Dressuurbloed op een Haertbreaker???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eike

Dressuurbloed op een Haertbreaker???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 11:08

Hallo,
Zit beetje in de knoop met mezelf, en het zou ook tegen mijn principes zijn, maar waarom geen gokje. Ik heb een kleine (1.63cm) delicate hete Haertbreaker merrie, die in haar jeugdjaren een zeer goed springpaard was, ze heeft meerdere 1.30cm 1.40cm parcoursen gelopen. Maar omdat ikzelf niet zo graag spring en dit goed durf, ben ik met haar dressuur beginnen rijden, de meeste verklaarden ons gek maar we beten door en zijn nu op niveau st-george, wat toch haar echte limiet is. Ze heeft 2 veulens gegeven een experiment van mijn vriendin die net was afgestudeerd en richting embriotransplatie haar carriere wilden maken. Het lukte na een paar pogingen en kleine Pop werd geboren letterlijk klein ze is nu 4j en is maar 1.53cm helaas, maar springt als een groot paard bijna alles 0 super gemanierd en gouden karakter. Haar 2de heeft ze zelf op de wereld gebracht en is nu 3 en meet 1.63cm maar is nog aant groeien.ook weer het goede karakter maar iets sensibeler.
Zou ik het gokje wagen en een dressuurhengst durven gebruiken.
Dus merrie zelf is niet hoogbenig, zou paar cm groter mogen zijn en ook langer en vooral rustiger karakter maar dat geeft ze blijkbaar wel al door. Zou ook voor dressuurpaard, beter achterhand gebruik mogen hebben.
De moederlijn was bijzonder weinig, maar uit haar moeder zijn verschillende goede springpaarden gekomen, De moeder was zelf 1.73cm had ook gouden karakter en massa's beweging, maar was dan weer minder in het springen :+
Dit was de merrie toen ze 2 was
Afbeelding
op 6j leeftijd.
Afbeelding
ook op 6j leeftijd
http://www.mijnalbum.nl/Foto-R3SL6EAP.jpg
Z1 dressuur
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PZUUIU46.jpg
M10belgie (ZZl Nederland)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EY7WWDAR.jpg

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:35

zelf al rij je zelf dressuur , ik zou het ontzettend zonde vinden :j
welke vader hebben de producten uit je merrie ?

Anoniem

Re: Dressuurbloed op een Haertbreaker???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:26

Waarom koop je niet een dressuurpaard?

eike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:29

omdat het leuker is om met een zelfgefokte te rijden het Deze trouwens ook zelfgefokt /3

eike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:36

besita schreef:
zelf al rij je zelf dressuur , ik zou het ontzettend zonde vinden :j
welke vader hebben de producten uit je merrie ?

Catwalk van de helle (contender X Carentino) Dit is de kleine
Thunder Van De Zuuthoeve (Argentinus X Nimmerdor)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:38

Ik denk toch dat je mss beter kan uitkijken naar een goeie 3jarige (daar kan je tenminste al iets van zeggen, van veulens is dat veel moeilijker) dan met deze merrie een dressuurpaard te willen fokken.

Springbloed in dressuurpaarden is nodig, maar dan denk ik in de eerste plaats niet direct aan HB...

eike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:42

wel je hebt volkomen gelijk, maar ben uiteindelijk met helemaal geen dressuurpaard toch wel al een eindje geraakt....wat van veel super gefokte dressuurpaarden niet altijd gezegd kan worden. Ofwel zijn ze niet gezond of kunnen het werk niet aan, ik weet dat mijn merrie hard is dat ze er vooral altijd voor gaat ondanks al haar gebreken :D Daarom vind ik het een moeilijke keuze wil er graag nog één veulen uit, maar liefst een met dressuurambities daarom ging mijn 1ste keuze uit naar Lissaro van de helle maar die blijkt nu uitgesloten :(

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:44

Wrm?
Bel gewoon eens naar Paul Maïs, Lissaro dekt nog, alleen niet elke dag en niet meer via Ruscher...

Lissaro is zelf wel redelijk pony-achtig dus ik weet niet dat die genoeg maat en massa zal bijbrengen aan je merrie.
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 23-05-11 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

eike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:46

moet ik misschien is doen dank je, heb wel horen zeggen dat de spermakwaliteit de wensen overlaat

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:49

Ik zou het gewoon doen hoor. In elke goede dressuurpaard zit springbloed. Ook grote dressuurhengsten zoals amsterdam, ferro, latano, enz zijn volledig springgefokt en liepen dus ook hoog in de dressuur. En worden nu ook ingezet om dressuurpaarden te fokken.

Als je de ruimte en de financiële mogelijkheden ervoor hebt...
Nooit geschoten is altijd mis. Toch?!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:49

eike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:51

dblijham schreef:
[VN] Getouwtrek om Lissaro van de Helle
Volgens dit bericht dekt hij gewoon en was de slechte spermakwaliteit een gevolg van teveel moeten dekken.

ik ga eens een dringend belletje moeten doen

eike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-11 13:57

Ania schreef:
Ik zou het gewoon doen hoor. In elke goede dressuurpaard zit springbloed. Ook grote dressuurhengsten zoals amsterdam, ferro, latano, enz zijn volledig springgefokt en liepen dus ook hoog in de dressuur. En worden nu ook ingezet om dressuurpaarden te fokken.

