Niet drachtig gescand, maar ook niet hengstig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Venetia

Niet drachtig gescand, maar ook niet hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 21:09

Omdat ik dit nog niet eerder heb meegemaakt, stel ik de vraag maar hier! Misschien zijn er ervaringsdeskundigen die hulp kunnen bieden ;)
Mijn merrie, negen jaar oud, heeft op dit moment een veulen aan de voet (haar tweede veulen, beide keren probleemloos). Dit veulen is van half juni. Omdat haar baarmoeder er tijdens het scannen rustig uitzag, hebben we haar laten insemineren tijdens de veulenhengstigheid. Deze hengstigheid liet ze duidelijk zien. Na 15 dagen merkte ik al dat ze niet drachtig was en dat ze weer hengstig ging worden. Dit klopte en op de 18e dag al is ze opnieuw geinsemineerd, omdat er een groot ei op zat. Twee dagen later is ze nogmaals geinsemineerd, en daarna weer gescand. Toen bleken er twee eieren geovuleerd te zijn.

15 dagen later hebben we haar weer gescand. Op de scan leek ze niet drachtig. Op de 17e dag hebben we opnieuw laten scannen. Toen zat er gek genoeg alleen een troebel, niet al te groot ei op, waarbij insemineren weinig zin zou hebben. Omdat ze nog niet hengstig was, hebben we besloten nog even af te wachten.
Nu, inmiddels op de 21e dag, is ze nog steeds niet hengstig. We hebben vandaag uitgebreid geschouwd met de hengst waar ze het altijd aan laat zien, maar ze was echt helemaal niet hengstig. Omdat ze dat altijd zo duidelijk laat zien, weet ik ook zeker dat ze dat morgen of overmorgen niet gaat worden: het is bij haar goed te voorspellen wanneer ze hengstig wordt.

Wat is nu het beste? Hengstig spuiten? Mocht dan een dracht over het hoofd gezien zijn, spuiten we wel ongewild dat vruchtje eraf. Hoe groot is de kans dat een dracht over het hoofd gezien wordt?
Kan dat 'troebele' ei er wat mee te maken hebben?
Of kunnen we het beste wachten tot ze hengstig wordt?

Alvast bedankt!!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:11

Kun je niet gewoon even afwachten en dan nog een keer scannen? Als er dan echt nog niks te zien is zou ik het gewoon afwachten en anders hengstig spuiten. Maar dat laatste zou ik niet te snel doen als ze altijd netjes hengstig is.

Venetia

Re: Niet drachtig gescand, maar ook niet hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 21:21

Tja daar dacht ik ook al aan, om maandag weer te scannen. Maar omdat het wat later in het seizoen is, kunnen we ook niet al te laat hengstig gaan spuiten. Pff lastig hoor. Ze gedraagt zich eigenlijk alsof ze drachtig is, maar ja, dan moet er met 2 x scannen toch wel wat te zien zijn?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:22

Ja lijkt mij ook wel wat zegt de dierenarts eigenlijk hierover?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 21:30

Ze denkt dat ze niet drachtig is, omdat ze op de scan geen dracht gezien heeft, en ze verwachtte de laatste keer met scannen dat ze wel hengstig zou worden (maar dat blijkt dus niet zo te zijn).

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:33

Wil je nu nog wel opnieuw gaan dekken. Je zit al in augustus, dus dan heb je een veulen in
eind juli. Kan pas op zijn vroegst gespeend worden eind november. Persoonlijk vind ik dat telaat
en misschien je merrie ook wel, dat ze niet meer hengstig toont ;)
Mocht er wel wat zitten dan spuit je het eraf op deze manier, dat is ook zonde.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:37

Scannen op dag 15 en dag 17 is ook wel erg vroeg,je moet minstens door de 18 dagen heen zijn omdat het daarvoor nog niet
goed zichtbaar is. Dus ik zou zeker maandag nog eens scannen :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:37

Mijn paard, toen ook met een veulen aan de voet, zou ook niet drachtig zijn op de 18 dagen scan. Er was wel een ei te zien, vlg. DA.

