Welk bit voor mijn andalusiër

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Trueno

Welk bit voor mijn andalusiër

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 14:17

Heey,
Ik heb hier een andalusiër van uit spanje
Hij is daar gereden geweest, nu ja meer kan ik je er niet over zeggen
Ik rijd hem met een enkel gebroken trens
Maar mijn paard reageerd niet zoals het moet op het bit
Waarschijnlijk omdat we niet weten met welk bit hij in spanje gereden is
Ik heb me ook al wat informatie gelezen om al zeker met een ongebroken bit te rijden
Door de bouw van de mond
Ik dacht mss aan stang en trens, omdat ze in spanje toch gewend zijn met stang, maar dan kan ik die enkel gebruiken waar nodig.

Maar wat is jullie ervaring en wat raden jullie mij aan?

upendo

Re: Welk bit voor mijn andalusiër

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:20

Als je geen ervaring hebt met Stang en trens maak je je paard er alleen maar kapot mee.

Hoezo reageert hij niet op het bit zoals hij zou moeten?

Probeer eens een dubbelgebroken, deze werkt een stuk minder scherp in.

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 14:27

upendo schreef:
Als je geen ervaring hebt met Stang en trens maak je je paard er alleen maar kapot mee.

Hoezo reageert hij niet op het bit zoals hij zou moeten?

Probeer eens een dubbelgebroken, deze werkt een stuk minder scherp in.

Hij neemt het bit niet aan,
Ps mijn vorige trainer was me namelijk aan het klaar maken voor stang en trens

Nu ja dat dubbelgebroken bit, ga ik niet gaan proberen, dan eerder naar een ongebroken trens
dat is veel zachter, en beter voor de bouw v.d. mond van de andalusiër

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:29

Ik denk dat een ongebroken trens veel zwaarder in kan werken als je niet een hele zachte hand hebt.. Ik zie toch vaak dat die dan sneller door de mond worden getrokken en een dubbelgebroken blijft een stuk stiller liggen.

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 14:42

upendo schreef:
Ik denk dat een ongebroken trens veel zwaarder in kan werken als je niet een hele zachte hand hebt.. Ik zie toch vaak dat die dan sneller door de mond worden getrokken en een dubbelgebroken blijft een stuk stiller liggen.

Nu ja, mijn mening en gedacht is
eigenlijk bij een gebroken bit zit steeds te bewegen in de mond en al helemaal een dubbelgebroken
een ongebroken bit, als je handen stil zijn zal het ook niet bewegen t o v een gebroken bit
Nader hand had ik ook verder opzoek werk gedaan en het blijkt zo
Ik verwoord effe een beetje,
de meeste zien direkt een ongebroken bit als straf matriaal, maar eigenlijk is dit zachter dan een gebroken bit en toch zijn de hulpen fijner

Hulstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:46

Een bit is zo streng als de handen van de ruiter zijn. Ook een dubbelgebroken bit kan pijnlijk zijn voor een paard.

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 14:48

Jooltje schreef:
Een bit is zo streng als de handen van de ruiter zijn. Ook een dubbelgebroken bit kan pijnlijk zijn voor een paard.

Dat is zeker waar.
Nu ja ik ben geen voorstander van het gesleur aan het bit
enkel ter correctie

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:43

upendo schreef:

Ongebroken ligt stiller in de mond en is nog zachter dan dubbelgebroken. Kans dat ongebroken juist prettiger is voor het paard als ie inderdaad op stang is gereden.
Dat en een ruiterhand die niet aanleuning vraagt, maar deze aanbiedt als het paard voorwaarts is en dit opzoekt.
In Spanje rijden ze de paarden op heel licht contact en vaak worden paarden daar vandaan kriegel van de druk die wij maar willen hebben. Dat zijn ze n.l. niet gewend.

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 23:07

BrankaZ schreef:
upendo schreef:

Ongebroken ligt stiller in de mond en is nog zachter dan dubbelgebroken. Kans dat ongebroken juist prettiger is voor het paard als ie inderdaad op stang is gereden.
Dat en een ruiterhand die niet aanleuning vraagt, maar deze aanbiedt als het paard voorwaarts is en dit opzoekt.
In Spanje rijden ze de paarden op heel licht contact en vaak worden paarden daar vandaan kriegel van de druk die wij maar willen hebben. Dat zijn ze n.l. niet gewend.

