Hoe kan ik mijn ouders overtuigen om een fjord te kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fjordana

Hoe kan ik mijn ouders overtuigen om een fjord te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 12:28

Ik wil al heel lang een pony, sinds kort specifiek een fjord. Hoe kan ik mijn ouders overtuigen? /3

Mando

Re: Hoe kan ik mijn ouders overtuigen om een fjord te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:30

Een baan zoeken, en zelf betalen.
Waarom zouden je ouders al die kosten betalen, besef je wel wat de kosten voor een paard zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:31

Niet, je bent 10 jaar en als je ouders het niet willen gaat het ook niet lukken.

Het kost best veel geld en ook veel tijd om een paard te onderhouden. Die kosten zullen je ouders moeten dragen en voor een deel moeten zij er ook tijd insteken ook al wil je veel zelf doen.

Het beste is om als je ouders het niet willen het zo te laten. Ga op zoek naar een leuke verzorgpony of kijk of je er 1 kan leasen op bijvoorbeeld de manege. Dan heb je toch het gevoel van een eigen paard zonder alle kosten en zorgen.

Edit: Mando, de TS is 10 jaar dus baan zoeken gaat lastig :P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:32

Wacht maar liever even tot je 15 bent, dan kan je ook bijdragen in de kosten van een fjord (krantenwijken etc.). Onderhoud is duur, niet alle ouders kunnen dat opbrengen naast de vaste lasten/kosten.

Het ligt eraan of je ouders het zich kunnen veroorloven of niet.

Of beter nog, als je afgestudeerd bent en een vaste baan hebt dan kun je gaan rondkijken naar een paard.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:33

Door te laten zien dat jij zelf voor de pony kunt zorgen en je verantwoording kunt nemen :) . Het beste dus door te wachten dat je een bijbaantje mag en een zakcentje bij kan leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:38

Misschien door eerst een verzorgpony te zoeken en ze bv een jaar lang telaten zien dat jij écht bij weer en wind elke dag naar die pony toe gaat? Huiswerk, feestje, ziek, regen, kreupelheid of niet, élke dag?

fjordana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 12:44

Bedankt voor de tips, wel jammer! /3 /3 /3 /3

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:49

Het is nu éénmaal zo dat niet alles wat je graag wilt ook gerealiseerd kan worden.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:52

Beginnen met zeuren :Y)
Over 5 jaar zijn je ouders je zo zat dat je je zin krijgt. Tenminste, bij mij heeft het gewerkt :+ .

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:53

ik ken een meisje die ook zo jong een paard kreeg, mooie spullen dr bij, helemaal compleet. ze vind er niks meer aan en komt zelfs alleen even in de stal kijken of het paard er nog netjes bijstaat en gaat dan zonder iets ermee gedaan te hebben naar huis.. als je ouder bent kan je er harder voor lopen en besef je meer de waarde van een paard. klinkt alsof jonge kinderen/tieners er niet mee overweg kunnen, is niet mijn bedoeling! maar naar mate je ouder word ga je naast het paard of pony rijden meer verantwoordelijkheid krijgen, ook over jezelf en zal je merken dat een paard echt een serieuze zaak is. en ervaring op doen met een lease of verzorgpony is ook niet verkeerd kan ik je vertellen!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:55

Ik kon mijn eerste eigen paard (ook een Fjord) pas kopen toen ik 24 was: Tegen die tijd ben je financieel onafhankelijk en ben je (hopelijk) oud en wijs genoeg, dus hoef je ook je ouders niet meer te overtuigen. Tuurlijk; Fjorden zijn niet duur in aanschaf; maar in onderhoud kosten ze net zo veel als ieder ander paard! En onderhoudskosten zijn niet éénmalig: denk alleen al aan het bedrag voor stalling wat je elke maand kwijt bent! En dan heb ik het nog geeneens gehad over de hoefsmid, de tandarts, de veearts, en lessen...
Als je afhankelijk bent van je ouders om je paard te betalen; moeten die daar natuurlijk maar net zin in hebben!

En realiseer je goed wat er allemaal bij komt kijken om een eigen paard te hebben! Jij moet straks nog naar de middelbare school en daarna wil je waarschijnlijk nog studeren. Dat mag niet ten koste gaan van de tijd die jij in een eigen paard moet stoppen.
Ik heb zelf mijn Fjord gekocht terwijl ik nog studeerde (aan de universiteit) en laat me je vertellen: dan houd je weinig tijd (en geld) meer over voor andere dingen: je moet er echt 100% voor gaan om beiden op een goede manier te combineren! Het was voor mij echter een weloverwogen keuze en als ik het allemaal over zou mogen doen, zou ik het zo weer doen...

