VdBA schreef:@Ragdollcat: ik wens niet te gaan fokken. Doch ik ben bij ons op stal smoorverliefd geworden op een jaarling. De moeder staat er ook en dat zou nogal een gemene merrie zijn. Nu zei de stalhouder dat hij al redelijk wat van de moeder herkent in de jaarling.
Nu is de jaarling wel lief op zich en laat zich knuffelen en al maar durft soms wel eens achterna knappen.
Ik ben er echter helemaal gek op. En als die eventueel te koop zou komen te staan zou ik overwegen om hem te kopen.
'achterna knappen'? is dat Belgisch? wat bedoel je daar mee? gericht achteruit slaan?
persoonlijk zou ik zo'n dier niet graag kopen, zeker niet met de info die je hier zelf al geeft.
Maar als je jouw besluit al praktisch vast hebt staan.... tsja dan moet je het ook zelf weten.
ik zou het niet doen, zeker omdat de stalhouder zelf ook zegt al redelijk veel van de moeder in de jaarling te herkennen.
Hier hebben we in totaal 6 veulens uit onze shetmerrie gefokt. Ze hebben allemaal dat lieve, zachtaardige karakter van hun moeder, al blijven het wel individuen op zich; zo zijn er 4 hengsten en 2 merrie's uit gekomen (2 merrie's zijn volle zussen) en die 2 merrie's zijn beiden nogal vrij 'lomp' in de omgang, terwijl de moeder dat helemaal niet is. Toch zijn ze allen heel zachtaardig en allen zijn ook super met kinderen; moeders is een super kinderpony.