[TI] problemen met bit bij tinker korte mondspleet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

problemen met bit bij tinker korte mondspleet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 22:34

heel vreemd maar we kunnen geen passend bit vinden bij tinker Zoë
het bit hangt te laag en als ik het bit 1 gaatje hoger doe staat het bit strak naar boven getrokken
ze heeft korte mondspleten die te kort zijn lijkt ons omdat het bit voor haar lippen op juiste hoogte zit met 2 rimpeltjes er tussen maar ;igt op in de ond veel te laag

kennen jullie dit probleem met je tinker
is dit een tinkerkwaal.
ik heb nu verschillende soorten bitten gepast waaronder watertrens dubbelgebroken, bustrens dubbelgebroken een sprenger bit die anatomisch is
diktes 14 en 16 mm niks past.

ben benieuwd of jullie hier bekend mee zijn . want ik heb het nog nooit meegemaakt

Caira

Re: problemen met bit bij tinker korte mondspleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:39

Heb je een myler geprobeerd of een leren bitje? Beiden passen prima bij mijn tinkies.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 22:40

die heb ik nog niet geprobeert nee

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 22:40

zal eens zien of ik een foto heb van haar mondje

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 22:49

Afbeelding
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:53

Waarom niet overstappen op bitloos?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:55

Arabesk schreef:
Waarom niet overstappen op bitloos?

Omdat misschien niet iedereen de ambitie heeft om bitloos te rijden? Ik in ieder geval niet.

Even terug naar TS, ze heeft inderdaad een korte mondspleet. Je zult even moeten googlen, maar er is iemand die aan huis/stal komt met een hele verzameling bitten om te passen. Dan kan worden gekeken naar de beste oplossing.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:01

Daarom vraag ik het, omdat de reden er niet bijstaat. Als er een oplossing gevonden kan worden die de ambities van deze ruiter niet in de weg staan is dat toch mooi? Zo staat bijv. de ambitie om dressuurwedstrijden te rijden het overstappen op bitloos allang niet meer in de weg. Maar nogmaals ik ga niet gissen, ik vraag het aan TS :-)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 23:03

ik heb paul versluis al gehad en die zei het bit past wel maar past echt niet als het in hoofdstel hangt
want hij heeft gepast zonder hoofdstel.
bitloos ben ik wel voor maar vindt het wel mooi dat ik ook een bit heb die past.
heb een s hack besteld maar wil ook een passend bit hebben
ben een buitenrijder met losteugeltje
puur recreatief dus

misschien een myler passen dan en dan denk ik lever 1 want pony is net onder het zadel 2 weekjes

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 00:52

Ik denk juist dat een myler niet gaat passen. Die is in jou situatie niet geschikt. De mondhoeken van Zoe zitten laag ten opzichte van de plaats in de mond waar het bit hoort te liggen zeg je. Een myler zit juist hoog bij de mondhoeken ten opzichte van het deel wat in de mond ligt door zijn anatomische vorm.

Hier kun je het wel een beetje zien:
http://i106.photobucket.com/albums/m246/christa_luesink/IMG_9827-1K.jpg

Ik zou juist zeggen dat je iets nodig hebt dat bijna niet anatomisch gevormd is. Misschien een licht gebogen, ongebroken trens? En dan zou ik zeggen een watertrens, omdat ik toch altijd het gevoel heb dat bustrensen dikker zijn bij de mondhoeken.
Zo iets bijvoorbeeld?: http://www.agradi.nl/product_pics_500/4032797.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:36

Waarom klooien met allerlei bitten terwijl het prima zonder bit kan?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:39

Zit het probleem dan niet in het hoofdstel?

Als Zoë haar bit wel past, dan zal het (in mijn beleving) aan het hoofdstel liggen. Of zeg ik nu iets raars?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:08

Dribbelkont schreef:
ik heb paul versluis al gehad en die zei het bit past wel maar past echt niet als het in hoofdstel hangt
want hij heeft gepast zonder hoofdstel.
bitloos ben ik wel voor maar vindt het wel mooi dat ik ook een bit heb die past.
heb een s hack besteld maar wil ook een passend bit hebben
ben een buitenrijder met losteugeltje
puur recreatief dus

misschien een myler passen dan en dan denk ik lever 1 want pony is net onder het zadel 2 weekjes

Je paard heeft duidelijk geen ruimte voor een bit en jij hebt het ook niet nodig. Dus waarom dan verder zoeken als het antwoord voor de hand ligt; een optoming zonder bit.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:10

TS heeft in deze volgens mij al duidelijk aangegeven dat ze best met bitloos hoofdstel wil rijden, maar ook een combinatie wil hebben waarbij ze wel met een bit zou kunnen rijden. Doordrammen over bitloos is dan uiterst vervelend en onnodig.