Als je de ruimte en de financiële mogelijkheden ervoor hebt...
Nooit geschoten is altijd mis. Toch?!

daar heb je een punt dank je :D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:15

eike schreef:
dblijham schreef:
[VN] Getouwtrek om Lissaro van de Helle
Volgens dit bericht dekt hij gewoon en was de slechte spermakwaliteit een gevolg van teveel moeten dekken.

ik ga eens een dringend belletje moeten doen
er is hier eentje op bokt wat gedekt heeft met Lissaro en van de eerste keer drachtig meende ik ..verhalen komen vaak de wereld in :roll:

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:27

En een allroundvererver?

ik heb er niet bijster veel verstand van, maar misschien is een hengst die goed allround vererft ook een optie?

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:36

Ik ben afgelopen maandag op stoeterij van de Helle geweest, daar werd ons inderdaad uitgelegd dat ze (sommige?) hengsten minder lieten springen (op de fantoom) omdat het moeilijk te combineren zou zijn met de sportcarrière van de hengsten.

Marretjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:29

een gribaldi erop messchien?
kan altijd een leuke verrasing worden :)

eike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 16:08

dat gaat dan wel iets héél apart worden ;)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:10

Ik zou een springhengst erop zetten dat de bewegingen sterk doorgeeft. Zoals Contendor (daar komen veel dressuurpaarden vandaan), Argentinius (Je hebt al ne Argentinius zoon Thunder).

Wat denk je van Condentro I?

eike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 21:13

in haar eerste nakomeling (Catwalk V/D Helle) is een nakomeling van Contender X Carentino ben dus ook gek op dat bloed maar heb nu toch een beetje schrik gekregen van de grote. Voor de rest is de nakomling een heel makkelijk en rittig paard maar geen verbetering kwa bewegingen. Ook de thunder is in alle 3 de gangen correct maar ook geen verbetering. Contendro I vindt ik ook goed maar durft dan ook weer veel kleintjes fokken (van horen vertellen) Wil zeker een hengst die groot fokt :D

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:52

ik zal er verder over nadenken. Er schiet me plots iets te binnen. Toen ik de stamboom van aantal goeie paarden bekeek zie ik ook dat aantal springpaarden een Jazz in hun lijn hebben. maar ik vrees in combinatie met heartbreaker een hele moeilijke nakomeling!

Eerst verder nadenken maar ik zou zeker een springhengst eropzetten dat ook goede bewegingen doorgeeft zodat als het nodig is het veulen toch gemakkelijk voor goede prijs kan verkopen.

eike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 08:16

normaal gezien is het niet echt de bedoeling om te verkopen.......heb geen hart om mijn paarden te verkopen :( daarom hebben we er natuurlijk veel te veel. Heb ook al naar springhengsten zitten kijken, was daarom dus bij Lisario Van De Helle uitgekomen, maar er moeten er zeker meer zijn. Idd Yazz spreekt me ook aan, maar durf die combi toch niet echt nemen, mijn merrie is goudeerlijk wilt werken maar heeft zelf echt veel te veel bloed en weet van geen ophouden. Haar 1ste nakomeling heeft dat dus nie, diet heeft bloed genoeg maar juist gepast......dus zoiets met meer massa en beweging en ik zal een heel tevreden persoon zijn :o. Was al naar enkele duiste hengsten aant kijken Conteur (contender) maar die is geschrapt misschien Don Frederico
De jacht blijft open :+

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:51

Meeste hengsten hebben al een heartbreakerbloed dus juiste hengsten kiezen is al moeilijk!

Lissaro van de helle is wel goede match vind ik. Hij is nog beschikbaar: http://www.vandehelle.be/_ln/news.php?id=46

Bij Duitse hengsten moet je kijken of die wel sterk achterbeen hebben voor dressuurrichting.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:55

Dakario schreef:
ik zal er verder over nadenken. Er schiet me plots iets te binnen. Toen ik de stamboom van aantal goeie paarden bekeek zie ik ook dat aantal springpaarden een Jazz in hun lijn hebben. maar ik vrees in combinatie met heartbreaker een hele moeilijke nakomeling!

Eerst verder nadenken maar ik zou zeker een springhengst eropzetten dat ook goede bewegingen doorgeeft zodat als het nodig is het veulen toch gemakkelijk voor goede prijs kan verkopen.

nou vraag ik me af waar jij een goed springpaard met jazz erin hebt gezien ..
en mocht je dat ergens in een BWP paard gezien hebben dan gaat dat niet over de KWPN jazz maar over een bwp Jazz met franse roots ..en die gaf hier wel " karrepaarden " met heel weinig bloed

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:00

en Castelino vd helle bvb ?
Cardento