Nieuwe inzichten gezocht voor NRPS Keurmerrie!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Nieuwe inzichten gezocht voor NRPS Keurmerrie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 12:13

Hoi hoi,

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten voor de hengstenkeuze vwb mijn merrie;

Afbeelding

De afstamming is; El Beauty X Ismar X Aron. Ze bezit meer dan 60 % arabisch bloed, dus ook hengsten zonder of met weinig arabisch bloed zouden kunnen om nog aan de eisen te voldoen die binnen het NRPS gelden. Ze meet zelf 1.47. Een mooie grote D dus!

Zoals jullie aan de foto kunnen zien moet de hengst verbeteren op de bovenlijn... Deze is bij de merrie een minpuntje en dat is eigenlijk ook meteen de enigste opmerking die ze op de keuringen maken. Ze heeft verder fijne en goede gangen en daar wil ik zeker niet op inleveren!! Ze staat verder spijkerhard op haar benen en heeft een ontzettend fijn karakter.

Mijn doel is een goede en makkelijke sportpony fokken met vol papier! Niet goedgekeurde hengsten komen dus ook niet in aanmerking...

Weten jullie "de ideale" combinatie?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:00

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 12:11

Dank je wel voor je post.
Heb even verder gekeken, maar ik denk niet dat het een goede match is met mijn merrie :o Haar bovenlijn is echt een minpunt en ik denk dat een hengst met zoveel arabisch bloed te weinig kan verbeteren op de bovenlijn...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:15

Hengst heeft wel een zeer goede rug en komt uit een familie dat ook 'goede' ruggen doorerft, maar als je merrie een niet-zo goede rug heeft (wat niet noodzakelijk van het arabier zijn komt) dan moet je idd hier op letten.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 16:43

Een bovenlijn bestaat uit meer als alleen een rug... Als ik bijv. kijk naar het kruis van de hengst dan zie ik daar soortgelijke eigenschappen in terug die mijn merrie ook heeft... Als beide ouders dat hebben dan is de kans erg groot dat het veulen straks met een soortgelijk kruis rondloopt en dat wil ik niet :o

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 17:12

Dus je wilt liever een rijpaard kruis hebben dan 'iets' dat op arabisch lijkt ... vrees dat je dan buiten het NRPS zal moeten zoeken daar de meeste D- of E- pony hengsten toch weldergelijk hun portie arabisch bloed voeren ... met de 'rug' (van staart wortel tot schoft wel te begrijpen!) van een arabier.

Bij het BrP Stamboek staan verschillende rijpony hengsten die met New Forest of Connemara bloedvoering een verbetering op de 'rug' van je merrie kunnen geven. Kruisingen van Connemara x Arabier of PBA's zijn zeer geslaagt als sportponies. Ook in Nederland lopen er verschillende NF of Conny hengsten in de sport, trouwens ook verschillende halfbloeden/PBA's om een vergelijking te kunnen maken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 21:10

Peterina schreef:
Dus je wilt liever een rijpaard kruis hebben dan 'iets' dat op arabisch lijkt

Zoiets ja!

Binnen het nrps zijn trouwens wel hengsten die dat weten te verbeteren... Het veulen wat ze bijv. nu nog aan de voet heeft vind ik zelf een ontzettend goed gelukt veulen :o waren ze het bij het nrps trouwens ook mee eens, want ze stond op de nationale keuring 1ste geplaatst terwijl ze net 1,5 maand oud was :D
Bovenlijn is echt stukken beter als die van de merrie, maar ik blijf altijd verder kijken naar andere opties!

Peterina schreef:
Bij het BrP Stamboek staan verschillende rijpony hengsten die met New Forest of Connemara bloedvoering een verbetering op de 'rug' van je merrie kunnen geven.

Zoiets zou een optie kunnen zijn! Maar omdat ik in die stamboeken niet thuis ben en omdat het gewoon veel tijd kost om echt alles uit te zoeken, hoop ik dat iemand die meer verstand heeft van andere stamboeken mij "tips" wil geven... Want hengsten napluizen kost gewoon ontzettend veel tijd en aangezien ik al de nodige hengsten heb nageplozen die in eerste instantie interessant leken, maar waar vervolgens bijv. de nakomelingen het lieten zitten hoop ik op iemand die mij tips kan geven zodat het aantal hengsten wat ik na ga pluizen een stuk kleiner word!

chrisje_83

Re: Nieuwe inzichten gezocht voor NRPS Keurmerrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:43

