wat voor ras (pony) kan mij hebben?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

wat voor ras (pony) kan mij hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 22:13

Ik ben opzoek naar een mooie, leuke, sportieve, sterke pony.
Nu het bijzondere: ik ben 172, en weeg rond de 60 kilo.
Ik ben opzoek, naar een tamelijk kleine pony, zo rond de 125/130.
Voordat ik allerlei reacties krijg over kleine pony: Ik denk hier niet voor niks goed over na, en ben dan ook opzoek naar een pony die hier op gebouwd is!!!
EN NEE: ik wil geen grotere pony/paard!!

Nu heb ik al een aantal optie's. (importeren vind ik prima!)
Garrano (uit portugal, staat echt wel een heel end boven in mijn lijstje!)
Ijslander
Landias
Camargue
heeeeuuul klein fjordje (heb gelezen dat die er zijn vanaf 130, klopt dat?)
exmoor

mijn vraag is dus, wie heeft er nog een leuke aanvulling?

hazel

Re: wat voor ras (pony) kan mij hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:14

Mag ik vragen waarom je een pony met die maat zoekt?

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 22:15

vanwege mijn gezondheid.
bovendien heb ik meer klik met een kleinere pony, en is het beter te hendelen

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:16

Garrana ken ik niet, maar een IJslander is volgens mij wel geschikt.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:17

En goed paard heeft geen maat of merk kleur geur of opplakstickers. Waarom moet je voor je gezondheid een voor jou maat te kleine pony hebben? wat ben je er mee van plan?

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 22:18

Garrano komt uit portugal, erg boeient ras. ik wil er eigenlijk zo een, maar ik wil wel nog even verder kijken, zeker gezien ik er pas volgend jaar een aan ga schaffen.

IJslanders zijn wel vrij prijzig... maar hou ik zeker in gedachte.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 22:20

Benfan schreef:
En goed paard heeft geen maat of merk kleur geur of opplakstickers. Waarom moet je voor je gezondheid een voor jou maat te kleine pony hebben? wat ben je er mee van plan?

Nee, maar wil graag een pony die er op gebouwd is. anders had het ras niet uigemaakt..

Ik wil ik er graag lekker buitenritjes mee gaan maken, maar ook mennen. verder zou een dressuur proefje leuk zijn, maar is geen must.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:23

We kunnen nu wel met zijn alle tegen TS tekeer gaan maar dat heeft geen nut. TS wil graag een kleine maat pony, wat als je goed nadenkt best kan.
Ijslanders zijn idd prijzig maar dit ras past wel prima in je plaatje. Ook fjorden zijn er in een klein maatje, maar zie ze zelf niet zo heel veel. Misschien kun je de stokmaat iets omhoog gooien?? 1.30 - 1.40, dan vind je al makkelijker een fjordje. De mijne was ook 1.38 :) Dit zelfde geld voor een haflinger

zou dus gaan voor:
- ijslander
- fjord
- kleine maat haflinger ?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:25

Bedenk wel dat IJslanders en fjorden niets altijd makkelijker te hendelen zijn, omdat ze klein zijn. iJslanders kunnen vrij heet en sterk zijn en fjorden eigenwijsheid en sterk :+ De andere rassen ken ik niet persoonlijk.

Zelf val ik ook op pony's :D Ik heb een New Forest d pony (ben 1.70).

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:26

Wat misschien ook nog kan, een Fellpony ? Volgens mij heb je die ook wel tussen de 1.30 - 1.40 :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:26

Je hebt het in je profiel erover dat je een hekel hebt aan fjorden/haflingers, neem aan dat dat verandert is? Een kleine pony hoeft niet perse makkelijker in omgang te zijn. Wat heet, op een pension stal waar het paard van mij vriendin stond hadden ze altijd hun handen vol aan een pony, en liep haar paard (1.75 groot) altijd braaf zijn rondjes, had je geen omkijken naar. Dat wil dus ook niks zeggen, ik zie dat je al 2 pony's hebt, is het niet verstandiger om een op karakter uit te zoeken ipv ras/formaat? Begrijp me niet verkeerd.. ik vind pony's persoonlijk ook leuker dan paarden maar ben wel zo rieel om een uit te zoeken op wat bij mij past. Zeker als je gezondheid klachten hebt (mogen we vragen wat precies, zodat mensen beter kunnen helpen nadenken over wat geschikt is. je wilt immers weten wat jou kan hebben. Daar horen je klachten ook bij) is het verstandig juist iets uit te zoeken wat bij jou klachten past.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 22:26

met alle respect voor haflingers en hun baasjes, maar heb een beetje een hekel aan haflingers... zijn echt niet mijn ding helaas....

135 kan misschien ook nog net, maar hoger zeker niet jammer genoeg!

Ze hoeven zeker niet heel makkelijk te zijn, ik zoek ook een pony met vuur. absoluut geen zin in een dooie maar wel graag wat stoer. (dus niet om ieder blaadje zeuren)

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:28

Wat heeft een Haflinger, waar jij zo'n hekel aan hebt? Als je dat wat duidelijker kunt aangeven kunnen we dat soort types dus uitsluiten met het meedenken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:31

Vanwege jpouw gezondheid zoek je een kleine pony?? daar kan ik me niks bij voorstellen...
Je kunt toch ook ' gewoon' zeggen dat je een kleine pony hebben wil??

