[TI] Welk zadel voor mijn Tinker? Lastig...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

Welk zadel voor mijn Tinker? Lastig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 18:10

Hallo allemaal,
Harley is sinds kort onder behandeling van een fysio (hij had veel moeite met o.a. lengtebuiging). Nu blijkt mijn zadel niet geschikt te zijn voor Harley. Hij heeft een korte rug waardoor het zadel op het bewegende deel van de rug ligt en hem hindert bij o.a. het buigen. Daarnaast schuift het zadel hierdoor naar voren waardoor hij niet genoeg schoudervrijheid meer heeft.
De fysio adviseerde mij een ijslanderzadel van Arno Brandt. Dat gaat dus een duur grapje worden, ik ben daarom ook aan het zoeken naar verschillende zadelmakers/passers zodat ik wat kan vergelijken.

Mijn vraag aan jullie: wie herkent dit probleem en wat voor zadel hebben jullie voor welke kosten aan laten meten?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Corinne.

Sodeletuut

Re: Welk zadel voor mijn Tinker? Lastig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:12

Is boomloos een optie? Mij bevalt dat erg goed, aangezien het een super flexibel zadel is, en die buigt dus mee in de lengtebuiging, en je hebt close-contact omdat er geen dikke houten boom tussen zit, dus je kunt elke spanning en ontspanning voelen. :)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 18:18

Hmmm ik weet het niet, heb me er nog nooit echt in verdiept. Hoe zit het dan met de schoft en de ruggengraat? Hoe wordt deze vrij gehouden?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:27

Daar heb je (bij Barefoot) een speciaal systeem voor, het VPS systeem, dit zorgt er al voor dat druk goed verdeeld wordt, en daarbij moet je ook altijd een pad met speciale inlages er in gebruiken, wat zorgt voor ruggegraatvrijheid en voldoende drukverdeling.
www.fijnzadel.nl Staat alle informatie op. Je kunt een testzadel aanvragen, of naar een leverancier toe gaan.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:31

Het tinkertje van mijn schoonmoeder loopt heel lekker op een kn tango 17 inch. Hij had hiervoor een wintec 500 dressuurzadel(nieuwe model) maar hierdoor werder er spieren bekneld waardoor bepaalde delen de afvalstoffen niet konden afvoeren.

Nu met het KN zadel, nergens last meer van.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:43

Heb een Fryso zadel speciaal op maat. Mijn tink heeft ook een korte rug en is ook rondribbig zonder schoft. Ben er nog steeds erg blij mee.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 20:48

Sodeletuut schreef:
Daar heb je (bij Barefoot) een speciaal systeem voor, het VPS systeem, dit zorgt er al voor dat druk goed verdeeld wordt, en daarbij moet je ook altijd een pad met speciale inlages er in gebruiken, wat zorgt voor ruggegraatvrijheid en voldoende drukverdeling.
http://www.fijnzadel.nl Staat alle informatie op. Je kunt een testzadel aanvragen, of naar een leverancier toe gaan.

Testzadel is niet zo'n goed idee, ik ben geen zadelmaker/passer en kan zelf niet goed genoeg beoordelen of een zadel goed zit, vind ik.
Lastig hoor... Maar zo'n barefoot is dat ook geschikt voor de niet zo lichte ruiter? Ben nogal bourgondisch belijnd zullen we maar zeggen...

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:58

Schafstall schreef:
Heb een Fryso zadel speciaal op maat. Mijn tink heeft ook een korte rug en is ook rondribbig zonder schoft. Ben er nog steeds erg blij mee.

Het Tweespan komt aan huis met paszadels en beoordelen gelijk of 't goed ligt en hoe 't eventueel gemaakt/aangepast moet worden. Daarnaast hebben ze ook andere zadels als KN, Kieffer, Stubben enz. Koop je niets, dan betaal je voorrijdkosten. Koop je wel, dan zit dat bij de prijs inbegrepen.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 21:26

Oke, eens even kijken of ze een internetpagina hebben. Bedankt!

Oei, die zitten wel héél erg uit de richting! Helemaal in het noorden en ik zit in het zuiden....niet zo handig.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:31

corinne1981 schreef:
Sodeletuut schreef:
http://www.fijnzadel.nl Staat alle informatie op. Je kunt een testzadel aanvragen, of naar een leverancier toe gaan.

Testzadel is niet zo'n goed idee, ik ben geen zadelmaker/passer en kan zelf niet goed genoeg beoordelen of een zadel goed zit, vind ik.
Lastig hoor... Maar zo'n barefoot is dat ook geschikt voor de niet zo lichte ruiter? Ben nogal bourgondisch belijnd zullen we maar zeggen...

