Gevallen van mijn pony en nu ben ik bang wat nu ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SUNSHiiNE

Gevallen van mijn pony en nu ben ik bang wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 02:29

Hallo ,
Ik heb een fjord sinds 3 maanden maar ik zit met een probleem kan iemand mij helpen ?!

het verhaal:

Ik ging rijden met 2 meisjes die op 2 shetlanders gingen.
Het ene shetje is heel sloom en luisterd niet goed .
De ander wel en is ook gewoon makkelijk te stoppen .
Maar als die shetjes samen zijn luisterd de sloome wel gewoon.

Dus

Ik ging met hun opstap en de shetjes waren best druk ik zei ook doe maar een klein rondje .
Aangezien het shetlanders zijn!
Wij gingen rijden en het meisje op de sloome shet vroeg mag ik je zweep.
Ik zei nee want dat gaat niet goed .
Mijn pony lette niet op en dus geef ik altijd als seintje een tikje op de hals , ze lette dus weer op maar ik had niet door dat ik die pony een tik gaf (die sloome)
Dus dat meisje was boos en draaide om om weg te gaan .
Dus ik zeg nog nee niet doen mijn pony gaat er achter na en ik ga vallen .
Dus ze deed het wel ! het andere meisje van het lieve shetje die reed gewoon rustig mee.
Het meisje op de sloome pony dreef 1 x aan en ze vloog weg in galop en nog iets harder dan dat.
Er was net een bocht dus ik voelde het half al aankomen ik ga vallen. maar bleef daar zonder beugels nog net zitten
ik probeerde mijn pony te stoppen en kalmeren met rustig ho maar ho maar maar het lukte niet .
we reden nog aan de linkerkant daar zat een ruiterpad en dan daar tussen zit een weg en daar rechts zat een stukje groen en dan een fietspad , ik d8 oh dit gaat wel lukken we zijn binnen 10 sec. bij stal terug dus dat red ik maar wat ze ging doen is naar de overkant!
Maar er kwamen auto's nou je weet eigenlijk al wat je dan denkt , we worden aangereden !
Nou ik had nog geluk want het was net op het nippertje.
Mijn pony ging als maar harder , omdat mijn pony niet zo super zit in galop ging ik staan om die klappen dan op te vangen.
maar raakte mijn beugels kwijt en verloor mijn evenwicht .
we waren bijna bij stal en ik glee naar rechts dus ik trek me op en val zo naar links , ik viel op me hoofd eigenlijk plat op me rug
het deed heel pijn mijn pony reed over mijn been heen en rende naar stal , mijn cap was van mijn hoofd afgevallen (kapot) en had overal pijn.
een wielrenner heeft mijn hoofd van de weg afgehaald anders was die er af door een auto.
mijn vriendin op de lieve pony kwam heel hard aan galoperen om mij te helpen.
ik was heel bang dat me iets was overkomen na de klap heb ik niks meer mee gemaakt toen ik pas in het huis zat van de eigenaar van stal kwam ik weer bij.
ik was vreselijk duizelig alles deed pijn nu nog steeds.
moet ook nog naar de dokter en dan naar het ziekenhuis .
mijn probleem is nu

ik durf niet meer op mijn pony.
ik ben heel erg bang en onzeker geworden.

als ik nu al even denk aan rijden dan denk ik aan vallen.
paardrijden was altijd al mijn droom al vanaf ik super klein was ging ik op paarden zitten
nooit bang
en nu door 1 val ben ik volgens mij voor altijd bang

ik wil nog zoveel doen met mijn pony
ze kan super dressuuren , super springen , ze is gewoon super!
en ik hou echt mega veel van der
maar ik weet het u echt niet meer

wie kan mij helpen wie kan mij tips geven

;( |(

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 02:41

Jeetje wat een schrik en wat een mormel om niet te luisteren naar je en er vandoor te gaan op haar pony, lekker aso.
Doe je toch ook niet expres haar raken ? maar korte lontjes tegenwoordig. Hoop dat het nu goed met je gaat en wat ik je kan aanraden is dat je zo snel mogelijk (echt waar) er weer opklimt al is het maar een rondje en dan rustig weer opbouwen , heb geen haast. T is niet niks wt je heb moeten meemaken, heb je haar verder buiten wel goed in de hand normaal? Want zo ervanddor gaan is natuurlijk not done maar wel begrijpbaar als er een andere pony (vlucht)
Dus rustig aan , niets hoeft en gewoon er voor gaan. laat je niet kleinkrijgen. :(:)

