Welk zadel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fellpony

Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 11:19

Hallo allemaal,

Bedankt voor het bezoeken van mijn topic.
Ik heb dus een vraagje: Welk(e) zadel(s) hebben jullie voor jullie Shetlanders?
Ik heb een Shetlander van 0.98 m en hij is een ranke pony met veel spieren.
Foto van hem:

Afbeelding

Ik ben naar 5 verschillende zadels opzoek.
Namelijk;
- Zwart, leren veelzijdigheidszadel
- Zwart, kunstof Wintec veelzijdigheidszadel
- Zwart, leren dressuurzadel
- Zwart, leren springzadel
- Zwart westernzadel met zilveren gespen

Ik zit helaas nog met het probleem; welke inchmaat ik nodig heb.
Maar ik ben van plan om de maten door een zadelmaker te laten opmeten.
Of misschien kunnen jullie vertellen welke inchmaat zadel jullie gebruiken op welke schoftmaat pony?
Ik ben erg benieuwd wat de resultaten zijn en misschien hebben jullie zelf wel 1 van de 5 zadels die ik zoek en kunnen jullie mij tips geven voor plekken waar ik moet zoeken.

PS: Geld speelt geen rol.

Groetjes en alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door Fellpony op 22-06-11 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Re: Welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:21

Inch maat heeft te maken met de kont van je ruiter. Wie gaat erop rijden? Over het algemeen is 15 inch toch wel de max wat op een shetland rugje past

Zwart werstenzadel met zilveren gespen in deze maat? Succes, alleen maar in flut kwaliteit te vinden

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 11:24

stef schreef:
Inch maat heeft te maken met de kont van je ruiter. Wie gaat erop rijden? Over het algemeen is 15 inch toch wel de max wat op een shetland rugje past

Zwart werstenzadel met zilveren gespen in deze maat? Succes, alleen maar in flut kwaliteit te vinden

Oke, ik weet wat een inchmaat is haha. Maar het is fijn om het maximum te horen, aangezien ik een middenmaat Shetlander heb. Dan zal ik dus naar 14 inch moeten zoeken of een kleine 15 inch. Dankjewel. Wel erg jammer van dat westernzadel :(

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:42

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 12:08

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:20

Als ik je 1 tip mag geven: doe geen bestellingen bij huppa.nl. Ik heb daar onlangs een deken besteld. Ik kreeg een mail dat die pas in de derde week van september leverbaar was. Prima, ik had samen met die mevrouw een andere deken opgezocht die wel leverbaar was(had ze gecontroleerd). Mail ik na twee weken of die al binnen is en verstuurd. Krijg ik weer een mail. Dit keer stond erin dat de deken pas in de vierde week van september leverbaar is. Ik had de deken dringend nodig ivm luizen en scheren. Maar onderhand was dat al niet meer nodig en heeft mijn pony onnodig lang met een te grote deken gestaan 's nachts. Ik had gemaild en kreeg geen antwoord meer. Mijn vader had gebeld en ze zouden het geld terugsturen. Twee weken later hadden ze dat nog niet gedaan, dus heeft mijn moeder een mail gestuurd of ze het geld wouden terugsturen. Ze zeiden dat ze dat net hadden gedaan en ik had een bevestiging gekregen van het versturen van het geld. Vervolgens is er een week later nog geen geld binnen, dus heeft mijn moeder een boze mail gestuurd waarom ze meteen het geld hebben gestuurd. Het ging dus erg moeizaam met het regelen van de deken en vervolgens duurde het ook nog een paar weken voordat ik mijn geld terug had.

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 12:37

Lauwtjuh94 schreef:
Als ik je 1 tip mag geven: doe geen bestellingen bij huppa.nl. Ik heb daar onlangs een deken besteld. Ik kreeg een mail dat die pas in de derde week van september leverbaar was. Prima, ik had samen met die mevrouw een andere deken opgezocht die wel leverbaar was(had ze gecontroleerd). Mail ik na twee weken of die al binnen is en verstuurd. Krijg ik weer een mail. Dit keer stond erin dat de deken pas in de vierde week van september leverbaar is. Ik had de deken dringend nodig ivm luizen en scheren. Maar onderhand was dat al niet meer nodig en heeft mijn pony onnodig lang met een te grote deken gestaan 's nachts. Ik had gemaild en kreeg geen antwoord meer. Mijn vader had gebeld en ze zouden het geld terugsturen. Twee weken later hadden ze dat nog niet gedaan, dus heeft mijn moeder een mail gestuurd of ze het geld wouden terugsturen. Ze zeiden dat ze dat net hadden gedaan en ik had een bevestiging gekregen van het versturen van het geld. Vervolgens is er een week later nog geen geld binnen, dus heeft mijn moeder een boze mail gestuurd waarom ze meteen het geld hebben gestuurd. Het ging dus erg moeizaam met het regelen van de deken en vervolgens duurde het ook nog een paar weken voordat ik mijn geld terug had.

