Hoelang moeder en veulen uit elkaar houden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paafke

Hoelang moeder en veulen uit elkaar houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 19:18

Hallo,

Ik stel even deze vraag namens een vriendin,
Zij wil haar veulen gaan afspenen en dan komt de merrie tijdelijk bij mij logeren. Hoelang moeten ze minimaal uit elkaar blijven voordat de merrie weer terug kan?

InekeH87

Re: Hoelang moeder en veulen uit elkaar houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:05

er wordt volgens mij altijd uitgegaan van drie maanden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:07

Ze hoeven helemaal niet uit elkaar, als je er maar voor zorgt dat veulen niet bij moeder kan drinken.
Dus apart in een paddock, of op het land met een hek ertussen. Draadje zou ik niet doen, als veulen graag naar moeder toe wil, dan kon hij er weleens dwars doorheen gaan.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:31

Cassidy, daar heb ik zelf negatieve ervaringen mee om het op die manier te doen. Een paar jaar terug hebben we het zo geprobeerd met mijn tinkermerrie en veulen. Moeder en kind (veulen was toen 7 maanden) hebben 3 weken lang dag en nacht naar elkaar lopen gillen, was echt geen succes. Ze konden elkaar horen en zien en over het hek neuzen, maar niet bij elkaar komen. Op die manier doe ik het nooit weer. Ik heb de meest goede ervaring met het abrupt scheiden. Veulen was dit jaar slechts een halve dag onrustig en de merrie heeft alleen 's nachts een paar keer gehinnikt. Veel rustiger dan wanneer ze elkaar nog konden zien, maar niet bij elkaar kunnen komen.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:32

Cassidy schreef:
Ze hoeven helemaal niet uit elkaar, als je er maar voor zorgt dat veulen niet bij moeder kan drinken.
Dus apart in een paddock, of op het land met een hek ertussen. Draadje zou ik niet doen, als veulen graag naar moeder toe wil, dan kon hij er weleens dwars doorheen gaan.

Dat zou normaal gesproken ideaal zijn natuurlijk, maar in dit geval niet zo verstandig. Het veulen toont veel karakter en heeft bovendien een wond op haar schouder wat nog maar net genezen is. We zijn bang dat het veulen toch gaat proberen bij moeder te komen...

Dus nogmaals, hoelang moeten ze minimaal uit mekaar?

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:34

InekeH87 schreef:
Cassidy, daar heb ik zelf negatieve ervaringen mee om het op die manier te doen. Een paar jaar terug hebben we het zo geprobeerd met mijn tinkermerrie en veulen. Moeder en kind (veulen was toen 7 maanden) hebben 3 weken lang dag en nacht naar elkaar lopen gillen, was echt geen succes. Ze konden elkaar horen en zien en over het hek neuzen, maar niet bij elkaar komen. Op die manier doe ik het nooit weer. Ik heb de meest goede ervaring met het abrupt scheiden. Veulen was dit jaar slechts een halve dag onrustig en de merrie heeft alleen 's nachts een paar keer gehinnikt. Veel rustiger dan wanneer ze elkaar nog konden zien, maar niet bij elkaar kunnen komen.

Daar zijn we dus ook bang voor ( hoop herrie enzo). Waarom volgens jouw 3 maanden? Zou een maand niet genoeg zijn?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:34

Voor het spenen kun je ze voorbereiden.

Kijk eens op http://www.petsandpeople.nl

De practicioners hebben vorig jaar zelf twee veulens gehad en ze via energiewerk op de scheiding voorbereid.
De veulens en de merries hebben bij het abrupte scheiden geen kik gegeven. Vond de stalhoudster zeer opmerkelijk!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:50

Na een maand willen de veulens nog drinken en met een beetje pech wilt de merrie dan ook nog wel melk geven. Maar nogmaals ik ben niet zeker van die 3 maanden, dat is wel wat ik zelf aan zou houden als het bij mij nodig zou zijn.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:54

Cassidy schreef:
Voor het spenen kun je ze voorbereiden.

Kijk eens op http://www.petsandpeople.nl

De practicioners hebben vorig jaar zelf twee veulens gehad en ze via energiewerk op de scheiding voorbereid.
De veulens en de merries hebben bij het abrupte scheiden geen kik gegeven. Vond de stalhoudster zeer opmerkelijk!

