Een veulen en dan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissAmazone

Een veulen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 18:07

a.s woensdag gaan onze merrie naar de dekhengst. Dit is geen stamboekhengst maar het is wel een fries met zo'n geel paspoort heeft een 2e premie en loopt M1 dressuur. Zoon van Daoitsen, op zijn stamboom staat wel vaak ster, sterprf en nog iets.
Onze merrie heeft alleen dat gele paspoort en op haar papa mama lijst staat rik396 en nog wat.

Wat kan dat veulen dan maximaal krijgen? Alleen dat gele paspoort of ook niet? Kun je die evt ooit nog voor een keuring laten komen? Het word ons eerste veulen dus help!

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 18:11

echt helemaal niemand?

friesiszwart

Re: Een veulen en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:08

Doordat de hengst wel stamboekpapieren heeft maar geen goedgekeurde dekhengst zul je bij het komende veulen bijboek papieren krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 21:13

Leer eerst maar verstand van fokken te krijgen en dan probeer maar weer

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 13:59

volbloedfan schreef:

Wat is dat nou voor belachelijk antwoord?
Als je geen antwoord weet te geven op mijn vraag zeg dan gewoon niks. Bij de koop van ons paard was in de prijs berekend dat de oude eigenaar graag een veulen ervan wilde en daarom dat we een hengst gezocht hebben. Ik wil niet fokken, ben geen fokker! De oude eigenaar betaald alle kosten van het dekken, omdat het karakter van ons paard hem gewoon graag aanspreekt. Maar mag toch gewoon vragen hoe het dan met de papieren zit?
Snap niet waarom er op Bokt zoveel mensen zijn waarbij je als je iets vraagt een arrogant antwoord krijgt alsof ze zelf god zijn en alles weten. Beetje irritant!

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:00

MissAmazone schreef:
volbloedfan schreef:

Als je geen antwoord weet te geven op mijn vraag zeg dan gewoon niks. Bij de koop van ons paard was in de prijs berekend dat de oude eigenaar graag een veulen ervan wilde en daarom dat we een hengst gezocht hebben. Ik wil niet fokken, ben geen fokker! De oude eigenaar betaald alle kosten van het dekken, omdat het karakter van ons paard hem gewoon graag aanspreekt. Maar mag toch gewoon vragen hoe het dan met de papieren zit?
Snap niet waarom er op Bokt zoveel mensen zijn waarbij je als je iets vraagt een arrogant antwoord krijgt alsof ze zelf god zijn en alles weten. Beetje irritant!

Amen!

Ik kan je zelf verder helaas niet helpen.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 14:01

friesiszwart schreef:
Doordat de hengst wel stamboekpapieren heeft maar geen goedgekeurde dekhengst zul je bij het komende veulen bijboek papieren krijgen.

Bijboek papieren wat zijn dat? De fokker had het over dat je met een merrie als ze 3 is gewoon naar de keuring kan gaan en Dna doormoet geven aan het KFPS maar dat je aan een hengst niet veel hebt, alleen voor jezelf puur om te rijden maar niet voor evt mee te fokken..

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:03

Als je je merrie met papier laat dekken door een hengst niet geregistreerd bij stamboek krijg je geen papier bij je veulen, waarde van je veulen is dan weinig tot niks. 600 euro moet je blij mee zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:06

MissAmazone schreef:
volbloedfan schreef:

Dit slaat nergens op. Dan moet je zelf het verhaal goed neerzetten.
Dekt degene ook alle kosten en mogelijke complicaties die jou merrie kan krijgen.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 14:07

newt schreef:
Als je je merrie met papier laat dekken door een hengst niet geregistreerd bij stamboek krijg je geen papier bij je veulen, waarde van je veulen is dan weinig tot niks. 600 euro moet je blij mee zijn.

Hij is wel geregistreerd maar niet als dekhengst..

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:09

Nee daarom krijg je er ook niet een papier bij, je hebt dan gewoon een papier loos fries veulen. Omdat de hengst niet goedgekeurd is door het KFPS zal je er alleen een paspoort bij krijgen.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 14:11

Citaat:

Citaat:
Dit slaat nergens op. Dan moet je zelf het verhaal goed neerzetten.
Dekt degene ook alle kosten en mogelijke complicaties die jou merrie kan krijgen.