Oei, dat is niet zo fijn om te horen. Ook niet echt beleefd van de shop zelf. Bedankt voor je tip. Ik zal het zeker onthouden! ;)

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 06:45

Op het moment is het zwarte leren veelzijdigheidszadel het belangrijkste.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:44

Ik heb een kunstof zadel van Knightrider op die van mij liggen (neptunes).
Is misschien wel geen wintec, maar ook een heel goed zadel.
Ik heb zelf het veelzijdigheidszadel in 14 inch.
Past heel goed op mijn pony. Je hebt ze ook in de dressuurvariant vanaf 15 inch.
Je hebt ze nieuw voor ongeveer 200 en tweedehands nog goedkoper.

trouwens ene nieuwsgierige vraag, wat moet je met zoveel zadels? :P

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:50

Ik heb nog een 2e hands zwart vhz zadeltje te koop, 15", heeft hier ook op een middenmaatse gelegen.

Ik heb Knightrider gehad, maar heb die weer weg gedaan. Ik heb vooral Wintecjes liggen :) (en 2 thorowgoods).

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 16:15

Lili schreef:
Ik heb een kunstof zadel van Knightrider op die van mij liggen (neptunes).
Is misschien wel geen wintec, maar ook een heel goed zadel.
Ik heb zelf het veelzijdigheidszadel in 14 inch.
Past heel goed op mijn pony. Je hebt ze ook in de dressuurvariant vanaf 15 inch.
Je hebt ze nieuw voor ongeveer 200 en tweedehands nog goedkoper.

trouwens ene nieuwsgierige vraag, wat moet je met zoveel zadels? :P

Oke dankjewel. O haha. Ik wil mijn Shetlander recreatief trainen. En dan heb ik wel graag het beste voor hem :o

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 16:17

Dennis schreef:
Ik heb nog een 2e hands zwart vhz zadeltje te koop, 15", heeft hier ook op een middenmaatse gelegen.

Ik heb Knightrider gehad, maar heb die weer weg gedaan. Ik heb vooral Wintecjes liggen :) (en 2 thorowgoods).

Heb je hier ook foto's van? Ik ben wel geinteresseerd. :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:41

zomaar even nieuwschierig trouwens waarom je uberhaubt 5 verschillende zadels zou wíllen hebben?

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:44

Voor een westernzadel zou ik ook naar huppa gaan, wel even goed kijken qua kwaliteit ed maar ze hebben erg veel verschillende zadels.. Ook ik heb zeer slechte ervaringen met het bestellen van spullen bij huppa (duurde een maand en toen werd ook nog eens totaal het verkeerde bit geleverd :\ ) Dus zou als ik jou was gewoon naar de winkel zelf gaan. :)
Succes!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:49

Voor een goed (!!) westernzadel moet je NIET naar huppa gaan, voor een westernzadel ga je naar een gerenomeerde western winkel en moet je rekenen vanaf 600 euro voor een 2e handsje...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:53

Ik heb voor mijn Dartmoor een zadel op maat laten maken in Engeland. Het merk is hier vrij onbekend. Voor een shet zou ik kijken naar een Engels zadel en niet duits. De Dartmoor is 1.15 en heeft een 16 inch zadel. Sinds ik dit zadel heb, zie ik mijn dochtertje beduidend minder in het zand happen. Hoed af voor je dat je voor een shettie zo secuur zoekt naar een zadeltje. Dat doen er maar weinig.
Thorowgood staat overigens heel goed bekend. Als je kan kiezen zou ik dat prefereren boven wintec.