Dank je voor deze website, die zal ik alvast doorspelen naar mijn vriendin..

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 20:56

InekeH87 schreef:
Na een maand willen de veulens nog drinken en met een beetje pech wilt de merrie dan ook nog wel melk geven. Maar nogmaals ik ben niet zeker van die 3 maanden, dat is wel wat ik zelf aan zou houden als het bij mij nodig zou zijn.

Ok, bedankt voor je antwoord :D

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:59

De merrie en het veulen scheiden dmv een hek is levensgevaarlijk, de kans dat het veulen of de merrie door het hek vliegt, is zeer aanwezig.

Leuk verhaal over die healing, maar die eigenaar weet natuurlijk niet hoe het was gegaan als ze die training niet had gedaan. Mijn inziens pure kwakzalverij.

Ik doe mijn hele leven al merrie en veulen op de trailer, naar het vaste adres van het veulen brengen (opfok) en merrie weer mee terugnemen. Nog nooit problemen mee gehad. En ik ken geen fokker die het anders doet ( abrupt scheiden, sommige houden ze wel thuis, maar in de koppel)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:02

Hoe normaal is het dat zowel merrie als veulen bij het spenen compleet rustig blijven en geen kik geven? Nee, je hebt geen vergelijkingsmateriaal omdat ieder paard anders is en je niet gaat weten hoe het gedrag was geweest zonder behandelingen.

Ik heb zelf een energiebehandling bij mijn paarden gehad en duidelijk gedragsveranderingen gezien. Ook was het heel opvallend dat er acuut verandering optrad bij een van mijn paarden na een behandeling tijdens een ziekte.
Er is meer tussen hemel en aarde dan de huidige wetenschap kan verklaren. Kwakzalverij kan ik een energiebehandeling niet noemen. Ik heb zelf Reiki gedaan en heb ervaren wat het met je doet.

Een dier liegt niet. Een dier kan niet voordoen alsof. Als ik een dier zie veranderen/verbeteren na een energiebehandeling, dan doet het iets met ze.

Wil je meer weten, kijk dan hier:
http://www.youtube.com/user/healingtouchanimals

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:13

Cassidy schreef:
Hoe normaal is het dat zowel merrie als veulen bij het spenen compleet rustig blijven en geen kik geven? Nee, je hebt geen vergelijkingsmateriaal omdat ieder paard anders is en je niet gaat weten hoe het gedrag was geweest zonder behandelingen.

Ik heb zelf een energiebehandling bij mijn paarden gehad en duidelijk gedragsveranderingen gezien. Ook was het heel opvallend dat er acuut verandering optrad bij een van mijn paarden na een behandeling tijdens een ziekte.
Er is meer tussen hemel en aarde dan de huidige wetenschap kan verklaren. Kwakzalverij kan ik een energiebehandeling niet noemen. Ik heb zelf Reiki gedaan en heb ervaren wat het met je doet.

Een dier liegt niet. Een dier kan niet voordoen alsof. Als ik een dier zie veranderen/verbeteren na een energiebehandeling, dan doet het iets met ze.

Wil je meer weten, kijk dan hier:
http://www.youtube.com/user/healingtouchanimals

Ja zo dacht Sylvia Millecam er ook over en we weten allemaal hoe dat is afgelopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:16

Misschien heb je deze opmerking op de website over het hoofd gezien, maar ik wil hem hier nog even voor je neerzetten:

"De HTA/KHM technieken zijn ontwikkeld om het zelfhelende vermogen te verbeteren en vervangen niet de traditionele behandeling door een dierenarts, een medische diagnose of medicatie. Raadpleeg uw dierenarts voor een medische behandeling."

Behandeling is complementair en ondersteunend. Een koliekgeval dient eerst door een DA te worden behandelt. Maar ik heb zelf bij een van mijn paarden een operatie gehad en ze heeft geprofiteerd van de behandeling. Paarden die door blessures langdurig moeten stappen, worden rustiger en blijer in het hoofd.