DeHP

Re: Gevallen van mijn pony en nu ben ik bang wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:05

Zorg dat je goede les krijgt als je weer op je pony stapt. Gewoon lekker aan de longeerlijn beginnen met een volwassene in het midden. Zo bouw je weer wat vertrouwen op.

SUNSHiiNE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 09:37

DeHP schreef:
Zorg dat je goede les krijgt als je weer op je pony stapt. Gewoon lekker aan de longeerlijn beginnen met een volwassene in het midden. Zo bouw je weer wat vertrouwen op.

Ja ik heb les alleen het is niet zo dat ze in de bak er vandoor gaat maar ben nu echt banggeworden , ik ga zometeen wel naar der toe en heb les maar moet kijken of het wel lukt met mijn rug en beenpijn en hoofdpijn en arm pijn . hihi , dankjewel

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:40

Hoe hard heeft die Shetlander wel niet weg gegaloppeerd als je Fjord hem in harde galop moet bijhouden?
Dan is je vriendin ook erg onverantwoordelijk bezig geweest!

Zou eerst lekker weer in de bak gaan rijden en dan met iemand naar buiten gaan die wel op je let en rekening houdt met je pony! Er was waarschijnlijk niets gebeurd als je vriendin met de slome shet bij je was gebleven toch? Houd dat maar in je achterhoofd de volgende keer ;)

SUNSHiiNE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 09:42

franka75 schreef:
Jeetje wat een schrik en wat een mormel om niet te luisteren naar je en er vandoor te gaan op haar pony, lekker aso.
Doe je toch ook niet expres haar raken ? maar korte lontjes tegenwoordig. Hoop dat het nu goed met je gaat en wat ik je kan aanraden is dat je zo snel mogelijk (echt waar) er weer opklimt al is het maar een rondje en dan rustig weer opbouwen , heb geen haast. T is niet niks wt je heb moeten meemaken, heb je haar verder buiten wel goed in de hand normaal? Want zo ervanddor gaan is natuurlijk not done maar wel begrijpbaar als er een andere pony (vlucht)
Dus rustig aan , niets hoeft en gewoon er voor gaan. laat je niet kleinkrijgen. :(:)

ja ik heb eigenlijk zometeen al les alleen ik ben gewoon echt bang , en heb hoofdpijn , benen doen pijn , rug en me arm dus ik weet het echt niet of het wel gaat lukken maar ga het proberen... dankjewel! , x

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:53

Ik zou voor zometeen met les gewoon vertellen wat er gebeurt is en dat je nu erg bang bent. Niets om voor te schamen hoor, zeker niet als je net een akelige val achter de rug hebt. En zo kunnen ze een beetje rekening met je houden.

Het is echt het beste om als je heel bang bent geworden weer rustig aan net alsof je weer begint met rijden te doen. Eerst maar wat stappen, desnoods aan een lijntje en in een rustige, voor jezelf en de pony, vertrouwde omgeving en zo weer een beetje je vertrouwen terug krijgen. Want het kan best wel hoor, je angst om te rijden kwijtraken!
Ik ben zelf een tijd heel bang geweest om te rijden, stappen ging nog net, draf was al eng en galop... %) . Maar door met een aardige en rustige instructeur te oefenen die me ook een tijdje aan de longeerlijn hield als ik het weer eens eng vond ben ik er weer aardig bovenop gekomen. Als in in rengalop door het bos crossen dus. :D

En met buitenrijden straks, als je je angst weer een beetje kwijt bent, desnoods eerst alleen wandelen met de pony, of beginnen met hele korte stukjes samen met iemand met een rustig paardje die ook rekening met jou houdt. Alles op z'n tijd en gewoon zo ver als dat jij durft, dan komt het best wel goed.
Succes!

