kleine welsh pony geschikt voor kleine kinderen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vita29

kleine welsh pony geschikt voor kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 18:14

hallo,
heb zelf niet z'n ervaring met welshjes
vandaar dat ik het maar even vraag. wil namelijk naderhand een kleine pony erbij hebben staan als gezelschap maar ook voor wat te poetsen,rijden voor de kids.
z'n stokmaat rond de 1.20. ik vindt ze er mooi uitzien. maar hoe zijn ze van karakter? zijn ze geschikt voor kleine kinderen? (mijn zoontje wordt nu 1, en die op bezoek komen zo van 2,4,5,8 jaar)
en aan wat voor prijsklasse moet ik dan aan denken?
gr..

Annabel

Re: kleine welsh pony geschikt voor kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:27

Zeker! zijn hele lieve, rustige paarden! doen voorzichtig, en zijn super lief!

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:32

je hebt bij ieder ras goede & slechte dieren.
ik ken meerdere welshen die erg 'heet' zijn maar ook dieren
waar je onderdoor kruipen kan, koop er een bij een betrouwbaar adres
en neem hem/haar eerst eens een tijd op proef zou ik zeggen! Succes

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:34

Je hebt ze in alle soorten karakters wij hebben 2 merries en 2 hengsten. 1 merrie en 1 hengst (moeder en zoon) Zijn net 2 honden waar je alles mee kan doen. De andere merrie en hengst zijn wel eerlijk en lief maar met meer pit.

Ik zou dan gaan kijken voor een sectie A of B.

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:34

hoii
ik heb zelf ook 2 verzorg A welshjes
zijn erg lief maar er zit wel een beetje eigenwil in
verder heel lief maar hebben wel beetje pit
verder hele leuk kleine pony's dus wel geschikt denk ik

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 18:56

Heb ook een welsh a maar meneer is niet echt geschikt voor kleine kinderen.
Hij is net 4dus kan ookaan de leeftijd liggen.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:14

Dat wil niet zeggen dat alle A'tjes niet 'goed' voor kinderen zijn. Ligt echt aan het karakter

xmarloesx2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:17

jep
maar ik hou van welshjess /3
die hoofdjes zo cuttiee ;d :o
licht gewoon aan karakter!

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:32

Goed, nu zijn de reacties (niet rot bedoeld ) voornamleijk van jonge meiden en jonge paarden.
Ik durf te absuluut mijn dochtertje met haar pony Springtime alleen achter te laten om wat te gaan pakken.
Deze pony heeft een hart voor kinderen. Als ze kan kiezen tussen grazen of knuffelen met een kindje dan kiest ze voor het kindje.
Als kind zelf ook een gouden Welsh mountain gehad en ik kan ze echt aanraden!
Karaktertjes blijven het natuurlijk wel, maar ze zijn meestal goudeerlijk.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:47

Mijn pony is niet jong :+ ze is al 20 hihi maar ook zij kiest voor een knuffel ipv eten. Ze kijkt wel altijd of je iets bij heb. En ze trekt niet alleen jonge kinderen aan haha ikzelf ben er ook graag bij. Voornamelijk bij haar dan.

De rest zijn nog pubers. Maar zelfs die zijn braaf! Maarja al mijn vrije tijd gaat naar hun.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:56

joelledsr schreef:
Goed, nu zijn de reacties (niet rot bedoeld ) voornamleijk van jonge meiden en jonge paarden.
Ik durf te absuluut mijn dochtertje met haar pony Springtime alleen achter te laten om wat te gaan pakken.
Deze pony heeft een hart voor kinderen. Als ze kan kiezen tussen grazen of knuffelen met een kindje dan kiest ze voor het kindje.
Als kind zelf ook een gouden Welsh mountain gehad en ik kan ze echt aanraden!
Karaktertjes blijven het natuurlijk wel, maar ze zijn meestal goudeerlijk.