Je hoeft het niet te geloven als je dat niet wilt. Het verandert niets aan het feit dat het werkt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-09-11 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:18

Bij ons is het veulen met een ander pony'tje 6 weken apart gegaan, ze hebben een halve nacht moeilijk gedaan (en logisch ook) konden elkaar wel zien maar zat een meter of 50 tussen. Daarna weer samen en geen problemen gehad, nu moet ik zeggen dat de moeder toch al niet zo heel veel aandacht gaf aan het veulen.
Ik vind het verhaal van Sylvia M. erbij halen trouwens een beetje ver gaan, iedereen heeft recht op zijn eigen manier , leven en laat leven zou ik zeggen. Doe het op de manier die jou het meest past, heel veel sterkte met het afspenen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:20

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:27

volgens mij is dat heul wat anders.............. dit was een ziekte, en we hebben het hier over het scheiden van moeder en veulen : een band die bijna niet te doorbreken is in de natuur.

in veel gevallen kun je dit zeggen:
'natuurlijk' alleen, werkt niet altijd
'traditoneel/wetenschappelijk' alleen, werkt niet altijd
Samenwerking komt (vaak) wél tot een oplossing

traditionele + natuurlijke zouden vaker samen moeten werken wat tot vele oplossingen zou leiden!!
en Dát is was cassidy volgens mij bedoeld. dieren ergens op voorbereiden op heftige gebeurtenissen/operaties is een hele goede manier om stress te voorkomen. en hoe bereid je dieren voor? niet door het uit te leggen in mensentaal, niet in een boek om door te lezen, maar energetisch zou een goede manier zijn aangezien dat een universele taal is voor elk wezen; dit kan niet iedereen even makkelijk dus iemand inschakelen daarvoor is toch niet zo verkeerd?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:28

Wij hebben ook zonder enkele problemen een veulen afgespeend terwijl de moeder gewoon in de box ernaast stond. Gewoon een kwestie van rustig opbouwen. Bovendien staat het veulen in kwestie nu samen met een ander veulen, en ondanks dat hij zijn moeder regelmatig ziet, ruikt en hoort is er verder niets aan de hand, geen gehinnik of paniek. Nou is het veulen ook wel een eigenwijs hengstje, wellicht heeft het karakter van het veulen en van de merrie er ook (veel) mee te maken. Veulen is nu 6,5 maand en staat al 1 maand apart, gaat super.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:31

Scheiding van merrie en veulen is een emotioneel moment. Daar kun je een dier bij helpen. Via energiebehandeling kun je een dier ook voorbereiden op zijn allerlaatste gang, het overgaan, de dood.
Kun je open voor staan, of niet. Het doet iets met ze. Ze worden er rustiger van, ontspannen, en berusten.
Een paard met stalrust door een peesblessure heeft niet alleen baat dat na behandeling de blessure sneller geneest, hij blijft ook rustig in zijn hoofd...

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 00:31

FahyaFemke schreef:
volgens mij is dat heul wat anders.............. dit was een ziekte, en we hebben het hier over het scheiden van moeder en veulen : een band die bijna niet te doorbreken is in de natuur.

traditionele + natuurlijke zouden vaker samen moeten werken wat tot vele oplossingen zou leiden!!
en Dát is was cassidy volgens mij bedoeld. dieren ergens op voorbereiden op heftige gebeurtenissen/operaties is een hele goede manier om stress te voorkomen. en hoe bereid je dieren voor? niet door het uit te leggen in mensentaal, niet in een boek om door te lezen, maar energetisch zou een goede manier zijn aangezien dat een universele taal is voor elk wezen; dit kan niet iedereen even makkelijk dus iemand inschakelen daarvoor is toch niet zo verkeerd?

een band die zelfs in de natuur gewoon wordt verbroken. Dus hoezo, een band die amper verbroken kan worden. In de kudde gebeurd het ook. het is volledig natuurlijk.
Emotioneel is het voor de mens, niet voor het paard. Ik weet niet of jullie ooit een merrie hebben gehad die een dood veulen kreeg? Weleens opgelet hoe ze daar mee omgaan? Begraven onder het stro of onder een struik en gewoon doorgaan met het leven.

