Veel paarden in de verkoop door crisis

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Veel paarden in de verkoop door crisis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 11:07

De geschiedenis herhaalt zich..?

Hieronder een bericht uit 1930 toen men van zeer grote welvaart, voor die tijd, in de ellende kwam.

Toen gaf men ook de schuld aan open grenzen, overvloed aan paarden omdat men nog dacht het leger heeft ze nodig, verder nam het animo terug om nog met jonge paarden te beginnen etc etc.
We zien uit die periode geen verbetering, ieder gaf elkaar de schuld ( nu ook ) en de aandelen zakte verder weg..(nu ook ) en een overheid kon geen richting meer geven ( nu ook ). En mensen kwamen steeds verder in de problemen ( nu ook, 30% heeft een hypotheek op basis aandelen )
Deze ellende ging door tot 1939, waarbij de bom barste en de oorlog uitbrak..( Hier zal Europa uit elkaar vallen ? )

En terug komende op de paarden fokkerij, het duurde tot eind vijftiger jaren dat de interesse weer terug kwam om een paard te kunen onderhouden.
Voordien hadden de mensen andere financiele zorgen aan hun hooft.

Citaat:
Laatste update: 31 augustus 2010 RIJSWIJK - Ook de paardenwereld ontsnapt niet aan de gevolgen van de financiële crisis. Het internet wordt het afgelopen halfjaar overspoeld met advertenties van mensen die hun trouwe viervoeter wegens de hoge kosten de deur uit willen doen.

Woordvoerder Tim Grabandt van de website paardenveiling.nl bevestigde dinsdag een bericht daarover in dagblad De Pers.
Op zijn pagina en sites als paardentekoop.nl en marktplaats.nl worden al maanden duizenden paarden te koop aangeboden

Afbeelding

DeSa

Re: Veel paarden in de verkoop door crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:12

Naar mijn idee worden mensen gewoon bang gemaakt door al die berichten. En moet eerlijk toegeven dat ik er zelf ook de kriebels van krijg en zo mijn merrie maar in prijs verlaag..

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:25

Crisis toen was overleven, echt overleven. Nu is de crisis dat je luxe dingen niet meer kan. Klagen dat jeniet meer 3 x per jaar op vakantie kan.
Ik vind het hoe dan ook niet te vergelijken.
Veel emo tv over mensen die failliet gaan e.d. tja dat is van alle tijden, alleen nu is alles zielig...troetelmentaliteit

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 11:27

DeSa schreef:
Naar mijn idee worden mensen gewoon bang gemaakt door al die berichten. ..

Daarom geloven de mensen graag in sprookjes en zie je vandaag elle-lange files bij de Efteling...Dat hebben we dan al vast gehad. :D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 11:32

mltex schreef:
Crisis toen was overleven, echt overleven.

Het onderwerp is Paarden en paardenfokkerij..
en is de quote van je toepasselijk.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:34

ceasario schreef:
mltex schreef:
Crisis toen was overleven, echt overleven.

Het onderwerp is Paarden en paardenfokkerij..
en is de quote van je toepasselijk.

Ja want paarden hadden nog een functie en niet een luxe-sportpaard. Voor gemotoriseerde verkeer, dus je vergelijkt twee tijdperken die totaal niet met elkaar verwant zijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:35

mltex schreef:
Crisis toen was overleven, echt overleven. Nu is de crisis dat je luxe dingen niet meer kan. Klagen dat jeniet meer 3 x per jaar op vakantie kan.
Veel emo tv over mensen die failliet gaan e.d. tja dat is van alle tijden, alleen nu is alles zielig...troetelmentaliteit

Toch zijn er genoeg mensen die al jaren zelfs niet 1 keer op vakantie kunnen gaan. Die komen steeds meer in ernstigere problemen. Dus niks niet alleen luxe dingen. Ken een familie die zelfs nauwelijks meer te eten kunnen halen en leven met meubels van 30 jaar oud.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:37

Wilawander schreef:
mltex schreef:

Toch zijn er genoeg mensen die al jaren zelfs niet 1 keer op vakantie kunnen gaan. Die komen steeds meer in ernstigere problemen. Dus niks niet alleen luxe dingen. Ken een familie die zelfs nauwelijks meer te eten kunnen halen en leven met meubels van 30 jaar oud.

