IJslander aanschaffen, waar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

IJslander aanschaffen, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 09:31

Het zit erin dat er op termijn bij ons een ijslander gaat komen :) . Niet op heel korte termijn, het kan nog even duren. Het is de bedoeling een vriend voor het leven aan te schaffen, dus dan zou het fijn zijn als we wel in één keer een klik hebben met het juiste paard. Mooi dus ook dat het nog even gaat duren, want dat geeft de gelegenheid om eens rustig te oriënteren. We hebben geen enkele haast.

Uiteraard heb ik het internet al afgespeurd naar wat er zoal op dit moment te koop staat. Dan blijkt dat wat ik zoek toch nog niet zo eenvoudig is :n. Ik heb toch wel wat wensen namelijk :o .

Wie kan mij helpen aan links van goede ijslander stallen in Nederland, Belgie en Duitsland, zodat ik mij eens rustig verder kan orienteren en wellicht eens wat bezoekjes kan afleggen?

Alvast bedankt!

tyleysmiley

Re: IJslander aanschaffen, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:33

www.breidablik.com is in Oirschot,Noord-Brabant,tussen Eindhoven en Tilburg.

Succes met je zoektocht naar het juiste maatje!!

groetjes Linda

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:37

http://www.kandia.nl In Lobith. Achter Arnhem bij de duitse grens.
Veel keuze. Die stoeterij grenst aan mijn achtertuin.
Zitten hele leuke aparte paardjes tussen. En allemaal even lief.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:50

Ligt er maar net aan wat voor ijslander je zoekt. Moet het een makkelijk gezinspaard zijn, waarop je voornamelijk (jongere) kinderen veilig mee naar buiten kunt nemen, wat meer een allrounder waarmee je je met goed fatsoen ook nog wel eens op een gangenwedstrijdje kunt vertonen, of gaan je gedachten meer uit naar een "wedstrijdpaard" voor oudere kinderen en volwassenen, waarmee je af en toe ook eens een rondje door de buurt wilt kunnen gaan?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 09:57

Eirikur schreef:
Ligt er maar net aan wat voor ijslander je zoekt. Moet het een makkelijk gezinspaard zijn, waarop je voornamelijk (jongere) kinderen veilig mee naar buiten kunt nemen, wat meer een allrounder waarmee je je met goed fatsoen ook nog wel eens op een gangenwedstrijdje kunt vertonen, of gaan je gedachten meer uit naar een "wedstrijdpaard" voor oudere kinderen en volwassenen, waarmee je af en toe ook eens een rondje door de buurt wilt kunnen gaan?

Een kinderpaardje wordt het absoluut niet, er zullen alleen volwassenen/semi-volwassenen mee omgaan.
Eerste gedachte is gewoon leuk wat recreatief rijden vooralsnog. Omdat het de bedoeling is om het paardje lang te hebben, vind ik het echter wel verstandig om wedstrijdpotentie erin te willen hebben. Ik sluit dat op termijn namelijk zeker niet uit. Zou jammer zijn als dan blijkt dat het paardje bij nader inzien niet geschikt is voor wat we graag zouden willen doen.

Bedankt voor de links tot nu toe!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:38

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 14:46

Ja, heb ik gezien Sientje. Staan inderdaad een hoop advertenties :j . Maar vooralsnog heb ik niet
iets gezien dat mij zou kunnen passen. Ik ben wel veeleisend, maar het baart mij wel enige zorg dat
er weinig te vinden is waarvoor ik écht warmloop :o . Begrijp me niet verkeerd, er staan er een hoop leuke te koop :j , maar aangezien het in principe een blijvertje gaat worden waarmee ik nog vele jaren door één deur moet, wil ik weinig toegeven op mijn eisen.
Nou heeft het ook hélemaal geen haast, integendeel zelfs, op dit moment zou het ook slecht uitkomen. Het is dus maar goed dat ik nog niet iets tegengekomen ben dat liefde op het eerste gezicht is <3 :D .

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:06

Maartje de Haan en Nike Kempers hebben verschillende IJslanders van derden te koop. Over twee weken organiseren ze weer een verkoopshow, die van vorig jaar was erg leuk! Ik was toen zelf op zoek en vond het erg fijn om meerdere paarden te zien en eventueel meteen te kunnen rijden. http://www.kempersendehaan.nl

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:10

En het gangenpaardenforum.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 17:12

Dank je Imre. Helaas komt dit voor mij net effe te vroeg, maar wellicht volgend jaar :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:13

En wat zijn je eisen precies? :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 17:39

:D Heb je even?

