Gemeen karakter erven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VdBA

Gemeen karakter erven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 12:18

Ik vroeg me af of een veulen veel kans heeft het gemene karakter van haar moeder te erven?

Met gemeen bedoel ik onaangenaam in de omgang ( gericht bijten, trappen) en soms onbetrouwbaar bij het rijden (steigeren, afwerpen van ruiter).

Wilawander

Re: Gemeen karakter erven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:18

Jazeker, het veulen leert het eerste half jaar alles van de moeder en zal daar dingen van gaan oppikken.

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 12:50

Bedankt voor je antwoord.
Dat belooft ;-)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:51

Hoewel wij mensen denken dat wij de paarden opvoeden doet een merrie toch veel meer. Dus ja, voorbeeld doet volgen en als mams onsociaal kan doen naar mensen zal de beeb het ook leren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:54

Ik zou niet gaan fokken met een merrie dat een slecht karakter heeft. En waarom ook? er zijn al te veel paarden en ponys die maar niet verkocht raken dus waarom gaan fokken met een merrie dat een slecht karakter heeft, of wil je het graag houden? omdat je de merrie helemaal gaaf vind.

Er zijn verhalen bekend van dravers, dat erg slecht karakter geeerfd hadden van de merrie, maar die buitengewoon goed hadden gepresteerd op de drafbanen.

Vroeger had ik bij de verzorgdravers er ook eentje, levensgevaarlijke merrie gewoon, was van veulen af aan al gevaarlijk, uiteindelijk is ze met 3 jarige leeftijd naar de slacht gegaan.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:56

de stel regel is 80% van de moeder 20% van de vader......

puur op karakter dan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:59

niet :n
70 procent van mams en de rest van paps :))

er zijn merries die juist heel sociaal worden naar de mens toe als ze een veulen hebben(ken er toevallig 2)
dus het hoeft niet veel te zeggen :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:02

Ja dat kan zeker. Toch zie je ook weleens hele nare gemene veulentjes terwijl de moeder dit niet heeft.
Ze nemen veel van de moeder over, dat is zeker. Maar het zegt niet altijd wat.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:04

Dat belooft nog wat met ons veulen, hoe al wel merrie een stuk zachter is geworden dan voorheen.
Haar moeder schijnt echt een kreng te zijn.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:26

Karakter is vererfbaar. Ik ken een hengst die zelf een vervelend karakter had, en dit ook doorgaf aan de nakomelingen. Zelf hebben we daar 2 directe nakomelingen van gehad, en makkelijk waren ze zeker niet. Je zag er ook maar weinig nakomelingen van terug in de sport, juist omdat ze haast niet te rijden waren (betreft hier een hackney-hengst en aangespannen sport).
Of karakter doorgegeven wordt omdat het veulen bij de merrie loopt, daar heb ik toch wel mijn twijfels over. Gefokt met een uitermate lastige merrie, en van de 6 nakomelingen die wij er van hebben is er maar eentje die vergelijkbaar is van karakter, de overigen hebben juist een fantastisch karakter. Ook mijn eigen fokmerrie komt uit een merrie die erg eenkennig en lastig te benaderen was, zeker als ze een veulen aan de voet had. Mijn fokmerrie is het tegenovergestelde.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:31

Jazeker..........

Ik snap dan ook echt niet dat je gaat fokken met een merrie met zo'n karakter! Er zijn een hoop fokkers die dat nóoit zouden doen, zelfs veel particulieren zijn er huiverig voor, en dat is niet zo raar.
Een merrie met een rotkarakter, lastig etc. zou ik nóoit mee dekken, ook niet met een superlieve hengst er op. Ook het karakter van de hengst vind ik erg belangrijk; een hengst met een rotkarakter komt er dan ook niet op.

jammer dat je dit nu pas vraagt, want neem aan dat de merrie al drachtig is?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:32

Zelfs indien de kans dat de slechte karaktereigenschappen vererfd worden niet erg groot is zou ik met zo'n merrie -en zo'n hengst- persoonlijk niet fokken. Als mens ben je lichamelijk toch steeds de zwakkere. Een paard dat gericht trapt en bijt is levensgevaarlijk. En wat wil je in de sport met een dier dat niet wil coopereren?

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 13:40

@Ragdollcat: ik wens niet te gaan fokken. Doch ik ben bij ons op stal smoorverliefd geworden op een jaarling. De moeder staat er ook en dat zou nogal een gemene merrie zijn. Nu zei de stalhouder dat hij al redelijk wat van de moeder herkent in de jaarling.
Nu is de jaarling wel lief op zich en laat zich knuffelen en al maar durft soms wel eens achterna knappen.
Ik ben er echter helemaal gek op. En als die eventueel te koop zou komen te staan zou ik overwegen om hem te kopen.

