vanavond naar de hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Primavera

vanavond naar de hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 13:51

hallo,

ik heb nu een fjordenmerrie staan (van 14 jaar) en ze vertoont nu 2 dagen hengstig-heids gedrag.
ze heeft ook heel haar benen onder zitten :P en het stinkt enorm :P
maar bij ons in de wei reageren de ruinen op haar door interesse te tonen en te ruiken/flemen maar ze kapt ze nog steeds weg.

nu gaan we haar vanavond naar de hengst brengen waar ze dan een dezer dagen zal worden gedekt.

wat is volgens jullie nu de beste tijd om te laten dekken?
meestal gebeurd dit toch rond de 3-4 dag?

alvast bedankt :)

s6801881

Re: vanavond naar de hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:53

Een paard tijdens de hengstigheid wegbrengen is niet echt handig. De kans dat ze oppakt is niet zo groot omdat het vervoer, vreemd terrein, vreemde paarden allemaal erg stressvol is, en ze mogelijkerewijs al over de eisprong heen is, dat wisselt nogal per paard.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 14:02

oke, maar misschien handig om te vertellen is: ze is wel bekent op het terrein. wij hebben daar lang gelest met haar.

maar een paard met 2 dagen hengstigheid moet de eisprong toch nog krijgen? die is vaak tegen het einde van de hengstigheid aan toch?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:04

Is vaak afhankelijk van tijd van het jaar (temperatuur en lengte van de dagen). Op dag 2 zou je in principe nog goed moeten zitten. Mijn dames zijn 5/6 dagen hengstig en hebben de eisprong rond dag 4.
Mijn hengst vertelt bij dekkingen of het ei er nog zit of niet, is de eisprong geweest, dan dekt hij niet :+ zelfs al gedraagt de merrie zich nog hengstig.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 14:12

haha dat is wel grappig ja :P deze hengst slaat altijd heel goed aan bij de dames :) nog geen een merrie heeft niet gepakt, dus ik ben heel benieuwd.

gelukkig is mijn merrie echt geen heethoofd en vind het allemaal wel goed, dus ik denk dat het stressen wel mee zal vallen.

ze wordt wss vanavond gedekt, en anders morgen vroeg, ligt aan de merrie

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:15

Spannend in ieder geval! Hoop dat ze in 1 keer drachtig is!

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:16

door welke hengst laat je haar dekken.. en wel nieuwsgierig.. :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:17

Mloeser: Ik heb 2x mn pony weg gebracht op t moment dat ik dr hengstig zag, en beide keren gepakt... dus tja...

Verder vind ik het wel al aardig laat in het seizoen, zit je eind juli met een veulen

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:18

Mag ik heel brutaal zijn en vragen waarom je er voor kiest zo laat in het seizoen nog te dekken? :o

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:19

Natasjaa schreef:
Mag ik heel brutaal zijn en vragen waarom je er voor kiest zo laat in het seizoen nog te dekken? :o

Dat was ook het eerste wat bij mij opkwam, het is echt al laat in het seizoen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:19

stef schreef:
Mloeser: Ik heb 2x mn pony weg gebracht op t moment dat ik dr hengstig zag, en beide keren gepakt... dus tja...

Verder vind ik het wel al aardig laat in het seizoen, zit je eind juli met een veulen

En ik heb ook regelmatig merries gezien die op de 2de of 3de dag de eisprong hadden, dus tja, dat kan ook....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:21

Tja, er kan zoveel. Merrie insemineren met een keurig ei en niet drachtig worden... kan ook....

Bij natuurlijke dekkingen is het heel gebruikelijk de merrie weg te brengen als ze hengstig is

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 14:22

klopt stef hier heb ik ook goed over nagedacht. wou haar eerst in juni al laten dekken, maar door omstandigheden met school kwam er een buitenlandse stage tussen :P we hebben goede stallen zonder tocht waar ze lekker binnen kunnen staan (omdat het veulen nog vrij jong is als de winter zal beginnen)

ik laat haar dekken door een niet-goedgekeurde dekhengst. (ik weet het, wss niet slim om dat hier neer te zetten :P maar ik ken deze hengst al een lange tijd en heb verschillende nakomelingen gezien. ik laat mijn merrie ook niet door zomaar iets dekken)

ik hoop ook dat ze in een keer drachtig is :)

Mloeser: klopt maar op dit moment kapt ze de ruinen bij ons in de kudde nog weg, dus ik denk dat we nog op tijd zijn :) of we meoten natuurlijk al te laat zijn :P maar ze vertoont nog wel hengstigheids vertoningen

bedankt voor jullie reacties :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:25

heeft deze merrie trouwens al eerder een veulen gehad?