De mens is een van de weinige zoogdieren die de band met een kind behoud. Maar die menselijke gevoelens moet je een paard niet toedichten en dat wordt hier wel gedaan.
En het verhaal van Sylvia M, die geloofde er ook in.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:00

Sylvia M. heeft de klassieke geneeskunde compleet de rug toegekeerd.
Energiewerk wordt ondersteundend toegepast bij de conventionele behandelmethodes, en kan deze niet vervangen. Het kan alleen het zelfhelende vermogen van het lichaam ondersteunen. Het kan dieren met trauma's helpen, paarden weer emotioneel in balans brengen.

Een voorbeeld is mijn oudere merrie. Toen die vorig jaar na een periode weidegang aan het eind van het weideseizoen van het land werd gehaald en op stal kwam te staan was ze heel onrustig en alleen maar gefocussed op andere paarden. Zo erg zelfs dat er haast niet met haar te werken viel omdat ze afgeleid was. Ze was toen 16 jaar, ik had haar 12 jaar in bezit en we stonden al 8 jaar op dezelfde stal. Ik kon geen reden vinden, in mijn ogen was er niets veranderd wat een reden kon zijn dat ze zo onrustig was. Ik heb het een maand aangekeken, en toen gevraagd of ze geen behandeling konden geven.

Dat is gebeurt en ik zag de verandering terwijl ik erbij stond. Van een paard dat alleen maar liep te hinniken en niet op mensen lette, sterk werd en over me heen walste, naar een paard dat onder hun handen stond te pitten, en aan het eind van het half uur had ik mijn oude paard weer terug. Oplettend, voorzichtig, met een vinger opzij te zetten, uit mijn persoonlijke ruimte te houden. En dat is zo gebleven.

Heb ik vergelijkend material of ze ook de rust weergevonden had als die behandeling niet was geweest? Nee die heb ik niet. Maar dit was het eerste jaar in al die jaren dat ik haar heb dat de overgang van land naar stal zo'n probleem was. En als een paard na een maand nog onrustig is, dan ga ik ingrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:03

InekeH87 schreef:
er wordt volgens mij altijd uitgegaan van drie maanden.

Mijn merrie begon na 3 maanden gewoon weer melk te geven... Hopelijk is dat nu afgelopen als de anderhalf jaarling weer thuis komt.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:35

Active schreef:
FahyaFemke schreef:

een band die zelfs in de natuur gewoon wordt verbroken. Dus hoezo, een band die amper verbroken kan worden. In de kudde gebeurd het ook. het is volledig natuurlijk.
Emotioneel is het voor de mens, niet voor het paard. Ik weet niet of jullie ooit een merrie hebben gehad die een dood veulen kreeg? Weleens opgelet hoe ze daar mee omgaan? Begraven onder het stro of onder een struik en gewoon doorgaan met het leven.

De mens is een van de weinige zoogdieren die de band met een kind behoud. Maar die menselijke gevoelens moet je een paard niet toedichten en dat wordt hier wel gedaan.
En het verhaal van Sylvia M, die geloofde er ook in.

Ok ik schreef het verkeerd. een band die bijna niet te doorbreken is DOOR DE MENS. op een leeftijd van 4 maanden voor het veulen!!!!
in de natuur gaat dit heel anders en na veel langere tijd pas, dus dat is een domme vergelijkenis.

En IK vind het niet zielig, of emotioneel? heb je mij dat zien schrijven? Het is de natuur, dat ze met 4 maanden nog niet uit elkaar horen te gaan. In de natuur, als je die er dan zo graag bij wil als voorbeeld, gaat een veulen pas met 7 a 8 maanden er af, misschien zelfs later. Word het veulen weggejaagd want er moet plaatst gemaakt worden voor het volgende kind! Dit is heel anders dan een babypaard van 4 maanden wegrukken bij de moeder, plotseling van de 1 op de andere dag, zonder dat ze elkaar meer zien.
In de natuurlijk gaat het geleidelijk, de merrie pikt steeds minder van het veulen, veulen moet maar op eigen benen gaan staan en drinken mag niet meer. en dan doorgaan met je eigen leven ja.

Maar DE MENS wil het met 4 maanden al, hup bij die moeder vandaan. Is dat dan zo vreemd om een veulen op een zo onnatuurlijk vroege scheiding voor te bereiden?

