Welk inch maat zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon_sem

Welk inch maat zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 23:08

Ik heb een vraagje, ik heb een shetlander van ongeveer 1,08 (beetje stevig maar zeker niet dik!). ik wou voor hem een knightrider neptunes dressuur kopen, maar denken jullie dat een 15" gaat passen??
Ps: dit is de shet waar het om gaat:
http://partyflock.nl/albumelement/78473665:Semmie.html

x sharon

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 00:08

Sharon_sem schreef:
Ik heb een vraagje, ik heb een shetlander van ongeveer 1,08 (beetje stevig maar zeker niet dik!). ik wou voor hem een knightrider neptunes dressuur kopen, maar denken jullie dat een 15" gaat passen??

x sharon

Moet makkelijk kunnen. Ik ga ook een 15 inch zadel kopen voor op mijn Shet van 0.98 m. Maar waarom een dressuurzadel als ik vragen mag? :o

aslo

Re: Welk inch maat zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 07:22

M.i. is 15 inch te groot voor een shet. De kans dat het zadel dan op de lendewervels drukt is zeer aannemelijk.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:45

Denk dat 15'' te groot is. Als je het wilt proberen zou ik er iig wel een zadelmaker naar laten kijken.

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 08:59

aslo schreef:
M.i. is 15 inch te groot voor een shet. De kans dat het zadel dan op de lendewervels drukt is zeer aannemelijk.

Als ik hem heb, zal ik een foto laten zien oke? :o
Want ik heb alles precies gemeten en het moet passen.

Sharon_sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 10:08

Fellpony schreef:
Sharon_sem schreef:

x sharon

Moet makkelijk kunnen. Ik ga ook een 15 inch zadel kopen voor op mijn Shet van 0.98 m. Maar waarom een dressuurzadel als ik vragen mag? :o

Ik zit zelf veel beter op een dressuurzadeltje en pony kan ook dressuur lopen:D

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:31

Sharon_sem schreef:
Fellpony schreef:

Ik zit zelf veel beter op een dressuurzadeltje en pony kan ook dressuur lopen:D

Oke, dat snap ik haha. Maar realiseer je je wel dat je hier absoluut niet mee kunt springen? Het zit heel erg vervelend, omdat de boom te hoog is. Maar het is ook nog eens niet goed voor de rug van de pony. Ook voor buitenritten is een dressuurzadel niet geschikt. Ik weet niet of je echt alleen maar dressuur wilt gaan rijden? Of heb je misschien nog een ander zadel liggen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:37

ik twijfel toch ook een beetje of het zadel niet te lang gaat zijn... zo heel veel ruimte is er niet tussen schouder en lenden...

ikzelf vind een dressuurzadel niet vervelend op buitenrit, ik zit er veel malen beter op dan met m'n vzh zadel EN het geeft minder snel drukplekken. Als je echt voor lange afstanden wil gaan, dan is een vzh of springzadel ook niet ideaal voor de rug van je paard. Geen enkel van deze 3 is ontworpen met als doel uren op een paardenrug te liggen een kilometers te maken zoals veedrijvers dit doen.

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:41

petitparis schreef:
ik twijfel toch ook een beetje of het zadel niet te lang gaat zijn... zo heel veel ruimte is er niet tussen schouder en lenden...

ikzelf vind een dressuurzadel niet vervelend op buitenrit, ik zit er veel malen beter op dan met m'n vzh zadel EN het geeft minder snel drukplekken. Als je echt voor lange afstanden wil gaan, dan is een vzh of springzadel ook niet ideaal voor de rug van je paard. Geen enkel van deze 3 is ontworpen met als doel uren op een paardenrug te liggen een kilometers te maken zoals veedrijvers dit doen.

Ja, dat is ook wel waar :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:46

oh nog een bemerking: inch maat zegt vnl iets over de grootte van de zitting... Ik vraag me af of jezelf wel comfortabel kan zitten in een 15inch zadel, gezien deze kleiner valt door de dieper zit...

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:53

petitparis schreef:
oh nog een bemerking: inch maat zegt vnl iets over de grootte van de zitting... Ik vraag me af of jezelf wel comfortabel kan zitten in een 15inch zadel, gezien deze kleiner valt door de dieper zit...

Nou, je kunt je eigen inchmaat uitrekenen. Dat heb ik dus gedaan haha :o

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:55

De meeste shetlanders boven de 1m kunnen wel een 15 inch hebben. Zo ook mijn Shet met een korte rug en die ligt goed. Het verschilt wel per zadel hoelang die is maar volgens mij vallen die Neptunes zadeltjes wel klein uit.
Ik dacht alleen dat de dressùrzadels daarvan pas vanaf 16 inch waren?
Ff oftopic..wel een superleuke pony!!

