Dit is geen dressuurpaard! Mee eens of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tatort

Dit is geen dressuurpaard! Mee eens of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 15:44

Steeds vaker hoor ik om me heen: Ja maar dit is geen dressuurpaard. Hij kan niet dressuuren, ga maar lekker naar buiten.

Dit geld blijkbaar voor 95% van alle fjorden, haflingers, tinkers en vergelijkbare paarden*. Niet-dressuurpaarden zijn blijkbaar door hun ras beperkt tot rondjes hobbelen in de bak of rondjes hobbelen buiten.

Ik vraag me dan altijd af of mijn ervaring me dan zo ver in de steek laat. Ik heb altijd geleerd dat ieder gezond, rijtechnisch correct paard Z1 zou moeten kunnen lopen. Naar mijn mening zouden ook al deze niet-dressuurpaarden met de juiste ruiter gewoon kunnen dressuuren.

Ik zie het bij mijn eigen haffie, altijd voor de kar gelopen en recreatief gereden, maar als je hem rustig wat dressuuroefeningetjes laat doen bloeit hij helemaal op.

Wat vinden jullie hier nu van? Zijn deze dieren echt zo beperkt als hun eigenaars beweren, of worden ze door hun eigenaar beperkt?

Ben benieuwd!

* Dit is niet mijn mening, dit is wat ik van veel mensen hoor en wat ik dus hier ter discussie stel
Laatst bijgewerkt door Tatort op 18-08-11 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Re: Dit is geen dressuurpaard! Mee eens of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:45

-> RPA

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:48

Ze zijn fysiek beperkter dan een hoog op de benen opwaarts gebouwd rijpaard dat klopt.
Je kan een haf gerust piaffe leren. En er zal heus ook wel een haf ZZ kunnen lopen. Maar tussen de rijpaarden die het allemaal wel van nature meer mee hebben, is maar net of je dat zelf wilt...
Ik ken iemand en die rijdt haf's M niveau, en die rijdt alleen koudbloed wedstrijden. Ze zegt, 'gewone' wedstrijden wil ik best gaan rijden, maar dan moet je van tevoren in plannen dat je niet voorraan eindigd en moet hopen op een winstpunt (dit is vaak ook zo) doordat zo'n kortbenig paardje dat eigenlijk weinig swung heeft (Ja er zijn haflingers die dat wel hebben, maar naast een rijpaard heeft hij het niet/veel minder) helemaal uit de toon valt naast de rest.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:49

Niet elk paard haalt Z1.
Ik heb een BWP en die haalt niet eens de L ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:49

Naar mijn mening is het knapper als je een bijv. haflinger naar de top rijd dan een kwpn-er die er voor gebouwd is.. Maar je hebt genoeg uitzonderingen..

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:50

Haha, deze mensen zien kennelijk de lol en het nut van de afwisseling niet in.
En dat is altijd belangerijk, afwisseling, ookal is het niet op hoog niveau.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:51

Ik denk door hun eigenaar beperkt

Ik ben namelijk vind mening dat elk paard wat voor ras dan ook hoog in de dressuur komt.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:53

Ik heb 2 Haflingers, beide rijd ik mee in de sport, 1 allround en 1 alleen dressuur. Ze presteren goed, en lopen goed dressuurmatig. Ik rijd juist nauwelijks koudbloedenwedstrijden maar gewoon tussen de paarden, mensen zijn vaak verbaast over hoe fijn mijn beessies kunnen lopen. Het is een kwestie van tijd en trainen, maar dan kunnen ze prima dressuurmatig lopen. Goldy loopt nu M2 dressuur, en de sterkste cijfers in de proeven zijn: Uitgestrekte stap, Middendraf/Uitgestrekte draf, en nu met veel training ook de Middengalop, het lijstje wat je bij veel Haflingers en koudbloeden vaak lager verwacht. Dingen als lengtebuiging zijn lastiger met de bouw, maar alles valt te trainen. In ieder geval, wanneer de ruiter er tijd en energie in steekt en het paard ook een beetje meewerkt :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:53

Ieder paard heeft dressuur nodig om gezond te blijven.

Alleen niet de zogenaamde 'dressuur' waar veel het tegenwoordig over hebben. (Met veel druk of kneden/zagen het paard in de krul trekken).

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:55

Maar dat valt te bezig,hoe het paard gebouwd is.
Mijn BWP,allround gefokt en ik top conditie is geen dressuurpaard.
Hij doet het niet graag en hij doet het niet goed,haha.
Hij is enorm lang,met een weke rug,korte pootjes en een lange nek.
Hij haalt het Z1 niet,terwijl ie met gemak Z springt.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:56

Als jij en je paardje het leuk vinden: gewoon lekker doen!