Heb jij een merrie gehad met een dood veulen dan? En heb je haar het volgende jaar laten veulenen? en wat is je opgevallen? VEEL beschermender en zorgzamer!! Omdat ze dat wél heeft opgeslagen, wat er het jaar daarvoor gebeurd was. Emotieloos wellicht, maar begrepen en onthouden wel. Dit geeft aan dat een paard geen robot is, en nadenkt en leert van alle gebeurtenissen in zijn/haar leven. DIT betekent dat WIJ, die ook nadenken en leren, dus met dat paard kunnen communiceren en hen voorbereiden op een gebeurtenis.

Misschien is het omdat ik open sta voor alternatieve natuurgeneeskunde en dat soort dingen, dat ik het logisch vind? Jij vind het echt helemaal niet logisch geloof ik he?

En Sylvia M die bleef hangen in dat natuurlijke gedoe, die had de normale geneeskunde OOK gewoon een hand moeten geven. Het is echt absoluut niet te vergelijken met dit onderwerp, beetje vreemd dat je dat blijft volhouden hoor.
sylvia, waarvan haar lichaam een dodelijke ziekte heeft die hoe dan ook tot de dood zal leiden 9 vd 10 keer; die volhoud bij die alternatieve geneeskunde ------- of een merrie en veulen scheiden in een veel te vroeg stadium volgens de natuur - wat dan ondersteunt en begeleid kan worden door die alternatieve geneeskunde.

Ik zie de vergelijkenis niet, behalve de alternatieve geneeskunde; maar die heeft in beide onderwerpen een heel andere rol, en betekenis op het einde. Bij Sylvia zou hij wonder boven wonder die ongeneeslijke ziekte moeten zien te overwinnen (onmogelijk dus)
en bij moeder en veulen zou hij de stress die vrij komt/kan komen bij de scheiding moeten zien te overwinnen (mogelijk dus)

EDIT: ik weet al wat ik bedoelde met die band niet door de natuur te doorbreken: Ik heb zelf gezien dat een veulen al dood was, en de moeder er dus gewoon BIJ bleef staan ook al kwamen de hyena's. Ze bleef hen wegjagen bij haar veulen, ze had ook zelf kunnen vluchten en dan hadden ze het veulen wellicht alleen opgegeten. De volgende morgen lag het veulen er nog; de moeder lag een eindje verder opengereten door de hyena's. Hoe bedoel je de natuur doorbreekt deze band? Niet met 4 maanden, maar veel later pas;dan verbreekt merrie ZELF de band. Voor die tijd zal de moeder er ALLES aan doen om het veulen bij haar te houden/bij het veulen te komen en te beschermen. Dit verschilt natuurlijk uiteraard per merrie in hoe verre dit doorslaat ja of nee. Net zoals een veulen die gewoon wegloopt van mama, terwijl de andere veulens haast aan mama vastgeplakt zitten. Elk individu heeft zijn eigen trekjes en eigenaardigheden...maar ik bedoel dit allemaal natuurlijk over het ALGEMEEN.
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 23-09-11 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 09:38

XladyX schreef:
Wij hebben ook zonder enkele problemen een veulen afgespeend terwijl de moeder gewoon in de box ernaast stond. Gewoon een kwestie van rustig opbouwen. Bovendien staat het veulen in kwestie nu samen met een ander veulen, en ondanks dat hij zijn moeder regelmatig ziet, ruikt en hoort is er verder niets aan de hand, geen gehinnik of paniek. Nou is het veulen ook wel een eigenwijs hengstje, wellicht heeft het karakter van het veulen en van de merrie er ook (veel) mee te maken. Veulen is nu 6,5 maand en staat al 1 maand apart, gaat super.

Je zegt rustig opbouwen, hoe gaat dat dan precies in zijn werk?

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:38

Ik heb er ook geen problemen mee gehad.
Moeder en dochter stonden naast elkaar en lopen nu samen met onze derde paard in een land.
Je kunt altijd kijken of het lukt en anders altijd nog ergens anders neer zetten.Want wie geeft de garantie dat het na die tijd goed gaat