[TI] tinkers die weer beginnen te jeuken in sokken in de herfst??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

tinkers die weer beginnen te jeuken in sokken in de herfst??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 20:21

zoe was al een hele tijd vrij van jeuk en vorig jaar had ze het ook en toen heb ik de sokken eraf moeten scheren.
nu begint ze weer te jeuken.
behandelende haar 1 keer per maand met neocidol en kamde de losse haren uit de sokken 2 keer per week .
nu wil ik niet steeds met neocidol werken en heb vandaag de achtersokken uitgedunt zodat ze beter kunnen luchten en een stronghold pipet(van 20 tot 40 kilo) per sok behandeld.
hoop dat ze nu wat langer vrij brlijft van jeuk
ze heeft vooral jeuk in de kootholtes.

hebben jullie nu ook weer last van jeukende tinkers omdat het klimaat veranderd??

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:37

Hier beginnen ze ook weer. Ga dit weekend weer wassen en hopen dat het dan weer stopt.

manex

Re: tinkers die weer beginnen te jeuken in sokken in de herfst??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:40

Er zijn op het moment heel veel van die kleine muggetjes en die bijten! Mijn tinker heeft er ook last van, maar ik zou niet weten wat ik daar aan kan doen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:48

Hier ook jeuk. Ga denk ik volgende maand als ze naar stal gaat 's nachts stronghold erin doen en hopen dat het over is, anders paardlief maar eens leren voeten in een emmer water te laten staan (daarna met sebacil). Kwam er vandaag helaas ook achter dat ze wondjes langs de kroonrand heeft, dus hou de voetjes nu extra goed in de gaten :\

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:17

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:36

wat mij wel opvalt is dat tinkers die vrij veel in zand hebben vaker jeuk hebben in de sokken.
het zand iriteerd vaak ook he.

en sokken uitdunnen...is dat wel zo verstandig?
ze zijn juist zo dik dat ze vocht en troep tegenhouden.

kelly heeft alleen kriebel in haar sokken als ze verhaart en dat is nu.
het winterjaar komt er op dus de sokken verharen ook mee,ik kam ze door met een oude haarborstel en dan gaat het prima :j
zou dus zeker er rekening mee houden dat het simpel wat znad of losse haren zijn die kriebelen :j

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 15:42

deze kam die ik gebruik is een kam die de dode haren eruit haalt. is een hondenkam officieel
het kan nu beter doorluchten
ik hecht geen waarde aan sokken en zoe voelt zicht pretiger met minder sok
dun de sokken 1 keer in het half jaar uit
en haal 1 keer per 3 dagen de gewone kam erdoorheen om goed het zand te verwijderen
en elke dag de harde borstel.
ze heeft nu geen jeuk meer
de strondhold plus uitdunnen heeft nu weer even geholpen.
zoe blij ik blij!!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:04

Wel herhalen he, DB, na 10-14 dagen komen eitjes uit.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 17:57

stronghold ook herhalen?

dacht dat dat niet hoefde.
bedankt dan voor je hint kootmiradrum!!! was 33,00 kwijt voor 2 pipetten wel erg prijzig.
zal eens zien of ik via internet ze goedkoper kan krijgen ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:00

Hou haar even goed in de gaten, de eitjes komen dus na 10-14 dagen uit, maar ik weet niet hoe lang Stronghold doorwerkt. Bij Drum gaven we het vorig jaar december, en hoefde het in maart pas weer herhaald te worden en het laatst pas weer begin september, helaas een paar dagen voor zijn overlijden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:01

Derfen kan hier toch ook tegen ingezet worden?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 05:41

als je een hond stronghold geeft hoef je niet na te behandelen
en zijn ze volgens mij 1 maand beschermd.
jij deed dus een pipet na 10 a 14 dagen na een keer?
sterkte met verlies van drum.....
KootMiraDrum schreef:
Hou haar even goed in de gaten, de eitjes komen dus na 10-14 dagen uit, maar ik weet niet hoe lang Stronghold doorwerkt. Bij Drum gaven we het vorig jaar december, en hoefde het in maart pas weer herhaald te worden en het laatst pas weer begin september, helaas een paar dagen voor zijn overlijden.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:44

bij de hond zijn het vlooien, in de sokken zijn het mijten, andere cyclus? ;)
weet er het fijne ook niet van hoor, maar kan me voorstellen dat het anders is

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:48

Ninx schreef:
Derfen kan hier toch ook tegen ingezet worden?

Dat gebruiken ze ook bij mijn vz Tinker en dat werkt erg goed!! Ook tegen het schuren van manen en staart :j

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:30

Hier ook een tinker met eeuwige sokkenjeuk. Ik word er niet goed van. Het gaat bij die van mij het hele jaar door, behalve als het echt koud is. Heb alle middeltjes van de DA al een keer geprobeerd. Sokken eraf helpt ook niet meer.
Weet er iemand iets wat goed werkt???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 06:03

http://www.harlequinfarmsgypsyhorses.co ... edema.html

ik kwam ergens op een forum tegen dat mijt bij kippen gedood word door de poten in te smeren met olijf/slaolie.
door de olie zouden de mijten doodgaan.

nu had iemand haar tinker met huidproblemen,de sokken helemaal in de olie gezet en dat zo gelaten.
na korte tijd was de jeuk weg,de sokken mooi en die was er dus heel tevreden over.
valt te proberen denk ik?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:50

Ik smeer ze wel eens in met zwavelbloem-olie mengsel, dus ook met olie... en had niet het idee dat dit hielp tegen mijt. (wel tegen rasp/mok)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:56

Dat mengsel is nu ook in tubes te koop, maar da's in de USA.

