vruchtafdrijving door ruin?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

connie64

vruchtafdrijving door ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 09:34

Aangezien ik er echt helemaal niet in thuis ben zou ik graag t volgende willen weten...

Een merrie die gedekt is op een andere plek,thuiskomt, en in aanraking kan komen met een ruin kan zij dan hengstig worden en haar vrucht afdrijven?
En met in aanraking komen bedoel ik dat de ruin in een andere wei staat waar zij wel neus contact kunnen maken maar verder lichamelijk contact niet.

Ik wil hier graag meer over weten?

bij voorbaat dank

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:37

Ja dat kan. Bij de hengstenhouderij waar ik altijd kwam werd altijd gezegd dat de merrie niet in aanraking mocht komen met ruinen ivm het verstoten van de vrucht. Het beste was in een groep merries laten lopen.
Er mocht absoluut geen ruin bij.

Of het onzin is weet ik niet maar het werd door een veearts verteld.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:38

Tenzij de merrie zoveel stress daarvan ondervind of een ziekte oploopt die abortus tot gevolg kan hebben oploopt of zò ontzettend hengstig van die ruin wordt ;) (ff serieus zo'n merrie hebben wij gehad, die had altijd zo'n hevige hengstigheid dat ze steeds het vruchtje verwierp) kan er niks gebeuren.
Gewoon ff snuffelen met de buurman heeft geen abortus/resorptie tot gevolg.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:39

Dat kan omdat de da dat zei? Ik kan me werkelijk geen reden voorstellen waarom dat zou kunnen gebeuren..?
Ben wel benieuwd naar een wetenschappelijke verklaring daar achter dan.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:40

Mijn ruin heeft vorig jaar in een groep gelopen met alleen maar drachtige merries. Dat is allemaal goed gegaan, de merries waren wel al een maand of 2 a 3 drachtig. Ik had het toen ook aan de dierenarts gevraagd en die zei dat hijner gewoin bij kon.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:42

Iris82 schreef:
Dat kan omdat de da dat zei? Ik kan me werkelijk geen reden voorstellen waarom dat zou kunnen gebeuren..?
Ben wel benieuwd naar een wetenschappelijke verklaring daar achter dan.

Schijnt een hormonending te zijn bij de merrie. Dat door de aandacht van de ruin de vrucht weer afgestoten kon worden.
Vraag het mij verder ook niet maar het is een heel gerenomeerde hengstenhouderij. Ze raden het ten zeerste af en de veearts die daar al tientallen jaren werkzaam is bevestigd dit ook.

Iris82

Re: vruchtafdrijving door ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:46

Ow, ik ben er nooit zo van om gelijk heel hard onzin te roepen, ondanks dat ik het mezelf niet voor kan stellen. Wellicht is er iemand die wel kan verklaren hoe of wat. Ben benieuwd of dat specifiek met ruinen te maken heeft of dat dat ook voor hengsten geldt.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:47

Net wat ik al eerder typte: "of zò ontzettend hengstig van die ruin wordt (ff serieus zo'n merrie hebben wij gehad, die had altijd zo'n hevige hengstigheid dat ze steeds het vruchtje verwierp).."

Maar op een -ook hele bekende stal waar ik stage liep- stonden de merries wel gewoon tussen de ruinen in stal (met een stukje trailes in de tussenwanden waardoor ze wel kunnen snuffelen-) en dat ging wel gewoon goed.
Als je ruin zich niet teveel hengst voelt en je merrie daar niet te gevoelig voor is kan het gewoon.
Merrie die wij op stal hebben gehad is door haar vriendje gedekt, vriendje is toen direct geruint en die hebben àltijd samen gestaan... is ook een mooi veulentje uitgekomen gelukkig.

Dusja, zoveel mensen zoveel ervaringen :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:48

Iris82 schreef:
Ow, ik ben er nooit zo van om gelijk heel hard onzin te roepen, ondanks dat ik het mezelf niet voor kan stellen. Wellicht is er iemand die wel kan verklaren hoe of wat. Ben benieuwd of dat specifiek met ruinen te maken heeft of dat dat ook voor hengsten geldt.

Is met hengsten ook zo denk ik. Grote kans dat de hengst de merrie nogmaals dekt dan. Dan weet je niet wie de vader is. :')

Schijnt dat merries onderling een positieve invloed op elkaar hebben, dan worden ze juist sneller dragend.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:53

Ik denk dat het idd zou kunnen. Bij andere diersoorten gebeurt iets dergelijks toch ook? Als het alfa-mannetje van een groep aangevallen wordt door een ander mannetje dat vervolgens wint, dan kan het ook gebeuren dat de dieren die zwanger zijn, de vrucht verstoten. Bij leeuwen doodt het nieuwe alfa-mannetje zelfs ook nog de levende welpen.