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 22:31

Benfan schreef:
Je hebt het in je profiel erover dat je een hekel hebt aan fjorden/haflingers, neem aan dat dat verandert is? Een kleine pony hoeft niet perse makkelijker in omgang te zijn. Wat heet, op een pension stal waar het paard van mij vriendin stond hadden ze altijd hun handen vol aan een pony, en liep haar paard (1.75 groot) altijd braaf zijn rondjes, had je geen omkijken naar. Dat wil dus ook niks zeggen, ik zie dat je al 2 pony's hebt, is het niet verstandiger om een op karakter uit te zoeken ipv ras/formaat? Begrijp me niet verkeerd.. ik vind pony's persoonlijk ook leuker dan paarden maar ben wel zo rieel om een uit te zoeken op wat bij mij past. Zeker als je gezondheid klachten hebt (mogen we vragen wat precies, zodat mensen beter kunnen helpen nadenken over wat geschikt is. je wilt immers weten wat jou kan hebben. Daar horen je klachten ook bij) is het verstandig juist iets uit te zoeken wat bij jou klachten past.

ivm met mijn klachten; pony mag niet te breed zijn, gezien mijn heupen het begeven op het moment dat die te ver uit elkaar gaan.... (dit hoop ik met een eventueel aangepast zadel wel op gelost te kunnen worden. Pony moet een redelijk, tot vlakke gang hebben vanwege mijn rug. Soepel in het bekkie, vanwege mijn handen. redelijk braaf, een keertje er van door gaan is het punt niet, maar niet een die ieder moment aan het bokken gaat. Klein vanwege een evnt. rolstoel (heb ik (nog) niet) ik ben bang van paarden op het moment dat ik op mn gat zit. En naar mijn idee is er wel een pony te vinden toch? ik heb de tijd, geen haast, en vind een pony uit het buitenland halen geen punt.

heb in middels 4 shetters :)

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:33

Ik zou dan voor een gangenpaard gaan.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 22:33

Flying_Indo schreef:
Wat heeft een Haflinger, waar jij zo'n hekel aan hebt? Als je dat wat duidelijker kunt aangeven kunnen we dat soort types dus uitsluiten met het meedenken.

sterk in de mond, lomp, en ik mis gewoon de klik. sorrie voor haflinger liefhebbers dat ik het zo zeg, en ze zijn vast niet allemaal zo. maar het is gewoon mijn type niet.

suuzepuus schreef:
Vanwege jpouw gezondheid zoek je een kleine pony?? daar kan ik me niks bij voorstellen...
Je kunt toch ook ' gewoon' zeggen dat je een kleine pony hebben wil??

slaat nergens op. als ik fris, fruitig, en gezond was had ik zeker een mooie volbloed, of gelderse uitgezocht. Ik hou er gewoon niet van om er over te praten, oke?

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:35

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar volgens mij zitten er in de Westernwereld wel meer paardjes waar jij misschien goed mee op kunt schieten.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 22:36

hmm, maar dan wil ik er wel "gewoon"(engels dus) mee kunnen rijden eigenlijk? wel bedankt voor de eye opener, daar had ik nog niet aan gedacht!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:38

dan is een gangen pony/klein paard met mooie vlakke gangen inderdaad wel fijn. Vergeet niet dat die kleine dingen ook sneller breed kunnen zijn. Je kan een wat grotere best leren om naast een blok te staan zodat je beter kunt opstappen mocht dat een probleem zijn (ivm je bekken) is zo wie zo beter voor het zadel/rug en jou lichaam.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:39

Nou... ik vind het niet zo'n gekke zoektocht hoor...
Ik ben 1:70... weeg zo'n 55 kilo en heb 2 IJslanders. De 1 zal de 1:35 niet halen, de ander krap aan 1:40....
Een iets oudere IJslander zou iets kunnen zijn? Zijn inderdaad iets 'subtieler/ fijner' te rijden vaak, vlakkere gangen, en vaak niet al te breed....
Beste kun je dan een IJs nemen die al goed doorgereden is qua gangen.... er zitten wel minder hete types tussen.

Misschien heb ik iets verkeerd gelezen.... maar je bent toch helemaal niet buitensporig lang of zwaar? Dan kan een IJslander of Garrano toch prima zijn?

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:40

Met een gangenpaard kan je ook gewoon Engels rijden, je hebt er alleen een gang bij. En dan wel een hele comfortabele voor je eigen lichaam.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:41

MisticRider schreef:
Flying_Indo schreef:

sterk in de mond, lomp, en ik mis gewoon de klik. sorrie voor haflinger liefhebbers dat ik het zo zeg, en ze zijn vast niet allemaal zo. maar het is gewoon mijn type niet.

Goh, elke haflinger is anders. Mijn verzorg Haff is alles behalve sterk in de mond en lomp, maar dat terzijde.

Ik denk dat een ijslander de beste keus is, maar ja dies een beetje duur. Ik zou zeggen, misschien kun je mensen opsporen die een soort gelijk probleem hebben en hun ervaringen misschien kunnen delen?

In ieder geval, veel succes met het zoeken van een geschikte pony!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 22:41

Benfan schreef:
dan is een gangen pony/klein paard met mooie vlakke gangen inderdaad wel fijn. Vergeet niet dat die kleine dingen ook sneller breed kunnen zijn. Je kan een wat grotere best leren om naast een blok te staan zodat je beter kunt opstappen mocht dat een probleem zijn (ivm je bekken) is zo wie zo beter voor het zadel/rug en jou lichaam.

Ik heb pas op een fjord gereden (type bulldozer) maar wel met echt een fijn dressuur zadel (die wat hoger licht)
dan kan ik er vrij redelijk op rijden kwa breedte. Dus met nog een beter/fijner/hoger/smaller/of hoe ik dat uit moet leggen zadel hoop ik goed op een bredere pony te kunnen rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 22:42

Kleinere Quarter of Paint. En je hebt ze er tussen zitten met een stokmaat onder de 1.40m

Veel kleiner zou ik met jouw lengte niet gaan, niet als je dressuurmatig wilt rijden. Je moet je benen niet op hoeven te trekken om de hulp te geven, komt je houding niet ten goede.