Mijn kennis gaat voor 10 dagen op vakantie en nu ben ik gevraagd om hem te verzorgen, beweging geven/rijden.
Over de Fjord:
- ruin 7 jaar
- voor de kar beleerd
- onder het zadel minimaal
- eigen wil
- bom proof
-longeren is een drama!
- wil absoluut niet links om met longeren ( rijden iets beter)
-de enige die erop rijd is een kind van 11
- word gemiddeld 3x per week bereden in de wei ( 15 min) of in bos half uurtje
- 2x per maand voor de fun achter de kar.
- kent wel galop maar kind durft niet goed, zo gauw hij aan springt bokt hij 1 of 2 x heel kort en na 5 galop passen weer in draf, net alsof hij het expres doet ( of moet hij nog door gereden worden?) Er ligt een nieuw zadel op , die is precies op maat ter plekke gemaakt) Of zit hij misschien vast, moet nog recht gericht worden?
- als hij ruikt dat je iets lekkers in je zak hebt bijt hij!
- Staat normaal altijd buiten in de wei, alleen bij heel slecht weer s'nachts binnen.
- heeft zomer exzeem best wel erg.
- is geent, ontwormd, tandarts pas geweest en smid ( staat op blote voeten)
Nu heeft mijn kennis deze fjord pas 3 maanden en lijkt het wel of hij steeds brutaler word.
Zelf rijd ze geen paard, fjord is gekocht voor de dochter van 11.( Omdat de wei te ver van de manege is rijd ze wel manege lessen 1x per week op een manege pony)
Ik vind hem niet echt te dik ( maar eerlijk gezegd heb ik er ook niet veel verstand van , ben een ex manege penny ruiter) sinds een half jaar rij ik weer bij een manege, wel met bibbers soms maar zo leuk)

Omdat de fjord in de wei staat moet daar ook alles gebeuren, poetsen longeren spelen en eten.
( Alleen als het echt slecht weer is dan in de stal, maar volgens mn kennis mag of kan ik niet longeren als het regent dan glijd hij uit???)
Hoe doen andere mensen het dan als het regent, je kunt je pony toch niet zomaar een week stil laten staan??
Er is geen bak in de buurt, 4 km van het bos af waar je wel heel fijn kunt rijden.
Nu zit ik met het volgende:
- Ik heb nog nooit gelongeerd, beter laten dan??? ( Bij mn kennis is het probleem rechts om lukt het nog redelijk maar links zo gauw ie gaat draven komt ie recht op haar af gestormd!) ( geen respect? Uitproberen?)
Ik weet zo snel ook niemand die me hierbij zou kunnen helpen.
Helaas heb ik geen trailer anders had ik hem wel mee genomen naar de manege.
- Ik heb deze pony ook maar 4x gezien, wel een lieverd hoor, is ook maar een kleintje ik schat zo 1.45( wel lomp en jolig)
- Omdat hij echt veel wondjes en plekjes heeft boven de staart, manen en hoofd vraag ik me af, moet de deken altijd om?
Zei doet hem alleen om als de wonden weer erger worden (zo zielig) maar ik dacht dat je juist zo een deken ter bescherming om doet?
Maakt het wat uit of het en vliegen of exeem deken is?
De exeem deken is namelijk overal stuk en scheurtjes ( dit ga ik morgen vroeg dicht maken zo goed en kwaad als het kan)
De hals van de exeem deken zakt steeds omlaag, heeft geen houvast of iets om vast te maken aan het halster?
Zei heeft het halster nu extra strak gemaakt zodat deze niet schuurt, maar ondanks dit heeft de pony wondjes ter plaatse van de wang onder het halster, zou het raadzaam zijn om het halster helemaal af te laten?
Een vliegen netje, hoe moet die nu zitten OVER of ONDER het halster? ( Zei heeft hem eronder geklemd)
Ze zegt dat hij het hele netje anders eraf schuurt)
- Voer: hij staat op redelijk gras, krijgt s'morgens en s'avonds een flinke pluk kuil,( zo een hooi net helemaal gevuld) en ook nog een halve schep brokjes/zemelen en 10 wortels per x verstrooit over de wei.
3 x per week na het rijden een appel.
( Ik heb het idee dat hij te veel wortels krijgt, 20 per dag is toch echt te veel of zit ik fout?)
Waar ze me ook voor gewaarschuwd voor heeft als ik wil rijden in het bos, hij is een lieverd gaat echt niet ervandoor of zo, maar bij het 1e stoplicht knalt hij door, met ruiter erop wel te verstaan, het kind krijgt hem niet stil en ook niet op een volte.....
Er loopt dus altijd iemand mee naar het bos, en dan mag ze alleen verder.....
Nu zal ik de 1e x gewoon ernaast lopen tot de bosrand, en dan pas opstijgen dat lijkt me verstandiger.
de 2e x vraag ik of iemand mee loopt, kijken of ik hem wel stil krijg.
Vanavond of morgen vroeg ga ik eerst eens kijken hoe hij uberhaupt op mij reageert in het zadel, gewoon in de wei.( Het probleem hierbij is dat de pony alles doet voor eten, als je hem roept komt ie echt niet uit zichzelf, blijft gewoon door grazen), alleen als je iets lekkers hebt komt ie, pakt het snel en is weer weg)
Dus tja, oefeningen in de wei met bv een bal, spelletjes doen zit er dus niet in zolang hij gras ziet/ruikt.....
Hij zal mij dan ook uit alle macht uit het zadel proberen te trekken en mijn balans is ook nog niet zo goed)
Iemand een tip om hem NIET te laten grazen maar werken???
Ik ben gelukkig niet bang voor deze pony en laat me zeker niet bijten ( heeft hij gister gedaan toen heb ik hem een tikje gegeven en nee geroepen)
Poetsen voetjes geven, nat wassen met shampoo alles laat hij verder toe.
Ik ga niet met de kar weg, heb ik geen ervaring mee vind het te gevaarlijk, weet niet eens hoe het tuig zou moeten haha)
Tja daar zit je dan als manege ruiter, wat een verschil komt er op je af!
Oja, zei smeert een zalfje van de decathlon met citronella op de wondjes, dat zou goed volgens haar zijn?
Ik heb van iemand van de manege mee gekregen: Uierzalf, Betadine shampoo, Sudocrem,Excelent Atex Daas Spray, Acederm 30 gram wondzalf ( Allantoine)
Wat kan ik nu het beste smeren op de kleine open wondjes? Wat op de korstjes?
Poeh een hoop vragen , ik hoop dat iemand antwoord kan geven.
Alvast bedankt!