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:59

TS. Je bent 18 jaar volgens je profiel. Waarom ga je dan nog op een shetlander rijden als ik vragen mag? Je bent dan toch veel te groot en te zwaar voor zo'n beestje.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:02

Ik denk dat een 15" te lang gaat zijn voor je pony.

Op een normaal gebouwde (qua rug) Shet van 1.12m hier heb ik een 14" zadel liggen en dat past precies, als ik daar een 15" op leg drukt het op de lendenen.

Sharon_sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:27

3bengels schreef:
TS. Je bent 18 jaar volgens je profiel. Waarom ga je dan nog op een shetlander rijden als ik vragen mag? Je bent dan toch veel te groot en te zwaar voor zo'n beestje.

Ben echt heel klein voor mijn leeftijd en kan nog prima op de pony ;)

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:37

Ah ok. Ik vroeg het me even af waarom je dat deed. Je hebt trouwens een mooi paardje!
Ik kan je trouwens wel aanraden om geen Knightrider zadel te kopen. Ik heb er nu ook een en die is al voor de 4e keer opgestuurd omdat er steeds problemen zijn met de boom en de wrongen. Mijn zadel is pas 1 1/2 jaar oud. Ik heb nu dus ook aangegeven dat ik mijn geld terug wil of een ander merk zadel wil uitzoeken.
Succes met je zoektocht.

Sharon_sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:50

DieL_Zor schreef:
De meeste shetlanders boven de 1m kunnen wel een 15 inch hebben. Zo ook mijn Shet met een korte rug en die ligt goed. Het verschilt wel per zadel hoelang die is maar volgens mij vallen die Neptunes zadeltjes wel klein uit.
Ik dacht alleen dat de dressùrzadels daarvan pas vanaf 16 inch waren?
Ff oftopic..wel een superleuke pony!!

Dankje:D ja zijn nu ook vanaf 15" :D
http://www.sequento-ruitershop.nl/zadel ... p-383.html

Sharon_sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:52

Heb trouwens nu een 14 inch pinokkio zadel erop liggen maar vind dit echt 10 keer niks.. zadel ligt opzich wel goed maar heb niet het idee dat het goed is voor de rug van de pony.. aangezien de kussens gewoon vrij hard zijn en zit niks geen vering of iets in.. :S

Fellpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:27

Sharon_sem schreef:
Heb trouwens nu een 14 inch pinokkio zadel erop liggen maar vind dit echt 10 keer niks.. zadel ligt opzich wel goed maar heb niet het idee dat het goed is voor de rug van de pony.. aangezien de kussens gewoon vrij hard zijn en zit niks geen vering of iets in.. :S

Ik ga dit zadeltje kopen *\o/*
Het is een Beauty ook 15 inch en een veelzijdigheidszadel zoals je kunt zien.
Afbeelding

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:32

even off topic,
als beelddenker krijg ik toch even een gek plaatje in mn hoofd als ik aan een 18 jarige op een shet denk.
ik vraag me af hoe lang je dan bent :j niks persoonlijks verder hoor.
wat zadelmaat betreft zou ik gewoon eens een zadelmaker laten komen of er heen gaan zodat je eens goed kan passen en meten wat het beste bij jullie past

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:35

Jilletje schreef:
even off topic,
als beelddenker krijg ik toch even een gek plaatje in mn hoofd als ik aan een 18 jarige op een shet denk.ik vraag me af hoe lang je dan bent :j niks persoonlijks verder hoor.
wat zadelmaat betreft zou ik gewoon eens een zadelmaker laten komen of er heen gaan zodat je eens goed kan passen en meten wat het beste bij jullie past

Ik ook hoor, ben je dan echt zo klein? (en zo licht gewicht)

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:27

Fellpony schreef:
Sharon_sem schreef:

Ik ga dit zadeltje kopen *\o/*
Het is een Beauty ook 15 inch en een veelzijdigheidszadel zoals je kunt zien.
Afbeelding

dit zadel vind ik echt een prut ding ligt helemaal over de schouder heen echt een dramading teminste dat vind ik dan.

en 18 jaar en nog op een shet kunnen rijden hmm ik heb mijn bedenkingen er over dan ijn je gewicht en lengte niet goed voor je leeftijd.

Ik ken maar weinig shetlanders waar een 15 inch zadel op past grote van de shet maakt hierbij niks uit het is de lengte van de rug op mijn ijslander heb ik ook maar een 16 inch zadel omdat langer niet kan vanwege de lendenen als je dus voor een zadel gaat kijken vraag dan een zadelmaker om advies
Laatst bijgewerkt door rossebol op 30-05-11 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharon_sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 13:28

Ja ben echt zo klein en gewicht kan ook wel, ik zou kijken of ik een duidelijke foto kan vinden waarbij jullie je mening kunnen geven

Sharon_sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 14:03

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:11

Hoeveel cm ben jij ts?