SUNSHiiNE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 10:03

Caesar schreef:
Hoe hard heeft die Shetlander wel niet weg gegaloppeerd als je Fjord hem in harde galop moet bijhouden?
Dan is je vriendin ook erg onverantwoordelijk bezig geweest!

Zou eerst lekker weer in de bak gaan rijden en dan met iemand naar buiten gaan die wel op je let en rekening houdt met je pony! Er was waarschijnlijk niets gebeurd als je vriendin met de slome shet bij je was gebleven toch? Houd dat maar in je achterhoofd de volgende keer ;)

ja , inderdaad maar mijn pony moet veel leren maar ik heb echt een harde klap gehad en dat maakt je gewoon zo bang!!!

SUNSHiiNE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 10:05

Pluizebolpum schreef:
Ik zou voor zometeen met les gewoon vertellen wat er gebeurt is en dat je nu erg bang bent. Niets om voor te schamen hoor, zeker niet als je net een akelige val achter de rug hebt. En zo kunnen ze een beetje rekening met je houden.

Het is echt het beste om als je heel bang bent geworden weer rustig aan net alsof je weer begint met rijden te doen. Eerst maar wat stappen, desnoods aan een lijntje en in een rustige, voor jezelf en de pony, vertrouwde omgeving en zo weer een beetje je vertrouwen terug krijgen. Want het kan best wel hoor, je angst om te rijden kwijtraken!
Ik ben zelf een tijd heel bang geweest om te rijden, stappen ging nog net, draf was al eng en galop... %) . Maar door met een aardige en rustige instructeur te oefenen die me ook een tijdje aan de longeerlijn hield als ik het weer eens eng vond ben ik er weer aardig bovenop gekomen. Als in in rengalop door het bos crossen dus. :D

En met buitenrijden straks, als je je angst weer een beetje kwijt bent, desnoods eerst alleen wandelen met de pony, of beginnen met hele korte stukjes samen met iemand met een rustig paardje die ook rekening met jou houdt. Alles op z'n tijd en gewoon zo ver als dat jij durft, dan komt het best wel goed.
Succes!

Ja ik denk ook dat ik gewoon zometeen mijn les ga doen als het gaat , maar ik heb prive les van de dochter van de eigenaar van stal die heeft denk alles al wel te horen gekregen! ,
Heel erg bedankt:D

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:05

Pluizebolpum geeft je mooi advies. Ik wil je alleen dit als tip meegeven: probeer je zekerder te gaan voelen op je paard. Als jij al denkt "Oh, maar als je dat doet, ga ik vallen" dan kan ik je garanderen dat je gaat vallen, omdat je gestresst en gespannend op je paard gaat zitten en dus niet meer schokken of zijwaartse bewegingen kan opvangen...

Heel erg zonde dat dit gebeurd is, heeeel stom van dat meisje op die slome pony, daar moet je maar niet meer mee op stap gaan ;) Begin gewoon lekker rustig aan met je pony, doe waar jij je vertrouwt mee voelt, als is dat enkel stappen in het begin. Ga ook niet meer naar buiten tot je het weer aandurft en vraag eventueel of er een begeleider mee wilt gaan (paps of mams?). Alles op je eigen tempo. Veel succes

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:52

Persoonlijk vind ik dat jullie te onverantwoordelijk zijn! Als jij je pony nog niet goed aan kan moet je niet zomaar naar buiten gaan en zeker niet als er alleen kinderen zijn! Ik zie dat je pas 13 bent? Neem in het vervolg een verantwoordelijke volwassenen mee alsjeblieft, je rijd naast een weg, dan kunnen dit soort grappen echt niet, niet alleen gevaarlijk voor jezelf maar ook voor je mede weg gebruikers!!
Voorlopig eerst maar eens goed gaan lessen en je paard heel goed leren kennen!
Sterkte!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:07

