bepaling paardennamen i.v.m. vader en moeder van het paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lilly_s18

bepaling paardennamen i.v.m. vader en moeder van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 11:59

Heey,

Ik ken het systheem van de letters enz maar ik vroeg me nu af hoe dat zit met de namen in verband met de moeder en vader. Neem nu bijvoorbeeld Cicero Van Peamel, zijn vader is Carthago en daarom heeft hij de C als eerste letter en zijn moeder is Rendez-vous Van Paemel daarom heeft hij de Van Paemel in zijn naam. Nu vroeg ik mij af hoe dat word bepaald? Is dat de keuze van de eigenaar? of worden daar bepaalde regels voor gemaakt?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:06

Van Paemel zal in dit geval de stalnaam zijn van de fokker, en dat heeft niet direct met de naam van de merrie te maken. Toevallig heeft die fokker ook de merrie gefokt, maar het had ook een aangekochte merrie kunnen zijn die een andere naam had, dan had de nakomeling toch dat achtervoegsel gekregen.
Zelf fokken wij ook, al onze fokproducten krijgen de naam Reedhill's mee. Ongeacht hoe de moeder of vader heet. Op dit moment heb ik een veulen Reedhill's Silk 'n Satin, uit de merrie Neon Light, merrie is geen eigen fok en draagt de naam Reedhill's niet, maar al haar nakomelingen wel.
Stalnamen zijn geregistreerd en beschermd. Iemand anders mag mijn stalnaam niet gebruiken.

Dat het veulen met de letter C begint, dezelfde letter als de vader, is stamboek-gerelateerd. Er zijn stamboeken die helemaal vrij zijn van naamgeving, er zijn stamboeken waarvan het (hengst)veulen zijn naam met dezelfde letter moet beginnen als de vader (Zangersheide, NRPS), en er zijn stamboeken die ieder jaar een letter hebben waar de naam mee moet beginnen (KWPN, NSPS, FPS, BNFPS en zo nog meer). KWPN heeft dit jaar als beginletter de G, alle KWPN-veulens moeten een naam hebben die begint met een G. Volgend jaar is dat de I, over 2 jaar de J, enz.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:08

ik weet dat bij de haflingers de hengsten de beginletter van de vader moeten dragen en dat het bij een merrie niks uit maakt. bij ieder stamboek is dat anders. bij het kwpn begint ieder veulen met de letter die dat jaar aan de beurt is, bij zangersheide krijgen ze de Z erachter en ga zo maar door.

lilly_s18

Re: bepaling paardennamen i.v.m. vader en moeder van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:11

Ja dat weet ik allemaal maar stel nu dat je een veulen van een bepaalt paard hebt wil ik weten welke delen van de naam de moet en mag gebruiken.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:13

Dat hangt van het ras af, welk ras bedoel je?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:15

lilly_s18 schreef:
Ja dat weet ik allemaal maar stel nu dat je een veulen van een bepaalt paard hebt wil ik weten welke delen van de naam de moet en mag gebruiken.

dat wat annemeik zegt klopt, wie is de vader en bij welk stamboek staat hij of zij ingeschreven.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:17

Het zou fijn zijn als je veulen kan gelinkt worden aan zijn vader daarom vraag ik het. De hengst in kwestie is Cicero Van Paemel z. Hij is zangersheide en BWP&AES gekeurd.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:24

Zangersheide moet de naam met dezelfde letter als de vader beginnen. Je zou daar een variatie op kunnen maken.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:25

Hoe bedoel je variatie?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:27

Ceasar is gelinkt met Cicero. (zat toen in de romeinse senaat).

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:31

Carthago = romeinse stad

Cicero was een romeinse advocaat en later senaatlid. Vandaar dat ik het in die richting zou zoeken.

