[H] Hengst voor kwpn merrie v. Derrick

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cath

[H] Hengst voor kwpn merrie v. Derrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 17:20

Hoi,

Ik had al eerder een topic geplaatst maar werd er helaas niet veel wijzer van. Het is nog niet helemaal zeker of we met haar gaan fokken omdat ze op dit moment met blessures staat alleen met toestemming van de dierenarts zou het gebeuren.

Waarom ik het de moeite waard vind, komt vooral door haar ruime gangen en ze kan goed springen.
Haar stap en galop zijn erg ruim, draf ook maar mag ruimer.

Pluspunten zijn:

Ruime gangen.
Stap is goed.
Galop is goed.

Ze kan goed springen, zou ook nooit weigeren en is voorzichtig.
(zie filmpje)

Verder is het een werklustige merrie die zo moeiteloos 3 uur achter elkaar loopt.
Ook leert ze erg snel.

Minpunten:

Draf mag ruimer, krachtiger.
Eventueel mag galop nog extra verbeterd worden.
De gangen mogen meer schwung hebben.

Hals mag langer en gespierder, verder mag ze van mij compacter in de rug.
Hoofd zou ook nog een wat luxere uitstraling mogen hebben.
Haar rug is misschien iets wat week?

Hengst:

Ik zoek eigenlijk een luxere hengst die het liefst ook een leuke sprong kan maken maar ook ruime gangen heeft.

Afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=129964

Hoofd foto:
Afbeelding

Stand foto:
Afbeelding
http://img541.imageshack.us/img541/3898 ... 112009.jpg

Draf:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TNK4VQXJ.jpg

Galop
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WRXPO6AF.jpg

Springfilmpje:( wel een beetje wazig maar even voor het idee)
http://www.youtube.com/watch?v=W5O4kMYk4Qs

Springfoto:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3NPKNLQH.jpg

Cath

Re: [H] Hengst voor kwpn merrie v. Derrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 16:08

Daarbij moet ik zeggen dat ze 1.70 is, dus er hoeft geen kasteel van een hengst erop. ;)
Veulen hoeft van mij niet groter te zijn.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 22:50

Niemand?

Dit was haar trouwens op haar 3e jaar, toendertijd was ze 1.60. Ze is dus 10 cm gegroeid en forser geworden.

Afbeelding

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 08:50

Helemaal niemand??

Zelf zat ik te denken aan Special D. Aangezien hij goede bewegingen heeft, wat beknopter is dan de merrie. En nog een voldoende scoort op zijn spring manieren.

Verder zou er ook een springhengst op passen die goede bewegingen heeft. Maar daar heb ik minder verstand van.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:05

Ik zou idd ook voor een springhengst kiezen, krijg je ze toch iets all rounder mee, en Derrick zit achter meerdere fijne goede springpaarden..

Kijk eens naar Sheraton, fijne beweger en kan in de techniek verbeteren

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 19:36

Bedankt voor je advies!

Zal er even naar kijken. :) *gedaan*

Ik denk dat deze hengst iets te week en te lang inde rug is.
Ook ben ik bang dat de draf niet voldoende wordt verbeterd.

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:42

Ik zou toch kijken naar een springhengst i.p.v. een dressuurhengst. Met een dressuurhengst fok je toch minder snel een leuk springpaard, dan andersom. Met Special ga je dan denk ik ook geen springpaard fokken. Kies dan voor een goede springhengst met beweging.

Het eerste wat in mij op komt is Goodtimes. Moet je wel een beetje van houden, maar springt en loopt goed. Staat wat in het rechthoeksmodel en de rug is absoluut niet week. Daarnaast levert hij ook wel aardige dressuurpaarden.

Karandasj beweegt ook fijn, maar ben bang dat je de hengst teveel in het rechtshoeksmodel vindt staan en de rug te week vind.

Ik puzzel nog even verder. ;)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 22:42

Ik heb even gekeken naar Goodtimes, vind dat wel een aardige hengst. Staat hij alleen niet onderstandig? Want Udie staat zelf ook onderstandig dus ben bang dat dat ook wordt doorgegeven aan het veulen.

Verder vind ik Karandasj niet echt een hengst wat mij aanspreekt, vind hem wat te grof. Het hoofd is ook niet zo mooi.

Wat ik zoek is eigenlijk een wat compactere hengst, met een mooi front en hoofd, en mag geen weke rug hebben. Ook mag het een wat bloederiger type zijn, wil het veulen wat luxer hebben.

Wel heel erg bedankt voor het meedenken hoor! Ik ben een beetje kritisch geloof ik. :P

Overigens zou het veulen wel voor eigen gebruik zijn.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 15:32

Zelf spreekt mij Solitair heel erg aan, vind hem een goede allrounder!
Lijkt me ook wel redelijk passend op mijn merrie, alleen ben ik bang dat hals niet voldoende lengte heeft..

En ik blijf ook nog steeds bij Special D. Hij scoort voldoende op springen, zelf wil ik toch het meest de dressuur kant op, en af en toe een klein sprongetje maken.

Lastig hoor..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:12

Special D gaat de draf en souplesse niet verbeteren..Goodtimes is op zich een goede optie maar wel diepvries.