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 13:43

@JoyCiej007: Voor alle duidelijkheid, de merrie is niet van mij. Heb de jaarling ook pas 4 mnd geleden leren kennen toen ik op die stal ben beginnen rijden. Heb zelf momenteel geen paard (heb mijn arabieren merrie een paar jaar geleden verkocht wegens mijn zwangerschappen).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:44

VdBA schreef:
@Ragdollcat: ik wens niet te gaan fokken. Doch ik ben bij ons op stal smoorverliefd geworden op een jaarling. De moeder staat er ook en dat zou nogal een gemene merrie zijn. Nu zei de stalhouder dat hij al redelijk wat van de moeder herkent in de jaarling.
Nu is de jaarling wel lief op zich en laat zich knuffelen en al maar durft soms wel eens achterna knappen.
Ik ben er echter helemaal gek op. En als die eventueel te koop zou komen te staan zou ik overwegen om hem te kopen.

'achterna knappen'? is dat Belgisch? wat bedoel je daar mee? gericht achteruit slaan?

persoonlijk zou ik zo'n dier niet graag kopen, zeker niet met de info die je hier zelf al geeft.
Maar als je jouw besluit al praktisch vast hebt staan.... tsja dan moet je het ook zelf weten.
ik zou het niet doen, zeker omdat de stalhouder zelf ook zegt al redelijk veel van de moeder in de jaarling te herkennen.

Hier hebben we in totaal 6 veulens uit onze shetmerrie gefokt. Ze hebben allemaal dat lieve, zachtaardige karakter van hun moeder, al blijven het wel individuen op zich; zo zijn er 4 hengsten en 2 merrie's uit gekomen (2 merrie's zijn volle zussen) en die 2 merrie's zijn beiden nogal vrij 'lomp' in de omgang, terwijl de moeder dat helemaal niet is. Toch zijn ze allen heel zachtaardig en allen zijn ook super met kinderen; moeders is een super kinderpony.

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 13:52

met knappen bedoel ik bijten zonder je effectief te raken

Ik zou het overwegen. Maar tegen de tijd dat ik terug de ruimte en tijd heb voor een eigen paard, kom ik waarschijnlijk nog vele leuke paarden tegen. Heb alle tijd om uit te kijken ('t is een meer jaren plan ;))

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:55

Er zijn zover ik weet zelfs dekhengsten ui de dekdienst gehaald vanwege hun karaktervererving

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:56

Lastige keuze, want het is inderdaad erfelijk en een veulen leert ook veel van de moeder. Sommige paarden vererven hun gemene karakter zelfs zo dominant dat het generaties later nog steeds terugkomt in de nakomelingen. Bij een dergelijk jong dier is het karakter ook nog niet helemaal uitgekristalliseerd dus het kan zijn dat ze mettertijd heftiger/uitgesprokener van karakter wordt, maar het hoeft natuurlijk niet.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 01:17

Silly1972 schreef:
Er zijn zover ik weet zelfs dekhengsten ui de dekdienst gehaald vanwege hun karaktervererving

Klopt er s al eens een goedgekeurde tuigpaardhengst afgemaakt omdat hij levensgevaarlijk was en er zijn meerdere springhengsten gecastereerd om dezelfde reden.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 01:33

Wie fokt er nou met een 'gemeen' paard?
Karakter is deels erfelijk maar wordt ook gevormd.. en de merrie vervult in beide gevallen een belangrijke rol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 01:57

Wilawander schreef:
Jazeker, het veulen leert het eerste half jaar alles van de moeder en zal daar dingen van gaan oppikken.

Oppikken van moeder in het eerste half jaar van moeder, is vanzelf geen erven ;), maar overnemen van gedrag.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 02:51

Als ik naar mijn eigen paard kijk, zie ik precies de moeder in gedrag. Dus voor mijn paard geldt het zeker wel. Of het erven is, dat denk ik niet, maar meer zoals hierboven ook al staat overnemen van gedrag. Logisch dat dit meer van de moeder is, omdat het veulen hier natuurlijk alles van moet leren voor dat het afgespeend wordt.
Met een hele gemene merrie zou ik liever ook niet fokken.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 08:21

maar wat is gemeen? de meeste paarden worden als gemeen betiteld, maar zijn gewoon niet opgevoed of missen respect :)
of zijn wat lomper, wat dominanter etc etc etc!
er zijn maar zelden gemne paarden, en als ze er zijn zijn ze door ons gemaakt!!

en even ter zijde, maar die jaarling die zo schopt/bijt dat krijg je er nog wel uit hoor ;)
dus als ik jou was zou ik me daardoor echt niet laten tegen houden!!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 08:38

M_D_H@ dat ben ik het helemaal met je eens!
Hoeveel paarden worden er door mensen als gemeen bestempelt, maar hebben als het ware niet nooit het respect gehad wat zij als paard verdienen.
Veel paarden worden nog steeds behandelt vanuit ons menselijk denken en tja.. het gros van de paarden kan daar in mee komen en de rest niet..

Is het dan eerlijk om deze paarden als gemeen en rotbokken te bestempelen of moeten we niet gewoon eens naar onszelf kijken.

Het verhaal van 2moons (Petra Vlasblom) is daar een mooi voorbeeld van.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 08:43

Amen M_D_H!!