Angeliekje

Ik geniet juist van de koudbloedjes op wedstrijd die ik hier wel eens op foto's voorbij zien komen, en ook nog hoge scores halen. En de koudbloeden hebben eenmaal een stempel dat ze lomp zijn, en niets kunnen. Ze kunnen echt wel wat.

Mijn instructeur vertelde me laatst toevallig nog dat mijn tinkermerrie best hoog zou kunnen komen in de dressuur, maar helaas..ik rijd geen wedstrijden en ben dat ook niet van plan :P . Mijn tinker vind dressuur ontzettend leuk om te doen, net als springen. Ze is dus geen lompe karreknol.

laura1986

Met een correcte opleiding is dressuur ook voor koudbloedjes goed mogelijk en is het iets goeds voor je paard. Is het dat niet? Dan is het geen klassieke dressuur maar een modern iets wat alleen met een paard kan wat ervoor gefokt is (dus bij de geboorte al zo goed is dat de rijkunsten gecompeseerd worden door het paard).... Dat kan inderdaad niet met de meeste koudbloeden en andere minder getalenteerde paarden: of ze hebben zoveel karakter dat ze het vertikken of ze proberen het toch en er is al vrij snel te zien dat het idd gewoon niet kan.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 15:57

Ik heb het ook niet specifiek over wedstrijden rijden, maar voornamelijk over de manier waarop deze paarden (in mijn omgeving) bij voorbaat al niets geleerd wordt.
Niet alle paarden zullen de Z1 halen, maar ieder paard kan deze oefeningen uitvoeren. Het ene paard doet het beter dan het andere, maar ze kunnen het wel. Waar ik tegenaan loop is dat de paarden worden behandelt alsof ze het standaard 'niet kunnen' en/of 'niet leuk' vinden omdat ze toevallig haf, fjord of fries zijn. Een paard is wat de ruiter er van maakt!

Je vertelt een gemotiveerde basketballer van 1.60 meter toch ook niet dat hij niet mag basketballen omdat hij te klein is? Waarom doen we dat dan wel bij voorbaat bij een paard?
Laatst bijgewerkt door Tatort op 18-08-11 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:58

Ik ben juist iemand die inziet dat er van alles wel wat te maken is, soms heb je er alleen wat meer tijd voor nodig :j

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:59

Nessie schreef:
Ik heb 2 Haflingers, beide rijd ik mee in de sport, 1 allround en 1 alleen dressuur. Ze presteren goed, en lopen goed dressuurmatig. Ik rijd juist nauwelijks koudbloedenwedstrijden maar gewoon tussen de paarden, mensen zijn vaak verbaast over hoe fijn mijn beessies kunnen lopen. Het is een kwestie van tijd en trainen, maar dan kunnen ze prima dressuurmatig lopen. Goldy loopt nu M2 dressuur, en de sterkste cijfers in de proeven zijn: Uitgestrekte stap, Middendraf/Uitgestrekte draf, en nu met veel training ook de Middengalop, het lijstje wat je bij veel Haflingers en koudbloeden vaak lager verwacht. Dingen als lengtebuiging zijn lastiger met de bouw, maar alles valt te trainen. In ieder geval, wanneer de ruiter er tijd en energie in steekt en het paard ook een beetje meewerkt :j

Ben ik wel mee eens.
En je moet er misschien veel meer moeite voor doen dan bij een gefokte paard voor in de sport,
maar uiteindelijk is het toch wel een keuze van de eigenaar/ruiter zelf van het dier.
Het moet kunnen, maar niet iedereen heeft er natuurlijk de geduld/tijd en aanleg voor.

Genoeg koudbloeden hebben hogere punten dan mensen met een sportpony hoor :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:00

Quebelle schreef:
Maar dat valt te bezig,hoe het paard gebouwd is.
Mijn BWP,allround gefokt en ik top conditie is geen dressuurpaard.
Hij doet het niet graag en hij doet het niet goed,haha.
Hij is enorm lang,met een weke rug,korte pootjes en een lange nek.
Hij haalt het Z1 niet,terwijl ie met gemak Z springt.