Bij een inseminatie zal het mogelijk anders zijn.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 09:57

dank voor reacties!mijn ruin is totaal niet geinteresseerd in haar alleen maar in gras!

Ik vind de merrie enorm onrustig in de wei maar ik kan niet zien dat ze hengstig is!
Mijn ruin staat nu in een container omdat hij overtuigd is dat de merrie haar vrucht heeft afgestoten door mijn ruin!

Dit is allemaal na telefonisch overleg met een dierenarts.....
Aangezien ik er geen kaas van heb gegeten wil ik graag andere meningen.
Ik voel me totaal niet gelukkig met deze hele situatie.

Eigenaar heeft al eens eerder 2 doodgeboren veulens gehad na een voldragen dracht en is naar mijn idee
hysterisch en traumatisch hiervan.

Als de merrie idd de vrucht afgestoten zou hebben zie je dan niet bij de merrie iets van bewijs daarvan.Dan bedoel ik zoals bij mensen een flinke afscheiding of bloed of wat dan ook?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:01

staat jouw ruin daar dan net bij of stonden ze al bij elkaar?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:26

Een aantal jaar geleden had ik een ggk hengst en die liep in het weide-seizoen gewoon tussen de merries met veulens. Deze merries waren allemaal alweer drachtig. Een aantal van deze merries was weer drachtig van hem (hij dekte niet los in het land, maar alleen aan de hand), een aantal was drachtig van andere hengsten.. Ik heb nog nooit gehad dat 1 van de merries de vrucht verwierp.

Als de merrie in het land zo loopt te stressen, is de kans groter dat ze daardoor haar vrucht verliest, dan door neuscontact met je ruin hoor!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:35

Lekker weer bij elkaar zetten.... zou ik doen.

Hoe oud is jouw dierenarts en die hengstenhouder?

Heb hier nu hummeltje Hepsi rond lopen.
Vorig jaar zag ik dat mijn merrie hengstig was, omdat mijn ruin er boven op zat en ze woonde samen
in uitloopstal met andere ruin.
Dus naar de hengst gebracht (natuurlijke dekking), week later 3 dekkingen later,
weer opgehaald en bij mijn ruin gezet.
En in weiland (kunnen neuzen) ernaast nog 2 ruinen.. en haar vriendje met wie ze uitloopstal deelt, ook een ruin... stond ook nog bij haar in de wei.
Gevolg.. 11 maanden later dus een hummeltje Hepsi, dus gewoon een veulen.

Denk eerder dat stress etc. er wat mee te maken heeft.
En iedereen vergeet altijd dat er zowiezo veel abortussen zijn, doorgaans met een goede reden, dan is er gewoon iets mis met de vrucht.

Tijd geleden was er ergens vaag onderzoek in Tsjechie of zo...
Dat als ene hengst merrie gedekt had en drachtig had gemaakt, aanwezigheid van andere hengst dit ongedaan kon maken.
Maar als je dan ehhhhh een rietje hebt gebruikt? (dan heeft hele merrie geen hengst gezien)

En op vele stallen staan de merrie's gewoon tussen de ruinen drachtig te zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:38

Ik heb mijn merries ook bij ruinen lopen(voorheen ook bij andere hengsten). Heb tot nu toe alles in 1x drachtig gehad en die drachten zijn ook netjes uitgedragen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:40

Toch zal er best een kern van waarheid inzitten. Zoals ik al zei is het een gerenomeerde hengstenhouder en een zeer ervaren dierenarts. Betreft wel KWPN-ers, rijpaarden trouwens. Dus geen natuurlijke dekkingen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:12

De hengstenhouder waar mijn hengst 2 seizoenen ter dekking heeft gestaan hield ook de ruinen en merries strikt gescheiden op het terrein. Veel merries krijgen problemen met hengstigheid, of inderdaad verstoten van de vrucht. Nu zal het vaak goed gaan, maar hengstenhouders nemen niet voor niet het zekere voor het onzekere.
Deze hengstenhouder zit in de pony's (shetlander, NAS, Welsh, NRPS) en er wordt natuurlijk gedekt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 14:14

Ik heb ook altijd begrepen van diverse DA's dat je een net geinsemineerde merrie niet bij of naast ruinen moet zetten.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 16:34

de merrie is diverse maanden bij de hengstenboer geweest.
de laatste keer heeft t pas gepakt.
de merrie en mijn ruin konden elkaar niet.
mijn ruin en de merries moeder stonden al 2 a 3 maanden samen.
Merrie komt thuis van dekstation (ze is overigens natuurlijk gedekt)en haar moeder overlijdt na 1 dag wegens ouderdom.