Daarnaast moet je je niet blindstaren op de Fjord; die van mij zou ik eerlijk gezegd niet zonder begeleiding toevertrouwen aan een meisje van jou leeftijd; ook al heb je al ervaring met manege-Fjorden.
Ik ben volwassen en ik heb af en toe echt nog wat begeleiding nodig met mijn eigen Fjord! Het is over het algemeen niet het meest gemakkelijke ras wat je kunt kiezen als eerste eigen paard...

fjordana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 12:58

Bedankt bedankt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:51

Zicky schreef:
Over 5 jaar zijn je ouders je zo zat dat je je zin krijgt. Tenminste, bij mij heeft het gewerkt :+ .

wat een domme tip,sorry hoor.

ik kon wel zeuren bij mijn ouders,maar die konden het gewoon niet betalen.
en dan is het heel vervelend als je blijft doordrammen.

TS; ga hard werken en sparen,zoek een verzorgpony,ga veel ervaring opdoen.
het beste is door hard te werken later van je eigen centen je pony te kunnen betalen.

toen ik mijn eerste pony kocht,ook een fjord,was ik 21. ik heb een fulltime baan en verdien mijn eigen geld en betaal alles zelf.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:01

Mijn ouders hebben altijd eerlijk tegen mij gezegd. Ik vind het leuk dat je wil leren paardrijden. Maar droom alsjeblieft niet van je eigen paard door ons dat kunnen we echt niet betalen sorry! Als je gaat lessen kost ons dat al genoeg. Je hebt ook nog 3 broertjes die een sport mogen doen en dat gaat niet met paarden samen aan kosten. Ik heb de eerste 10 paardrijlessen gekregen van mijn ouders. Daarna was het zo geregeld dat ik in het weekend hielp in de stallen met mesten en dan een les er voor terug kreeg. Door dit heb ik daarna vrij makkelijk een verzorgpony op stal gevonden. Hier heel veel van geleerd en daarna een paard geleased wat ook geld koste en daar moest ik zelf voor werken. En nog veel later heb ik gereden voor andere mensen omdat ik redelijk kon rijden en beetje sport gereden. Maar wist hierdoor wel wat voor geld en tijd er in ging zitten als je zelf een paard hebt. En heb flink gespaart omdat ik altijd bang was om een dierenarts rekening te krijgen als ik een paard zelf zou kopen en dat dan niet te kunnen betalen terwijl je weet dat je het kan krijgen.

En pas op mijn 29 jaar durfde ik mijn eigen paard te kopen zodat ik zeker wist dat ik die voor zijn leven kon houden en heb ik hem zelf ook helemaal opgeleerd want dat vond ik leuk om te doen en kon ik inmiddels ook. En ik weet nu ook zeker omdat ik nog een behoorlijk bedrag voor ziekte kosten achter de hand heb staan op bank rekening dat ik hem altijd kan betalen als hij ziek is;) HOop het alleen niet mee te maken:)

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:55

Snoevie schreef:
Zicky schreef:

wat een domme tip,sorry hoor.

ik kon wel zeuren bij mijn ouders,maar die konden het gewoon niet betalen.
en dan is het heel vervelend als je blijft doordrammen.

TS; ga hard werken en sparen,zoek een verzorgpony,ga veel ervaring opdoen.
het beste is door hard te werken later van je eigen centen je pony te kunnen betalen.

toen ik mijn eerste pony kocht,ook een fjord,was ik 21. ik heb een fulltime baan en verdien mijn eigen geld en betaal alles zelf.

Ik sluit me helemaal bij je aan Yvonne. Dit meisje klinkt als een erg verwend meisje dat geen nee accepteert. En dat siert haar bepaald niet.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:04

1 tip die ik je kan geven is, ga lekker een verzorgpony zoeken en wat ervaring opdoen :)
Een eigen pony is best veel werk en ik denk niet dat je ouders daar op zitten te wachten.
Ook niet met alle kosten die erbij komen qua aanschaf en onderhoud.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:11

Zicky schreef:

Heeft bij mij ook geholpen := want op en gegeven moment had mijn vader beloofd dat ik voor het 3 de leerjaar een paard kreeg, en dat is nu, en ben nu nog steeds opzoek naar een paard. maar de weide +stal is al af.
Maar ik mocht alleen maar een paard als we waren verhuisd, want nu kan ons paard aan huis staan ;)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:22