Een paard wat dressuur niet leuk vindt wordt niet correct gereden.
Dat neemt overigens niet weg dat er ook paarden zijn die dressuur leuk vinden terwijl ze niet correct gereden worden.
Paarden doen veel voor je.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 16:05

Air schreef:
Een paard wat dressuur niet leuk vindt wordt niet correct gereden.
Dat neemt overigens niet weg dat er ook paarden zijn die dressuur leuk vinden terwijl ze niet correct gereden worden.
Paarden doen veel voor je.

+:)+

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:08

Oja, haha; Dressuur is basisopleiding, beheeren van overgangen, tempowiselingen en in bezit zijn an een stuur. Vertel me niet dat spring, eenting, western, en karrenpaarden dat niet hebben.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:09

Ze hebben hun bouw niet mee, maar om ze niks te leren vind ik soms zonde van een paard. Ik geniet juist van de veelzeidigheid van mijn pony. Sprongetje, buitenritje, beetje dressuur, beetje grondwerk, veel longeren... En van de winter voor het eerst voor een sleetje, daar verheug ik me echt al op!

Ik kan er uuuuuuuren mee naar buiten en dat vindt ze heerlijk, maar als ik een week alleen maar buiten heb gereden wordt ze nukkig en verveeld. Ik moet minstens 1, maar liefst 2 of 3x per week dressuur met haar rijden, puur om te zorgen dat ze zich niet verveelt. Wij zijn vorige maand voor het eerst op wedstrijd geweest, gewoon als een leuk dagje uit. We kwamen terug met een winstpunt. Bij iemand anders had ze misschien als grasmaaier gestaan, terwijl ze er juist zo van geniet om iedere dag lekker in de weer te zijn.

Dus ben het zeker met je eens Tatort: een paard is wat je er zelf van maakt!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:10

als mijn paard het nu niet eenmaal leuk vind om in de bak rond te sjeesen dan heeft dat niet te maken met mijn rijden hoor.
ik rijd in een springpiste hetzelfde als in een springpiste en ik merk echt verschil in z'n enthousiasme en werkwilligheid.

tuurlijk heeft ie een dressuurbasis,heb proefjes in het B gewonnen maar hij vind er echt niets aan.
hogere oefeningen gaatie ook niet met plezier doen.
keertwending kan ie,alleen niet zoals z'n toppaard.
verzamelen is een probleem net zoals z'n gangwerk.
zet er nu mij of anky op,Z1 gaatie niet lopen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:10

Laaavo schreef:
Oja, haha; Dressuur is basisopleiding, beheeren van overgangen, tempowiselingen en in bezit zijn an een stuur. Vertel me niet dat spring, eenting, western, en karrenpaarden dat niet hebben.

heb ik dat gezegd?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:12

Tatort schreef:
Wat vinden jullie hier nu van? Zijn deze dieren echt zo beperkt als hun eigenaars beweren, of worden ze door hun eigenaar beperkt?

De dieren worden beperkt door de juryleden en de mensen de omgeving van de eigenaren die beweren dat ze niet kunnen dressuren. Als je jezelf het schompus traint maar bij start van een proef al bij voorbaat een paar punten aftrekt krijgt omdat je toevalling op een gevlekt paard zit of een niet-KWPN-er, is de lol van het trainen en het wedstrijd rijden er al snel af.

Dus ja, ik ben het met degene eens dat er een Z proef te halen valt met een correct gereden paard, ongeacht het ras.
Maar als je echt wedstrijdgericht bezig bent, wil je meer dan die Z, en dan verlies je in mijn ogen ook een heleboel tijd als je eerst tijd gaat spenderen aan een paard dat voor het hogere werk niet geschikt is.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-08-11 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:12

Uhhmmm... Niet echt nee...

Hoezo? :)

Het was niet echt een reactie op wat jij zei... /3
Laatst bijgewerkt door Laaavo op 18-08-11 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 16:13

Quebelle schreef:
als mijn paard het nu niet eenmaal leuk vind om in de bak rond te sjeesen dan heeft dat niet te maken met mijn rijden hoor.
ik rijd in een springpiste hetzelfde als in een springpiste en ik merk echt verschil in z'n enthousiasme en werkwilligheid.

tuurlijk heeft ie een dressuurbasis,heb proefjes in het B gewonnen maar hij vind er echt niets aan.
hogere oefeningen gaatie ook niet met plezier doen.
keertwending kan ie,alleen niet zoals z'n toppaard.
verzamelen is een probleem net zoals z'n gangwerk.
zet er nu mij of anky op,Z1 gaatie niet lopen.

Als je onder dressuur in de bak rond sjeesen verstaat ligt het dus wel aan je rijden. :+