Sommige AV's voor belachelijk lage prijs aangeboden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Sommige AV's voor belachelijk lage prijs aangeboden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 21:35

Misschien een beetje een raar topic maar wij vragen ons af waarom sommige Arabische Volbloeden
tegen een belachelijk lage prijs aangeboden worden?
En waarom je hen zo weinig vindt in de dressuur/springsport (hier in België dan toch)?

Voorbeeld: 4-jarige merrie met goede papieren (oma wereldkampioen), leuk om te zien, niet ingereden, voor 1200e?

Hengst, 6 jaar, niet ingereden, leuke, zweverige gangen, prachtige manen, voor 1500e?

Wij zijn er ook niet echt in thuis, maar begrijpen het soms niet... het is toch een heel leuk, intelligent ras,
waarom worden ze dan zo weinig in de sport voor gebracht?

Iemand die er meer vanaf weet het antwoord???

Zwoezie

Re: Sommige AV's voor belachelijk lage prijs aangeboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:37

Ik zie hier tegenwoordig veel paarden voor belachelijk lage prijzen :)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 21:40

Chary_xX schreef:
Ik zie hier tegenwoordig veel paarden voor belachelijk lage prijzen :)

Ja dat is ook wel waar, momenteel is er een overaanbod... maar waarom zie je arabische volbloeden zo weinig in de sport?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:42

Tja vraag - aanbod, zo gaat de economie nu eenmaal.
Er zal weinig vraag zijn naar AV's maar gezien de economische situatie zijn veel mensen genoodzaakt hun paard te verkopen dat kan dus de lage prijs veroorzaken.

En waarom worden ze zo weinig in de sport voorgebracht, ben je al ooit naar een endurance wedstrijd geweest ? Daar loopt het vol met AV's ! Het zijn zeer zeker leuke sportpaarden maar het ene ras is nu eenmaal meer geschikt voor dressuur en het andere dan weer meer geschikt voor endurance is maar net wat je wil ;) (overigens vind ik persoonlijk AV's zeer veelzijdige dieren waarmee je in verschillende takken van de sport terecht kan)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 21:48

Leentje_ schreef:
Tja vraag - aanbod, zo gaat de economie nu eenmaal.
Er zal weinig vraag zijn naar AV's maar gezien de economische situatie zijn veel mensen genoodzaakt hun paard te verkopen dat kan dus de lage prijs veroorzaken.

En waarom worden ze zo weinig in de sport voorgebracht, ben je al ooit naar een endurance wedstrijd geweest ? Daar loopt het vol met AV's ! Het zijn zeer zeker leuke sportpaarden maar het ene ras is nu eenmaal meer geschikt voor dressuur en het andere dan weer meer geschikt voor endurance is maar net wat je wil ;) (overigens vind ik persoonlijk AV's zeer veelzijdige dieren waarmee je in verschillende takken van de sport terecht kan)

Ja daar heb je absoluut 100 procent gelijk in, alleen in dit deel van België waar ik woon zie je ze nauwelijks. Er zijn wel enkele stoeterijen die fokken voor de show, maar haast geen "gewone particulier" te vinden die ze als rij/sportpaard gebruikt... en dat vind ik heel raar, heb er zelf nl. 2 en ik vind het een heerlijk ras...

TraiectumJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:53

Ik denk dat, gezien de huidige economische situatie, mensen nu meer dan ooit op de prijs van een paard letten. Voor 1200 - 1500 euro kun je (met een beetje zoeken en onderhandelen) ook een 4jarige vinden die al wel ingereden is. Onbeleerde paarden zijn nog goedkoper. Zo'n dier heeft dan wel geen papier, maar is een stuk gunstiger voor je portemonnee.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:58

De gemiddelde arabier is iets te slim voor de meeste ruiters. Daardoor worden ze vaak als moeilijk en heet gezien.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:59

JoCo schreef:
Misschien een beetje een raar topic maar wij vragen ons af waarom sommige Arabische Volbloeden
tegen een belachelijk lage prijs aangeboden worden?
En waarom je hen zo weinig vindt in de dressuur/springsport (hier in België dan toch)?

Voorbeeld: 4-jarige merrie met goede papieren (oma wereldkampioen), leuk om te zien, niet ingereden, voor 1200e?

Hengst, 6 jaar, niet ingereden, leuke, zweverige gangen, prachtige manen, voor 1500e?