Wat ik moest weten vroeg ik ook, hoef niet het hele levensverhaal van het paard erbij te zetten of wel? Het hoe en waarom doet er toch niet toe? Moet gewoon weten of en hoe ik aan een papier kan komen? Wij hebben dat gele boekje in ieder geval, krijg je dat met chippen of helemaal niet?
En ja die nieuwe eigenaar betaald alle kosten ook die evt aan onze merrie.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:13

Het paspoort krijg je wanneer je je paard laat chippen, Wil de persoon die een veulen wil van jou merrie een veulen van een geregistreerde hengst of gewoon zomaar een veulen?.

en vraagje waarom wil je weten wat een veulen zou kosten als het veulen al van die persoon word/is?
Laatst bijgewerkt door newt op 13-06-11 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 14:13

newt schreef:
Nee daarom krijg je er ook niet een papier bij, je hebt dan gewoon een papier loos fries veulen. Omdat de hengst niet goedgekeurd is door het KFPS zal je er alleen een paspoort bij krijgen.

ok.. paspoort is voldoende hoor. Maar omdat onze merrie aangesloten is bij het stamboek zei de fokker dat een merrie veulen wel evt goedgekeurd kon worden als ze 3 was en voor de keuring zou komen. Maar anders neem ik wel een keer contact op met het kfps als het zover is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:14

Mizss Amazone je hoeft niet zo aanvallerig te doen. Je geeft zelf aan dat mensen op bokt aragant zijn en halve goden dus dat je zulke antwoorden zou krijgen. Die 3 zinnen is een kleine moeite en dan krijg je niet zulke berichten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:15

Dus als je het goed bekijkt heb je straks een veulen zonder papier die op een fries lijkt.
Waarom kies je niet voor een ggk hengst?

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 14:15

newt schreef:
Het paspoort krijg je wanneer je je paard laat chippen, Wil de persoon die een veulen wil van jou merrie een veulen van een geregistreerde hengst of gewoon zomaar een veulen?.

Die wil gewoon graag een fries terug met hetzelfde karakter, het is een goede vriend van de familie vandaar. Hij kent het paard en de hengst die ik vond heeft ook een super karakter vandaar.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:15

Nee je merrie veulen staat dan niet geregistreerd bij het KFPS omdat deze niet een veulen is van een GGK hengst van het KFPS Daarom zal het paard met 3 jaar ook niet worden opgenomen in het stamboek..

en vraagje waarom wil je weten wat een veulen zou kosten als het veulen al van die persoon word/is

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 14:18

kohtje schreef:
Dus als je het goed bekijkt heb je straks een veulen zonder papier die op een fries lijkt.

Die lijkt niet op een fries maar is een fries.. de merrie en hengst zijn allebei vol fries met goede goedgekeurde ouders..

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:19

MissAmazone schreef:
kohtje schreef:

Die lijkt niet op een fries maar is een fries.. de merrie en hengst zijn allebei vol fries met goede goedgekeurde ouders..

eigenlijk wat kohtje zegt is wel zo.. Want wie zal zeggen dan het van een stamboek ouder komt, want er zit immers geen papier bij.. Ik zou iets verder zoeken naar een hengst met papier, daar heb je veel meer aan..

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 14:21

newt schreef:
Nee je merrie veulen staat dan niet geregistreerd bij het KFPS omdat deze niet een veulen is van een GGK hengst van het KFPS Daarom zal het paard met 3 jaar ook niet worden opgenomen in het stamboek..

en vraagje waarom wil je weten wat een veulen zou kosten als het veulen al van die persoon word/is

Ik heb nooit gevraagd wat het veulen zou kosten.. Dat was de vraag niet, er staat wat hij maximaal kan krijgen maar dan aan papieren. Maar dat gele paspoort zou voldoende zijn waarin staat wie zijn ouders dan zijn en chipnummer enzo.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:21

Een fries is alleen een echte fries als er papieren bij zitten. En dit veulen zou dan hoogstwaarschijnlijk in een Bijboek terecht komen.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 14:24

newt schreef:
MissAmazone schreef:

eigenlijk wat kohtje zegt is wel zo.. Want wie zal zeggen dan het van een stamboek ouder komt, want er zit immers geen papier bij.. Ik zou iets verder zoeken naar een hengst met papier, daar heb je veel meer aan..

In het paspoort waar het chipnummer instaat en het inteelt percentage enzo daar staan ook ouders en opa en oma in.. de opa en andere opa zijn dan Doaitsen en Rik 396 als dat erin staat is al voor het oog wat leuker. Verder hoeft het veulen niks te kunnen of te moeten.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 14:24

haha sorry idd heb er te snel over heen gelezen ik las wat kan ik er maximaal voor krijgen ;)..

en dat staat er dan niet in, je rijgt gewoon een paspoort met onbekend!

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 14:43

Ik mail het kfps met de chipnummers van beide ouders en vraag wel hoe of wat bij de geboorte en wat ik precies moet doen enzo. Dan zullen hun wel vertellen hoe het precies zit en over veulenboek of bijboek enzo. Heb nog minstens 11 maanden als het de eerste poging lukt.