Wij zijn 3 weken aan het schouwen geweest, inmiddels was ik bang dat er wat ernstigs met haar aan de hand zou zijn. DA weer laten scannen en wat bleek, er zat wel een veulen in. :Y)

Hengstig spuiten als een paard toch drachtig is kan vervelende complicaties opleveren. Een merrie bij ons heeft daar een flinke baarmoederontsteking aan overgehouden.

Nog een keer laten scannen lijkt mij de beste keuze.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:08

inderdaad nog een keer scannen. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze drachtig is geweest en het er toch is afgekomen, dan zijn ze ook van hun schema af zal ik maar zeggen.
Als je nu nog wil dekken kan dat op zich prima. Dan heb je begin juli een veulentje als het in 1 keer pakt.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 16:45

Bedankt voor jullie reacties! Vandaag heb ik de dierenarts kort gesproken. Morgen komt ze nogmaals scannen. Zij dacht dat ze niet hengstig wordt door het troebele (cystueuze) ei. Omdat ze verwacht dat het ei niet uit zichzelf gaat ovuleren, gaf ze als optie om het ei eraf te spuiten.
Wat ik me dan afvraag, ook al was het een slecht ei, als het ei tot 4 centimeter groeit, had ze toch wel hengstig moeten worden? Of vergis ik me nu?

We hebben eigenlijk al min of meer besloten niks te gaan spuiten als het niet echt nodig is. Het verhaal van tiwi1969 is een beetje onze angst, dat ze dan een baarmoederontsteking oploopt als de diagnose toch niet helemaal klopte.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:50

Mijn verhaal is nog uit de tijd dat er werd opgevoeld zonder te scannen, jaren -80, Paard was niet drachtig gevoeld en er zat, na voelen, wel een ei. Ik ken trouwens nog een oude hengstenhouder die op die manier zelf het inseminatie-moment bepaalt, merries kwamen altijd drachtig terug. Ouderwets handwerk ; )

Nog een keer laten scannen, als er dan nog niets te zien is(het is nu alweer wat groter) dan kan je m.i. veilig hengstig spuiten.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:52

Was er een geel lichaam te zien bij het scannen?

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:59

volgens mij is een scan altijd zwart/wit.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:10

monnikenburg schreef:
volgens mij is een scan altijd zwart/wit.

Sorry...ik zit hier nu met een grote glimlach op mijn gezicht om je opmerking.
Een geel lichaam is een follikel zonder ei-cel. Dat wordt zo genoemd. En dat follikel zie je ook gewoon op een zwart-wit scan. Hier werd dus niet lettelijk "geel" bedoeld...

Even ingaan op de vraag van de TS: Ben benieuwd wat er uit de scan gekomen is. Het gebeurt wel vaker dat een merrie met een veulen aan de voet niet meer goed hengstig wordt.
Wat ik persoonlijk zou doen: mocht het paard bij het scannen binnen nu en een paar dagen goed hengstig lijken te worden, dan zou ik nog een keer voor inseminatie gaan.
Maar gezien het tijdstip van het jaar waarin we nu zitten zou ik nu niet meer beginnen aan hengstig spuiten en dat soort dingen. Het wordt dan een laat veulen en de kans dat het alsnog niet lukt is groot. Als ik daarop een kosten-baten analyse op los zou laten voor hobbyfokkerij (want dat is het denk ik?), dan zou ik mijn merrie een jaartje gust laten.

Echter....wij hebben hier een paard staan dat ook bij het scannen in de eerste instantie als troebel ei was gezien. Was dus geen ei...maar een vruchtje en is in het voorjaar daarop geboren.
Bij een tweede scan bleek de merrie dus toch drachtig te zijn....en was het mysterie van niet meer hengstig worden daarmee opgelost.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:21

Ik vond het ook al zo raar klinken whahaha

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:32

monnikenburg schreef:
Ik vond het ook al zo raar klinken whahaha

Je hebt mij een hoop pret bezorgd moet je maar denken...
En jij hebt weer wat geleerd!