Er leven meer mensen op meubels van 30 jaar oud (en nog ouder). Dat heet "vintage" of "antiek".
En mensen die problemen hebben om rond te komen (en dat al jaren) hebben doorgaans geen paard(en).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:40

Was ook algemeen bedoeld, nee deze mensen hebben geen paarden. En ook geen antiek. Maar om duidelijk te maken dat niet iedereen alleen maar wat luxe moet missen.

Wij hebben zelf paarden en beginnen het nu moeilijk te krijgen met alle stijgende kosten, er wordt dus inderdaad bespaard op luxe, geen duren kleding, geen vakanties enz.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 11:41

mltex schreef:
[Ja want paarden hadden nog een functie en niet een luxe-sportpaard. Voor gemotoriseerde verkeer, dus je vergelijkt twee tijdperken die totaal niet met elkaar verwant zijn.

Er zijn nog nooit zoveel luxe sportpaarden geweest...omdat men dacht fokken...aan de luxe komt geen einde.
En toen dacht men fokken...want het leger blijft ze nodig houden..
Kortom in beide tijden verkeerd ingeschat..Dankzij veranderde economische omstandigheden.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:47

Ja omdat gemotoriseerde vervoer opkwam, dat is ´uitvinding´ en niet te voorzien alleen op te hopen dus dat hun het verkeerd hebben ingeschat, terecht.
Dat industrie een boost gaf en de welvaart kon ontplooien.
Anno nu kan niks meer op, alles kan, en iedereen doet maar. In de bijstand heb je ook recht op een flatscreen en weet ik wat. Consumptiemaatschappij en kredietmaatschappij van nu heeft niks te maken met de crisis van de jaren ´30 en is ontstaan uit de gevolgen van die crisis en WO2.

Dus je kan het fokken van toen ook niet vergelijken met fokken van nu, en het doel ervan.
Laatst bijgewerkt door mltex op 25-09-11 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:48

Een paard hebben is idd een luxe, maar als je het moeilijk hebt dan kan ik begrijpen dat men dan als eerste het luxe eruit doet.

Ik heb 3 kleine paardjes aan huis lopen, heb mijn grote rijpaard helaas in moeten laten slapen en ik zit er aan te denken om een paard weer te kopen, maar ik moet eerlijk zeggen doe ik er wel wijs aan om er nu eentje weer te gaan kopen? We hebben het niet moeilijk financieel , maar toch houdt het me bezig of het wel nu zo wijs is om er eentje bij te kopen :o Ik weet niet wat de toekomst gaat brengen, en ik nijg er steeds meer naar om maar eens rustig af te wachten (wat de toekomst gaat doen) en heel misschien volgend jaar maar eens naar diertje te gaan kijken/kopen.. Zou het vervelend vinden nu een paard te kopen en dan volgend jaar weer te moeten verkopen omdat je je ontslag of iets dergelijks gaat krijgen. Ik denk teveel, maar dat is toch niet raar?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 11:51

mltex schreef:
Dus je kan het fokken van toen ook niet vergelijken met fokken van nu, en het doel ervan.

De stelling blijft...in beide periodes..Hoe ontwikkelt zich de paardenhouderij in de toekomst..
en dan speelt de Wereldeconomie toch de hoofdrol..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 11:56

dynamiek schreef:
. Ik denk teveel, maar dat is toch niet raar?

Deden ze dat maar allemaal.
Kijk morgen maar naar de Beurs..Op dit moment zijn de onderliggende waardes van pensioenen een drama..
Maar men houdt de bek.. Er is op dit moment meer dan 100 keer luchtgeld dan er aan waarde tegenover staat...