Toen mijn ruin in wei naast haar gezet, niet bij elkaar.
De eigenaar van de merrie is een jaar of 70
De dierenarts een jaar of 45.

We zijn net terug en mijn ruin moet nu verplicht 4 weken in de container.Hij mag absoluut niet van eigenaar op de wei omdat zijn merrie in mijn ruin's plas en poep ligt te rollen.

Ik word niet vrolijk hoor van dit alles!Echt niet!
Nogmaals wil ik geen ruzie met m want t plekje is superrrrrr.
Maargoed, mijn paardje 4 weken op stal, pffffff.

Ik zat er aan te denken om morgen eens de dierenarts te bellen eens zijn kant van het verhaal te horen.

Ik wil niemand beschuldigen ofzo maar heb wel t idee dat er hier en daar wat bijverteld wordt door eigenaar wat niet helemaal klopt of waar is....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:45

connie64 schreef:
We zijn net terug en mijn ruin moet nu verplicht 4 weken in de container.Hij mag absoluut niet van eigenaar op de wei omdat zijn merrie in mijn ruin's plas en poep ligt te rollen.

Nou ja dit is natuurlijk onzin. Dat slaat nergens op.

Dat ze niet samen in 1 wei moeten lopen kan ik nog in komen maar dit is te gek.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 16:49

is er een andere wei voor je ruin of een afscheiding met dubbel draad tge realiseren?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 17:09

suzanne f ben ik met je eens hoor maar nogmaals ik heb er echt verder geen verstand van, van heel dit merrie gebeuren en vruchtafdrijving etc.
Tuurlijk vind ik dit ook onzin maar wat moet ik??

Orumster, eigenaar had een hoek van de wei afgezet met schrikdraad zodat hij geen contact kon hebben met haar maar hij is na een paar dagen over de stroom heengesprongen omdat zijn gras op was.

Hij blijft er maar van overtuigd dat als zijn merrie mijn ruin ziet,hoort,voelt ofwat dan ook zij haar vrucht afdrijft.
Nu vertelde hij mij vandaag dat <iedereen> (wie dit ook allemaal moge zijn)er van overtuigd zijn dat de vrucht weg is....
maar dat moet je dan toch ergens terug vinden of lost zich dat op in haar lijf ofzo?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:37

De eerste (ik meen) 40 dagen heet het resorptie, dan wordt het door het lichaam afgebroken en opgelost zeg maar (resorptie, absorptie...) en daarna heet het een abortus.
Maar als het bijv. na 45 dagen geaborteerd is, is het nog zo klein dat je er niks van terug vind.
Er zijn genoeg merrie's die gedekt zijn, gescand zijn en drachtig waren en op de volgende scan was het vruchtje weg...

Ik zou het i.i.g. niet accepteren dat je paard 4 weken op stal moet, prima dat de eigenaar jouw ruin niet bij zijn merrie wil maar dan verzint hij maar wat anders waardoor hij zijn merrie bij jouw ruin weg kan houden, zo moet je 't eigenlijk zien he: hij wil zijn merrie laten dekken en haar vervolgens niet bij andere paarden hebben, dan zet hij haar maar lekker 4 weken op stal :Y)

Dat hij een veulentje wil, daar hoeft 'ie jou en je paard toch niet mee lastig te vallen??

In ieder geval succes ermee, hopelijk is er snel een oplossing, merrie en ruin kan normaal gesproken (de uitzonderingen die ik al eerder noemde weggelaten) gewoon prima bij elkaar hoor.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 24-07-11 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:42

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:05

Het schijnt zo te zijn dat wanneer een merrie drachtig is van de ene hengst en vervolgens met andere hengst in aanraking komt, zij het veulen af kan stoten. Reden hiervoor is dat als er daadwerkelijk een veulen geboren wordt van een andere hengst dan waar zij op het moment van geboorte mee samen is, de kans er is dat deze hengst het veulen zal doden, omdat hij onderkent dat het niet zijn nageslacht is.
Vraag is of dat inderdaad zo is, geen idee of er werkelijk onderzoek naar gedaan is.
Zou me kunnen voorstellen dat hengst of ruin in dit verhaal vanuit de merrie gezien niet veel uitmaakt.

Nogmaals, geen idee of dit werkelijk zo is, maar dit wordt wel beweerd.