mijn ouders konden ook geen paard voor mij kopen ondat ze gewoonweg het geld er niet voor hadden.
Ook lessen heb ik nooit gehad.
Toen ik 23 was kreeg ik een vaste baan (werk er nu nog) en heb toen ik 24 was mijn eigen allereerste paard zelf gekocht.
Van het geld wat ik verdiende met mijn baan.
DAt paard heb ik nu elf jaar later nog.
Denk niet dat je ouders dit doen om te klieren maar omdat het te duur is.
Je mag van geluk spreken als je jaren niets met je paard hebt.
IK heb tot mijn paard zes werd (heb haar van veulens af aan) nooit iets met haar gehad qua dierenarts kosten (op de entingen na) Maar toen moest ze ineens geopereerd worden aan haar achterbenen omdat ze te korte banden had.
Een geintje van dik 600 euro en in okt 2008 heeft ze twee weken in de kliniek gestaan door een trailerongeluk wat ze ter nauwernood heeft gered en dat geintje heeft me ook dik 1500 euro gekost.
En dit zijn dan nog niet eens zulke hele hoge bedragen.
Denk dus goed na en koop pas een paard als je zelf voor de kosten kan opdraaien want dit zijn hele grote happen in je portomenee.
Ik droomde ook al van jongs af aan over een iegen paard maar pas met 24 jaar ben ik er aan begonnen en waarom.
Toen wist ik zeker dat ik het betalen kon en dat ik het aan kon qua tijd en dergelijke.
10 Jaar is heel leuk maar wat als je naar de hogere school gaat met heel veel huiswerk stages en noem maar op dan heb je geen tijd meer en wat als je een vriendje krijgt.
Ik zie regelmatig meiden van een jaar of 15 die een vriendje krijgen en hun paard daardoor verwaarlozen (let op niet elke tiener dus) nee ik zou op zoek gaan naar een verzorg of leaspaard en daar eerst mee aan de slag gaan.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:45

mijn ouders hadden ook geen geld voor een pony. ik werk daarom vanaf me 13e al en heb hard gewekt voor Moon en me ouders hebben alleen ens dierenartskosten betaald en verder niets.
Als jij een paard of iets anders wil dan moet je ervoor werken is mij geleerd.
eigen paard is erg duur (komen veel kosten bij kijken)

ik ben het eens met meisje2000 vele meiden die paardenliefhebbers zijn verkiezen dan in de pubertijd toch een vriendje boven hun paard en dat kun je niet maken als je een eigen paard heb

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:16

Ach.. ik was AL 40 toen ik mijn Blondje kocht en het idee dat ik de verantwoording over hem had benauwde me op dat moment want ik neem een dier voor het leven en niet totdat de lol er van af is.
Begon met 7 met rijden tot mijn 18e en toen kwamen er andere dingen in mijn leven zoals een vriendje, eigen huis enz enz en toen kon ik het ook niet betalen.

Denk er goed over na want het is een paard met een paard. Verdiep je maar eerst eens in de kosten en dan maar eens zien of je het kan betalen en tot die tijd.. lekker op een manegepaardje blijven rijden of een verzorgpony nemen...

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:04

ik was nog maar 38 toen ik mn eerste eigenste fjord kreeg. Meid je hebt nog een heel leven voor je. Als je het zo graag wilt. Komt het wel, maar je moet er wel wat voor doen. Maar dan betekent het dat je het ook echt wilt

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:31

Ik kan me voorstellen dat je graag een eigen pony wilt. Als je ouders een fjord kunnen kopen en voor het onderhoud kunnen betalen, dan is dat helemaal leuk.

Ik ben iemand die al op jonge leeftijd een eigen pony had, toen ik 11 was kregen we onze fjord kruising (we hadden al een shetlander die bij mijn oom stond). Mijn ouders hebben tot dat ik een baantje had alles betaald (voer, dierenarts etc.) Ze staat samen met onze shetlander aan huis, dus geen stallingskosten.

Ik was en ben ontzettend blij met hen allebei <3. Máár ik moet nu ook al 11 jaar iedere dag de schuilstal & paddock uitmesten, voeren enzo. Ook als het regent of al donker is of juist heel vroeg voor school. Als ik op vakantie ga moet ik iemand regelen die dit voor mij doet. Toen ik jonger was hielp mijn vader nog wel. Maar ik wilde een pony dus ik moest hem verzorgen. En dat is niet altijd leuk.

Misschien kan je een verzorgpony gaan zoeken en kijken of het iets voor je is om een pony te verzorgen. Verzorgen is ook hardstikke leuk en toch anders dan op de manege. Je ouders kunnen dan zien dat je het serieus neemt. Zeuren helpt bij die van mij absoluut niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 21:43

Idd, ik begon op mijn 10e met rijden op een manege, op mijn 15e kreeg ik mijn eerste vzpaard, en nu ik 17 ben (bijna 18, nog een maandje) en zelf mijn centjes verdien issie er dan, mijn eigen droompaardje....

Maar zoek lekker een verzorgpaardje, ik heb dat altijd heel verantwoordelijk gedaan, en gouden tijden beleeft!

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:19

Sluit me aan bij de mensen hierboven!!

Ga lekker ervaring op doen. En vergeet niet: Fjorden zijn Geen kinderpaarden!!!!..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:18

Zeuren vind ik echt de meest domme tip die je kunt geven, kom op zeg, je bent toch zeker geen kleutertje? :+

Ga eens een verzorgpaard zoeken, over een paar jaar kun je het altijd nog eens vragen. Ik kreeg mijn fjord toen ik 15 was en heb een groot deel zelf betaald. Maandelijks betaal ik ook nog een vast bedrag aan mijn ouders, maar zij betalen het grootste deel.