Gewoon een knipkaart bij de Efteling nemen. ;)

Luchtgeld:
Zeggen dat je paard 10000,- waard is , maar bij verkoop komt er niemand. Dus wat is de waarde ?
Zo ook met een huis. "Waarde" 4 ton maar bij 2,5 ton komt er nog niemand

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:08

ceasario schreef:
mltex schreef:

De stelling blijft...in beide periodes..Hoe ontwikkelt zich de paardenhouderij in de toekomst..
en dan speelt de Wereldeconomie toch de hoofdrol..

Het is te hopen dat er een einde aan de pretfokkerij komt (wat wel weer betaalbare beestjes oplevert maar ook een enorm aandeel aan overschot heeft).
Er wordt wel veel gefokt, maar ook veel troep.
Dus wat is een fokbeleid in deze context?
En waar ze vroeger naar de slager gingen word er nu een pretveulen mee gefokt...of op een landje geparkeerd.
De echt sportfokkerij zal blijven bestaan maar exclusiever worden lijkt mij.
Hoe je het ook bekijkt een paard nu in west europa is pure luxe.
En als er mensen bij wijze van, droog brood eten om het paard te kunnen houden mag je dat GEEN armoede/crisis noemen vind ik. (als je mij vraagt prioriteiten stellen)

Het is volgens mij ook een mentaliteit waaruit kredietmaatschappij is ontstaan. Hebben, hebben en nog meer hebben.
Iedereen kent vast wel iemand die een pony/paard heeft uit een huishouden waar niemand werkt, en nog een auto voor de deur.

Ik vraag me echt af wat er nou gebeurd als griekenland failliet gaat? de echt dagelijkse gevolgen? voor europa, voor ons. Moeten wij die tegoeden gaan ophoesten en worden subsidies ingetrokken en dan ECHTE crisis?
Dan gaat ons paard ook de deur uit :')

Luchtgeld zou je dan ook kunnen vergelijken met een abnormale inflatie, iets waardevols wordt waardeloos....

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 12:17

mltex schreef:
[Ik vraag me echt af wat er nou gebeurd als griekenland failliet gaat? de echt dagelijkse gevolgen? voor europa, voor ons. Moeten wij die tegoeden gaan ophoesten en worden subsidies ingetrokken en dan ECHTE crisis?
Dan gaat ons paard ook de deur uit :')

Luchtgeld zou je dan ook kunnen vergelijken met een abnormale inflatie, iets waardevols wordt waardeloos....

Die inflatie is er eigenlijk niet..nl. er is geen beweging (alleen in Griekenland)...Alleen voor de eerste levensbehoefte.

In eind 70-tiger jaren had men inflatie hier...3-6 % Maar de rente ging ook naar 7- 9 of meer...
Een prima manier om een huis te kopen.Hypotheek aftrek ;)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:36

Er zou wel inflatie moeten zijn toch? ook bijzonder want er is wel sprake van koopkrachtdaling, al moet ik bekennen dat ik nog nooit heb meegekregen dat er sprake is van koopkrachtstijging.
En gevolgen van een landelijk faillissement is niet beperkt tot de landsgrenzen, zeker niet in EU verband.
Dus wat zouden de gevolgen KUNNEN zijn?
Want EU heeft een nieuwe unieke situatie gecreeerd met de oprichting ervan.

Ik denk dat er nu veel mensen zijn die niks/weinig voelen van de crisis (bij ons ook niet, enkel koopkrachtdaling die iedere burger voelt en te denken aan stijging ziektekostenvz,eigen risico) maar houden wel rekening met het feit dat het wel degelijk kan veranderen (en dan bedoel ik niet baan kwijt oid, maar een ruimer landelijk beleid waardoor we rechtstreeks geraakt gaan worden)

Als zoiets gebeurd, pfff nou dan staat mp vol met paarden (kinderen, honden, katten, huizen, inboedel etc)
Ik denk dus zeker dat er sprake is van onzekere tijden, en als ik geen paard had zou ik er nu geen kopen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 12:43

mltex schreef:
Ik denk dus zeker dat er sprake is van onzekere tijden, en als ik geen paard had zou ik er nu geen kopen.

