shetlander komt niet uit vacht.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lisetteexx

shetlander komt niet uit vacht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 12:46

mijn shetlander komt niet uit der vacht.
nu wil ik haar gaan scheren maar hebben 3 scheermachines erbij gehad maar geen 1 komt door die vette haren van haar.

wat moet ik doen???

kan iemand van jullie misschien mijn shetlander scheren?
wil er gewoon voor betalen!!

wie kan mij helpen of tips hoe ik haar vacht eraf krijg??

Cchanny

Re: shetlander komt niet uit vacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:47

Eerst wassen?
Zoals je al zei dat ht erg vet is.
Zou ik het toch maar wassen :)

En als je haar nu scheert, scheer je ook haar zomervachtje er af.
Nu het niet zo warm is 's nachts zou je denk ik ook aan een dekentje moeten.

herbielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:48

ik had gelezen dat als je een botte zaag pakt en die net zo gebruikt als een zweetmes dus beetje dubbel vouwen en dan met de haren mee gaan dan zou het er makkelijker uit gaan...
maar ik weet niet of het werkt heb het zelf nog niet uitgeprobeerd

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:49

lijnzaadolie bijvoeren? Voor het scheren had ik van iemand de tip gegeven om het met een schapenscheerapparaat te doen. Ik weet niet of dat werkelijk helpt... ik heb het nog niet uit hoeven proberen.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 12:52

ze krijgt lijnzaad al een hele tijd. en eerst wassen heb ik ook al gedaan echt een drama

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:42

verhaart je shetlander wel of helemaal niet?
ik gebruiik bij mij bejaarde shetlande ( 35 jaar ) een bot zaagje, hij is heel dun en absoluut niet scherp en daarna helpt het enorm, ze komt wel beter uit haar vacht met onze hulp.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 14:01

nee helemaal niet komt geen 1 haar vanaf en ze schuurt ook heel erg

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:07

mijn shetlander (16 jaar) komt ook heel moeilijk uit zijn vacht, helft van zijn vacht is er eindelijk uit maar door het weer laat hij de rest niet los. Mijn Crusado andalusier zit al in zomervacht maar mijn shettie nog niet. Ik gebruike een ijzeren roskam (om haren uit een andere borstel te halen) om zijn vacht eruit te krijgen, zelfde effect al bij een bot zaagje. door de vette vacht eerst wassen en heel veel poetsen, werkt bij mijn shettie wel om de haren eruit te krijgen.

En er komt ook nog bij dat mijn shettie ook heel erg schuurt, hij heeft heel erge jeuk door zijn vacht. Ik heb zelfs hulp gekregen van manege kinderen om de haren uit zijn vacht te plukken. heeft ook erg geholpen, nu nog de rest van zijn vacht eruit en dan stopt zijn jeuk ook eindelijk.

Ik pluk zijn vacht, borstel het en was hem regelmatig.

Succes met je pony!

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 14:09

mijn shetlander is net 6 ik snap het niet maar bedankt voor de tips en zal het proberen

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:11

dan toch maar snel wassen, hij heeft duidelijk moeite met verharen en het jeukt daarom gaat hij schuren, dan na het wassen scheren :j

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:20

Ik zou toch eerst wel willen weten waarom de pony niet verhaard. Misschien heeft hij wel een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Een shetlander van 6 zou het toch op eigen kracht moeten kunnen. Overigens zijn shetlanders altijd wat langer bezig met verharen hoor. De mijne zijn er ook nog niet helemaal uit.

En inderdaad wassen van te voren helpt een heel stuk. Worden de messen ook niet zo snel bot door al het zand in de vacht. Er zijn speciale messen voor shetlandervachtjes te krijgen. De mijne is trouwens een keer geschoren met een koeien scheerapparaat.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:04

Mijn shetters zijn ook geschoren, maar die hadden luizen. Mijn jaarling had ook heel vet haar. Ik heb hem niet gewassen voor het scheren en eerst kwam het apparaat er ook niet door, maar toen we em wat harder hadden gezet wel. Het kan ook zijn dat je pony een beetje aan het zweten was en dus een beetje klef haar had. Je kan dan het beste 's ochtends scheren.

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:45

Mijn kleine ukkel is nu de helft kwijt en de rest wat dunner. Hij is 7. Geduld is het bij mij.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:54

tja bij ons zijn de shets er ook nog niet allemaal uit. en bij onze veulens lijkt het ook altijd lang te duren.

maar miss tips: pak een koeien scheer apparaat als je wil scheren of inderdaad lijnzaadolie en anders even veearts bellen dat is altijd kosteloos ;)

maar shets zijn geen pony's die snel geschoren worden. ikzelf vind het heel onnatuurlijk, ze zijn immers geen volbloeden of luxe sportpaardjes ;)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:00

Na 4en halve maand is mijn shetlander (14 jaar) eindelijk door zijn wintervacht. Borstelen, lijnzaad/slaolie geven nog meer borstelen. Scheren begin ik niet aan, maar als het echt heel erg is dan doe je je pony er wel een plezier mee denk ik.

