Wat IJslanders voeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Wat IJslanders voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 16:48

Welke IJslander eigenaar kan mij helpen? Ik weet dat er in Nederland complete voeders te koop zijn speciaal voor sobere rassen of zelfs voor IJslanders. Echter zijn die hier niet te verkrijgen, maar mengt hier vrijwel iedereen het voer zelf. Alle producten (zoals geplette gerst/mais/haver, lucerne, supplementen, et cetera) zijn hier in grote hoeveelheden aan te komen. Wie kan mij aanraden wat wel te voeren en wat zeker niet (ook met het oog op hoefbevangenheid).

Winter en zomer apart.
Zomer: 24/7 op de weide, dagelijks 1 tot 5 uur buiten ritten. (Veel dazen/steek beesten, eventueel knoflook?)
Winter: Geen arbeid op af en toe een buiten rit na. Zoveel mogelijk buiten, maar geen toegang tot gras vanwege de sneeuw en temperaturen tussen de -10 en -35.

Het is de bedoeling dat ze echt onbeperkt ruwvoer krijgen. In de winter continue een grote baal voordroog in de weide en in de zomer hooi in de weide (ruif of ruiven). Daarnaast is de arbeid wel in de bergen (ontkom je hier niet aan) en blijven het niet altijd bij rustige ritjes, maar ook versnellingen hoger dan stap.

Wie voert wat aan zijn/haar IJslander, hoeveel, hoe vaak en wat zit er in het voer (samenstelling en EWpa VREP waarde)?

Imre

Re: Wat IJslanders voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:14

Wat veel mensen met IJslanders doen (inclusief ikzelf) is een beetje krachtvoer geven na arbeid en verder eigenlijk alleen ruwvoer. Op het IJslander-rittenbedrijf waar ik heb gewerkt kregen ze in het hoogseizoen dagelijks een schep basisbrok naast veel hooi, in de winter als er geen ritten waren alleen ruwvoer.

Mijn eigen paarden krijgen veel minder, maar die werken natuurlijk ook veel minder hard. Zij doen het prima op een kwart schep muesli na arbeid. Momenteel krijgen ze de Coolmix van Havens, specificaties vind je hier: http://www.paardenvoeders.nl/files/31_c ... x%20NL.pdf

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 17:46

Dus in principe hebben ze genoeg aan alleen (goed/kwalitatief) ruwvoer voldoende? Ook in de winter als het -30 is? Hoe zit het met vitamines/mineralen? In de winter kunnen ze niet bij het gras en ik weet dat hier de grond een tekort heeft aan selenium en dus ook in het hooi voor de paarden (wat belangrijk is bij opname van vit E). Zou het dan voldoende zijn om ze in de winter alleen ruwvoer te voeren en vitamine/mineralen korrels?
Dan in de zomer dagelijks 1 schep kracht voer, of alleen als ze arbeid verricht hebben? Ze hebben hier namelijk wel (veel) gras. Daarnaast weer de vitamine/mineralen korrels, denk dat die wel essentieel zijn hier. Ook denk ik dat ik ze in de winter wel 's nachts op stal wil hebben, ivm de wolven. Alleen daar nog eens goed over nadenken, IJslanders zijn niet zo klein als de Shets. Liefst natuurlijk 24/7 buiten.

De Shet hier heeft afgelopen winter ook alleen op ruwvoer gedaan (en 1 handje brokjes). Zijn deze twee rassen aardig te vergelijken?

De sobere rassen zijn eigenlijk helemaal nieuw voor mij wat dat soort dingen betreft, ben de hete/nergens tegen kunnende warmbloeden gewend. :)

Bedankt in ieder geval voor je reactie!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:56

IJslanders hebben ook vitamines en mineralen nodig, naast ruwvoer. Ik weet niet waar je woont maar misschien dat je zou kunnen kijken voor een basisbrok met weinig energie of een muesli, eventueel met weinig/geen suiker als je paarden daar gevoelig voor zijn? Denk er wel aan dat je ongeveer een halve kilo per dag moet voeren als je wil dat je paard genoeg vitamines en mineralen uit het voer haalt, voor een gemiddelde IJslander is dat al gauw te veel.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:09

Mijn paarden krijgen in de zomer naast 24/7 gras om de dag een handje vitamine/mineralen brokjes. Verder altijd toegang tot een liksteen.

In de winter staan ze 24/7 in een grote paddock met uitloop. Daar krijgen ze onbeperk arm hooi, 2 keer per dag een pluk kuil en 's morgens en 's avonds pulp met geplette gerst, zonnebloem olie en een handje meusli. Daar doen ze het erg goed op :) Deze paarden worden wel bijna dagelijks gereden.