Zou je het mij dan aanraden met stang te rijden of?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:11

Nee, ongebroken trens. Dat is iets anders dan een stang. Die heeft n.l. ook een hefboomwerking. Dat heeft een ongebroken trens niet.
Rij zelf met een dubbelgebroken bustrens, hoef mijn paard ook niet te rijden met een enkel gebroken bit. Dan mag ik niet eens meer aan de teugels komen.

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 23:16

BrankaZ schreef:
Nee, ongebroken trens. Dat is iets anders dan een stang. Die heeft n.l. ook een hefboomwerking. Dat heeft een ongebroken trens niet.
Rij zelf met een dubbelgebroken bustrens, hoef mijn paard ook niet te rijden met een enkel gebroken bit. Dan mag ik niet eens meer aan de teugels komen.

Okej, ga ik zeker eens proberen dan
maar heb je mss ook een voorkeurs dikte ofzo?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:29

Kan ik vanaf hier niet zeggen. Is echt afhankelijk van hoe ruim de mond is.
Tandarts kan dat meestal wel aangeven.
Zelf niet een heel dun, maar ook niet het dikste bitje erin hangen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 07:09

ik zou ook voor de ongebroken trens gaan ,en hier boven word al omschreven waarom.succes en anders naar een pelhambit kijken ik zou niet zo snel naar stang en trens gaan.

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 09:09

keona schreef:
ik zou ook voor de ongebroken trens gaan ,en hier boven word al omschreven waarom.succes en anders naar een pelhambit kijken ik zou niet zo snel naar stang en trens gaan.

Oke, ik had al zo een gedacht om het te proberen. Nu ga ik het zeker doen!
Indien ik dan toch ook eens zo'n pelhambit zou probere, mss enig idee welk soort? Alj dikte enzo?
En wat is er hier zo speciaal aan?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:16

Onze Anda is in nl geboren, maar die rijden wij, vanwege gebrek in zijn mond met een ongebroken trens. Een dubbelgebroken en enkelgebroken trens vond hij niet fijn en de ongebroken trens gaat super. Die ligt idd veel stiller in zijn mond. Wij hebben er ook een goed paardentandarts bij gehaald. Die kan je ook goed adviseren over bitten.

De pelham werd door onze Des ook wel geaccepteerd, maar daar moet je als ruiter ook wel een heel rustige hand voor hebben. Die werkt ook heftig in vanwege de hefboomwerking.

moire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:23

ik moet aan een dangerbitje of een easy control van stubben denken.
beide bitjes zijn dubbelgebroken, maar kunnen beide niet helemaal doorscharen. er zit een constructie in die ervoor zorgt dat het bit zich als een ongebroken bit gaat gedragen als het wat meer wordt aangenomen. hierdoor kan het niet inwerken als notekraker op de kaken, en kan het ook niet drukken in tong of gehemelte. ik kan het niet heel goed uitleggen, maar er is vast veel meer over te vinden op het internet....

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:30

Ook mijn Anda wordt niet graag met een enkel of dubbelgebroken bit gereden.
De enkel gebroken prikt in zijn gehemelte (die vaak bij Anda's erg laag hangt, waardoor ze minder plek in hun mond voor een bit hebben) de dubbelgebroken vindt hij teveel gewiebel in zijn mond.
Ik heb een tijdje op een normale ongebroken trens gereden, maar ook daar deed hij zijn mond van open en was hij onrustig op.
Nu heb ik een K&K look-a-like van eppeljeck zie:
http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=2610005
Hij is dunner dan de K&K en neemt dus minder plek in de mond in.

Voor een stang en trens zou ik pas kiezen als je er beide aan toe bent, zelf zou ik het ook prettig vinden als ik mijn paard ook gewoon op een enkel bit kan rijden. Dat is natuurlijk ook persoonlijke voorkeur

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:34

Daar hebben wij ook een poosje mee gereden. In dat geval kan je naar mijn idee beter het scholingsbit pakken. Die werkt minder hard in als deze.

