Eerste eigen shet,moeilijke keuze....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LisaDG

Eerste eigen shet,moeilijke keuze....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 15:21

Dag bokkers,

Sinds mijn laatste topic die ik geplaatst heb over mijn 2-jarige is er al heel wat gebeurd.
Ik heb vernomen van de dokter dat ik paardrijden moet stoppen,en als ik dan nog zou rijden niet meer mag vallen (ja,lekker voor te bereiden...)
wegens mijn rug en rugklachten,omdat deze nog zouden verergeren.
En ik heb het er niet voor over om na een rit 9 maal langs de kiné te gaan.
Dus bijgevolg dat ik mijn 2-jarige te koop heb gezet en ze hem maandag komen ophalen.
Dit was met heel veel spijt in het hart,maar hij gaat naar een goede vriendin,waar ik weet dat hij een super plekje zal krijgen met heel veel aandacht en goede zorgen.

Maar natuurlijk is een leven zonder paard als echte paardenliefhebber niet echt fantastisch.
Daarom ben ik langzaam aan het uitkijken naar shet'jes bij mij in de buurt.
Er wordt vanalles aangeboden,veulen,jaarlingen,hengsten,merrie's,...
Maar nu natuurlijk is de vraag,welke leeftijd,geslacht,...
Ook omdat het mijn eerste shet is en ik enkel ervaring heb met "grote" paarden.

Vele raden een (oudere) hengst af wegens het karakter die al gevormd is en dergelijke.
Zelf heb ik mijn 2-jarige gekocht als mensenschuw,nooit in handen geweest jaarling hengst en heb hier eigenlijk nooit problemen mee ondervonden zowel in gedrag als karakter ook al kon hij zelfs geen halster aandoen.
Ik ben daardoor gestart met basis grondwerk (parelli) en heb grote vooruitgang geboekt en hem
dan enkel laten ruinen omdat hij niet meer bij de rest in de kudde mocht....
Dan is een merrie nogal een logische keuze,maar ik ondervind dat ik en een merrie niet zo goed samengaan(kan natuurlijk altijd veranderen ;) )

Dus graag had ik eens jullie ervaringen/meningen geweten ;)

Anoniem

Re: Eerste eigen shet,moeilijke keuze....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:06

Ik heb beide shetjes als jaarling gekocht :) Hengsten.
Kwestie van opvoeden, inmiddels 5 jaar oud en schatten van pony's :) Durf er een kind alleen mee te laten ;) Maar veel shetlanders worden door kinderen bereden/opgevoed, en dan krijg je dus inderdaad eigenwijze pony's. Dus ik raad toch echt een jonkie aan, of een pony waarvan je zeker bent dat hij fatsoenlijk opgevoed is. Een shetlander weet namelijk dat hij heel sterk is :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:17

Als je liever geen merrie heb, en bang ben dat een hengst te lastig is, waarom geen ruin dan? Of een jonge hengst die je meteen laat castreren. Ruinen zijn redelijk zeldzaam, dus ik zou zeker de optie voor een jonge hengst open houden. Omdat je al ervaring heb met een jong paard zou ik een jonkie zeker niet laten staan, het is natuurlijk wel leuk om met een groene pony te beginnen.

Door de overvloed van veulentjes zou ik ook zeker kijken naar een pony met stamboek papier. Dan heb je net wat meer zekerheid wat betreft erfelijke gebreken en het stamboek heeft ook nog veel leuke evenementen.

Dit topic is zeker de moeite waard om te lezen:
[SMP] Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:25

even een paar vraagjes, waarom een shetlander? er zijn meerdere kleine paardenrassen, zoals nmprs minipaardjes, amha amerikaanse minipaardjes, a- welsh. en wat wil je ermee gaan doen?, trouwens niks mis met shetlanders hoor, ze zijn heel leuk, maar ik ben zelf drie jaar geleden ook zo begonnen en een shet is het eerste wat in je opkomt, en toen ik verder ging kijken werd ik helemaal verliefd op de minipaardjes, dus raad ik je aan om eerst te bedenken wat je ermee wilt ;)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:00

Als je er niks geen keuringen mee wilt gaan lopen zou ik voor een shet gaan. Een minipaardje is wel een erg dure grasmaaier ;)
Wil je ermee fokken zou ik eens realistisch gaan kijken wát voor pony je dan wilt gaan fokken. Zwarte shetten zijn er sowieso al in overvloed.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:06

Wat wil je er mee gaan doen?

