'sokken' eraf of laten zitten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shirrlfl

'sokken' eraf of laten zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 22:31

hoiohi,

zoals de titel al zegt wat zouden jullie doen met de 'sokken' van mn haf.
zijn sokken groeien ook echt amper dus veel dikker worden ze niet..
Afbeelding

het is overigens een moderne haflinger en van veraf zie je amper zijn sokken:
Afbeelding

overigens hoef ik niet te horen laten zitten want het beschermt enz. want misschien vertekent de foto wat maar het zijn echt drie sprieten.
groetjes shirley

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:32

Laten zitten vind ik persoonlijk mooier :D

Nessie

Re: 'sokken' eraf of laten zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:33

Eraf.. Vind het echt niet mooi, Goldy krijgt nooit sokken dat is ideaal, Wolder wel maar die gaan er altijd netjes af :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:33

Misschien kan je er ook bijzetten waarom je ze eraf wilt?

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:34

eraf :D

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:34

Als je wedstrijden rijdt:eraf.
Staat veel verzorgder en netter.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:39

Eraf zonder vind ik persoonlijk mooier :)

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 22:40

bedankt voor jullie reacties!
ik dacht hier ineens over na toen ik foto's zag staan van het haflinger weekend waar de meeste geen sokken hadden.
reden is ook omdat ik het idd wat netter vind. ik denk er nog even over na..

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:42

eraf, de mijne had ook zulke zielige sokjes, die heb ik er af gehaald vanwege mok.
en ik moet toegeven het staat veel sportiever, en netter

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 00:09

er af, zag hier laatst ook al een topic over? daar waren de meningen verdeeld.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 00:20

eraan laten zitten, wat is nou belangrijker.. lichaamseigen bescherming of wat jij "net wat mooier" vind?

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 00:28

Slofje schreef:
eraan laten zitten, wat is nou belangrijker.. lichaamseigen bescherming of wat jij "net wat mooier" vind?

En daarom stel ik de vraag hier omdat ik twijfel.
Want ik kan kan me niet helemaal voor stellen dat dit echt beschermt aangezien het echt drie plukken zijn. Kootholte en stukje daarboven liggen gewoon vrij dus daar zit geen sok over.
maargoed ik denk er nog over na.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 00:38

Eraf :D
Ik vind behang (of wat erop moet lijken) aan de pootjes echt helemaal niks haha

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:13

Dat is omdat wij mens zijn. Paarden gebruiken haartjes overal voor. Geknotte manen? Moeilijkere temperatuursregeling, dat doen ze namelijk deels vanonder hun manen.
Afgeknipte snorharen? Daarmee voelen ze, maken ze contact etc.
Ijzers? Zorgt voor een slechte doorbloeding in de benen > sneller kans op HKO, artrose etc.
En ga zo maar door.
Mijn paard heeft dikkere plukken in de winter, zo beschermt hij zijn kootholtes.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:17

Lekker laten zitten

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:31

Sokken beschermen tegen mok? De bagger die erin blijft zitten zorgt juist voor mok. Wat denk je waarom belgen zo vaak mok hebben? (Of mijt, dat ongedierte houdt van lekker veel haar, dus wat nou beschermen?)

Eraf, die paar plukjes beschermen echt nergens tegen. Eraf en in de winter wat vaseline erop als ze in nat gras lopen, beschermt veel beter :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:35

Als je paarden in een drassig land zet -waar ze vanuit nature liever niet in gaan staan, ze hoeken het hoger en droger- krijgt ie mok ja. En dan moet je weer met mensenmiddeltjes je paard gaan beschermen. Als je een paard een natuurlijke leefomgeving aanbied doet zijn lichaam precies waarvoor het gemaakt is, elk deel. Wij verpesten dat met opsluiting in stal, een zacht weiland en kilo's brok.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:39

Eraf, vind ik stukken netter staan. :)

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:04

Waar in nederland wil jij dan een weiland vinden dat in de winter of natte herfst fatsoenlijk toegankelijk is Slofje?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:06

ten eerste, ';t zit er niet voor niks, ten tweede 't is een haflinger en in principe hoort dat bij haflingers nee, eigenlijk , 't hoort bij alle paarden voor de een of andere reden hebben mensen bedacht dat we dat moeten afknippen omdat 't volgens mensen mooier uitzag. Als niemand dat ooit begonnen was, dan zou ieder mét mooier vinden. Enne... ik vind met veel mooier, zit er zo onnatuurlijk uit. Hoort niet.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 13:00

vind het jammer dat je van het onderwerp afdwaalt slofje..
ik ben ook van de paarden zo paard mogelijk houden maar veel paarden hebben ijzers nodig..
en ik knip ook wel eens de snorharen van mijn haf aangezien ze zo snel groeien.. denk niet dat het voor het paard prettig is als de haren tussen het hoofdstel zitten enz...

maar dat terzijde..