Daarmee geef je een invulling/signaal naar de paardenfokker..en jij niet alleen.. :+

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:54

ceasario schreef:
mltex schreef:

Daarmee geef je een invulling/signaal naar de paardenfokker..en jij niet alleen.. :+

Vraag me dat af, de verkoop duurt misschien langer nu maar het is sowieso niet de beste tijd van het jaar. En met een dracht van elf maanden zitten de fokmerries al vol.

Vraag me echt af of fokkers nu bewust merries nu niet hebben gedekt. Misschien hobbyfokkers wel.
Ook gaan goede paarden nog voor goede prijzen weg, met meer keuze is schiften ook makkelijker.
En er zijn teveel mensen die niet nadenken,kopen, en de markt weer op gang houden.
Ik denk wel dat er voorlopig geen tekort is aan paardenvlees :') wat op zich niet erg is, maar wel zonde als het gaat om jong en/of gezonde dieren.

En dit is de tijd voor koopjesjagers die juist gebaat zijn bij deze tijden :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:56

als je geld en ruimte hebt is het nu de tijd om goeie paarden te kopen, over een paar jaar trekt het wel weer aan, helaas heb ik zelf die centjes (nog) niet

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 13:09

Miepie77 schreef:
als je geld en ruimte hebt is het nu de tijd om goeie paarden te kopen, over een paar jaar trekt het wel weer aan, helaas heb ik zelf die centjes (nog) niet

Dit is voor mij een antwoord van de beste stuurlui staan aan de wal...
Geen geld hebben en koffiedik kunnen kijken..
Zonder te weten wat werkelijk een sportpaard nodig heeft om op nivo te komen met de daarbij behorende kosten..
stro is al bijna 200/euro/ton.
en voedermiddelen zullen met 20-25 % stijgen..
En wil je geld "verdienen" dien je minimaal 3 stuks te kopen..om gemiddeld kosten dekkend te zijn.
Voor een gewone gebruiker voor 1 paard is het inderdaad nu de tijd..met een vaste kostenpost van 200-450/mnd. *\o/*

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:00

Er gingen je al velen voor, die dachten veel geld te kunnen verdienen met paarden. Dat is voor de meesten een illusie. Tenzij je het juiste paard in korte tijd kan opleiden en niet al teveel kosten hebt.

Overigens vind ik de vergelijking met de jaren '30 nog niet zo heel vreemd. Inclusief een schreeuwlelijk met een ondemocratische partij die de oplossing én een zondebok heeft.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:50

Vandaag zag ik de prijzen van de veulenveiling op Zangersheide. Die waren prima! De crisis treft dus lang niet iedereen, dat is wel duidelijk. Maar het verschil tussen arme en rijke mensen neemt steeds meer toe en dat is een slechte zaak. Wanneer steeds meer mensen, ook mensen met een baan, in armoede leven, dan neemt de onvrede toe. Dan is het ook terecht dat je geen vertrouwen meer hebt in de regering, in het herstel van de economie enz. En ga je zeker geen paard aanschaffen!(of fokken)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 08:19

mltex schreef:
Het is te hopen dat er een einde aan de pretfokkerij komt (wat wel weer betaalbare beestjes oplevert maar ook een enorm aandeel aan overschot heeft).

Ik vraag me af wat je met pretfokkerij precies bedoelt?
Ik heb namelijk toevallig marktplaats de laatste tijd eens een beetje zitten afspeuren naar een ongecompliceerde leuk boshobbel beestje, maar die moet je toch echt met een lampje zoeken. :j Terwijl de vraag in dat segment toch naar mijn idee aanzienlijk is?
En volgens mij wordt er een overschot aan 'sportpaarden' aangeboden, want dat is toch echt het
merendeel dat ik aantref op marktplaats. Paarden die voor de doorsnee ruiter niet echt geschikt lijken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 10:23

Gewoon ff naar ,e horses de, gaan
dressuurpaard prijs 2000- tot 7000..
Heb je een aanbod/ keus uit 6000 stuks. waarvan 2700 warmblut en ruim 2500 freizeit. :(:)

En van 2000-4000 heb je ook nog een keus uit 3000 stuks..