Wij zijn er ook niet echt in thuis, maar begrijpen het soms niet... het is toch een heel leuk, intelligent ras,
waarom worden ze dan zo weinig in de sport voor gebracht?

Iemand die er meer vanaf weet het antwoord???

ik vind bovenstaande prijzen niet laag hoor maar zelfs redelijk hoog; zijn niet ingereden paarden dus je weet niet hoe het paard onder de man loopt en of het makkelijk karakter e.d. heeftl daarnaast is de een een hengst(niet geliefd tenzij als dekhengst) en is al 6 jaar en niet ingereden; dan vind ik € 1500 nog erg veel geld.
en waarom weinig in de sport? tja ik vind ze prachtig maar dan vooral op de renbaan of recreatief; heb zelden een av gezien die ruime gangen had en als dressuurpaard uitgebracht kan worden en springsport zijn ze helemaal niet geschikt voor; vaak lange hals en rug en geen springcapaciteit
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 06-08-11 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:59

Nou, toen ik 'n jaar geleden opzoek was zag ik ze toch echt niet voor zulke prijzen := Ik heb ook wel iets meer betaald voor m'n toen 2,5 jarige hoor :)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 22:01

JJane schreef:
De gemiddelde arabier is iets te slim voor de meeste ruiters. Daardoor worden ze vaak als moeilijk en heet gezien.

Ha ha, dat neem ik op als een compliment :D
Heb er zelf dus 2 en ga ook werken op een trainingsstal, ik vind ze helemaal niet moeilijk, maar je moet alles vragen. Hen dwingen lukt simpelweg niet en ze moeten in al hun 'hoogmoed' toestemming geven dingen met hen te doen!
Vind het zelf zo fascinerend als ik een nieuweling uit de stal moet halen, die me dan besnuift met een gezicht van 'en wie denk jij wel dat je bent, hier zo maar binnenkomen'

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:02

Het is maar wat de gek ervoor geeft ;)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 22:03

Letizia schreef:
Nou, toen ik 'n jaar geleden opzoek was zag ik ze toch echt niet voor zulke prijzen := Ik heb ook wel iets meer betaald voor m'n toen 2,5 jarige hoor :)

Ik ook niet hoor een aantal jaar geleden, maar nu kom ik op korte tijd enkele gevallen tegen, vandaar dat ik me de vraag stel...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:09

tamaramt schreef:
ik vind bovenstaande prijzen niet laag hoor maar zelfs redelijk hoog; zijn niet ingereden paarden dus je weet niet hoe het paard onder de man loopt en of het makkelijk karakter e.d. heeftl daarnaast is de een een hengst(niet geliefd tenzij als dekhengst) en is al 6 jaar en niet ingereden; dan vind ik € 1500 nog erg veel geld.
en waarom weinig in de sport? tja ik vind ze prachtig maar dan vooral op de renbaan of recreatief; heb zelden een av gezien die ruime gangen had en als dressuurpaard uitgebracht kan worden en springsport zijn ze helemaal niet geschikt voor; vaak lange hals en rug en geen springcapaciteit

Wat een onzin, dan mag je nog weleens beter kijken en wat al eerder werd gezegd, ze lopen aan de top in de Endurance.

Hier Lobeke, een Spaanse Arabier, die z dressuur, z springen en zz samengesteld loopt bij de paarden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:12

rustig aan, ts woont in belgie
daar zijn niet zoveel arabieren

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 22:12

@Letizia: leuk om eens zo iets te lezen, is dit jouw arabier trouwens? Bedankt voor de foto!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 22:15

mylene32 schreef:
rustig aan, ts woont in belgie
daar zijn niet zoveel arabieren

Inderdaad, helemaal niet zelfs!!! Als ik met de mijne ergens kom is het van 'o neen een barbiepaard' oftewel 'ga met je bloedrommel maar ergens anders, met zo een heethoofd kan je toch niks' of 'je gaat toch niet werkelijk die pony over die hindernis proberen te krijgen zeker, een arabier kan niet springen!' terwijl er dan zo een laag kruisje op je staat te wachten...

Terwijl mijn ene 'heethoofd' liever lui dan moe is, en er meestal bij staat te gapen... :o

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:15

Haha, nee hoor, dit is een dekhengst van Zenith arabians, prachtig dier!