Dit is wéér het levende bewijs dat jonge ruiters niet zonder volwassen ervaren begeleiding buiten moeten rijden.
Door dat kinderlijke geklier onder elkaar gebeuren de grootste ongelukken. :(

Gelukkig kun je het nog na vertellen meiske! :(:)
Ik kan je alleen als tip geven alles op je eigen tempo te doen en NIET zonder ervaren begeleiding buiten te gaan rijden.
Fjorden zijn erg sterk,lief maar ook eigenwijs.Als er onderweg dan iets is en je krijgt dan tips van een ervaren mederuiter ( die jouw paardje desnoods aan een touw doet begeleiden :)* ) dan voel je je zo veel zekerder dan wanneer je met kinderen gaat rijden.

Ik hoop dat je hier iets van geleerd hebt,het was zeker niet jou schuld hoor maar je ziet hoe snel het gebeuren kan.
Ga altijd met een ervaren iemand naar buiten!!!

Voorlopig maar lekker in de bak oefenen,begin simpel met bijv 15min stappen en dat bouw je dan weer op naar wat je wel durft.

Succes,het komt echt wel weer goed hoor. :(:) +:)+

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:10

koop anders een bodyprotector, misschien voel je er dan iets veiliger op! het komt echt wel goed, neem les vraag of iemand je wilt helpen en lekker veel oefenen!

Sjaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:18

Langzaam beginnen. Maar, geef nooit je pony de schuld. En het was niet jouw schuld.
Je moet het gewoon proberen.
Zoiets had ik ook, maar ik viel onder een pony omdat de pony omviel...
Je kunt beter beginnen in een rijbak, voordat je weer op buitenrit ofzo gaat.
Je kunt ook een body protector kopen.

SUNSHiiNE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 09:23

ThessaKeizer schreef:
Persoonlijk vind ik dat jullie te onverantwoordelijk zijn! Als jij je pony nog niet goed aan kan moet je niet zomaar naar buiten gaan en zeker niet als er alleen kinderen zijn! Ik zie dat je pas 13 bent? Neem in het vervolg een verantwoordelijke volwassenen mee alsjeblieft, je rijd naast een weg, dan kunnen dit soort grappen echt niet, niet alleen gevaarlijk voor jezelf maar ook voor je mede weg gebruikers!!
Voorlopig eerst maar eens goed gaan lessen en je paard heel goed leren kennen!
Sterkte!

uhm nee we zijn niet onverantwoordelijk , ik ken die shetjes gewoon en die doen dat nooit maar als je opeens gaat lopen shoppen tegen een pony en hij ziet yes naar huis dan gaat die rennen!

en we reden eerst gewoon in het bos en daarna kom je uit bij een weg , (waar ik altijd stap) ik galopeer bijna nooit buiten met mijn pony.

SUNSHiiNE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 09:24

Sjaantje schreef:
Langzaam beginnen. Maar, geef nooit je pony de schuld. En het was niet jouw schuld.
Je moet het gewoon proberen.
Zoiets had ik ook, maar ik viel onder een pony omdat de pony omviel...
Je kunt beter beginnen in een rijbak, voordat je weer op buitenrit ofzo gaat.
Je kunt ook een body protector kopen.

ik geef mijn pony niet de schuld hoor , ze heeft ook niks gedaan zei is het gewend achter een andere pony te lopen!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:32