In Canada stond ook altijd alles buiten met extreme temperaturen. Daar rolden we voor de kudde in de bergen (die dus niet aan het werk was) iedere dag een hele kuilbaal uit. De rijpaarden hadden ook onbeperkt kuil/hooi en daarnaast kregen ze na het rijden een schep meusli.

Veel ruwvoer is in de winter echt het allerbelangrijkste om warm te blijven.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 20:22

Brok of muesli heb je hier bijna niet en die er wel zijn, zijn erg duur of komen veel vitamines/mineralen te kort. Aangezien er wel veel supplementen zijn en dus ook vitamine/mineralen korrels, denk ik dat dat een betere oplossing is. Ook omdat ze dan niet de vele suikers/melasse van de gewone brokken binnen krijgen.

Onbeperkt ruwvoer is sowieso de bedoeling, zeker in de winter ivm de koude.
In principe moeten ze gewoon 24/7 het hele jaar buiten kunnen staan?
Ik weet alleen niet of ik het zelf aan durf. Afgelopen jaar hebben we de waarschuwing/'t advies gehad om honden en kleine(re) dieren 's nachts binnen te halen of goed in de gaten te houden, doordat de winter vroeg was en de wolven steeds dichterbij kwamen. Op 150m van ons huis zijn wolven en sporen gezien. Heb nog nooit gehoord dat ze paarden/pony's aanvallen, maar bij honger en in de winter weet ik het niet?

Dus zou het volgende "voer schema" geschikt zijn voor IJslanders (algemeen)?:
Winter: Onbeperkt voordroog, dagelijks handje vitamine/mineralen korrels.
Zomer: Onbeperkt hooi (nodig of wordt dat te veel?) met weidegang (en dus gras), dagelijks handje vitamine/mineralen korrels.

Hier wordt heel erg veel gerst (geplet), haver (geplet), maïs (vlokken) en lucerne gevoerd. Zou een combinatie (dus gemengd) van dit voer geschikt zijn voor de nodige energie in de arbeid periode, eventueel zonder de haver?

Natuurlijk moet je ook altijd naar het paard zelf kijken (dat is logisch), maar ik ben me wel serieus aan het verdiepen in de IJslanders, omdat die er wel gaan komen (heb dus nog geen individuele voorbeelden, want ze zijn er nog niet).

Dus mensen die ook meer info over de IJsjes zelf hebben, zoals waar je op moet letten (in onderhoud/verzorging en bij aanschaf). Zijn natuurlijk ook zeer welkom. :)

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:33

Waar is 'hier'? Ik vermoed ergens in scandinavie :P

Onbeperkt hooi en gras word teveel. Vele IJslanders staan maar enkele uren op het gras omdat ze anders veel te dik worden, bevangen raken en weet ik wat allemaal meer. Je kan ze ook een aantal uren op de paddock met wat hooi zetten (met slowfeeders!) en een aantal uur op het gras.

De paarden in Canada liepen gewoon altijd in de bergen tussen beren, coyotes, mountain lions etc. Dat is altijd goed gegaan. Dat was wel een kudde van 120 paarden dus dat is natuurlijk wel anders dan een paar 'achtertuin ponies'.

Stel je vraag eens op http://www.ijslanderforum.nl daar krijg je een hoop reacties denk ik, en er zijn ook vele topics over voeding te vinden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 20:49

Thokkadisje schreef:
Waar is 'hier'? Ik vermoed ergens in scandinavie :P

Onbeperkt hooi en gras word teveel. Vele IJslanders staan maar enkele uren op het gras omdat ze anders veel te dik worden, bevangen raken en weet ik wat allemaal meer. Je kan ze ook een aantal uren op de paddock met wat hooi zetten (met slowfeeders!) en een aantal uur op het gras.

De paarden in Canada liepen gewoon altijd in de bergen tussen beren, coyotes, mountain lions etc. Dat is altijd goed gegaan. Dat was wel een kudde van 120 paarden dus dat is natuurlijk wel anders dan een paar 'achtertuin ponies'.

Stel je vraag eens op http://www.ijslanderforum.nl daar krijg je een hoop reacties denk ik, en er zijn ook vele topics over voeding te vinden.

Inderdaad Scandinavië, Zweden om precies te zijn. :)
Dus eigenlijk zouden we dus een zand paddock moeten maken (of kunnen ze ook in het bos staan? Groeit vrijwel geen gras)? Dan kunnen ze misschien in de winter 's avonds ook gewoon naar buiten (paddock met een houten hek natuurlijk). Beren hebben we hier ook, maar die houden een winter slaap, gelukkig. Misschien moet ik mij daar ook niet zo druk over maken, maar dat ze er zijn... Geeft een rare gedachten en misschien komt het ook wel omdat we dat in nederland niet kennen.