Ik heb zelf een 3 jarige van Balasjow (Balaton) x Alexander (Aron), super fijn en meegaand karakter, heerlijk dier om mee te werken, hele koele kikker :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:16

Toch zijn er best wat stoeterijen in België hoor, ik woon in Zeeland en België is voor mij vaak makkelijker aan te rijden met de auto dan midden Nederland :)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 22:18

Letizia schreef:
Toch zijn er best wat stoeterijen in België hoor, ik woon in Zeeland en België is voor mij vaak makkelijker aan te rijden met de auto dan midden Nederland :)

Stoeterijen genoeg, daar niet van, maar die fokken meestal op shows, en dat is hier in België toch een apart wereldje naar mijn gevoel. Tussen de 'gewone' ruiters en clubs, vind je zo goed als geen enkele arabier, dat begrijp ik niet

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:20

Ik denk dat dat voor alle paardenrassen is, op dit moment die lage prijzen.

Tja, mensen die hun paarden niet bij huis kunnen hebben en ze in pensionstalling hebben staan, betalen toch al snel 250,- euro per paard per maand.

Als je dan door omstandigheden(ziekte, slechte economie etc.) dat niet meer kunt betalen, is dat veel geld wat erg snel oploopt, waardoor je denk ik eerder zegt, doe maar voor minder weg, want voor je het weet is de maand weer voorbij en moet je weer betalen.

Ik bedoel maar, als je 4 maanden moet wachten tot de juiste koper komt, met het juiste bod, ben je al 1000 euro meer kwijt aan stalling, met een beetje pech raakt het dier ook nog kreupel of weet ik veel wat in die 4 maand, komen er ook nog eens da-kosten bij.
Dan kun je hem beter voor 1000,- of 1500,- minder kwijt zijn.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:06

Toch wel, in Belgie zijn er net WEL veel AV stoeterijen hoor ;)
ook tussen de gewone ruiters in clubs als neem maar even LRV lopen ook AV's rond hoor, niet ELKE AV heeft dezelfde uiterlijke kenmerken, ze hebben niet allemaal een even uitgesproken snoekshoofd of iets dergelijks ..
Het zijn dus echt wel veelzijdige paarden, vandaar dat jij ze er dus niet allemaal uithaalt op wedstrijd .. want ze worden vaker in de sport ingezet dan je misschien zou denken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:19

Verschrikkelijk veel aanbod en door financiële crisis te weinig zekerheid en dus te weinig vraag doe de prijzen van alle paarden, op de echte toppaarden na, sterk dalen. Daar komt ook nog eens bij dat AV's toch liefhebberij is, en lang niet iedere ruiter een AV ziet zitten, zeker omdat er zo verschrikkelijk veel vooroordelen zijn (Een AV kan niet meekomen in de sport, een AV is heet, een AV is ongehoorzaam, met een AV is niet ontspannen buiten te rijden, een AV wil alleen maar hard, ga zo maar door). Al met al maakt alleen de laatste punten een AV in goede tijden al moeilijker verkoopbaar dan een KWPN met hetzelfde "niveau" qua lijnen en exterieur. Voeg daar de crisis bij en je hebt bingo. Daar komt dan ook nog eens bij dat een groot deel van de AV eigenaren ook kleinschalig gaan hobbyfokken (kijk maar eens rond hoeveel AV fokkerijen je alleen al in NL hebt, en dan overheersen de fokkers met pakweg 2-6 paarden), zonder dat er vooraf al duidelijk is of er een markt is voor het veulen.

Daar komt ook nog eens bij dat de voorkeur voor lijnen erg beperkt is geworden (paradon, justice, etc.) Terwijl er ook veel fokkerijen zijn die zich richten op een compleet paard met andere (bijv. Pools, Russische) lijnen. Die lijnen komen wel weer "in" over een paar jaar, maar nu zijn ook die veulens weer lastiger te verkopen, terwijl een Justice zo maar weer is verkocht.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:33

Over de niet ruime gangen, dat hebben ze wel degelijk.
Kijk maar eens naar de shows en keuringen,daar draait het voornamelijk oa om de gang werk.

Het punt is dat niet iedereen dit weet te behouden onder het zadel.
Maar een mooi rij technische gereden arabier heeft net zulke ruime gang werk als een paard van 1.65.
Houd je ze kort en kan je de energie van het in heel veel ogen rennerig gedrag niet om zetten in werk, krijg je korte op de voorhand gereden paarden.
Maar dit is bij zo veel rassen en paarden.

