Manen vlechten; de pro's en de contra's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Manen vlechten; de pro's en de contra's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 18:52

Naar aanleiding van een discussie en het feit dat ik een fries rij en deze invlecht...

Toch maar eens kijken naar de pro's en de contra's...

Want ja, als ik mijn haar in een staart doe, dan verlies ik vaak veel haar. Zeker als ik heb gezweet, cap op, cap weer af, staart opnieuw in. En dat zal elk meisje met lang haar hebben (goed, misschien verlies ik zo nu en dan wel heel veel, maar ik heb ook erg dik haar).

Maar nu lees ik heel erg veel dat mensen hun Friezen altijd met vlechten hebben lopen. Dus ja, ikke ook maar druk aan het vlechten. Losse vlechten uiteraard. Met name met rijden erg handig, want als ik met m'n handen in de manen kom, doordat het verstrikt raakt tussen hand en teugel, breekt er ook haar af.

Nouja, nu had ik vanmiddag een discussie met iemand die dicht bij de eigenaar van deze fries staat, over bovenstaande. En ja, nu wil ik toch eens wat meer zekerheid. Het is niet mijn eigen paard, ik wil geen dingen verminderen. Ik heb al helemaal geen ervaring met de manengroei van friezen en ben alleen maar korte manen gewend. Voor mij is het heel simpel 50/50. Wel invlechten zorgt voor minder klitten en minder onnodige haarverlies door het uitborstelen van klitten. En vice versa.

En wat voor elastiekjes? Ik heb nu de gewone rubbertjes, maar die lijken me totaal niet bevorderlijk voor de manen...

Ben benieuwd wat jullie, ervaringsdeskundigen, zeggen...

Gebruiken jullie eventueel biotine om de haargroei te versterken?

Priscilla_90

Re: Manen vlechten; de pro's en de contra's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:55

By me tinker rijd ik nooit met losse manen vind het maar in de weg zitten en irritant ook trek ik dn elke keer de manen ermee uit.

Ik heb 9 vd 10 keer een hengstenvlecht of een losse en doe dat toch zeker wel 10 jaar ongeveer
Gebruikt altijd equistar als ik ze manen heb gewassen of cowboy magic erin
beetje oplaten drogen en de vlecht erin met een gewone elastiekje voor paarden.
Ik kan nou niet zeggen dat zijn manen achteruit gaan integendeel het is een heel stuk langer geworden!

groetjes

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:05

met les reed ik vaak op een tinker en die vlechte ik altijd in als ik ging rijden..
als tinkertjelief op stal bleef staan moest de vlecht eruit en als hij op het land ging moest hij erin blijven.. :)

dus op stal los en rijden/land vast :)

gewoon een losse vlecht btw ;) met wedstrijden had hij een strakke vlecht ..

en ik weet niet waar ze het mee wassen.. waren echt hele dikke manen..

edit: en stiekkies.. gewoon 1 stiekkie aan het laatste stukkie manen van de vlecht.. soms ook met pektouw

Walzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:48

wij vlechten de manen van de fries altijd met ongeveer 5 a 6 losse vlechten. wij gebruiken rubber elastiekjes, maar niet te strak er rond!
ook gebruiken we gewoon doodnormale siliconenspray voor de ontwarring. 1 keer per week halen we de vlechten er uit, eerst helemaal inspuiten met de spray en dan glijdt je kam er moeiteloos doorheen! een stuk goedkoper dan al die dure sprays, en het werkt ideaal!! we gebruiken het ook altijd voor de staart. een klein nadeel: als je zelf later naar huis fietst, glibber je je zadel af! :+

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:52

Ik heb bij mijn pony, Garrano ruin, helemaal niks. Ik laat het gewoon zo, doe er verder niks aan,niet in vlechten en ook niet doorkammen. De manen komen nu al onder de hals door en zijn voorpluk al over de neusriem....

Door vlechten groeit het haar niet extra, er word alleen voor gezorgd dat de haren minder snel afbreken waardoor de bos voller blijft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 19:56

Juangi schreef:
Ik heb bij mijn pony, Garrano ruin, helemaal niks. Ik laat het gewoon zo, doe er verder niks aan,niet in vlechten en ook niet doorkammen. De manen komen nu al onder de hals door en zijn voorpluk al over de neusriem....