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 14:26

shilady: mijn merrie heeft eerder geveuld

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:28

Oke :)

maar hebben jullie er wel genoeg plaats voor
want ik kan me nog een topic heugen waarin jou zus een paard had gekocht en de fjord toen haar box moest opgeven ...... Welke hengst ga je erop doen :) ?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:29

stef schreef:
Tja, er kan zoveel. Merrie insemineren met een keurig ei en niet drachtig worden... kan ook....

Bij natuurlijke dekkingen is het heel gebruikelijk de merrie weg te brengen als ze hengstig is

natuurlijk, dat weet ik ook wel, wij hebben regelmatig gastmerries op stal voor de kerels, maar die merries worden altijd voor de hengstigheid gebracht zodat ze kunnen acclimatiseren, en er meteen vanaf de eerste goede hengstige dag kan worden gedekt.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 14:32

shilady klopt, goh dat je dat nog weet :P
uiteraard is dat probleem opgelost voor het betreffende paard daadwerkelijk bij ons in de wei stond :P

we hebben nu 1,5 hectare (voor 5 paarden + het komende veulentje) meer als genoeg dacht ik zo :P

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:33

Hoe is het trouwens afgelopen met je zus en het paard heeft ze hem nog steeds? en hoe gaat het met ze ?
:D Ja ik heb een goed geheugen !

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 14:35

het gaat heel goed. het paard is nu 8 maanden bij ons (ongeveer) en heeft een leeftijd van 3 jaar. ze heeft hem nu net een maandje onder het zadel en begint stilletjes aan 1x in de week met hem te lessen. voor de rest mag ze er van mij nog niet te veel mee doen :P het liefst zou ze hem al een martingaal om doen en over hindernissen jagen :P

ze heeft hem in samenwerking met de manege ingereden en hij heeft het heel goed opgepakt :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:10

MLoeser schreef:
stef schreef:

natuurlijk, dat weet ik ook wel, wij hebben regelmatig gastmerries op stal voor de kerels, maar die merries worden altijd voor de hengstigheid gebracht zodat ze kunnen acclimatiseren, en er meteen vanaf de eerste goede hengstige dag kan worden gedekt.

Mijn merrie is altijd precies om de 21 dagen hengstig. Vorig jaar is ze 4 mei naar de hengst gebracht, omdat ze 5 mei hengstig moest worden, maar ze heeft daar 9 dagen gestaan voordat ze interesse in de hengst begon te krijgen, dus ik snap wel wat je zegt MLoeser.

TS, fijn dat je een tochtvrije stal hebt voor als de winter aanbreekt, goed dat je daar rekening mee houdt, maar kan het veulentje dan nog wel lekker vaak buiten spelen? Aangezien dat beter is voor veulentjes dan op stal staan :)

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 21:28

we hebben momenteel helaas alleen nog maar een buitenbak, maar op de dagen dat het niet regent zou het veulen daar makkelijk in moeten kunnen staan (of in de weide uiteraard)

het dier zou dan bijna 3 tot 4 maanden oud zijn. jong, maar wel oud genoeg voor een kleine temperatuur.
mocht het echt te koud worden dan zit er niks anders op dan binnen blijven of eventueel een dekentje op doen (al ben ik hier geen voorstander van)

edit: de paarden staan bij ons in de winter ook buiten :) en voor de rare kijkers: ja ook als er sneeuw ligt :P dus ik verneem aan dat het veulen (nog niet wetende hoe het zich dan ontwikkeld heeft) ook gewoon met de kudde (of alleen mams) alleen naar buiten kan :)

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:24

Bij ons gebeurt het dekken de 1e en 5e dag, (soms ook 3e ligt eraan hoe het uitkomt)

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 17:28

ze is nu 2e en 4e dag gedekt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:30

Niet ideaal, zo laat een veulen, mooiste is toch dat ze paar maandjes lekker dag en nacht,
of in ieder geval de hele dag, lekker in de wei kunnen lopen.
Want paddock, zal ook voor de andere paarden gebruikt worden denk ik?

Slaat ze nu wel af, of nog niet?
Want als ze nog niet afslaat zou je op dat 6 allicht weer moeten dekken, of je moet zeker weten
dat het ei nu weg is. (laten voelen door da.)