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:45

nou gelukkig, is het nog ergens goed voor geweest he haha

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 22:44

Bedankt allemaal voor de reacties, ja bij het insemineren waren twee gele lichamen te zien dus er waren twee eieren geovuleerd. Zelf zat ik te denken dat het troebele ei misschien ook een van een tweeling zou kunnen zijn omdat die vaak afgestoten wordt?
Het komt inderdaad wel vaker voor dat een merrie de hengstigheid met veulen niet toont, maar deze merrie is al twee keer hengstig geweest met dit veulen en het is ook niet haar eerste veulen, dus ik vind het wel iets te toevallig dat ze nu net deze hengstigheid niet zou tonen. Ook kan ik het meestal zien aan haar achterbenen, daar komt wat viezigheid op te zitten bij haar hengstigheid.
We hebben nog even overlegd met de dierenarts en besloten niet het ei eraf te spuiten en ook niet meer hengstig te spuiten, het is al laat in het seizoen en om van alles te gaan spuiten terwijl we het eigenlijk niet precies weten, is ook een risico. Zolang ze fit oogt is het plan om over een week of vier te scannen voor de gustverklaring, mocht een eventuele dracht dan toch over het hoofd gezien zijn op de eerdere echo dan moet het dan toch goed te zien zijn denk ik!
Hopelijk doen we er goed aan en heeft ze niks geks in haar baarmoeder!

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:31

Heel verstandig denk ik zo.
Zo zou ik het ook gedaan hebben.
Laat je nog even weten wat er uiteindelijk van gekomen is?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 10:18

Ja ik zal het laten weten!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:14

Houd even in de gaten dat een merrie geen last hoeft te hebben van een baarmoederontsteking. Mijn merrie was natuurlijk gedekt, was drachtig gescand, maar werd in september ofzo toch weer hengstig, dus dracht is afgebroken, geresorbeerd of afgestoten, we hebben het niet gemerkt in ieder geval.
Toch zat het me niet lekker en in december ofzo heb ik haar na laten kijken, was puur gevoelsmatig, aan de merrie was eigenlijk weinig tot niets te merken. Maar ze had een baarmoeder ontsteking, ze is gespoeld en toen was het klaar.
Als je volgend jaar wel opnieuw wilt dekken kan het misschien geen kwaad om haar later nog een keer na te laten kijken, dan begin je volgend jaar in ieder geval niet met ontsteking.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:38

Bedankt voor je tip, dat is wel goed idd om in de gaten te houden.
Ze is inmiddels nog een keer gescand, het 'rare' ei was weg, en ze leek echt niet drachtig. Vooralsnog lijkt haar baarmoeder gewoon in orde gelukkig! Volgend jaar opnieuw proberen!

Renee85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:57

Hengstig spuiten is bij ons ook niet goed gegaan helaas... nu wordt ze "klaargemaakt" zodat ze volgend jaar wel sneller zal kunnen dragen... helaas geen veulen voor ons volgend jaar :(

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:03

Persoonlijk zou ik naar de hengsthouder gaan en daar laten scannen. Ik begrijp dat je je eigen veearts hebt laten scannen, maar bij de hengsthouder is het vaak meer routine. Zij kunnen jou vast en zeker uitsluitsel geven. Er moet zeker weten nu al te zien zijn of ze drachtig is of niet.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:51

Venetia schreef:
Bedankt voor je tip, dat is wel goed idd om in de gaten te houden.
Ze is inmiddels nog een keer gescand, het 'rare' ei was weg, en ze leek echt niet drachtig. Vooralsnog lijkt haar baarmoeder gewoon in orde gelukkig! Volgend jaar opnieuw proberen!

Jammer dat ze niet drachtig is.
Wel fijn dat verder alles wel in orde is.