Ik denk dat je mijn tip al voelt aankomen. ;) Knock Out. Hij heeft bij ons bij beide merries goed op de bovenlijn verbeterd, Fame heeft zelfs een kap! Daarnaast heeft hij de beweging van moeder laten zitten, dus echt een aanrader wat mij betreft.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:01

Ik zou er een Forest opzetten. Bijv de hengst van Ponymens. Dit vooral om het exterieur en het karakter te verbeteren. Vooral een hengst die compact is met sterke verbindingen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:05

Waarom dan niet Kosmo van Orchids Marjolein? Die is ook 50% Forest.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:10

chrisje_83 schreef:
Waarom dan niet Kosmo van Orchids Marjolein? Die is ook 50% Forest.

Kosmo heeft zowel Kantjes Ronaldo als Ralph bloed. Beide hengsten staan bekend om hete en niet hele makkelijke karakters.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:15

Maar qua bovenlijn wel een goede keus voor de ts. Ik heb haar niet gehoord over te heet ofzo namelijk, dat is deels ook afhankelijk van de merrie.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:19

Rianneke schreef:
Mijn doel is een goede en makkelijke sportpony fokken ?

toch wel

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:22

Ze kunnen heet zijn en toch makkelijk, maar goed dat is mijn mening!

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:32

We kunnen hier een hele discussie over beginnen maar geloof me, met de moederlijn van deze hengst ga je op karakter inleveren! Ik heb inmiddels heel veel Foresters op stal gehad en nog nooit een makkelijke uit deze lijnen. Ik heb zelf een Forester met dit bloed, een super pony maar ook een staker en zeker niet makkelijk. Ook hele beste ruiters krijgen er niets uit, dus hoe geweldig dan ook qua beweging, een "waardeloze" sportpony.

Kosmo heeft zelf een goede (ietwat lange) bovenlijn maar Kantjes Ronaldo staat ook niet bekend om zijn sterke bovenlijnen.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:53

ik denk dat je met een 100% NF een beter/sneller resultaat krijgt als met een 50% NF (ook omdat in die lijn van Kosmo er juist weer meer temperament gefokt is, voornamelijk bedoeld voor de hogere springsport.) Ik denk dat dit op deze merrie niet past.
Daar moet je gaan voor de wat ouderwetsere lijnen. De hengsten met sterke exterieuren
Een hengst die ook goed zou passen is Nieuwmoed's Patrick.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:56

ponymens schreef:
We kunnen hier een hele discussie over beginnen maar geloof me, met de moederlijn van deze hengst ga je op karakter inleveren! Ik heb inmiddels heel veel Foresters op stal gehad en nog nooit een makkelijke uit deze lijnen. Ik heb zelf een Forester met dit bloed, een super pony maar ook een staker en zeker niet makkelijk. Ook hele beste ruiters krijgen er niets uit, dus hoe geweldig dan ook qua beweging, een "waardeloze" sportpony.

Kosmo heeft zelf een goede (ietwat lange) bovenlijn maar Kantjes Ronaldo staat ook niet bekend om zijn sterke bovenlijnen.

idd totally mee eens

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:47

Idd de genoemde bloedlijnen hierboven zijn niet direct voor alle ruiters; een ervaren ruiter kan er meestal mee weg maar een jonge ruiter of minder ervaren (cq recreatieruiter) heeft er veel problemen mee.
Leveren wel goede sportponies MAAR niet bepaald makkelijk, en ik zie meestal de papa's met de ponies lopen dan de kinderen zelf.

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:53

Peterina schreef:
Leveren wel goede sportponies MAAR niet bepaald makkelijk, en ik zie meestal de papa's met de ponies lopen dan de kinderen zelf.

Maar dat komt zelfs in de beste families voor. ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 20:15

chrisje_83 schreef:
Ik denk dat je mijn tip al voelt aankomen.

