hoiiiii ik wilde even weten hoe jullie je hafje voor een wedstrijd helemaal mooi schoon en glimmend krijgen ? over 3 weken gaat mijn haf op wedstrijd en wil hem er dan wel op en top bij hebben lopen.
ik deed altijd de manen, staart & sokken wassen, tot ze zo wit mogelijk zijn! dan ontzettttttend goed poetsen de manen gewoon los laten, vind ik persoonlijk het leukste bij haflingers zijn swierende flinke bos manen die meebewegen, heerlijk om te zien! en met babyolie rond de ogen & neus, moeilijk om uit te leggen, maar die komen dan mooi uit, qua kleur, en is overigens paardvriendelijk! =)
CoronaLime
Geplaatst: 25-09-11 21:20
Manen los vind ik juist onwijs slordig,maak dan een mooie hengstenvlecht, kan de jury ook nog een beetje zien of je paard netjes loopt.
Manen, staart en sokken wassen en de manen vast. Ik doe meestal knotten. Mijn heeft heeft niet zo overdreven lange manen dus gaan die knotten prima. Krijg er altijd leuke reacties op!
Wolder zijn manen houd ik los, ik was ze met groene zeep. Verder doe ik er soms wat equishine in en goed uitborstelen. Hij heeft een flinke bos manen dus dat ziet er wel mooi uit . Goldy's manen doe ik in een hengstenvlecht, en de staart wordt ook gewassen met groene zeep . Verder haal ik er een borstel overheen.
Carolien007
Geplaatst: 25-09-11 21:58
Ik zorg wel dat Annebel altijd wel wit op de wedstrijd mee gaat. Afhankelijk van hoe vies ze is was ik haar helemaal of alleen de manen, staart en benen. Meestal eerst met groene zeep en daarna met zilvershampoo. Hengstenvlecht bij die vanmij niet zitten, zijn de manen net te kort voor.
Ik doe ook manen los mooie manen vind ik niet slordig staan en de jury heeft ook de andere kant van de hals nog haalde altijd 8en en soms 9ens op verzorging . Wassen met groene zeep en de staart met biotex. Manen in 60 staartjes. Daarna onder deken + sleezy en staart in staartzak. Op wedstrijd uitpakken elastiekjes uit de manen. Nog mooi kammer en klaar.
Ik was ze altijd de dag van te voren, alleen de voetjes en staart want we hebben alleen koud water. Dag erna word alles nog grondig gepoetst, ingevlochten en dan glansspray op de vacht doen en met zachte borstel erover en alle stof is er ook vanaf en paardje glimt!
Zidore
Geplaatst: 26-09-11 09:46
helemaal wassen staart en manen met shampoo voor oude vrouwtjes (dat paarse ) en dan als alles droog is met cowboy magic verder netjes geknipt/getrimd vlechten en klaar!
okey dan heb ik heel wat te doen dit weekend volgende week zondag word zijn eerste wedstijd dus dan moet hij er op en top uit zien ! ik ga dit weekend wel alvast zijn staart manen en benen wassen met biotex en dan volgend weekend hem helemaal wassen. hij staat momenteel voor zolang het weer het toelaat weer 24/7 op het land en ik weet hoe die is (A) dus helemaal wassen heeft nu nog geen zin. in ieder geval super bedankt voor alle reacties en de foto's zal ik zeker hier neer zetten voor het eind resultaat haha.
groetjes michelle
mientjemies
Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-11 11:39
eerste foto is zoals hij er ongeveer altijd uit ziet als hij van het land af komt haha en de laatste foto is van de week gemaakt tijdens het los gooien in de bak alleen was hij dit keer wel schoon gebleven haha.
Floortje2002
Geplaatst: 01-10-11 17:42
meestal vlecht ik floortje in, mits het niet gaat vanwege haar exceem. zoals laatst. ik had het losgelaten en kreeg daarom commentaar en een 6 voor de verzorging........als ik hogerop wil komen zei de jury moest ik voortaan toch invlechten, anders zal ik mn punten nooit krijgen (wist ik veel dat het vanaf het m1 om de knotjes gaat en niet om een fijn lopend dier......zal mijn benulligheid wel zijn? goed) oja, mijn beweegreden om niet te vlechten: welzijn van mij dierbaarste floortje, namelijk nog meer jeuk door de knotten, was helaas niet belangrijk....
doorgaans heb ik wel gewoon 7ens of 8en voor mijn verzorging, ook als k niet vlecht. ze is verder dan wel om door een ringetje te halen.
verder kun je ook eens betadine shampoo gebruiken voor de staart. ik was hem eerst schoon met groene zeep, kost echt geen drol, dan met zilvershampoo en dan met betadineshampoo (erg duur voor zo n pieterpeuterig flesje dus zorg eerst dat je staart schoongewassen hebt zodat je hem met zilvershampoo en daarna betadineshampoo witter krijgt)
verder idd de baby olie, hoefjes in het vet etc.
succes
_Bitje_
Geplaatst: 02-10-11 00:08
Ik doe altijd een hengstenvlecht in de manen, voorpluk geknot soms los, in de staart een invlecht en gewoon lekker goed poetsen zodat zijn glansvacht goed zichtbaar is En natuurlijk oren uitknippen, sokken kortwieken en het stukje manen bij het zadel en het 3e oor er afscheren.
hier een voorbeeldje van een gepoetste Beau:
S_uus
Geplaatst: 02-10-11 00:27
Zidore schreef:
oh ja het heette zilvershampoo
Ik gooi er wel een hengstenvlecht in dus geen cowboy magic in de manen , wel in zijn staart. Ik was ook met zilvershampoo (voor oude vrouwtjes volgens Zidore ) Groene zeep, goed plan overigens voor manen / staart! met groene zeep reinig ik iig de hoeven (buitenkant)
Staart in 3 vlechten die ik weer tot 1 vlecht , vlecht. Op concours haal ik die vlechten eruit en kam ik het door.
Volgende concours wil ik de manen los doen misschien knotten.
S_uus
De haflinger waarmee ik altijd groom op wedstrijd, wassen we, en silvershampoo werkt heb beste (ook voor de staart van mijn bontje!) daarna verdelen we de manen naar 2 kanten en maken aan beide kanten een hengstenvlecht!
Ik was mijn haflinger altijd gewoon met goedkope shampoo, zijn hele lichaam + staart/manen. Dan onder de fleece deken. Later manen invlechten + voorpluk invlechten, staart blijft los. En de dag van de wedstrijd, nog even flink oppoetsen. En nog een doek baby-olie er overheen!
Jodie_Delano
Geplaatst: 01-11-11 17:31
Als ik met mijn haffie op wedstrijd ga.
Is ze helemaal schoon met manen ingevlochten. meestal knotjes. Laatste zag ik een haffie met een hele mooie hengste vlecht ik denk dat ik dat ook maar eens ga leren.
Pony ongeveer een week van te voren wassen! De dag ervoor de staart en beentjes wassen. Inknotten is het mooist! Of een vlecht bovenop de hals staat bij mijn (verzorg)haf super mooi!