Ik heb ook zo'n Welshje. Ze kiest sowieso altijd voor knuffelen, maar met kinderen is ze heel voorzichtig. Dat terwijl ze zelf nog een kind is (2 jaar). Vanmiddag heeft een kind van 2,5 jaar nog met der 'gespeeld'. Ze vond het allemaal best en was heel lief.
Veel mensen kopen voor kinderen een Shetlander maar eigenlijk vind ik Welsh pony's geschikter. Shetlanders zijn veel eigenwijzer en kunnen nog wel 's rot-streken uithalen. Niet alle Shetlanders zijn natuurlijk zo maar Welsh pony's zijn wat dat betreft leukere pony's voor kleine kinderen.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:17

Haha ja ik ben een jonge meid, maar ik weet wel waar ik het over heb! :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:38

Ik heb er nu 4, 1 ervan heb ik vorig jaar beleerd, de andere wordt beleerd, beide zijn het heel goede kinderpony's. De oudste bv is nu 8 en die loopt met een 8jarig meisje (heel voorzichtig, voelt ze evenwicht wat minderen gaat ze automatisch rustiger lopen) en er rijdt ook wel een 12jarige op, daar loopt ze ook netjes braaf mee rond. De 3jarige wordt ook een echt kinderponytje, erg braaf. Mijn andere 2 zijn nog te jong, maar ook de jaarlinghengst is een toonvoorbeeld.

vita29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 17:56

ok dan denk ik dat we voor een welsh a pony gaan. tja ieder heeft zo z'n eigen karakter. ik vindt ze er mooi uitzien, vooral dat hoofdje ;)
maar aan welke prijs klasse moeten we dan denken?

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:25

Ik heb voor mijn (of die van mijn dochter) 1500 euro betaald. Was het niet van plan oorspronkelijk, maar ze is het helemaal waard!

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:31

ik heb wel een goedkopere hele leuke en makkelijke merrie in de verkoop.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:43

Ik denk dat ik moeiteloos 10 door ons gefokte welsh a ponies kan noemen die alle onder het zadel lopen. Sommige recreatief, sommige wedstrijdniveau, maar allemaal supergeschikt voor kinderen.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:33

Ik heb sectie A en sectie B welsh pony's en ik vind ze super! Ze hebben van nature een meegaand karakter en ze zijn over het algemeen heel eerlijk.

Ik ken de verhalen van 'heet', 'pittig' enz. enz. maar de meeste mensen zien een Welsh voor het eerst op een Show of concours en je moet niet vergeten dat die dus éxtra en speciaal voer krijgen, dan wordt iedere pony wat pittiger en heter. Hoewel..... wij hebben een A daar kun je 26 kilo haver per dag in gooien en die is nog niet vooruit te branden, die wil alleen knuffelen en aandacht (en wei..... :(:) )

Gelukkig is het een mooie fokmerrie en hebben we er al 3 prachtige veulens uit kunnen fokken die ook allemaal het makkelijke en meegaande karakter van mams meegekregen hebben! Zéér belangrijk! Het zijn en blijven natuurlijk toch kinderpony's. En koop geen veulen voor een heel klein kind met het gevoel van gezellig, dan kunnen ze samen opgroeien, dat gaat namelijk niet! Een veulen moet door een volwassen, verantwoordelijk iemand opgevoed worden, niet door een kind want dan krijg je gegarandeerd later een heel erg eigenwijze en verwende pony.

Onze B merrie kan 4 maanden stil staan, uitbuiken, baby's krijgen enz. enz. leg er een zadel op of doe haar een halster aan en ze werkt direct mee. Geen problemen, gewoon hup... lekker op een buitenrit. Dit zijn echt geen uitzonderingen, ik hoor véél Welsh eigenaren zo over hun pony's.