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 09:38

Zou ik nou toch eerst beginnen met een ongebroken trens, of niet?

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:41

Wil je er eigenlijk ook wedstrijden mee gaan rijden?
Zo ja, wil je/mag je dan direct in het Z starten?

Zo ja en zo nee, dan moet hij natuurlijk zowieso op een ongebroken trens kunnen lopen.
Wil je geen wedstrijden rijden, dan hoeft dat natuurlijk niet. Misschien helpt dat je keuze?

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 15:48

retivi schreef:
Wil je er eigenlijk ook wedstrijden mee gaan rijden?
Zo ja, wil je/mag je dan direct in het Z starten?

Zo ja en zo nee, dan moet hij natuurlijk zowieso op een ongebroken trens kunnen lopen.
Wil je geen wedstrijden rijden, dan hoeft dat natuurlijk niet. Misschien helpt dat je keuze?

Nu ja, ik ben nu net lid geworden. Maar ik heb niet als hoofdreden echt wedstrijd te gaan rijden
Ik zou de show richting willen uitgaan

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:54

Dan zit je niet aan reglementen vast en is het inderdaad geheel aan jou en uiteraard het paard.
Wellicht dat je beide eens uit kunt proberen? Is er iemand bij jou in de buurt die een stang en trenshoofdstel met bitten heeft in de maat van de Anda?
Ik zou dan voor de stang ook zeker één kiezen met tongvrijheid, ze houden niet van druk op de tong, daar gaan ze vaak tegen vechten/duwen.
Het bit wat ik van Eppeljeck heb is niet duur, 30 euro. Maar het mooist zou natuurlijk zijn dat je ook die een keer van iemand kan lenen.

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 16:05

retivi schreef:
Dan zit je niet aan reglementen vast en is het inderdaad geheel aan jou en uiteraard het paard.
Wellicht dat je beide eens uit kunt proberen? Is er iemand bij jou in de buurt die een stang en trenshoofdstel met bitten heeft in de maat van de Anda?
Ik zou dan voor de stang ook zeker één kiezen met tongvrijheid, ze houden niet van druk op de tong, daar gaan ze vaak tegen vechten/duwen.
Het bit wat ik van Eppeljeck heb is niet duur, 30 euro. Maar het mooist zou natuurlijk zijn dat je ook die een keer van iemand kan lenen.

Ja, waar zou ik mss eerst mee beginne? Mss eerst een ongebroken trens?

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:09

Dat zou ik wel doen.
Ik heb liever minder ijzer in de mond dan meer!
Hoe oud is hij eigenlijk?
Ze worden vaak in Spanje met 5 jaar ingereden/doorgereden en meestal (per fokker/eigenaar verschillend) de eerste jaren nog geen stang en trens in gehangen.
Is hij 5 of 6 dan lijkt het mij vrij onwaarschijnlijk dat hij dan al op stang en trens is bereden. Vanaf 7 zou het wel goed kunnen.

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 16:16

retivi schreef:
Dat zou ik wel doen.
Ik heb liever minder ijzer in de mond dan meer!
Hoe oud is hij eigenlijk?
Ze worden vaak in Spanje met 5 jaar ingereden/doorgereden en meestal (per fokker/eigenaar verschillend) de eerste jaren nog geen stang en trens in gehangen.
Is hij 5 of 6 dan lijkt het mij vrij onwaarschijnlijk dat hij dan al op stang en trens is bereden. Vanaf 7 zou het wel goed kunnen.

Nu is hij net 6, maar hij was al hier toen ie net 4 was.
Hij was al lichtjes aangereden, gewoon zijn 3 gangen.
Dan heb ik wat pech gehad door operatie en dergerlijks, mss komt er nu terug een operatie aan :S
En nu is hij eigenlijk sinds enkele maand terug degelijk onder het zadel gereden.
Ik heb hem wel al eens met een notenkraker gereden gehad, maar dat was het ook niet