De Andelusiër: Moeilijk te houden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne445

De Andelusiër: Moeilijk te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 13:53

Hey ^^

Ik wist niet zeker waar dit onderwerp het best bij zou passen, maar goed XD
Mijn zus heeft ooit een programma gekeken waarin een man volgens mij 8 andelusiërs had. Die man zei dat ze moeilijk te houden
zijn maar is dat waar? Wat is er dan zo moeilijk aan?

GR Daphne

Ketaki

Re: De Andelusiër: Moeilijk te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:06

mag ik weten hoe dat programma heet?

Daphne445

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 17:09

Ketaki schreef:
mag ik weten hoe dat programma heet?

Ik heb zelf geen idee en mijn zus weet het helaas ook niet meer

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 22:59

Deze vraag past beter op BKR (Barokke en Klassieke Rassen), ik verplaats je topic er naartoe:

F-AM -> BKR

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:33

Hoe bedoel je moeilijk te houden?
In het onderhoud? In de omgang? Met het rijden?

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:24

Dat klopt, een andalusiër is niet zomaar een paard!
Je moet het eiwit arm eten geven
Het liefst oud hooi (of allesinds kurkdroog)
zo weinig mogelijk gras
En ja ze hebben een speciaal karakter, en dat moet je ook liggen
Weet zeker, een andalusiër heeft maar 1 baas!
Hij zal maar naar 1 iemand luisteren en maar voor 1 iemand door het vuur gaan

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:45

Een andalusier of pre is een sober ras en hebben over het algemeen niet veel bijzonders nodig.

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:21

XshaartjeX schreef:
Een andalusier of pre is een sober ras en hebben over het algemeen niet veel bijzonders nodig.

Ben ik het toch niet zo over eens,
Ga maar eens kijken naar hoe de paarden in spanje staan
Geen gras op de weide, enkel wat dorre dingen
alles is er eiwit arm
De paarden die hier komen en dan het gewone eten krijgen zoals een ander paard.
Die krijgen veel te veel energie en eiwitten dan ze gewoon zijn

Nu ja dit is mijn mening en ondervinding

Roerbakei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:37

Ik heb zelf ook een Andalusier en die staat gewoon net zoals elk paard lekker op de wei en in de winter snachts op stal.

En idd wat bedoel je met moeilijk te houden?

Wat ik wel heb gemerkt is dat mijn (weet niet of het ook zo bij andere is) zich erg aan 1 persoon hecht :)

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:56

Roerbakei schreef:
Ik heb zelf ook een Andalusier en die staat gewoon net zoals elk paard lekker op de wei en in de winter snachts op stal.

En idd wat bedoel je met moeilijk te houden?

Wat ik wel heb gemerkt is dat mijn (weet niet of het ook zo bij andere is) zich erg aan 1 persoon hecht :)

Nu ja, ik heb het voordeel, wij waren het pas te weten gekomen na een anderhalf jaar, dat die zo eiwitarm mogelijk nodig hebben, en natuurlijk dat ze ook op de weide moge, maar dan wel een korte weide.
Zet ik die van mij op een weide met een beetje gras op, ik merk het verschil.

Een andalusiër is ook enkel gehecht aan 1 persoon. En als jullie beide elkaar door dik en dun steunen, dan gaat hij voor jou door alles. Hij zal jou beschermen en vertrouwen.
Ik vermoed dat hij je ook volgt waar je gaat en dergerlijks
Dat is het teken dat je een hechte band hebt met je paard, zo zijn nu de andalusiërs

Toen vroeger iemand anders mijn anda zijn hoef nam, trok die alles om, om te zorgen dat het hem niet lukte. Enkel ik mocht dat, natuurlijk hij heeft dit wel moeten leren
Dit is slechts een enkel voorbeeld van mijn ondervinding

Daphne445

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 22:09

Met moeilijk te houden bedoelde ik of er speciale dingen waren die ze nodig of niet nodig hebben, maar jullie hebben me goed geïnformeerd ^^ Dank jullie wel :D

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 22:12

Die van mij staat gewoon op de wei hoor ;) voer dr momenteel zelfs bij. Ook krijgt ze normaal wanneer ze op stal staat de hele dag door voordroog hooi. Ze is zeer aan mij gehecht. Loopt achter me aan wanneer het kan maar doet dit ook bij mijn vriend. Ook heeft ze geen problemen met de hoefsmid, dierenarts of mijn instructeur hoor ;)