Tips, waar je op moet letten: hoe zien ze eruit, hoe zien hun hoeven eruit, komen ze in de wei naar je toe, hebben ze hun oortjes naar voren of kijken ze veel 'zuur', is het een probleem om het halster aan te doen, lopen ze braaf mee enz. enz. En geen 'smoesje' accepteren van 'dat doet ie anders nooit', want als ze het doen als je komt kijken, zullen ze het op een ander zéker doen! Daarom... zoek een goede en verantwoordelijke fokker die regelmatig de pony's ontwormd, bekapt en aan het halster zet, vanaf veulen tot ze verkocht worden. Dat scheelt een hoop tijd, geld en ergernis!

Succes met de koop en vergeet niet; prijs is totaal onbelangrijk zodra er kinderen ITP zijn! Een goed gefokte, goed opgevoede wat duurdere pony is met geen goud te betalen (maar daar kom je achter als je 'de braafste Welsh van de wereld' gevonden hebt).

Véél plezier en succes met zoeken.

demiisabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:51

Ik heb zelf ook een Welsh (een a maat) en mijn ervaring is dat dit niet echt kinderpony's zijn. De Welsh(en) die ik ken zijn van karakter erg pittig en eigenwijs. Mijn pony krijgt geen speciaal voer gewoon senior mix en omdat ze wat ouder is maar er zit nog volop pit in. Je hebt natuurlijk in elk ras minder drukke en drukke paarden. Maar ik denk dat je beter kan kijken voor een kleine New Forest oid. Succes!

p.s Ik heb wel een merrie en die ik ken zijn ook merrie's daar kan het ook aan liggen

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:39

Sorry hoor, maar ik heb een kleine maat NF gehad en die was niet zó heel makkelijk, ik heb nu 6 Welsh Ponies, kleine maat (Sectie A) en wat groter (Sectie B) en die zijn allemaal gemakkelijk, zowel de volwassen pony's áls de veulens. Ik denk dat het echt per pony anders is en dat je dus zeker voor een kinderpony gewoon 'rond' zult moeten kijken!

Succes!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:11

Het hoeven trouwens niet alleen A en B te zijn die braaf zijn want onze 2 sectie C hengsten zijn net 2 grote honden! Hier kun je werkelijk alles mee!!

AnneBinky17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:42

ze zijn meestal nogal eigenwijs

daanoltje234

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:53

hoi
ik heb zelf laats een welshje ingereden
en ik heb nognooit zoon fijn paardje onder me kont gehad
heeft nooit een stap verkeerd gezet was altijd lief op stal
de kleine kinderen konden zo in de stal springen en hem gaan poetsen!
hij is ook verkocht aan een meisje van 6 en die galopeerd nu vrolijk het weiland rond!
naar mijn ervaring zijn het echt top kinder pony's

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 08:43

Deze is door ons gefokt, en was als veulentje al super. Ze is door ons als 2 jarige verkocht, niet omdat we haar kwijt wilden, maar toen er een man met zijn zoontje kwam voor een pony, liep ze alsmaar achter ze aan. toen we tenslotte geld vroegen was dat gelijk goed. Zoon is inmiddels overgegaan op grotere maat, sectie b, en heeft haar te koop. Intussen 2 veulentjes gehad en zadelmak. Karakter = echt top en mooie afstmming ook. Vader is de meervoudig nederlands kampioen dressuur Zomerdijks Willie Wortel.
Afbeelding

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:10

Ze zijn niet allemaal even rustig.De meeste die bij ons op stal komen (alle met papier) zijn té snel voor de kleintjes.
De onze is doodbraaf maar wel allert.ook hij kán verschieten.
Super karakter en in zijn werk liever lui dan moe :D (behalve met een gevorderde en in de koets).
Absoluut geen knuffelpony maar laat alles wel toe. (hij heeft liever eten...).
Afbeelding(hier met m'n jongste dochter (nog 3jr)
Afbeelding
Afbeelding(hier inmiddels met m'n oudste dochter nog 8jaar).
Afbeelding(zo begon ze op hem bijna 5jr geleden).