Ik vroeg me al af waar je bleef :Y) Maar Knock out hou ik ook zeker in de gaten! Wil alleen nog graag oudere nakomelingen van hem zien :o

En een leuke discussie over Kosmo :D Qua karaktereigenschappen had ik nog nooit gehoord dat hij mindere nakomelingen gaf. Ken meerdere Kosmo's die gewoon met kids op pad kunnen :j En hij staat dan nog steeds op "mijn lijstje" van mogelijke kandidaten! Net zoals zijn 2 jarige zoon die als het goed is dit najaar naar de HK gaat...

chrisje_83 schreef:
Ik heb haar niet gehoord over te heet ofzo namelijk, dat is deels ook afhankelijk van de merrie.

ponymens schreef:
Mijn doel is een goede en makkelijke sportpony fokken ?
toch wel

Dat is een vrij algemeen doel ;) Mijn merrie is wel heet te krijgen, maar je moet er wel wat voor uit de kast halen want anders toont ze echt stukken minder :7 Op de provinciale keuring hebben we denk ik het recordaantal zweepklappertjes per rondje behaald :') En als dat afgelopen is en je roept de merrie terug en je moet bijv. een rondje stappen, dan loopt ze alsof ze bijna in slaap valt zo relax! De merrie omschrijf ik meer als een saai beest qua karakter en dat fijne karakter hebben ook diverse nakomelingen van haar :j Heb een aantal eigenaren gesproken die oudere nakomelingen van haar hebben en die vonden het zulke makkelijke dieren. Je kon er alles mee. Er op, er onder, omgekeerd en anderom de beestjes deden en pikten alles :+ En zo'n veulentje heb ik er nu dus ook naast lopen en dat wil ik ook zeker blijven fokken! Dieren die mooi zijn, in gangenwerk uitblinken en met een goed/makkelijk karakter :D

marjolein88 schreef:
ik denk dat je met een 100% NF een beter/sneller resultaat krijgt als met een 50% NF (ook omdat in die lijn van Kosmo er juist weer meer temperament gefokt is, voornamelijk bedoeld voor de hogere springsport.) Ik denk dat dit op deze merrie niet past.
Daar moet je gaan voor de wat ouderwetsere lijnen. De hengsten met sterke exterieuren
Een hengst die ook goed zou passen is Nieuwmoed's Patrick.

Temperament is welkom, mits het goed is ;)
Nieuwmoeds patrick trekt mij totaal niet aan. Heb zelf o.a. een nakomeling van hem op stal gehad en die was op papier super sport gefokt, maar zelf zo dood als een pier. En dat heb ik bij meerdere nakomelingen van hem gezien... En dat wil ik dus absoluut niet want ik wil een sportpony fokken en die dieren moeten ook over een beetje uitstraling beschikken en beesten die zo dood zijn als een pier tonen gewoon niet naar mijn idee.

xinram schreef:
Maar dat komt zelfs in de beste families voor.

:D

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 08:22

Toen was het stil :D

Maar ik denk toch dat je bij Ramzi, Knock Out en Kosmo uit blijft komen. Eventueel trouwens Viva la Bam, de veulens die ik op de nationale heb gezien vond ik ook aansprekend met een goede bovenlijn over het algemeen!

Van Knock Out worden overoigens de oudste nakomelingen 2 of 3 volgend jaar, die hebben ze zelf gefokt uit rijpaardmerries.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 15:19

chrisje_83 schreef:
Eventueel trouwens Viva la Bam, de veulens die ik op de nationale heb gezien vond ik ook aansprekend met een goede bovenlijn over het algemeen!

Die is mij dit jaar ook positief opgevallen :j

chrisje_83 schreef:
Van Knock Out worden overoigens de oudste nakomelingen 2 of 3 volgend jaar, die hebben ze zelf gefokt uit rijpaardmerries.

Misschien toch maar eens "de stoute schoenen" aantrekken en eens bellen om te vragen of ik die mag bekijken :D

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:48

Ik zou voor Isarco gaan geeft mooie nakomelingen met meewerkend karakter

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:54

Ikzelf ben nog steeds zeer gecharmeerd van Woodstock (Orchard Fendt) en zeer benieuwd naar zijn nafok volgend jaar.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 21:10

sandra8 schreef:
Ik zou voor Isarco gaan geeft mooie nakomelingen met meewerkend karakter

Alleen jammer als je naar de lijnen kijkt dan komen Isarco en Ismar erg dicht bij elkaar met Ismael Ox in de lijn...

xinram schreef:
Ikzelf ben nog steeds zeer gecharmeerd van Woodstock (Orchard Fendt) en zeer benieuwd naar zijn nafok volgend jaar.

Dan ben je niet de enigste :D En qua maat zou hij niet eens zo gek zijn... Hij is een doorgeschoten welsh om het zo maar te zeggen en mijn merrie fokt ietsje kleiner als zijzelf... Dus dan is de kans op een grote D nog erg groot :D