-jonge ruin
-minimaal 1.40
-sterk
-geen eczeem
-nuchter/braaf, maar toch pittig voorwaarts
-verkeersmak
-minimaal 4 ganger, telgang geef ik niet direkt om
-wedstrijdpotentie
-lekker kleurtje erop, geen vos, geen zwart, liefst geen aftekeningen
-mensenpaard
-en dan moet er ook nog een klik zijn

Een heel pakketje dus, waarvan niet alle eisen even hard zijn, maar ik wil daar toch
ook niet al te snel op toegeven.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:58

Ja dat zijn inderdaad aardig wat eisen..

Ik zou idd ook het ijslanderforum, tolt.nl, en kempers&dehaan aanraden.
Via tolt.nl kan je bij 'links' ook allerlei stoeterijen vinden.

Reyndir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:03

Zoals al werd gezegd ga kijken bij de verkoopshow van Kempers en de Haan. Al is het nu misschien nog te vroeg, je kunt je dan al wel rondkijken.
Of ga kijken op www.punktur.nl Die zitten weliswaar in Polen, maar je kunt daar tijdens een vakantie lekker rondkijken en uitproberen. Ze hebben vaak wel wat staan wat grotendeels aan je beschrijving voldoet.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:04

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:04

LDRD schreef:

Je loopt echt enorm veel leuke paarden mis als je ze op kleur al afkeurt.

Je kan ook eens reisje boeken naar IJsland en daar verschillende stallen bezoeken :D Daar moet toch iets voor je tussenzitten!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 18:19

Thokkadisje schreef:
LDRD schreef:

Je loopt echt enorm veel leuke paarden mis als je ze op kleur al afkeurt.

Je kan ook eens reisje boeken naar IJsland en daar verschillende stallen bezoeken :D Daar moet toch iets voor je tussenzitten!

Kleur is ook niet keihard, maar aangezien ik er lang tegenaan zal gaan kijken vind ik het toch wel leuk als er een speciaal kleurtje op zit.

IJsland is ook zeker een optie om eens even naar toe te gaan om een kijkje te nemen hoor. :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:40

Bij een importer zit je alleen wel met het eczeemverhaal. Een vriendinnetje van mij heeft je totale eisenlijstje te koop staan! Geweldig leuke ruin, voorwaarts, goed gescheiden gangen, geen eczeem, lekkere bos haar, geweldig koppie, veel uitstraling, goed verkeersmak, bruin met een kolletje, maar hij is al 12.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:59

LDRD schreef:
IJsland is ook zeker een optie om eens even naar toe te gaan om een kijkje te nemen hoor. :j

Als je het dan ook wel maar bij kijken houdt. Kans dat een importer uit IJsland hier op termijn eczeem ontwikkelt (wat Imre ook al noemt) is, tenzij je strak aan de kust woont, ongeveer 75%. Als je er al één uit het buitenland haalt, ga dan in Duitsland of nog liever in Scandinavië kijken. Prijspeil ligt wel hoger dan hier, maar het niveau van de fokkerij daar staat op een navenant hoger peil, net als de sport. Wat in Dld. als "leuke recrea-ponnie" over de toonbank gaat, kun je hier zonder je te hoeven schamen mee op wedstrijd verschijnen en sta niet verbaasd als je met een lintje naar huis gaat.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 08:01

Ja, dat is zeker een nadeel. Daarom gaat de voorkeur ook zeker uit naar Nederland, Belgie of Duitsland om eens rond te kijken. Duitsland weet trouwens wel van prijzen als ik het zo eens bekijk :$ .

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:48

Ik ben bij een paar stallen wezen kijken en uiteindelijk "geslaagd" bij Lexkesveer: http://www.lexkesveer.nl. Ze fokken leuke recreatiedieren met een goed karakter, waar je als het goed is (ik heb het nog niet geprobeerd ;) ) ook een wedstrijdje mee zou moeten kunnen rijden. Ze hebben veel bont en soms een apart kleurtje.
Wat ik zelf prettig vind, is dat het vriendelijke en behulpzame mensen zijn. Ik ben daar meerdere keren wezen kijken en ze hielden mijn wensen goed in het oog. Nu nog mag ik altijd bellen/mailen en ik stuur nog regelmatig foto's naar ze door. Ze zitten in Wageningen!

En nee, ik heb geen aandelen, maar ben gewoon een tevreden 'klant' :+

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 11:09

Die houd ik zeker in gedachten Sonja, volgens mij is dat tzt wel een kijkje waard. :j

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:50

Wij hebben een fokker in het dorp zitten, hij heeft het een en ander te koop staan.
Is wel in de Eifel Duitsland ongeveer een uurtje vanuit Heerlen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 14:21

Weet je toevallig een naam of website hotchocolat?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:29

Naam en teln kun je via mij krijgen

Website hebben ze niet. Volgens mij heeft hij er nu een stuk of 25/30 rondlopen.