die van mij staat nu in een ontzettend natte paddock want zoals heel nederland weet is het weer een drama..
gister had hij al 2 vuurrode kootholtes dus het kan best zijn dat mok aan het komen is..
en die drie sprieten sok zitten constant vol met modder dus dit lijkt me ook niet al te best...
ik kijk even aan hoe het gaat worden met mok, het weer enz.. en dan ga ik pas beslissen of ik ze er af haal.

bedankt voor de reacties!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:13

shirdaki schreef:
ik ben ook van de paarden zo paard mogelijk houden maar veel paarden hebben ijzers nodig..
en ik knip ook wel eens de snorharen van mijn haf aangezien ze zo snel groeien.. denk niet dat het voor het paard prettig is als de haren tussen het hoofdstel zitten enz...

maar dat terzijde..

die van mij staat nu in een ontzettend natte paddock want zoals heel nederland weet is het weer een drama..
gister had hij al 2 vuurrode kootholtes dus het kan best zijn dat mok aan het komen is..
en die drie sprieten sok zitten constant vol met modder dus dit lijkt me ook niet al te best...
ik kijk even aan hoe het gaat worden met mok, het weer enz.. en dan ga ik pas beslissen of ik ze er af haal.

Een hoofdstel is ook niet natuurlijk :+
Rijden is zn geheel trouwens niet, want oorspronkelijk zijn ze daar niet vor gemaakt :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:17

shirdaki schreef:

maar dat terzijde..

Hoezo dwaalt ze van 't onderwerp af? Ze gaat toch nog steeds door over dat je iets onnatuurlijks bij je paard doet en dat dan ook de nodige gevolgen heeft. En ze geeft meerdere voorbeelden waarbij wij mensen iets onnatuurlijks onder ons paard slaan of doen. En nee, geen enkel paard heeft hoefijzers nodig. Doe eerst wat meer onderzoek voor dat je dat zomaar roept.

Dus je paard kan 't al makkelijk krijgen door dat ze in een modderig paddock staat en jij gaat 't dus alleen maar nog meer verergen door de sokken af te knippen?

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 13:33

Maartje1990 schreef:
shirdaki schreef:

maar dat terzijde..

Hoezo dwaalt ze van 't onderwerp af? Ze gaat toch nog steeds door over dat je iets onnatuurlijks bij je paard doet en dat dan ook de nodige gevolgen heeft. En ze geeft meerdere voorbeelden waarbij wij mensen iets onnatuurlijks onder ons paard slaan of doen. En nee, geen enkel paard heeft hoefijzers nodig. Doe eerst wat meer onderzoek voor dat je dat zomaar roept.

Dus je paard kan 't al makkelijk krijgen door dat ze in een modderig paddock staat en jij gaat 't dus alleen maar nog meer verergen door de sokken af te knippen?

ze dwaalt van het onderwerp sokken eraf af.. volgens mij is ijzers, snorharen en al die andere dingen iets heel anders dan sokken..
want ja ik heb ook liever zonder ijzers maar ik heb een tijd dit gemoeten omdat de DA en de hoefsmid dit toch wel aanraadde wegens veel op het harde lopen en hele slechte hoeven hebben. maar dit is nu voorbij omdat ik biotine moest gaan bijvoeren en nu loopt ook die van mij zonder ijzers.. terwijl we dit 2 maanden terug hebben geprobeert en toen was er niks over van zijn hoeven en liep hij kreupel.
dus ja ik denk dat sommige paarden wel degelijk ijzers nodig hebben.. van nature niet nee maar als er vroeger wat is mis gegaan rond de hoeven kan dit nare gevolgen hebben..
maargoed laten we nou maar stoppen over dit onderwerp want ieder zijn eigen mening toch?

en over jou tweede stukje.. zeg ik dat ik ze eraf ga halen? heb niet voor niks mijn vraag hier gesteld hé... ;) ik twijfel.. en misschien haal ik ze er wel ooit af maar nu kijk ik het nog aan..
en trouwens zijn sokken vallen niet eens over zijn kootholte.. vooral met dit weer niet..
maargoed igg iedereen bedankt voor de antwoorden rondom het

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:41

Maartje1990 schreef:
shirdaki schreef:

maar dat terzijde..

Sommige paarden hebben wel ijzers nodig. Mijn paard heeft hele korte hoeven van zich zelf en staat normaal altijd op blote voeten maar nu ze een hele diepe zweer heeft(tot in de kogel is het uitgesneden) MOET ze ijzers met een lerenrand omdat ze anders alleen maar sneller zweren krijgt gezien haar hoef niet beschermt en de zweer anders ook niet geneest. En ik ben normaal absoluut niet van ijzers paard staat normaal altijd op blote voeten al sinds ik haar heb maar soms heeft het een reden en kan het wel ergens bij helpen.
Over de sokken ben ik van mening laten zitten, zit er niet voor niets.
Heb ze er bij mijn haf nog nooit afgehaald.