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:06

XshaartjeX schreef:
Die van mij staat gewoon op de wei hoor ;) voer dr momenteel zelfs bij. Ook krijgt ze normaal wanneer ze op stal staat de hele dag door voordroog hooi. Ze is zeer aan mij gehecht. Loopt achter me aan wanneer het kan maar doet dit ook bij mijn vriend. Ook heeft ze geen problemen met de hoefsmid, dierenarts of mijn instructeur hoor ;)

Nu ja de mijne was niet zo simpel bij de veearts en hoefsmid. Ik heb nog nooit een paard zo lelijk zien doen naar een hoefsmid.
En door opleiding is mijn instructeur ook bezig geweest met mijn paard, en ja dan zie je hoe die mij constant in het oog hield. Als men hem longeerde, zijn ogen naar mij gericht...

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:31

De mijne is met werken enzo ook heel erg op mij gericht en als ik inderdaad weg loop terwijl een ander er op zit dan volgt hij me helemaal en blijft dan ook niet altijd lief.
Maar met knuffelen kan hij niet genoeg mensen vinden en zoekt hij aandacht bij iedereen. Echt een grote knuffelbeer dus.

Hinc is wat betreft dik worden volgens mij de enige die niet dik wordt van lucht. Hij krijgt sportbrok en staat op een best lange wei (maar een paar uurtjes want meneer heeft niet zo veel geduld..)
Ook krijgt hij flink wat hooi.

Nou is het wel een druktemaker vooral als er merries hengstig zijn op stal en valt dan ook af.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:38

De andalusiër moeilijk te houden? ONZIN! Ik heb hier 3 viervoeters. Een Andalusiër, een WPN en een Dartmoor. De moeilijkste vind ik persoonlijk de WPN. Die moet veel meer te eten hebben en eiwitrijker. Hij is de gene hier met de meeste voerproblemen. En hij is ook maar een 'gewone' wpn. Niks ziekjes, of aparts. Het meeste voer in NL is goed afgestemd op een Anda. Verder hebben ze een heel fijn karakter. Niks moeilijk! Gewoon een paard wat gelooft in rechtvaardigheid. Zo lang jij eerlijk en concequent bent naar hem toe, zal hij dat ook zijn. Ik vind de Anda hier het fijnste paard wat we hebben. Je weet gewoon waar je aan toe bent. Als je niet met een Anda door één deur kunt, moet je echt jezelf te rade gaan.

Dat over dat voer valt ook enorm mee hoor. Het is met paarden altijd opletten wat ze eten en hoeveel. Dat is de belofte die je moet afleggen zodra je een paard koopt: Dat je er naar eer en geweten goed voor zorgt.

De Dartmoor en de Anda zijn hier qua voer het meeste op elkaar afgestemd.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:16

Dikke onzin.. ieder paard is anders, en ook iedere anda is anders. Ik ken en rij er meerdere, en ze zijn allemaal "te houden", eentje is er heel vlug voor het been, maar blijft ook bij je als je niet loopt te klemmen, eentje heel gevoelig voor je zit, mag in stap soms iets voorwaartser, eentje die gewoon traag is als je niet consequent voorwaarts vraagt, en mijn eigen zit daar tussenin. Hij is in de stap soms wat traag, maar meestal is dat omdat je dan niet consequent voorwaarts vraagt. Na een keertje aandraven is ie weer wakker. Van niet te houden is bij geen van de andalusiers die ik ken sprake.

Het zijn gevoelige paarden, die je met gevoel moet rijden. Allemaal staan ze trouwens ook gewoon op vet gras, krijgen voordroog en brok, en daar hebben ze geen van allen last van..