Wow, wat heb jij laat dit topic aangemaakt zeg. :o
Maar goed, wat heb jij iets vervelends meegemaakt!
De tips zijn eigenlijk al genoemd, maar hoop dat je er snel overheen komt.
Gewoon rustig aan doen, voorlopig alleen onder begeleiding in de bak er op stappen, desnoods aan de longeerlijn en alles rustig oppakken.
Het is niet de schuld van jou of je pony, je pony gaf een natuurlijke reactie die je zelf al verwacht had.
Vind het wel een rotstreek dat dat meisje omgekeerd was, en kijk wat dat voor gevolgen had.
Ik zou in het vervolg als je ooit weer het vertrouwen hebt om naar buiten te gaan, alleen gaan met mensen die hun pony/paard in bedwang kunnen houden en zij zelf te vertrouwen zijn en/of extra begeleiding.
Verder rustig opbouwen, neem les en doe het rustig aan, rijden is niet het belangrijkste op dit moment maar vertrouwen opbouwen met je paard wel..
Ben benieuwd hoe het over een tijdje met je is!

Liefs!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:38

Het spijt me te zeggen, maar je geeft in je OP aan dat je van te voren al aan gaf dat je dacht te gaan vallen en werd je al bang.
Nu is het omdat de shet terug naar stal gestuurd werd, maar de volgende keer is het een andere reden.
Ik vind dit naast het asociaal gedrag van die shetruiter, ook een stuk je eigen schuld.
Je blijft zelf verantwoordelijk voor het paard wat je rijdt, in alle omstandigheden.

Ik vind dat als je naar buiten gaat, je zodanig zeker en goed moet kunnen rijden dat het risico op vallen niet alleen minimaal is, maar dat je ook in staat moet zijn om noodsituaties op te lossen.
Paarden voelen ook vlot genoeg de angst van de ruiter of zijn onzekerheid.
Zolang dit er is vind ik niet dat je naar buiten kunt gaan.

En dan nog bestaat er altijd een risico dat het mis kan gaan, hoe goed een ruiter ook kan rijden.
Daar zul je rekening mee moeten houden.

Persoonlijk vind ik dat je eerst bovenstaande onder de knie moet hebben voor je naar buiten gaat.
Nu ben je juist verder van huis en moet je eerst je angst overwinnen en je vertrouwen terug krijgen.
Het lijkt me dat dit het niet waard is en dat dit een harde les is geweest.
Dus inderdaad flink wat gaan lessen en overleggen of je er aan toe bent om veilig naar buiten te kunnen.
Succes!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:40

Trennie schreef:
Het spijt me te zeggen, maar je geeft in je OP aan dat je van te voren al aan gaf dat je dacht te gaan vallen en werd je al bang.
Nu is het omdat de shet terug naar stal gestuurd werd, maar de volgende keer is het een andere reden.
Ik vind dit naast het asociaal gedrag van die shetruiter, ook een stuk je eigen schuld.
Je blijft zelf verantwoordelijk voor het paard wat je rijdt, in alle omstandigheden.

Ik vind dat als je naar buiten gaat, je zodanig zeker en goed moet kunnen rijden dat het risico op vallen niet alleen minimaal is, maar dat je ook in staat moet zijn om noodsituaties op te lossen.
Paarden voelen ook vlot genoeg de angst van de ruiter of zijn onzekerheid.
Zolang dit er is vind ik niet dat je naar buiten kunt gaan.

En dan nog bestaat er altijd een risico dat het mis kan gaan, hoe goed een ruiter ook kan rijden.
Daar zul je rekening mee moeten houden.

Persoonlijk vind ik dat je eerst bovenstaande onder de knie moet hebben voor je naar buiten gaat.
Nu ben je juist verder van huis en moet je eerst je angst overwinnen en je vertrouwen terug krijgen.
Het lijkt me dat dit het niet waard is en dat dit een harde les is geweest.
Dus inderdaad flink wat gaan lessen en overleggen of je er aan toe bent om veilig naar buiten te kunnen.
Succes!