De botte zaag werkt inderdaad erg goed. En van die zwarte schuimblokjes van de ruitersportzaak.

Je kunt hier op bokt zoeken naar mensen die komen scheren of op marktplaats. Stuur anders deze bokker eens een PB. [EA-CO] SCHEREN netjes en professioneel in Noord Holland en ZH

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:57

Ook hier een shetter die er erg lang overdoet om zijn haar kwijt te raken, vind ik.
Nu begint het op zijn hals, schouder en rug goed los te laten.
Mijn andere paardje (bijna arab) is al zo glad als een aal en blinkt je tegemoet.
De shet glanst ook, maar het oude haar is duidelijk over zijn houdbaarheidsdatum heen. Ik poets iedere avond met de furminator en dompel de rubberen roskam in water voordat ik over hem heen ga. Dat doet ook wonderen.
Ik ben sinds dit weekend ook begonnen met lijnzaad koken en dat aan hem te geven.
Ik heb hem in april een keer met lauw water gewassen en ook toen liet het haar in grote hoeveelheden los. Vrijdag wordt het weer lekker warm, dus ben van plan om hetzelfde te herhalen.
Verder lijkt hij er absoluut geen last van te hebben, als hij aan de longe loopt. Ook niet met warm weer.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:06

mijn shet is ook 6 en heeft ook wat moeite om uit de vacht te komen. heb dit ook al eens aan de DA gevraagd hoe dat kan. de leeftijd was het niet, ook geen hoefbevangen en ook nooit ziek geweest. ze kon geen oorzaak zeggen. dus zit het in de aard van het beestje. moeders wisselt wel heel goed. heb nog nooit extra dingen geprobeerd maar denk dat ik dat volgend jaar wel doe.

Suus94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:42

Met een furminator kan je heel wat haar weghalen. Werkt ontzettend goed!

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 18:03

probeer anders een net geslepen messen set of nieuwe op de machine
met botte messen kom je er zoiezo niet doorheen.

mijn shet is aardig door zn vacht heen, maar heeft nog wel aardig wat over, hij is helaas zwart dus trekt zon aan.
hij heeft geen eens fut om naar het land toe te gaan s ochtends.
dus morgen gaat de machine er overheen

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:08

sMieke schreef:
tja bij ons zijn de shets er ook nog niet allemaal uit. en bij onze veulens lijkt het ook altijd lang te duren.

maar miss tips: pak een koeien scheer apparaat als je wil scheren of inderdaad lijnzaadolie en anders even veearts bellen dat is altijd kosteloos ;)

maar shets zijn geen pony's die snel geschoren worden. ikzelf vind het heel onnatuurlijk, ze zijn immers geen volbloeden of luxe sportpaardjes ;)

Sorry maar dit vind ik echt onzin, als een shetlander niet uit zijn vacht komt verdiend hij net zoveel hulp als een volbloed of lux sportpaard!

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:32

wendyP ben het helemaal met je eens

shets kom je steeds vaker tegen in de aangespannen sport.
bovendien heb je ook altijd nog de medische redenen om ze te scheren
of indd omdat ze het gewoonweg te warm hebben

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:28

Mijne komt ook niet helemaal uit zijn vacht.
Goed elke dag borstelen is alles wat ik kan doen want hij is doodsbang voor het scheerding:P

* en over hierboven, waarom zijn shetjes minderwaardig dan luxe volbloed paarden??

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 18:22

Vaak is het gewoon een kwestie van gedult.
De ene shet heeft gewoon een andere vacht dan de andere.
Dat is hier ook.
De ene zit glanzend in de zomervacht, en de andere zitten nog oude haren hier en daar.
Een vitaminiespuit doet ook wonderen.
Scheren zou ik als laatste redmiddel nemen. Straks slaat het weer om en kan je weer met dekens gaan knoeien.
Als je scheert doe dat dan met scherpe messen en zeker GEEEEEN schapenmessen. Met schapenmessen knip je zo in de huid.

Dus lekker poetsen, een keertje extra wassen, vitamines en dan moet het toch goed gaan.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 09:21

suziejj schreef:
Met een furminator kan je heel wat haar weghalen. Werkt ontzettend goed!

:j zo doen wij het hier ook

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 21:39

Cchanny schreef:
Eerst wassen?
Zoals je al zei dat ht erg vet is.
Zou ik het toch maar wassen :)

En als je haar nu scheert, scheer je ook haar zomervachtje er af.
Nu het niet zo warm is 's nachts zou je denk ik ook aan een dekentje moeten.

helemaal mee eens!