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:07

Ik zou een jonge hengst/ruin nemen, waarbij je weet dat er nog niet zoveel meegedaan is, want dan kun je het zelf doen.
Met shetten is het wel leuk dat ze ook voor de sulky/kar kunnen :D

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:22

Ik heb zowel merries als ruinen staan waaronder een laat gecastreerde ruin. Net als bij grote paarden moet het diertje je aanstaan en kun je gaan kijken en bedenken of het dier je aanspreekt qua gedrag. Als je ervaring is dat merries niet bij jou passen dan zal dat bij de shetten net zo zijn. Als je bij de grote een hengst gehad hebt, zou ik niet terugschrikken voor een shethengst. Ik heb 2 keer een tijd lang een oudere hengst gehad en eigenlijk waren beiden erg goed te hanteren, het ligt wel aan de opvoeding maar dat merk je al als je de wei in gaat bij de pony om te kijken.

Bedenk je wel goed wat je doel is. Ik had als eerste doel gezelschap voor mijn haf, dus kwam er een mini shet. Toen haffie met pensioen ging kwam er een 2e mini bij met als doel voor de wagen en dan gezien de geringe grote 2-span. Mijn mini merrie heeft 2 kinderen die zijn gebleven en zij vallen in de middenmaat. Als ik nu voor het mennen opnieuw moest kiezen denk ik dat ik voor een grote maat zou gaan, of zelfs een ander ras, hoewel de shetten wel mijn grote liefde zijn.
Afhankelijk van je doel met de pony veranderen ook je eisen. Is het alleen om te tutten of vrijheidsdressuur mee te doen of zo, dan heb je andere eisen dan om een pony te kunnen inspannen.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 09:53

Voor mij is het zeker niet de bedoelingen om keuringen of dergelijke mee te gaan doen,ook niet om te fokken (en zeker niet met een papierloze shet).
Het is puur grondwerk,vrijheidsdressuur en de algemene frutseling: borstelen,wandelen,...
En dan misschien te mennen maar enkel recreatie.
Dus ik denk dat een shet voor mij de beste keuze is,ook omdat rijden mij totaal niet meer aanspreekt en ik dit ook niet mag doen ivm medische redenen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:16

dan denk ik ook dat een shet voor jou een heel goede keuze kan zijn,het zijn over het algemeen leuke en intelligente pony's, meestal zijn de hengstjes( of ruinen) wat werkwilliger dan merries

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 15:42

Ik ben gisteren wezen kijken naar 3 pony's die te koop stonden bij mij in de buurt (een hengstje en 2 merrie's),aanvankelijk ging ik voor het hengstje,maar ben helemaal verslingerd geraakt aan het 1ne merrie'tje.
Ze kwam onmiddelijk aangelopen uit de weide en kwam tegen me "plakken".
2 jaar en enkele maanden, vos (helemaal zoals mijn vorige 2 jarige), fijne bles, zo'n 80 cm groot en van niets of niemand bang,maar toch een eigen willetje en karakter.
Ook kent ze enkel meewandelen aan een halstertje,dus terug een uitdaging die mij wel aanspreekt.
Enkel heeft ze nu wel al enkele weken bij het hengstje van 3 gelopen waardoor ze wss drachtig kan zijn :s wat mij heel wat minder bevalt....
Nu er is nog niets beslist.
Ook ben ik gaan kijken naar een stalling op zo'n 10min. van bij mij thuisals ik dan uiteindelijk iets beslis dat ik toch weet wat en hoe.
Een gezellige familiale sfeer en leuke omgeving,wel was het maandelijks stalgeld 150 euro,maar dan wordt alles voor je gedaan,krijgen ze 2x per dag hooi en brok,alles tot in de puntjes verzorgd en de hele dag "toezicht".
Op zich vond ik dit veel voor zo'n mini,maar de andere stal die ik geschikt vond was 100 euro,maar dan wel zo'n 25 min. rijden waaraan mijn benzine ook te lijden heeft.
Ook had ik een weide gevonden voor 25 euro per maand,maar moest ik alles nog zelf aankopen en stond de pony helemaal alleen wat ik niet wil...