Ze worden vaak te kort in de nek naar beneden gereden en mensen durven vaak niet die ruimte te geven om ze op eigen benen te laten lopen.

Doe je mee in onder het zadel rubrieken kijken ze hier wel degelijk naar.

Ook lopen er heel veel mee in de hogere sport, alleen omdat het om een klein stamboek gaat is het in verhouding met een warmbloed stamboek zoals het kwpn weinig.
Maar ook van het kwpn loopt niet alles hoger dan M.En dat zijn er ook zat,maar daar hoor je niemand over.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:41

Barcelano schreef:
Kijk maar eens naar de shows en keuringen,daar draait het voornamelijk oa om de gang werk.

Klopt :j even een voorbeeldje van MM sultan (in eigendom van Arabian Fantasie). misschien ben ik wel heel scheel, maar ik heb het idee dat dat voorbeentje hier aardig ruimte neemt. Achterhand had wat mogen zakken, op andere foto's doet hij dat dan weer wel.

Afbeelding

De meeste paarden gaan in de ring zo ruim dat lang niet alle voorbrengers ze nog bijbenen, en dat voor zo'n "klein paardje".

In de showring gaat het vooral om type en beweging. Dus een paard dat een te steile schouder heeft en voor niet wegkomt wordt daar op afgerekend. Dat heeft weer invloed op de fokkerij, en dus is het ook binnen de AV's de bedoeling om ruime bewegingen te fokken.

De AV wordt alleen vaak niet correct gereden, en je moet echt rekening houden onder het zadel dat je met een trots, werkwillig en sensibel paard werkt. En, net als bij alle andere paarden, moet je van achter naar voor rijden, anders dan trek je je paard op de voorhand, en komen ze vanuit de schouder op die manier niet meer weg. Het enige dat ik merk bij de AV's OHZ is dat ze in eerste instantie liever iets voor de LL blijven lopen. Juist daarom is van achter naar voren rijden zo belangrijk, omdat je met een goede aanleuning vanuit achter dat kan opvangen en wat meer richting oprichting op de LL kan gaan vragen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:47

MLoeser schreef:
Barcelano schreef:

Klopt :j even een voorbeeldje van MM sultan (in eigendom van Arabian Fantasie)

http://arabianfantasie.nl/media/dekheng ... an%201.jpg

De meeste paarden gaan in de ring zo ruim dat lang niet alle voorbrengers ze nog bijbenen, en dat voor zo'n "klein paardje".

In de showring gaat het vooral om type en beweging. Dus een paard dat een te steile schouder heeft en voor niet wegkomt wordt daar op afgerekend. Dat heeft weer invloed op de fokkerij, en dus is het ook binnen de AV's de bedoeling om ruime bewegingen te fokken.

De AV wordt alleen vaak niet correct gereden, en je moet echt rekening houden onder het zadel dat je met een trots, werkwillig en sensibel paard werkt. En, net als bij alle andere paarden, moet je van achter naar voor rijden, anders dan trek je je paard op de voorhand, en komen ze vanuit de schouder op die manier niet meer weg. Het enige dat ik merk bij de AV's OHZ is dat ze in eerste instantie liever iets voor de LL blijven lopen. Juist daarom is van achter naar voren rijden zo belangrijk, omdat je met een goede aanleuning vanuit achter dat kan opvangen en wat meer richting oprichting op de LL kan gaan vragen.

Helemaal mee eens.
Met mijn rij av toen ik haar net had, kwam ik de eerste weeken nog geen eens aan de teugels.
Gewoon met boogjes er in(en ja ook dan kan je controle hebben) alleen maar voorwaarts gereden,en dan voel je een bepaald ruime ritme en die moet je behouden.
En als ik dan toch zonder het te weten aan de teugels kwam riep me instructeur handen naar voren en nageven!

En nu blijft ze nagevelijk in de ruime gangen.

Alleen zeggen wij altijd je moet durven om los te laten,gek doen doen ze eerder als je ze opsluit en geen adem geeft dan als je ze durf los te laten.

En dat is de 1e keer dat je dat doet echt wel slikken, maar je krijgt er zoveel voor terug inclusief het vertrouwen van je paard dat jij hem vertrouwt:)

Ik denk trouwens dat als een av zijn echte ruime draf inzet het blijven zitten ook niet makkelijk is :+
Laatst bijgewerkt door balance op 08-08-11 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto quote verwijderd