suzanne F. schreef:
amazing_lady schreef:

Dat is hetzelfde. Het predikaat geeft aan dat er geen afwijkingen zijn vastgesteld die een erfelijke factor kunnen hebben.

Maar toch een veulen met een 3tje op het straalbeen????? Dus zegt het niks.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:00

Bij het Kwpn proberen ze het zo veel mogelijk uit te sluiten dat de merrie wat slecht vererft. Zoals hierboven geschreven is, is het ook afhankelijk hoe "gezond" het veulen "blijft" door bv opfok, voerbeleid en beweging tijdens de eerste levensjaren. Prok is dus geen garantie dat je een gezond veulen fokt, maar de kans is wel groter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:02

amazing_lady schreef:
Maar toch een veulen met een 3tje op het straalbeen????? Dus zegt het niks.

Jawel het zegt wel wat. Het zegt dat de merrie op dat moment goed op de foto was.

Eigenlijk zou het interessant zijn om vergelijkingen te maken. Hoeveel procent van de nakomelingen zijn goed bij PROK ggk merries en hoeveel procent is goed bij merries met 3-en, OC(D).
Maar dan nog zijn er zoveel variabelen, vaders, opfok, voer etc.

Maar om te stellen dat PROK geen waarde heeft is te kort door de bocht. 2 knappe mensen kunnen ook een lelijk kind geven, terwijl het volgende kind misschien heel knap is. 2 gezonde mensen kunnen ook een ziek of gehandicapt kind geven.

2 gezonde paarden hebben altijd meer kans op een gezond veulen dan als er een ouder afwijkingen heeft.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:05

Niet zo heel lang geleden stond er in de strengen een heel artikel over het vererfen en de onderzoeken van OC(D). Ze zijn daar al wel heel ver mee, veel verder dan veel andere stamboeken. Maar als er alleen nog maar gefokt wordt met gezonde merries en gezonde hengsten zal het uiteindelijke resultaat veel beter zijn.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:07

muc schreef:
Bij het Kwpn proberen ze het zo veel mogelijk uit te sluiten dat de merrie wat slecht vererft. Zoals hierboven geschreven is, is het ook afhankelijk hoe "gezond" het veulen "blijft" door bv opfok, voerbeleid en beweging tijdens de eerste levensjaren. Prok is dus geen garantie dat je een gezond veulen fokt, maar de kans is wel groter.

Het KWPN PROKt om bepaalde erfelijke aandoeningen eruit te fokken. Dat is de meerwaarde.

Dat betekent niet dat wanneer een merrie met het PROK-certificaat is en zelf de aandoening niet heeft, ze er zeker geen drager van is. Dat kan altijd nog.

De moeder van de merrie in jouw verhaal kan wel knetterverrot zijn op de foto's.

Er gaan generaties PROK-fokkerij overheen om bepaalde aandoeningen helemaal uit te roeien.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:08

Precies, dat is wat ik probeer te zeggen, maar je moet ergens beginnen met selecteren...

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 17:11

Jullie hebben allemaal gelijk, dat weet ik ook wel. Tis inderdaad wel interessant zoals Suzanne F. zegt om vergelijkings materiaal te hebben. Wat inderdaad ook weer heel moeilijk is. Verbaaste mij alleen. Had niet verwacht dat dit uit de keuring zou komen. (het was haar zo gegunt dat ze haar paard verkocht had) Helaas dus.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:12

Sorry Muc, nou lijkt het inderdaad of ik jou wil verbeteren. Terwijl ik het juist met jou eens ben!

Hoe ik het nu omschreven heb is meer een antwoord op de vraag van TS waarom je nog zou PROKken.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:53

Suzanne F. schreef:
amazing_lady schreef:

Maar die 'erfelijke factor' is alleen vastgesteld door een exterieur apparaat (foto's) en is niet vastgelegt door middel van DNA of genetisch testen. Dus desondanks het feit dat de merrie op het moment van de foto's (externe factor) goed was, zou zij toch nog de genetisch materiaal bij zich dragen (interne factor) om een erfelijke afwijken te kunnen geven mits gekoppeld met een hengst die ook deze genetisch aanleg in zijn materiaal heeft.

Natuurlijk kan geselecteert worden op 'externe factoren' en deze bepaalde erfelijke zichtbare aandoeningen proberen uit te fokken maar je blijft nog altijd met het onzichtbare, en natuurlijk ook de invloed van mens op het opgroeiend veulen.

Zou interessant zijn om de moeder nog is onder de loop te nemen en zien of zij nu haar PROK-certificaat zou halen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:09

Prok is eigenlijk pas intressant na een aantal jaren.
Dus als we allemaal alleen nog maar met prok ggk merries fokken zal het paarden bestand in de toekomst alleen maar beter worden!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:30

ponyparadijs schreef:
Prok is eigenlijk pas intressant na een aantal jaren.
Dus als we allemaal alleen nog maar met prok ggk merries fokken zal het paarden bestand in de toekomst alleen maar beter worden!

Dat is de theorie, maar blijkt uit de voorbeeld toch nog niet het praktijk!