Wel zit ik nu nog met het idee van ja oké,2 x per dag hooi en brok,is dit nou goed voor zo'n kleintje?
Zowiezo als ik haar aankoop wordt ze eerst op een wat schraler stuk gezet worden omdat ze (redelijk) tonnetje rond is.

Ik voel me nu echt een leek,heb al zolang paarden maar voel mij nu toch wel wat onzeker omdat ik enkel het beste wil voor mijn mini.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:17

fijn dat je een "klik" hebt met een pony, ik vind dat altijd het fijnst, ik zou denk ik voor de stal gaan die het dichtst bij huis is, is wat duurder, maar je hoeft zelf niet veel te doen, alle tijd kun je dan lekker vrij besteden met je pony. wat betreft drachtigheid, dat zou niet zo mooi zijn natuurlijk, ze is nog erg jong, je kunt haar even laten scannen? voor de zekerheid? bij onze kliniek kost dat 15 euro, maar dan weet je wel waar je aan toe bent , ook i.v.m. evt te dik en afvallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:48

LisaDG schreef:
Ik ben gisteren wezen kijken naar 3 pony's die te koop stonden bij mij in de buurt (een hengstje en 2 merrie's),aanvankelijk ging ik voor het hengstje,maar ben helemaal verslingerd geraakt aan het 1ne merrie'tje.
Ze kwam onmiddelijk aangelopen uit de weide en kwam tegen me "plakken".
2 jaar en enkele maanden, vos (helemaal zoals mijn vorige 2 jarige), fijne bles, zo'n 80 cm groot en van niets of niemand bang,maar toch een eigen willetje en karakter.
Ook kent ze enkel meewandelen aan een halstertje,dus terug een uitdaging die mij wel aanspreekt.
Enkel heeft ze nu wel al enkele weken bij het hengstje van 3 gelopen waardoor ze wss drachtig kan zijn :s wat mij heel wat minder bevalt....
Nu er is nog niets beslist.
Ook ben ik gaan kijken naar een stalling op zo'n 10min. van bij mij thuisals ik dan uiteindelijk iets beslis dat ik toch weet wat en hoe.
Een gezellige familiale sfeer en leuke omgeving,wel was het maandelijks stalgeld 150 euro,maar dan wordt alles voor je gedaan,krijgen ze 2x per dag hooi en brok,alles tot in de puntjes verzorgd en de hele dag "toezicht".
Op zich vond ik dit veel voor zo'n mini,maar de andere stal die ik geschikt vond was 100 euro,maar dan wel zo'n 25 min. rijden waaraan mijn benzine ook te lijden heeft.
Ook had ik een weide gevonden voor 25 euro per maand,maar moest ik alles nog zelf aankopen en stond de pony helemaal alleen wat ik niet wil...

Wel zit ik nu nog met het idee van ja oké,2 x per dag hooi en brok,is dit nou goed voor zo'n kleintje?
Zowiezo als ik haar aankoop wordt ze eerst op een wat schraler stuk gezet worden omdat ze (redelijk) tonnetje rond is.

Ik voel me nu echt een leek,heb al zolang paarden maar voel mij nu toch wel wat onzeker omdat ik enkel het beste wil voor mijn mini.

Ik weet niet waar je precies woont...
maar die 150 euro is nieteens zo veel!!
wat moet je nog bijbetalen(extra brok?)

Ik zou gaan voor die in de buurt...!

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 08:24

Als ik €150 betaal zit alles inbegrepen:
-2x hooi en brok dagelijks
-volledige dag weidegang zomer en winter,'s avonds op stal bij slecht weer
-uitmesten,binnen en buiten zetten
-...

Ikzelf ben van België (west-vlaanderen) de pension prijzen liggen hier niet zo hoog, (luxe pensionstal=€220-€300),de meeste kennissen van mij betalen rond de €100 euro voor hun stalling,maarja het komt niet op €50 ;)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:35

Nou ik vind het nog best duur voor een shetlander := en al helemaal als ze zomers 24/7 buiten staan.