Dribbelkont, wellicht is inderdaad een Myler Level 1 optie is.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 10:17

het hoofdstel mankeerd niks aan want heb ook een ander hoofdstel geprobeerd om dat uit te sluiten en doet het bit het zelfde
ik wil graag combinatie bit bitloos
ga eerst bitloos proberen hoor krijg vandaag of morgen de s hack van marylot binnen
zal eens zien naar de myler lever 1

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:21

Ik zou ook een Myler bit proberen. Misschien is er iemand in je omgeving die er een heeft zodat je 'm kunt passen om te kijken of 'ie ook echt goed past, maar vaak kun je ze in een winkel ook wel weer ruilen wanneer 'ie niet past.
Een van onze paarden heeft een wat moeilijker mondmaat, maar na een aantal passessies heeft hij nu ook een Mylerbit wat prima past. Ik ben zelf nog geen tink tegen gekomen die een Mylerbit niet past.
Mijn tink wilde ik overigens ook bitloos gaan rijden, maar hij gaf telkens zoveel weerstand tegen het omhebben van een neusriem dat ik ben overgestapt op een hoofdstel zonder neusriem met Mylerbit. Af en toe probeer ik nog wel eens bitloos te rijden, maar elke keer irriteert de druk van welke neusriem dan ook hem enorm.

Ik rijd inmiddels zelf al jaren met een Mylerbit en zou niet anders meer willen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 10:32

ja het is wel een tinker die zo min mogelijk om haar hoofd wil hebben
ik ga een mylerbit proberen dankje en ja de maat hoeveel mag de myler uitsteken uit de mond?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:43

Overweeg dan een leren bit. Voor de rest zeg ik maar niks meer.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 10:53

leren bit wil ik ook wel proberen arabesk dankje
hoe dit is zon bitje dan ?
want heb zo weinig ruimte.

mijn voorstel is eerst haar bitloos te proberen en zien hoe ze het oppakt en ga eerst de myler proberen wilt dat niet kan ik verdiepen in het leren bitje

moeilijk hoor dat mondje .

is wat heb al veel moeite gehad op passend zadel te vinden
wegens ook zeer korte rug met zeer brede schouders en is een ghost geworden
bleken de pads haar te groot te zijn want de ghost pad wordt niet meer geleverd.
wordt nu op maat een grandeurpad gemaakt voor haar en buitenzinnig was zo lief me een testmodel toe te sturen (ghostpad) dus heb gelukkig 2 pads strakjes
toen nog singel plek erg ver naar voren en niks past kwa singels
nu een mattes extra uitgelijne singel met bont besteld.

is wat haha maar wil gewoon het beste voor haar .
ben nu al vanaf februari bezig met geschikte omtoming
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 08-06-11 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:56

Een leren bit is niet altijd een uitkomst.
Je hebt een moeilijk probleem. Hopelijk vind je een juist bit.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:58

Dribbelkont schreef:
ja het is wel een tinker die zo min mogelijk om haar hoofd wil hebben
ik ga een mylerbit proberen dankje en ja de maat hoeveel mag de myler uitsteken uit de mond?

Een Mylerbit mag of moet zelfs iets meer uitsteken bij de mondhoeken. Dat heeft te maken met de vorm van het bit die anders is dan die van een gewoon bit. Het bit valt door de vorm met de mondhoeken mee naar buiten. Er zitten koperen streepjes op het bit en het eerste streepje mag zichtbaar zijn, dat is ongeveer een pink-dikte.

Meer info vind je op deze site: http://www.oregontrail.nl/?p=1-16 waar je de bitten ook kunt kopen, ze zitten in Westerbork, maar je kunt ze ook online bestellen.
Ik las daar ook deze tip, misschien wel handig, heb het zelf nooit geprobeert, maar klinkt logisch :j
"Wilt u exact de bitmaat van uw paardenmond weten? Neem een ouderwetse houten pollepel en voeg deze voorzichtig over dwars in de mond van uw paard. Teken met een potloodstreepje de mondhoeken af. Meet daarna de tussenliggende maat van de potloodstreepjes."

Oregon Trail is de importeur van Myler en ze hebben inmiddels ook deze site: http://www.mylerbitten.nl/
Er bestaat ook een passervice voor Mylerbitten, ook handig om het juiste bit te vinden :j
http://www.mylerbitten.nl/pas%20service.html

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:12

Heb je ook een foto met bitje? het klinkt ook wel alsof ie nog een maatje groter (niet dikker) zou mogen namelijk :) en/ of misschien dat een bit met grotere bitringen of een Dtrens beter hangt aan t hoofdstel? of een hoofdstel met de gaatjes dichterbij elkaar misschien moet ie er net beetje tussenin?!

Meten kan ook gewoon met een houten duimstok :+

Succes!

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:38

Ik zou zelf niet zo snel een lange klappende duimstok in een paardenmond leggen :P

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:45

Je hebt ook korte :Y) en 1 zo'n balkje is dan meer dan lang genoeg en de kant met het "klapdeel" heb je gewoon in je hand ;) ging hier altijd prima :)

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:47

Klinkt dan ook logisch i.i.d. :j