Bedankt voor de link van het forum, daar ga ik zeker eens kijken en rond vragen!!

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:00

Ik ben even zo vrij geweest om wat merken die in Denemarken te krijgen zijn te googlen en vond oa deze website: http://www.stroeh.se/s/shop/artikel/Hae ... tfoder.htm
Er is dus wel degelijk ijslandermeusli te krijgen in Zweden.

Op het Ijslanderforum zit ook iemand die in Zweden woont met haar IJslanders. Geloof dat haar forumnaam Freya is.

Mysla34

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:01

wij deden een paar jaren geleden iets van zeewier door het eten van onze Ijslander. Wat en hoeveel weet ik niet precies meer...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:19

Die van mij krijgen inderdaad ook zeewier, vooral om hun vachtconditie te verbetereren. Ik heb twee eczemers. Hier in NL heb je natuurlijk nog de vitaminekoeken van Liga, maar als ik jou zo hoor kan je ook die niet in Zweden krijgen. Heeft een zaak als Hööks geen compleet supplement?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 11:08

Thokkadisje schreef:
Ik ben even zo vrij geweest om wat merken die in Denemarken te krijgen zijn te googlen en vond oa deze website: http://www.stroeh.se/s/shop/artikel/Hae ... tfoder.htm
Er is dus wel degelijk ijslandermeusli te krijgen in Zweden.

Op het Ijslanderforum zit ook iemand die in Zweden woont met haar IJslanders. Geloof dat haar forumnaam Freya is.

Dat het er helemaal niet is, heb ik niet gezegd. Maar datgene wat er wel is, is erg duur en daar valt dit ook onder. ik vind 30 euro voor 1 zak voer (incl verzenden) erg veel. Zelfs Marstall is de helft goedkoper. ;)

In dit geval is het zelfs rendabel om voer van uit Nederland over te laten komen.

Pavo is hier beperkt leverbaar, wel alleen weer in het zuiden en laten wij nou net niet daar zitten. Daar zou ik wel eens kunnen informeren hoe en wat.
Complete supplementen zijn hier ruim voldoende aan te komen, maar dan wel alleen met vitamine/mineralen. Ook andere supplementen zijn hier in grote hoeveelheden aan te komen.
Alleen dus bijna geen compleet krachtvoeder. Hööks heeft geen voer of supplementen. :)

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:35

Quir schreef:
Welke IJslander eigenaar kan mij helpen? Ik weet dat er in Nederland complete voeders te koop zijn speciaal voor sobere rassen of zelfs voor IJslanders. Echter zijn die hier niet te verkrijgen, maar mengt hier vrijwel iedereen het voer zelf. Alle producten (zoals geplette gerst/mais/haver, lucerne, supplementen, et cetera) zijn hier in grote hoeveelheden aan te komen.

Dan heb ik bovenstaande blijkbaar verkeerd begrepen :)
Mijn IJslanders kunnen absoluut niet tegen Pavo voer, die krijgen meteen jeuk. Maar dat is uitproberen natuurlijk. Succes met zoeken, en het ijslanderforum is echt een aanrader voor al je vragen over Ijslanders :D

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:46

Quir schreef:

Ik meen ooit ergens een berichtje van iemand gelezen te hebben dat in zweden de paarden onder een bepaalde temperatuur niet buiten mochten blijven? De dame in kwestie had een grote stal aan huis waarvan ze de deur open liet zodat het paard zelf kon kiezen. Soort inloop dus.
Nou lijkt me -30 ook voor een ijslander geen lekkere temperatuur. Dat soort temperaturen komen volgens mij op het eiland zelf nauwelijks voor, aangezien de zee een grote "warme" invloed heeft op de temperatuur. Tenzij je ergens op een gletscher gaat zitten natuurlijk. ;)
Nog ff gecheckt maar de temp op ijsland varieert grotendeels tussen -15 en + 15

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 11:50

Thokkadisje schreef:
Quir schreef:
Welke IJslander eigenaar kan mij helpen? Ik weet dat er in Nederland complete voeders te koop zijn speciaal voor sobere rassen of zelfs voor IJslanders. Echter zijn die hier niet te verkrijgen, maar mengt hier vrijwel iedereen het voer zelf. Alle producten (zoals geplette gerst/mais/haver, lucerne, supplementen, et cetera) zijn hier in grote hoeveelheden aan te komen.