Door vlechten groeit het haar niet extra, er word alleen voor gezorgd dat de haren minder snel afbreken waardoor de bos voller blijft.

Nee, ik begrijp zelf ook dat het haar er niet harder van gaat groeien. :P

Maar het afbreken is juist waar ik over struikel, ik kan er niet helemaal bij dat het niet afbreekt ofzo... :?

Verder, iedereen bedankt voor de reacties, ik hoop dat er nog vele volgen!

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:02

Mijn fries is 8 en ik vlecht hem al sinds zijn 2e. Gewone vlechten met gewone rubberen elastiekjes. Zijn manen zijn niet zo heel dik, nooit geweest. En hoe ze er nu uit zien? Kijk maar in het topic van mijn onderschrift :))

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 20:06

Wilrieke schreef:
Mijn fries is 8 en ik vlecht hem al sinds zijn 2e. Gewone vlechten met gewone rubberen elastiekjes. Zijn manen zijn niet zo heel dik, nooit geweest. En hoe ze er nu uit zien? Kijk maar in het topic van mijn onderschrift :))

:wow:

Niet dik zei je???

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:09

Nee, ze zijn niet zo dik. Wél heel lang :))

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:09

Ik heb een tinkerruin en had toevallig laatst met iemand ook een discussie over het invlechten van de manen. Ik heb ze bij mijn ruin losjes ingevlochten met een elastiekje aan de onderkant. Hij is 8 weken uit logeren geweest, toen zijn de manen niet ingevlochten en toen terug kwam was het echt een drama om het weer netjes uit de klit te krijgen en was er een deel afgebroken, dus toch voorlopig maar weer in de vlechten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:12

Tegen... waarom...
Laatste keer dat ik vlechtjes had gemaakt, was ie met vlecht bljven hangen aan voer ruif.
En bedankt.. hele vlecht eruit.. En dan bedoel ik, getrokken, niet dat ie los was gegaan....

Ik vlecht dus niet meer (ja, als ik ga rijden, hengstevlecht.)

Harder groeien is uiteraard fabel, want haargroei komt uit de wortels en die weten echt niet dat er
een vlechtje in het uiteinde zit.
Net zo als het fabel dat vaak bijknippen de groei bevorderd.

Als stiekjes gebruik ik die badstof dingetjes.
Borstelen en uitpluizen doe ik alleen als ik een wedstrijd heb.
En dan eerst wassen, dan antiklit (doet er niet toe welk merk, equistar, hyporama huismerk, cowboymagic,
allemaal lood om oud ijzer) wachten tot het droog is en dan met de hand uitpluizen of heel voorzichtig
borstelen.

Dode haren die van plan waren dood te gaan en bij de wortel loslaten, vallen er toch wel uit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:43

Mijn merrie heeft vrij lange manen en die klitten enorm, vooral met rollen, nat weer, etc...
Die heb ik vrijwel altijd in zo'n 5 lange vlechten zitten die ik om de week of om de paar weken eruit haal.
Dan spray ik de manen in, kam ze door en vlecht ze opnieuw.
Met rijden is dat ook praktisch, want met losse manen zat ik constant verstrikt en met zweten zat alles in de knoop...

Ik merk niet dat ze dunner of slechter worden dan toen ze niet gevlochten waren...

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 23:24

Volgens mij gaan manen ook niet harder groeien door vlechten, en minder haar verliezen doe je ook niet (nu komt er af en toe een heleboel uit, i.p.v. dagelijks een beetje).

Waarom dan toch vlechten?

De manen zijn mét vlechten wat korter waardoor ze bij het grazen niet teveel over grond slepen.
Paard staat niet de hele dag z'n manen op te eten (alleen de voorste vlecht wordt 'afgegraasd')
Rijden met losse manen is geen doen (steeds manen eruit trekken, teugels zijn niet te verpakken, plus haar in je gezicht)
Minder klitten

Daarbij moet ik zeggen dat ik het nu zo gewend ben dat ik er niet zo bij stilsta dat Jade vlechten heeft. Het hoort een beetje bij hem.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 23:28

Bij mij (nuja, bij de pony dan) hangen de manen altijd in de vlechten of in een hengstenvlecht. Gewone vlechten kunnen alleen langer blijven zitten dan de hengstenvlecht. Maar met mennen is een hengstenvlecht fijner/mooier. Vandaag jammer genoeg een hele grote pluk uitgetrokken doordat hij waarschijnlijk ergens achter is blijven haken... Balen..