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:24

Mijn trouwe Anda staat ook gewoon lekker op de wei, krijgt gewoon normale sportbrok. Slobber savonds na het werk. Moeilijk paard? Voor mij niet, voor alle andere mensen die aandacht van haar willen wel. Die negeert ze gewoon. Als ze mij ziet komt ze er meteen aan. Volgt me overal, verliest me geen seconde uit het oog. Mijn Andalusier heeft echt maar 1 baasje waar ze alles voor doet en heel de rest van de wereld is vrij onbelangrijk. Ik hou dervan het is mijn toppertje en wij gaan voor elkaar door het vuur !! Dat is de eeuwige liefde en trouw die je krijgt van een Andalusier, maar blijf wel eerlijk en reeel tegen dit ras anders kan je er niks mee, daar zijn ze te gevoelig voor.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:23

Mijn ruin, Andalusier loopt 24 uur buiten met schuilstal. Overdag in de wei, ´s nachts in de paddock met hooi anders wordt hij wel te dik. Weinig krachtvoer. Hij is winterhard, waterdicht en superlief. Is voor iedereen lief mits hij correct behandeld wordt. Licht in de hand. Ik rij hem bitloos. Denkt altijd 10 stappen vooruit haha! Een genot om mee op stap te gaan of gewoon lekker niks doen. Ik vind het dus zeker niet moeilijk te houden. Ik vind hem met niets moeilijk....

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 23:38

Trueno schreef:
zo weinig mogelijk gras

geheel goed omschreven ;)

GevlektBont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:32

Trueno schreef:
zo weinig mogelijk gras

Ik zorg voor een Andalusier, waar ik een enorme klik mee heb. Hij gaat bijwijzevan voor zijn eigenares en voor mij 'door het vuur' ;)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:04

Wat is moeilijk..

Wat minder eiwit/ suiker 9vooral de laatste) is toch niet echt moeilijk, het is ook niet zo erg als bijvoorbeeld shets en Fjorden en die zijn ook niet echt moeilijk te houden, je moet er even bij nadenken.
Daarnaast is het paard afhankelijk, onze "oude" hengst had juist altijd wel heel veel nodig anders werd hij te mager. Terwijl 1 van mijn merries dik wordt van lucht en de rest hangt er tussen in.

Volgens mij krijgt de PRE van PP hierboven juist weer veel krachtvoer.

Verder zijn het geen paarden die je 23 uur per dag op stal moet zetten..maar welk paard wel??

Ze zijn wel veel gevoeliger dan het gemiddelde paard.

Daarentegen staan hengsten en merries bij mij naast elkaar op stal (met neuscontact) en ook staan ze gewoon tegelijk buiten (wel in verschillende weides/ paddocks natuurlijk), maar daarin zijn ze dus weer reuze makkelijk!

Je kan wel op mijm website kijken; www.yeguadajuntamente.nl

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:13

Cyrina,, mijn paard krijgt een uit gebalanszeerde voeding !! een aangepast trainings dieet :-P
ik heb een obsessie voor voeding en lichaam XD, en mijn paard zit er na mijn mening super uit haha

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:45

Hij ziet er zeker goed uit, daarom juist! Maar je hebt mij wel eens verteld hoeveel krachtvoer hij krijgt en dat is behoorlijk wat. Blijkbaar heeft jouw paard dat nodig en daarmee wil ik zeggen dat elk paard anders is en dat je niet kan zeggen hoe ee npaard gevoerd moet worden voordat je het paard kent.

Onze oude hengst kreeg ook heel wat, terwijl ik een merrie hebt, die maar een handje krijgt per voerbeurd anders groeit ze dicht en het zijn beide PRE's.

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:56

klopt, elk paard is anders en heeft andere dingen nodig, de een houd van meer buiten dan de ander
een heeft meer voer nodig of ander voer.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:27

Des staat ook gewoon op de wei hier, hij poept wat dunner (de wei is erg jong en Des heeft altijd honger) en dat persoonlijke is wel super. Hij is gek op mij, sinds ik hem regelmatig poets en rijd. Het zijn geen dieren die je op de wei moet zetten en er niet meer naar om kijken. Dat nemen ze je kwalijk. Ze zijn heel mensgericht. Dat is wel een verschil vind ik met andere rassen. Maar ja, hij staat aan huis, dus die aandacht krijgt ie toch wel hier. Het is ook de reden dat ik paarden wil houden. Om er mee bezig te zijn. En ook de WPN is hier nogal jaloers aangelegd. Liefst wil ie met rust gelaten worden, maar zodra hij merkt dat de anda meer aandacht krijgt, is ie toch beledigd. _O- Bij mij werkt deze combi dus ontzettend in het voordeel. Door de anda is de WPN veel coöperatiever geworden.