Dan heb ik bovenstaande blijkbaar verkeerd begrepen :)
Mijn IJslanders kunnen absoluut niet tegen Pavo voer, die krijgen meteen jeuk. Maar dat is uitproberen natuurlijk. Succes met zoeken, en het ijslanderforum is echt een aanrader voor al je vragen over Ijslanders :D

Verkeerd begrepen, of ik heb niet getypt wat ik blijkbaar wilde typen. Nu ik terug lees, heb je gelijk. :)
Had in mijn hoofd het er namelijk wel bij, maar dus niet getypt of iets dergelijks.

Ik voer mijn dieren hier nu ook een gewone "complete" brok, maar wil sowieso van de brokken af en mijn gevoel zegt dat deze brokken heel erg veel missen qua vitamine en mineralen. Er is hier echter ook Krafft te krijgen welke redelijk betaalbaar is, ervaring mee?

Ben zelf ook nooit weg geweest van Pavo, ook nooit gevoerd, maar die hebben wel van die soort koeken. Vandaar dat ik er aan dacht, maar dat is dus niet een goede optie?
Ga zeker op het forum vragen en lezen, heel erg bedankt daar voor!!

shelty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:53

Ik geef mijn ijslanders kruiden musli van st hypolyt en geef ze daar ook de sempermin van dat zijn de vitamine en mineralen. Ik merk wel sinds ik mijn ruintje dat geef die heeft ook zomer eczeem dat hij veel beter door zijn wintervacht is gekomen en dat hij echt een glans over zijn vacht heeft. Ik vind hem er veel beter uit zien dan toen ik hem dat nog niet gaf.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:15

Ik heb toch echt vorig jaar bij Hööks een vitamine-B-supplement voor mijn paarden gekocht. Maar misschien was dat tijdelijk in het assortiment.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 23:36

Imre schreef:
Ik heb toch echt vorig jaar bij Hööks een vitamine-B-supplement voor mijn paarden gekocht. Maar misschien was dat tijdelijk in het assortiment.

Kan ook zijn dat sommige winkels het wel hebben, die hier zit namelijk niet en op de site ook niet. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:51

Krachtvoeders zijn eigenlijk maar ballast, het kost een paard energie om ze te verteren. IJslanders hebben ze ook niet nodig, ik had niet begrepen dat je daar in Zweden vitamine- en mineralenmengsels kunt krijgen, dan zou ik die kiezen als ik jou was :j Ik voer ook geen muesli meer, mijn ijs krijgt pavokoeken. Hij kan er goed tegen, maar ik moet er wel bij zeggen dat hij zo'n beetje overal tegen kan. Ik heb een eczeemvrije zesdegeneratie-ijs met een lange rij Nederlandse en Duitse voorouders ;) Het ligt dus maar net aan het paard. In de periodes dat je paarden harder moeten werken (regelmatig ritten van een paar uur) kun je altijd nog wat erbij geven. Luzerne zou ik niet doen, daar zit toch veel eiwitten in? In de zomer zou ik het gras beperken tot een paar uur en verder de rest van de tijd hooi of voordroog voeren, Niet onbeperkt. In de winter wel: zo veel ze willen om warm te blijven, tenzij ze echt te dik worden.

Zo zou ik het doen :o

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 09:09

Refagreni schreef:
Quir schreef:

Ik meen ooit ergens een berichtje van iemand gelezen te hebben dat in zweden de paarden onder een bepaalde temperatuur niet buiten mochten blijven? De dame in kwestie had een grote stal aan huis waarvan ze de deur open liet zodat het paard zelf kon kiezen. Soort inloop dus.
Nou lijkt me -30 ook voor een ijslander geen lekkere temperatuur. Dat soort temperaturen komen volgens mij op het eiland zelf nauwelijks voor, aangezien de zee een grote "warme" invloed heeft op de temperatuur. Tenzij je ergens op een gletscher gaat zitten natuurlijk. ;)
Nog ff gecheckt maar de temp op ijsland varieert grotendeels tussen -15 en + 15

Ze mogen gewoon altijd buiten, ze moeten zelfs buiten en mogen nooit langer dan 16 uur achter elkaar op stal staan (wetten, zo ook dat ze nooit alleen mogen staan en grote van de stal). Wel wordt een schuil stal aangeraden natuurlijk. Mijn merrie (een echte Nederlandse KWPN'er, die dus nergens tegen kan en pas vanaf Oktober er staat) stond over dag altijd buiten (wel met een deken) en mijn Shet ook, zonder deken. Hebben ze geen problemen mee gehad, alleen als het hard sneeuwde zetten ik ze binnen. Aangezien de sneeuw smelt en later weer bevriest en dat lijkt me niet fijn voor de paarden. Water was wel rampzalig!!! Paar keer per dag met de emmer sjouwen, maar die was met 10/15 min al weer bevroren. }:0

Als het een keer -10/-15 was, gingen ze languit in de sneeuw liggen, om af te koelen. :Y)

Stallen komen er sowieso, dus even kijken wat we doen 's nachts.