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 19:59

Dankjewel allemaal! Zoals je al kunt lezen is de reden van het aantal verschillende zadels, omdat graag het beste voor heb voor mijn pony.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:45

het beste voor je pony heeft toch niks te maken met zowel een kunsstof als een leren veelzijdigheid? Jou geld hoor, maar k vind het een beetje boel over de top ;)

Als je zowel wilt springen als dressuren heb je aan een goed VZH zadel voldoende. Een goed westernzadel voor een shet ga je zowiezo niet vinden in NL ( in amerika zijn ze er wel, kinderzadels van bijv Billy Cook)

Ik kan dit topic eigenlijk niet echt serieus nemen, of althans, dat vind ik lastig, laat ik het zo zeggen. Het beste met je pony voor hebben betekent niet tig diverse zadels, en zeker als je zoals jij zegt recreatief wilt trainen....
Ik vraag me tussendoor dan ook even af hoe oud je bent, want je wilt de pony trainen, ohz, maar de pony is maar 98cm. Serieus trainen ohz is dan ontzettend lastig tenzij je de mazzel hebt dat je een fananiek, serieus jong ruitertje vind. (en gezien je schrijfwijze kom je op mij niet over als een guppie van 10 ;) )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:48

Mijn serieus getrainde pony's hebben ook allemaal gewoon een goed passend vhz zadel (1 leren, de rest kunststof).

Ik denk dat je pony meer heeft aan 1 goed passend vhz zadel dan zo'n collectie. Of dat leer of kunststof is hoeft niet uit te maken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:54

Geaa05 schreef:
http://www.huppa.nl/western/4348-new-we ... ca-15.html

Ik heb geen idee wat de kwaliteit is van dat zadel...
Huppa.nl heeft zowiezo veel westernzadels, dus ik zou even daar rondkijken als ik jou was! :)

Dat zadel zou ik nooit in de buurt van een paardenrug willen houden. TS, als je een goed westernzadel voor je shet wilt is er eigenlijk maar een keuze en dat zijn (wellicht helaas?) de barefoots. Andere boomzadels is van een kwaliteit waarbij ik alleen dit :x :n doe.

Hetzelfde geld eigenlijk ook voor een betaalbaar dressuur/springzadel, dat wordt maatwerk, speciaal voor je pony, dus erg duur (1000+ per zadel voor passende kwaliteit), of een decoratiestuk zeker voor shetlandpony's is er een gat in de markt daartussen. Je kan veel beter één fijn VZH zadel voor je paardje kopen met een zadelpasser erbij om de maten te checken. Veelal zijn VZH pony zadels ook nog wel te vinden in een redelijke kwaliteit met een leuke prijs/kwaliteit verhouding.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:09

Als je het beste voor je pony wil denk ik dat je beter jezelf kunt afvragen of het wel eerlijk is om nog je shet serieus te gaan trainen, vond je in een ander topic namelijk te groot voor je shet.

Ik zou ook niet 5 verschillende zadels kopen, een dure grap, dan kun je beter de zadelmaker laten komen en een kwalitatief zadel kopen en op zijn rug laten aanpassen. Mijn ruitertjes rijden met een barefoot kids, dat vind ik echt een geweldig zadel. En het eerste zadel dat netjes zonder staartriem op zijn plek blijft liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 23:36

Fellpony schreef:
Dankjewel allemaal! Zoals je al kunt lezen is de reden van het aantal verschillende zadels, omdat graag het beste voor heb voor mijn pony.

Jij denkt dat je beter 5 zadels kunt kopen dan 1 zadel voor het bedrag en de moeite van die 5 zadels samen?
En bovendien vraag ik me af in hoeverre je nog op een shet past, als je bedenkt dat kinderen van 10 al te groot zijn voor middenmaatjes.

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 13:57

Bizzybijtje schreef:
Fellpony schreef:

Jij denkt dat je beter 5 zadels kunt kopen dan 1 zadel voor het bedrag en de moeite van die 5 zadels samen?
En bovendien vraag ik me af in hoeverre je nog op een shet past, als je bedenkt dat kinderen van 10 al te groot zijn voor middenmaatjes.

Ik rijd zelf niet meer. Maar ik ga alle zadels op maat laten maken. Er zullen nog foto's volgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:14

maar dan nog geen antwoord op de vraag: Waarom?
Waarom zowel een kunsstof én een leren?

Zowel een dress zadel als een spring zadel kan ik inkomen als je fanatief wedstrijden rijdt.

Nogmaals: Jou geld, jou keuze, dus geen verwijt... maar k snap het niet ;)

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:33

stef schreef:
maar dan nog geen antwoord op de vraag: Waarom?
Waarom zowel een kunsstof én een leren?

Zowel een dress zadel als een spring zadel kan ik inkomen als je fanatief wedstrijden rijdt.

Nogmaals: Jou geld, jou keuze, dus geen verwijt... maar k snap het niet ;)

Kunstof, omdat ik dat persoonlijk erg fijn vind zitten en leer voor wedstrijd vind ik er mooier uit zien :o