Zou vragen of ze wellicht vanwege het formaat in prijs zakken. Hier in GLD NL betaal je niet zoveel voor een shetlander op vol pension.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 08:58

Ik vind dit veel voor een shet: €150-, Mijn mening: Shetten horen gewoon 24/7 buiten, alle paarden sowieso. Ik betaal zelf de helft en Violet staat 24/7 buiten. Ik zou nog even verder zoeken :)

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:07

Fijn dat je een leuke shet hebt gevonden, zoals jolandje al zei kun je haar het best even laten scannen! Dan weet je precies waar je aan toe bent. Ik zou even met die pension stal van 150 pm gaan praten, want een shetlander heeft natuurlijk sws geen brokken nodig, en met goed weer zou het beste nog zijn als ze gewoon dag en nacht buitenstaat... Dus ik zou vragen of ze in de zomer 24/7 naar buiten kan, en 's winters evt. 's nachts binnen met alleen hooi, als dat zou kunnen wordt de prijs vast al minder!

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:11

Ik ga helemaal met Maaike mee!

Mijn shet staat dag en nacht buiten en ik betaal de helft.
Als ik jou was, zou ik goed met die stal praten en anders nog even verder kijken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:12

Een weiland huren zou het mooiste zijn, althans als je tijd genoeg hebt om de hele verzorging zelf te doen. Ken je niet toevallig iemand met een shet of andere pony die nog een maatje zoekt? Je zou ook samen een weiland kunnen huren, heb je meteen het probleem opgelost van een maatje.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 09:36

Een weiland huren hier in de buurt is praktisch niet mogelijk,ik woon midden in de stad en het dichtste dat ze weilanden verhuren is zo'n 20-30min. rijden. Dus deze stalling op 10min. was een hele goede oplossing...
Het is idd veel geld voor zo'n kleintje,maar ik bel deze middag nog eens naar de eigenaar om eens te overleggen....

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:39

En een welsh a is dat niet leuk? Zijn er leuke beessies bij. Leuk voor de kar....

Of bijv een fjord of een haf, ook erg leuke paarden voor voor de kar en voor VD en alles... En als je dan een echte hele brave koopt, kan je er misschien wel eens een x op rijden, bijv als je bijrijder neemt en er zelf 1x in de maand ofzo ffies op gaat zitten...

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:46

Ik vind dat idd ook best heel veel geld voor de stalling voor een Shetje. Daarnaast hoeven ze niet (perse) binnen te staan (ook brok voeren moet je mee uitkijken, shetjes zijn "schrale" ponies). Die van mij staan 24 uur per dag buiten met een schuilstal dat is echt voldoende voor ze. Misschien kan je met die stal overleggen of hij/zij 24 p.d. buiten mag staan voor minder stalgeld?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:47

Dan zou ik voor die stal gaan. Al zou ik vragen of je shet ipv 2x brok en 2x hooi niet 1x vitamine korrel (eventueel in combi met een voer laag in zetmeel en suiker) en 3x hooi mag. Als je shet daar veel buiten komt heeft ie waarschijnlijk hier al teveel aan.

Overigens zou ik je gevoel volgen, dat heb ik bij alledrie mijn pony's gedaan. Vooral bij Hans had ik een heel goed gevoel. Ik had merries en wilde eigenlijk geen hengst, maar ik was verkocht. Heb hem laten ruinen zodra het kon en hij is echt mijn maatje. Persoonlijk vind ik 80 cm wel vrij klein, heb je enig idee tot welke maat ze ongeveer uit gaat groeien? Vooral als je wil mennen vind ik een grotere pony handiger, meer keus uit karren. Zo'n kleintje kan waarschijnlijk alleen voor een sulky of een heel licht vierwielertje en dat is mss weer niet handig met je rug?

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 12:11

Ik heb zojuist de staleigenaar opgebeld en kreeg meteen en koude douche....
Ik had gevraagd zoals hierboven gezegd werd als ze 24/24 in de weide mocht 's zomers en dan 's winters eventueel in de weide mocht met schuilstal,voor een lagere prijs.
Hij antwoorde hierop: als ik mijn stallingen met weide kan verhuren aan een eigenaar met paard voor €200,dan zal ik dit zeker niet doen aan een shetje voor de helft van de prijs.
Dus ga ik momenteel terug op zoek :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:25

Geef hem groot gelijk ;) Het is nou eenmaal zo dat 'de hoogste prijs telt', hoe oneerlijk het ook is :))