Hestejente: Wij willen ook per se eczeem vrije IJslanders, omdat er nergens zoveel knutten zijn dan hier. Dat is voor ons dus echt een eis.

Zo heb ik er inderdaad ook over gedacht om te voeren. In de winter krijgen ze sowieso onbeperkt ruwvoer, hebben ze gewoon echt nodig om warm te blijven. Supplementen hebben ze hier inderdaad in overvloed, bijna elke winkel die iets "diers" verkoopt, verkoopt ook supplementen. Kan kloppen dat er in luzerne veel eiwitten zitten, dus die niet voeren. (wordt hier 's winters erg veel gevoerd)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:19

Kan je niet een IJslanderbedrijf in de buurt opzoeken en daar vragen wat ze voeren?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 09:21

Imre schreef:
Kan je niet een IJslanderbedrijf in de buurt opzoeken en daar vragen wat ze voeren?

Dat is wel een goede optie!! Niet eens aan gedacht :oo

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:19

Houd er rekening mee dat een paard dat eczeemvrij is waar het nu staat best kan gaan schuren als hij eenmaal bij jou is. Al staat hij nu maar een paar kilometer verderop, als hij nu bijvoorbeeld op een heuvel staat, waar het dus meer waait, en jij in een soort dalletje in het bos woont kan het zomaar zijn dat je straks toch een schurend paard hebt. Kijk daarom dus ook naar de afstamming: hebben de voorouders eczeem? (dan heb je een indicatie. Er zijn ook eczemers die eczeemvrije nakomelingen krijgen natuurlijk) Met importpaarden (paarden die op IJsland geboren zijn) heb je ook een groter risico, al krijgt niet ieder importpaard eczeem. Net zoals niet ieder Europees paard eczeemvrij blijft. Het is een combinatie van aanleg en omgeving. Die aanleg zou in jouw wei zomaar eens tevoorschijn kunnen komen }:0

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 18:44

hestejente schreef:
Houd er rekening mee dat een paard dat eczeemvrij is waar het nu staat best kan gaan schuren als hij eenmaal bij jou is. Al staat hij nu maar een paar kilometer verderop, als hij nu bijvoorbeeld op een heuvel staat, waar het dus meer waait, en jij in een soort dalletje in het bos woont kan het zomaar zijn dat je straks toch een schurend paard hebt. Kijk daarom dus ook naar de afstamming: hebben de voorouders eczeem? (dan heb je een indicatie. Er zijn ook eczemers die eczeemvrije nakomelingen krijgen natuurlijk) Met importpaarden (paarden die op IJsland geboren zijn) heb je ook een groter risico, al krijgt niet ieder importpaard eczeem. Net zoals niet ieder Europees paard eczeemvrij blijft. Het is een combinatie van aanleg en omgeving. Die aanleg zou in jouw wei zomaar eens tevoorschijn kunnen komen }:0

Oke, dat wist ik niet, maar wat dat betreft zitten wij dus wel erg gunstig.
Wij hebben vergeleken met andere plekken erg weinig last van de knutten, zitten boven op de berg en waait er regelmatig.

Dus het is af te raden om IJslanders aan te schaffen die uit IJsland komen/geboren zijn? Die worden hier namelijk wel veel aangeboden en vaak ook een stuk goedkoper. (alleen vaak dan wel de jonge/groene dieren, die wij dus sowieso niet zoeken)
Hoe kan je er achter komen qua afstamming of die eczeemvrij zijn of niet? Heb sowieso compleet geen verstand van IJslander afstamming. :D
Is dat iets wat je gewoon moet weten of waar je achter kan komen door te zoeken op internet?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:31

Nee, aan afstamming kan je over het algemeen niet zien dat ze eczeem hebben. Wel kan je aan het levensnummer zien waar het paard vandaan komt. Begint het nummer met IS, dan is het een paard uit IJsland. Waarom gaan jullie eigenlijk voor IJslanders? Meen me te herinneren dat jullie iets met Haflingers zouden gaan doen. Hebben jullie ervaring met de gangen? Hoe willen jullie dat gaan doen?

Ik heb eventueel het mailadres voor je van Nederlanders met IJslanders die in Zuid-Zweden op een eiland in een meer wonen.