Cicero kan ook een stad betekenen, dan zou ik het in de steden zoeken.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:34

Ha ok dankje, ik snap het :p Tis toch allemaal zo ingewikkeld he, en weet er iemand wat de perfecte leeftijd is voor een merrie om een veulen te krijgen? want mijn merrie is nu 4 maar ik ben nu nog niet klaar voor een eigen veulen te kweken. Ze zeggen dat jonge merrie's betere veulens krijgen dus dacht ik binnen een jaar of 4 maar dan is zij 8 en zit ze eigenlijk in de beste periode van haar leven om te rijden.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:39

Maakt niet uit, laatst hebben wij op stal een merrie van 16 gehad die haar eerste veulen kreeg. Ik vond dat zelf vrij laat, maar de merrie had er helemaal geen last van.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:43

Neonlight schreef:
KWPN heeft dit jaar als beginletter de G, alle KWPN-veulens moeten een naam hebben die begint met een G. Volgend jaar is dat de I, over 2 jaar de J, enz.

Na G komt H, dus volgend jaar beginnen de veulens met H

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:48

Ha ok :) maar heb ergens gehoort dat de veulens beter zouden zijn als de merrie's jonger zijn, en ook kan ik niet eeuwig wachten als ik cicero wil want hij zal ook niet voor eeuwig leven :p. Spijtig genoeg kan ik Carthago zelf niet nemen he xp

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:58

Veulens worden zo goed als hun ouders zijn, dat maakt niet uit of de merrie jonger of iets ouder is. Niet té oud natuurlijk.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:00

Annemeik schreef:
Veulens worden zo goed als hun ouders zijn, dat maakt niet uit of de merrie jonger of iets ouder is. Niet té oud natuurlijk.

Dat klopt in praktijk echter in theorie zou de jongere generatie beter moeten zijn als de ouders.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:04

Als je het goed doet ja idd, maar het heeft niets te maken met de leeftijd van de ouders ;) Dat vraagt de ts.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:57

juliomariner schreef:
Neonlight schreef:
KWPN heeft dit jaar als beginletter de G, alle KWPN-veulens moeten een naam hebben die begint met een G. Volgend jaar is dat de I, over 2 jaar de J, enz.

Na G komt H, dus volgend jaar beginnen de veulens met H

:o :o :o
Geloof dat ik weer terug naar de basisschool moet. :=

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:00

8-t iedereen kan zich vergipsen

Kimx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:46

Aangezien Cicero is gefokt door Luc Van Eeckhoudt, heeft hij de stalnaam 'van Paemel' gekregen. Stoeterij Van Paemel is dan ook de stoeterij van hem.
De moeder, Rendez-Vous, is eveneens gefokt door Luc, dus staat er bij haar ook Van Paemel achter.
Zijn naam begint met een C omdat Cicero bij de geboorte ingeschreven is in Zangersheide.

Als je je veulen inschrijft bij Zangersheide, kan je een naam met een C kiezen.
Ik ken genoeg Cicero's die Cicera, Ciccro, Ciceron, enzovoorts noemen.
Maar er zijn er evengoed in het Gissero, Gicero, Hicero, Lisero,... noemen.
Bij het BWP is het dit jaar met een L, dus een M voor volgend jaar.

De leeftijd van de merrie maakt ook niet zoveel uit. Onze oudste fokmerrie is 19 en de jongste 3 :-)

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 21:44

Kan je dat zelf kiezen of je BWP of zangersheide papieren krijgt?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 22:48

kinel schreef:
ik weet dat bij de haflingers de hengsten de beginletter van de vader moeten dragen en dat het bij een merrie niks uit maakt. bij ieder stamboek is dat anders. bij het kwpn begint ieder veulen met de letter die dat jaar aan de beurt is, bij zangersheide krijgen ze de Z erachter en ga zo maar door.

Een haflinger merrie krijgt meestal de eerste letter van de moeder.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:05

Als je merrie BWP is, kun je kiezen voor BWP.

Als je hengst Zangersheide is, kun je ook kiezen voor zangersheide. Dat zijn dan je 2 opties.

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:10

Weet iemand of er regels verbonden zijn qua naamgeving bij het appaloosa stamboek (NAS)? Kon er zo snel niets over vinden op internet.