Maar als je echt iets bloederigers wilt,wat dacht je dan van Quattro B? Kun je beide kanten mee op en hij geeft veel gummi door..kijk maar eens naar zijn zoon Quaterback.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:16

En wat vind je van Solitair?

Quattro B vind ik wel een aansprekende hengst, kan alleen geen verrichtingscijfers zien en zijn zoon Quaterback staat er niet bij? Zie alleen Olivier Q.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:17

http://www.youtube.com/watch?v=JVt6X1MQXWY

Quattro springt en dressuurt zelf op het hoogste niveau.Jouw merrie vind ik trouwens een leuke degelijke merrie.Maar het verloop van de rug is wel een aandachtspunt,ik vind haar rug eerder gezonken in het middenstuk dan week.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:18

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:19

Daarom wil ik ook een hengst die daarop verbeterd. Ook staat ze onderstandig, ben bang dat Goodtimes dit niet beter maakt.

Bedankt voor de links, zal er even naar kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:22

Ik ken Solitair en zijn nakomelingen niet heel goed,vind het tot nog toe een beetje een nietszeggende hengst die geen bovengemiddelde bewegers geeft en geen bovengemiddelde springers.
Quattro heeft ook geen verrichtingsonderzoek gelopen bij het kwpn,maar is later pas goedgekeurd door sportprestaties.

Volgens mij valt het onderstandige bij Goodtimes nog wel mee,hij geeft inieder geval wel een mooi rugverloop door.Persoonlijk ben ik ook fan van zijn nakomelingen.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:26

Na de filmpjes gezien te hebben spreekt Quaterback mij het meest aan.

Vind hem net wat beter lopen dan Quattro B en wat chiquer tonen, dus dit is er zeker eentje die ik in gedachten hou!

Ik weet niet of ik bij Goodtimes te veel ga inleveren op de lengte in de nek. Maar zal even wat meer info over zijn nakomelingen opzoeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:30

Persoonlijk denk ik dat Quattro {of dat bloed iig} het meest aan je eisen voldoet zeg maar.Quaterback heeft inderdaad veel extra's maar ik heb ook andere nakomelingen van Quattro gezien die dat ook hadden.Nadeel is dat Quaterback niet kwpn erkend is en Quattro wel,maar als je dat niet erg vind dan maakt dat niet uit.

Goodtimes kan klein fokken,daar moet je wel rekening mee houden zeker als je niet weet of je merrie vergrotend fokt.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 16:37

Udie is 1.70, zou het niet erg vinden als het veulen wat kleiner zou zijn.

Vervelend dat Quarterback niet kwpn erkend is, hoe werkt dat dan met de papieren?
Zijn hals is wat aan de korte kant, gaat dat niet te kort worden?

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 11:01

De gezonken rug zou kunnen komen doordat ze te vroeg zadelmak is gemaakt. (Nog voor haar 3e)
Ze moest ook nog 10 cm groeien, dus ik denk dat dat veel aanslag heeft gehad op de rug.

Als je de foto op haar 3.5e ziet, is haar rug minder gezonken dan op de foto's waar ze 10 jaar is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:30

Nou vaak zit het ook gewoon in de bouw van een paard en wordt het meestal erger als ze ouder worden.Ik vind jouw merrie geen korte hals hebben,wel heeft ze weinig "nek".{stukje achter de oren tussen de hals}Maar volgens mij heeft Quaterback zelf voldoende "nek",de halsvorm van jouw merrie zou wel iets mooier mogen.

Je veulen kan dan een register A of B papier krijgen geloof ik,hoe het precies zit weet ik niet.Maar het maakt voor de sport niet uit.Alleen als je een merrie hebt en je wilt haar voor stamboekopname doen dan moet ze eerst aan alle veterinaire eisen van het kwpn voldoen.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 16:24

Bedankt voor de uitleg!

Deze hengst spreekt mij erg aan, maar wil het liefst een hengst die ook bij het KWPN geregistreerd staat.
Maar het is wel een grote kans dat deze het gaat worden, als we met haar zullen fokken.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 23:39

Hoe kan het trouwens dat hij niet bij het KWPN erkend is? Ik kan er nergens wat over vinden, ben benieuwd naar de rede namelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:55

Ik denk dat ie nooit aangeboden is,hij dekt al genoeg in z'n thuisland.Als je echt een hengst wilt die kwpn geregistreerd staat dan zou ik voor z'n vader Quattro gaan.{edit,ik zie dat dat zijn grootvader is}
Zijn dekgeld is wel aan de prijs: http://www.bagoniebos.com/_html/main.ph ... =21&id=224

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 20:32

Ik vind Quattro B wat grover dan Quaterback, zou het veulen dan niet te grof worden?
Ook vind ik de draf bij Quaterback nog beter en ruimer dan bij Quattro B.

Dit wordt nog een lastige keuze, vooral omdat ik eigenlijk Quaterback wel heel gaaf vind.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 21:54

Is misschien Ferro zelf geschikt voor mijn merrie, of een van zijn zonen zoals Rhodium of Roussseau?
Of een van zijn kleinzonen misschien, zoals Ampere bijvoorbeeld?

Met het veulen zou ik zelf meer de Dressuur kant op willen, het hoeft geen super springer te worden.