ben ik het mee eens.. :j

SUNSHiiNE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 09:41

Gowlan schreef:
Wow, wat heb jij laat dit topic aangemaakt zeg. :o
Maar goed, wat heb jij iets vervelends meegemaakt!
De tips zijn eigenlijk al genoemd, maar hoop dat je er snel overheen komt.
Gewoon rustig aan doen, voorlopig alleen onder begeleiding in de bak er op stappen, desnoods aan de longeerlijn en alles rustig oppakken.
Het is niet de schuld van jou of je pony, je pony gaf een natuurlijke reactie die je zelf al verwacht had.
Vind het wel een rotstreek dat dat meisje omgekeerd was, en kijk wat dat voor gevolgen had.
Ik zou in het vervolg als je ooit weer het vertrouwen hebt om naar buiten te gaan, alleen gaan met mensen die hun pony/paard in bedwang kunnen houden en zij zelf te vertrouwen zijn en/of extra begeleiding.
Verder rustig opbouwen, neem les en doe het rustig aan, rijden is niet het belangrijkste op dit moment maar vertrouwen opbouwen met je paard wel..
Ben benieuwd hoe het over een tijdje met je is!

Liefs!

Ja ik zou eigenlijk gister lessen maar dat ging niet door ik had even op een andere pony alleen gezeten en dat deed al pijn dus d8 doe me les ook maar niet , heb der even gelongeerd !
Ik ga zaterdag weer lessen , ik ga nu ook niet naar buiten.
Mijn bijrijder gaat wel naar buiten maar dat moet ze alemaal zelf maar weten!

Xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:44

Wat heeft de dokter gezegd ?
Want als je even weg bent geweest heb je een hersenschudding en mag je vandaag echt niet naar je pony toe. Dan moet je eerst rust houden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-06-11 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SUNSHiiNE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 09:46

MariekeB schreef:
Want als je even weg bent geweest heb je een hersenschudding en mag je vandaag echt neit naar je pony toe. Dan moet je eerst rust houden.

misschien heel dom maar ik wil niet naar de dokter :o :o :o
ik ben bang dat ik wat heb en dan kan ik niet op vakantie ofzo..:(

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:48

Ga voorlopig onder begeleiding/ toezicht in een bak of afgelsoten ruimte rijden. Indien je het graag wilt voor je eigen zelfvertrouwen vraag aan de persoon of ze je vast kunnen houden aan een longeerlijn. Zodat je voorlopig alleen op een cirkel rijd. En ga je naar buiten, vraag ook dan of er iemand met je mee kan.
Aan je verhaal te lezen, heeft jouw pony geen stap verkeerd gezet, maar gaat er 1 dan gaan ze allemaal.

Ik ben inmiddels 29 en ik heb een héééle stoute pony van 5 jaar. ik ben in 10 jaar niet meer gevallen tot vorig jaar. 2x heb ik in het zand gehapt en de pony kreeg mij toch wel wat angstig door zijn capriolen. Maar ik geef niet op, gewoon weer opstappen blijft toch het beste medicijn.

edit: en ga alsjeblieft naar de dokter!! Mocht het zo zijn dat je echt wat hebt dan kan er nu wat aan gedaan worden en ben je misschien weer helemaal beter als je op vakantie gaat. Ga je niet, dan zullen de gevolgen misschien groter zijn.......
Laatst bijgewerkt door Cahill op 23-06-11 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:48

Als je nu naar de dokter gaat, komt het vast nog goed voor de vakantie.

Als je niet naar de dokter gaat, kun je wel eens ( grote )problemen gaan krijgen. Je bent nog redelijk jong, hebben je ouders je niet naar de dokter gebracht?

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:52

nadiabritta schreef:
MariekeB schreef:
Want als je even weg bent geweest heb je een hersenschudding en mag je vandaag echt neit naar je pony toe. Dan moet je eerst rust houden.

misschien heel dom maar ik wil niet naar de dokter :o :o :o
ik ben bang dat ik wat heb en dan kan ik niet op vakantie ofzo..:(

Ook nu vind ik dat je een onverantwoordelijke keuze maakt.
Op deze manier vraag je om problemen.
Er worden je hier goedbedoeld allerlei tips gegeven, maak daar dan gebruik van.
Of start geen topic als het voor jou geen meerwaarde heeft...

En idd: wat zeggen je ouders hier allemaal van?