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:15

hmmm... mijn stalhouder had het laatst ook over olie. Ik vond het niet erg logisch klinken, maar misschien toch maar proberen.

iemand anders nog ervaringen met olie tegen sokkenjeuk en dan met name veroorzaakt door mijt?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:41

Heb idd ook al gehoord dat een middel met premithrin goed werkt (wat dus ook in verschillende vlooienmiddelen zit) wilde het proberen maar las op de verpakking dat t niet mocht tijdens lactatie dus nog maar even niet gedaan.
Nu heb ik ze tijdje terug alleen gewassen met betadineshampoo en dat leek al voldoende dus waarschijnlijk was t toch geen mijt hier of ze houden ook niet van betadine :+

Sebacil is er nu trouwens ook weer in de vorm van Byemite ;)
O en mochten erook plekjes in de sokken zitten dan heb ik bij diverse tinkers al erg goede ervaringen gehad met sudocrem (zinkzalf) dat werkt altijd erg goed om t weer rustig te krijgen :j

Bij kippen wordt idd ook wel vaseline en/of olie gebruikt heb daar eigenlijk nog nooit over nagedacht om dat ook zo te gebruiken, maar aangezien die ook vaak last hebben van mijt (byemite is ook voor kippen) klinkt het eigenlijk best logisch.

snowdon schreef:
Ik smeer ze wel eens in met zwavelbloem-olie mengsel, dus ook met olie... en had niet het idee dat dit hielp tegen mijt. (wel tegen rasp/mok)

Dat M-T-G is toch ook een zwavelbloem mengsel? :o Of zaten er nog andere essentiële ingrediënten in die ik gemist heb? Hier hadden ze het ineens bij ruiterzaak dus toen ff doorgelezen en toen dacht ik ah :)* dit is het zwavelbloemoliemengsel al kant-en-klaar :)

[edit] :o O wacht ingrediënten gevonden en er zit oa ook zink in :)* Dat zit ook in sudocrem :D
Ingredients M-T-G:
Mineral Oil
Sulfur
Zinc Stearate
Glycerin
Cade Oil (rectified)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:59

Ik vind 1x in de mnd behandelen met neocidol trouwens eigenlijk wel heel vaak :o Volgens mij is dat niet goed voor de huid en ik heb het idee dat dan de werkzaamheid ook langzaam verloren gaat?!
Hier bij 1 tinker die veel last van mijt had hooguit 1x in de 3mnd (en liefst minder, maarja soms is het idd gewoon weer nodig als je het niet uit de hand wil laten lopen)

O ja ook nog ff de werkzaamheid van sudocrem 8-) bij alleen jeuk waarschijnlijk niet nuttig, maar dus wel erg fijn bij mokachtigeplekjes en niet duur :)

Sudocrem bevat vochtwerende bestanddelen die een beschermende laag vormen en op deze manier helpen om het contact van de huid met agressieve, irriterende stoffen (urine/ ontlasting bij luieruitslag) te voorkomen. Bovendien helpt het verzachtende effect van Sudocrem de pijnlijke, ontstoken huid te verzachten en de huid zacht en glad te houden.

Sudocrem kan ook effectief gebruikt worden bij andere huidaandoeningen die behandeld kunnen worden door een beschermende en verzachtende zalf met herstellende, bacteriedodende en schimmelwerende ingrediënten.

De unieke meervoudige werking is te danken aan de volgende bestanddelen van Sudocrem:
* hypoallergene lanoline met een verzachtende werking
* zinkoxide, een adstringerend middel dat het verlies van weefselvloeistof tegengaat
* benzylbenzoaat en benzylcinnamaat maken deel uit van de ingrediënten van Peruviaanse balsem, die bekend staat om zijn herstellende eigenschappen
* benzylalcohol, een mild, plaatselijk verdovingsmiddel dat plaatselijke pijn en irritatie verzacht. Het heeft tevens een desinfecterende en bacteriedodende werking en beschermt tegen bacteriële infectie door verontreinigende stoffen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:21

zinkzalf van zwitsal werkt ook goed. :D
volgens mij is dat ook haast hetzelfde?

ik bedenk me wel dat kelly wel vaak zo in het voor en najaar soms ineens aparte plekken op de benen heeft zitten.
dat zijn dan echt wondjes en dat jeukt dan ook....het zit vaak ter hoogte van haar zwilwratten
die plekken smeer ik altijd in met zinkzalf,dat bevat dan ook weer zinkoxide.

ik vind ook nog goede resultaten met Neem olie.
hier staat er wel wat info over:
http://www.gielenaroma.nl/index.php?page=n-o-p-neemolie

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:53

kakoo schreef:
hmmm... mijn stalhouder had het laatst ook over olie. Ik vond het niet erg logisch klinken, maar misschien toch maar proberen.

iemand anders nog ervaringen met olie tegen sokkenjeuk en dan met name veroorzaakt door mijt?

wat we bij cavia's doen die schurftmijt hebben is het dik in de vaseline zetten omdat de mijt dan stikt door zuurstofgebrek. werkt altijd. is wel een gedoe met een tinker maar is het proberen waard. daar zou dat met de olie ook op gebaseerd kunnen zijn.

sterkte ik heb gelukkig nog geen jeukende tinker geefhem nu al een tijdje een kruidenmengsel en olie door het voer en sinds dien nergens geen last meer van

fietje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:04

hier ook tinker met kriebels ;) ...
ik heb een adresje voor stronghold 3 pipetten (van 20 to 40 kg ) voor 27 euro
ik heb van een vriendin balisol gekregen is ook een soort olie achtig goedje werk ook goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 00:57

Ik heb het 2 keer gewassen met spul van de da. Of het helemaal legaal is in nederland durf ik niet te zeggen, mar hij stampt niet meer iig :D