Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Thokkadisje schreef:Waar is 'hier'? Ik vermoed ergens in scandinavie
Onbeperkt hooi en gras word teveel. Vele IJslanders staan maar enkele uren op het gras omdat ze anders veel te dik worden, bevangen raken en weet ik wat allemaal meer. Je kan ze ook een aantal uren op de paddock met wat hooi zetten (met slowfeeders!) en een aantal uur op het gras.
De paarden in Canada liepen gewoon altijd in de bergen tussen beren, coyotes, mountain lions etc. Dat is altijd goed gegaan. Dat was wel een kudde van 120 paarden dus dat is natuurlijk wel anders dan een paar 'achtertuin ponies'.
Stel je vraag eens op http://www.ijslanderforum.nl daar krijg je een hoop reacties denk ik, en er zijn ook vele topics over voeding te vinden.
Thokkadisje schreef:Ik ben even zo vrij geweest om wat merken die in Denemarken te krijgen zijn te googlen en vond oa deze website: http://www.stroeh.se/s/shop/artikel/Hae ... tfoder.htm
Er is dus wel degelijk ijslandermeusli te krijgen in Zweden.
Op het Ijslanderforum zit ook iemand die in Zweden woont met haar IJslanders. Geloof dat haar forumnaam Freya is.
Quir schreef:Welke IJslander eigenaar kan mij helpen? Ik weet dat er in Nederland complete voeders te koop zijn speciaal voor sobere rassen of zelfs voor IJslanders. Echter zijn die hier niet te verkrijgen, maar mengt hier vrijwel iedereen het voer zelf. Alle producten (zoals geplette gerst/mais/haver, lucerne, supplementen, et cetera) zijn hier in grote hoeveelheden aan te komen.
Quir schreef:Onbeperkt ruwvoer is sowieso de bedoeling, zeker in de winter ivm de koude.
In principe moeten ze gewoon 24/7 het hele jaar buiten kunnen staan?
Thokkadisje schreef:Quir schreef:Welke IJslander eigenaar kan mij helpen? Ik weet dat er in Nederland complete voeders te koop zijn speciaal voor sobere rassen of zelfs voor IJslanders. Echter zijn die hier niet te verkrijgen, maar mengt hier vrijwel iedereen het voer zelf. Alle producten (zoals geplette gerst/mais/haver, lucerne, supplementen, et cetera) zijn hier in grote hoeveelheden aan te komen.
Dan heb ik bovenstaande blijkbaar verkeerd begrepen![]()
Mijn IJslanders kunnen absoluut niet tegen Pavo voer, die krijgen meteen jeuk. Maar dat is uitproberen natuurlijk. Succes met zoeken, en het ijslanderforum is echt een aanrader voor al je vragen over Ijslanders
Refagreni schreef:Quir schreef:Onbeperkt ruwvoer is sowieso de bedoeling, zeker in de winter ivm de koude.
In principe moeten ze gewoon 24/7 het hele jaar buiten kunnen staan?
Ik meen ooit ergens een berichtje van iemand gelezen te hebben dat in zweden de paarden onder een bepaalde temperatuur niet buiten mochten blijven? De dame in kwestie had een grote stal aan huis waarvan ze de deur open liet zodat het paard zelf kon kiezen. Soort inloop dus.
Nou lijkt me -30 ook voor een ijslander geen lekkere temperatuur. Dat soort temperaturen komen volgens mij op het eiland zelf nauwelijks voor, aangezien de zee een grote "warme" invloed heeft op de temperatuur. Tenzij je ergens op een gletscher gaat zitten natuurlijk.![]()
Nog ff gecheckt maar de temp op ijsland varieert grotendeels tussen -15 en + 15
hestejente schreef:Houd er rekening mee dat een paard dat eczeemvrij is waar het nu staat best kan gaan schuren als hij eenmaal bij jou is. Al staat hij nu maar een paar kilometer verderop, als hij nu bijvoorbeeld op een heuvel staat, waar het dus meer waait, en jij in een soort dalletje in het bos woont kan het zomaar zijn dat je straks toch een schurend paard hebt. Kijk daarom dus ook naar de afstamming: hebben de voorouders eczeem? (dan heb je een indicatie. Er zijn ook eczemers die eczeemvrije nakomelingen krijgen natuurlijk) Met importpaarden (paarden die op IJsland geboren zijn) heb je ook een groter risico, al krijgt niet ieder importpaard eczeem. Net zoals niet ieder Europees paard eczeemvrij blijft. Het is een combinatie van aanleg en omgeving. Die aanleg zou in jouw wei zomaar eens tevoorschijn kunnen komen