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 23:35

Ik vlecht mijn paard alleen met rijden(hengstevlecht), ze heeft last van de zwiepende haren rond haar oren. Op stal of weide durf ik geen vlechten in te laten, stel dat ze jeuk krijgt....schuurt ze ineens een vlecht af :+

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:28

Ik heb mijn Fries zijn manen kort. Heerlijk makkelijk. Nooit in de knoop, nooit vlechten (behalve voor concours) en makkelijk met wassen.
En het staat hem nog hardstikke stoer ook.

crazyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:59

Ik vind het altijd zo zonde dat als je vlechten maakt en je je beestje op de wei zet en ze gaan knabbelen, dat je dan sneller de kans hebt dat er een hele vlecht afgeknabbeld wordt in plaats van een klein stukje..

Voor de rest vind ik het wel handiger, want ze groeien sneller en ze zitten niet in de klit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 12:09

nadita schreef:
Ik heb mijn Fries zijn manen kort. Heerlijk makkelijk. Nooit in de knoop, nooit vlechten (behalve voor concours) en makkelijk met wassen.

Dat zou ik dus alleen doen als een fries ZE heeft... Dood en doodzonde...
Hoef je ook niet meer op de keuring komen opdraven volgens mij.

crazyheart schreef:
Ik vind het altijd zo zonde dat als je vlechten maakt en je je beestje op de wei zet en ze gaan knabbelen, dat je dan sneller de kans hebt dat er een hele vlecht afgeknabbeld wordt in plaats van een klein stukje..

Voor de rest vind ik het wel handiger, want ze groeien sneller en ze zitten niet in de klit.

Waar gaan ze aan knabbelen? Wie?
En ze groeien niet sneller :?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:32

Janine1990 schreef:
nadita schreef:

Dat zou ik dus alleen doen als een fries ZE heeft... Dood en doodzonde...
Hoef je ook niet meer op de keuring komen opdraven volgens mij.

Dat hoef ik zowiezo al niet. Zijn vader is uit de dekdienst genomen en het is een ruin.
En hij heeft inderdaad een lichte vorm van ZE. Schuurt elke zomer wel wat aan zijn manen.
Kort houden is makkelijker, en dan lijkt het nog wat.
Er is dus wel een reden voor dat hij korte manen heeft ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 12:56

Maar in ieder geval geen optie voor mij. Bovendien gaat het hier niet om een eigen paard.

zythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:39

ik heb altijd een paar vlechten in dr manen, makkelijk met rijden zit het niet in je handen. Ook als het warm is en het zou los hangen heeft ze dus een extra dekentje op dr hals dus nog warmer. het groeit niet harder, er word bij mij wel minder aan gegeten door de andere paarden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 06:03

Ik ga mijn kerels echt niet met vlechten in laten lopen, vind ik zo lelijk staan. Daarbij wat heeft dat paard aan super lange manen als ze altijd vast zitten? Wat heb je er zelf aan? Mooi voor de foto? Nee hoor, laat maar lekker hangen, dan worden ze zo lang als praktisch is.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:37

Zomers wissel ik het af, manen los of in vlechten. Los is fijn voor mijn paard wat betreft vliegen, maar meer vuil en ik doe dan voor ik ga rijden een hengstenvlecht in omdat ik anders het gevoel heb erin te hangen of slijten door teugels.
In de winter heb ik altijd losse vlechten in. Het stuk ter hoogte van zijn schoft slijt anders heel snel af door de deken.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:44

De fries die ik rijd heeft niet hele lange of dikke manen, daarnaast schuurt ze heel erg. Vlechten doe ik niet omdat ze ander hele vlechten eraf schuurt... als het gewoon loshangt dan zijn het enkele plukken. Met rijden vlecht ik het onderste gedeelte wel vaak in, zodat ik het er in ieder eval niet uittrek.

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:40

de manen niet borstelen. daar trek je teveel haren er mee uit. Met cowboy magic ( antiklit) in de manen doen en verder met de hand helemaal uitpluizen en dan vlechten.