Barefootzadels zijn qua pasvorm 10x makkelijker dan boomzadels. Het enige waar je naar moet kijken is of de pommel goed past, en dat kan je zelf heel makkelijk doen, en verder moet hij natuurlijk niet veels te lang zijn. Of hij goed ligt kom je vanzelf achter (schuiven). Maar het is niet zo dat je op kussens/boom moet letten. En ja, Barefoot is ook geschikt als je niet super licht bent, dankzij het vrij nieuwe VPS systeem. En je kunt altijd dubbele inlages gebruiken voor extra drukverdeling. Je kan Pmarena @ bokt even pben voor meer informatie. :)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:37

Boomloos zou inderdaad een optie kunnen zijn, maar je zou ook kunnen kijken naar Thorowgood, Fairfax en Kent&Masters. Die hebben een speciale lijn voor koudbloeden. Het kopijzer is verwisselbaar.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:46

Waar in het zuiden zit je? Dit is een link van
een Barefootdealer in Rucphen.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 22:03

Ik zit in de omgeving van Gemert en Deurne (zuid-oost brabant). Ik wil graag een zadel wat lijkt op een 'gewoon' dressuurzadel, ik vind de Barefoot naar net wat te ver vanaf staan, ook de dressuur versie.
Heeft iemand van jullie ervaring met Startrekk zadels? Dat lijkt me ook wel wat.
Laatst bijgewerkt door corinne1981 op 05-07-11 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:05

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:08

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 22:09

Oke, thanks!

APPELFLAPP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:09

Een wintec!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 22:10

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:11

een wintec xl is vaak te smal voor een tinker. Die gaat maar tot boommaat 37 en dat is voor de meeste tinkers te smal. Je moet bij een flinke tinker toch denken aan boommaat 40 of breder.

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:15

Kent & Masters, Thorowgood T6 of T8 en Massimo. Voor ronde paarden met korte rug

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 22:21

Wintec is geen optie, wil graag een leren zadel.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:21

Ik zou als ik jou was een MFSC zadelpasser laten komen. Die zijn onafhankelijk en hebben verstand van zaken. Ze kunnen vaak verschillende merken zadels op je paard proberen en kunnen vaak ook naar een tweedehands zadel voor je zoeken.

En inderdaad wat Dune zegt, Thorowgood of Kent&Masters (leren variant van Thorowgood) zouden wel eens wat voor je kunnen zijn. Prijs daarvan ligt ook niet zo hoog. De koudbloed variant heeft een goede pasvorm! Vriendin van me heeft er een door een MFSC-zadelpasser laten aanmeten voor haar Belgisch trekpaard. En op mijn tinker paste hij met een ander kopijzer ook. (Heb uiteindelijk voor een ander zadel gekozen omdat die ook paste en voor mij lekker en vertrouwd zat.)

Zadelpasser waar ik het over heb is trouwens: http://www.oldehietmoat.nl
Ze heeft zelf ook tinkers dus is er helemaal bekend mee. En behalve verschillende zadelmerken (in verschillende prijsklasses) kan ze dus ook zoeken naar een ander/tweedehands zadel voor je. Ze heeft ook barefoot zadels die je kunt proberen en dan kan zij ook meteen kijken of het eigenlijk wel past. En kan ze indien nodig een zadel ook aanpassen want ze is ook zadelmaker. :)
Een aanrader dus, maar wellicht wat te ver weg. Tenzij je de voorrijkosten er voor over hebt...

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:22

corinne1981 schreef:
Oke, eens even kijken of ze een internetpagina hebben. Bedankt!

Oei, die zitten wel héél erg uit de richting! Helemaal in het noorden en ik zit in het zuiden....niet zo handig.

Ze zitten regelmatig door 't hele land. Ik woon in Duitsland, achter Nijmegen en bij mij zijn ze ook langs gekomen. No problem. Super mooi leren zadel EN belangrijk, passend voor je tinker.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 22:25

Dank jullie wel, wat fijn dat jullie zo veel tips geven! Echt super!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:41

Hoi, ik ben zelf met mijn ouderwetse Haflinger ook al de 8 jaar dat ik hem heb aan het rommelen met zadels, na 6 verschillende zadels heb ik besloten voor boomloos. Vandaag voor het eerst een boomloos Randolls zadeltje van een stalgenoot uitgeprobeerd om hem en ik ben verkocht ! Ik rij toch alleen maar buiten dus ik hoef niet persee een dressuurzadel oid... Dit zit top, mijn paard loopt er geweldig onder dus wat wil ik nog meer ? Ook gelijk klaar met die eeuwige zadelzoektocht waarbij er toch nooit wat past op mijn tonnetje...